Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja, joka vihaa työtään. Onko muita samanlaisia?

Vierailija
13.04.2015 |

Olen pätevä kielten aineenopettaja ja nyt ollut muutaman vuoden opettajan työssä. Minulla on ollut myös hyviä hetkiä, mutta päällimmäisenä on uupumus ja jonkinlainen turhautuminen työssä. Työtä on todella paljon: erilaisia käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia löytyy todella monelta oppilaalta ja esimerkiksi wilmaviestien lukemiseen ja niihin vastaamiseen kuluu aivan tolkuttomasti aikaa (arvioisin, että viikossa n. 3-4 tuntia vähintään). Välillä ottaa niin paljon päähän vanhemmat, jotka syyttävät opettajaa milloin mistäkin sekä lähettelevät turhia viestejä, kuten "olihan se niin, että huomenna on sisäliikuntaa?". No onhan se toki tärkeää tietää, mutta ennen wilmajärjestelmää ihminen olisi vaan pakannut ne sisäliikuntavarusteet lapsen mukaanturhia kyselemättä. Opettajan oletetaan lukevan vielä yömyöhälläkin viestejä ja vastaavan niihin (mitä en kylläkään todellakaan tee).

Opettajan työssä on hyvä puoli se, että jos on pakko, voi lähteä kotiin aikaisin (eli n. yhden maissa), jolloin kylläkin jää paperitöitä (ja esim wilma) iltatöiksi, mutta eipähän tarvitse oman pikkukoululaisen olla yksin kotona. Samoin kesäloma on hieno juttu. Opettajan työ on kuitenkin vastuuseen ja työmäärään nähden niin huonosti palkattua ja kuluttavaa, että olen ajatellut hakeutua muualle töihin.

Ongelmana on tällä hetkellä vaan se, mihin hakeutuisin. Uudelleenkouluttautuminen ei ole mahdollista (kouluttauduin jo uudelleen opettajaksi muutama vuosi sitten, huoh). Nyt on ansaittava rahaa. Olisiko kellään hyviä ajatuksia, mihin muualle opettaja voi sijoittua työelämässä? Onko muita samassa tilanteessa olevia?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
12.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ammattia kiireellä, näitä yli 60 v. hermoheikkoja opettajia on jo nyt liikaa, kuten lapsenlapseni käsityöopettaja, huutaa ilman syytä joka kerta oppilaille ja joitain oppilaita jo riuhtonut käsistä. En suosittele riuhtomaan lapsenlastani.

Haluatko ajaa itsesi tuollaiseksi, kun nyt jo vaikeaa? Valoisaa tulevaisuutta uudessa ammatissa sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi