Raskaus ja kofeiini
En voi uskoa että kysyn tällaisessa asiassa neuvoa av:lta, mutta menkööt:
Jos haluaa seurata THL:n suosituksia raskauden aikana vältettävistä ravintoaineista, uskaltaako juoda yhtenä päivänä tupla-annoksen kofeiinipitoista kahvia? Muina päivinä siis vain tiukasti sallitun määrän rajoissa mutta tänään tupla-annos.
Mitä sikiölle voi aiheutua, kun kofeiinia tykitetään kuuden tunnin välein maksimiannos?
Ja kysymys on nyt sitten osoitettu niille, ketä nuo suositukset kiinnostaa tai jotka asiasta tietää. Minua ei kiinnosta montako kuppia äitisi/mummosi on odottaessaan juonut tai mitä mieltä sinä olet suosituksista.
Kommentit (6)
Runsaasti kofeiinia käyttävillä syntyy keskimäärin pienempiä vauvoja. En muista, oliko muitakin haittoja. Tuskin yhdellä suuremmalla päiväannoksella on paljon merkitystä, mutta jos asia vaivaa sinua, jätä juomatta.
Miten en ole yhtään yllättynyt, että av:lla verrataan kofeiinia heroiiniin :D
Minä juon ihan normaalisti kahvia raskaana. Menee varmaan vähän suositusten yli, mutta ilman kahvia en jaksa ulkoilla ja liikkua tarpeeksi jne, koska olen väsynyt (kyllä, kofeiiniriippuvainen enkä haluakaan päästä kahvista kokonaan eroon).
"EU:n elintarvikealan tiedekomitea SCF katsoo, että raskaana olevien kofeiinin saantimäärän tulisi olla alle 300 mg/vrk (= 3 x 1,5 dl). " (HUS)
Kyllä mä olen ainakin silloin tällöin (melko harvoin) juonut jopa tupla-annoksen, minkä jälkeen olen "hyvittänyt" sen seuraavana päivänä olemalla kokonaan ilman kofeiinia tai juomalla vain yhden kupin teetä. Suklaata en laske ollenkaan, mutta en mielestäni syö kovin paljon suklaata.
Kofeiinin saanti tulee rajoittaa 300 mg:aan/päivä, mikä vastaa kolmea 1,5 dl:n kupillista kahvia. Kolajuomia voi käyttää rajoitetusti. Energiajuomia ei suositella.
Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä, vapinaa ja närästystä. Suuret annokset (yli 300 mg/päivä) voivat lisätä keskenmenon ja lapsen pienen syntymäpainon riskiä. THL
Helppoa-älä käytä raskauden aikana mitään päihteitä! Sisältäen kaiken kofeiinista heroiiniin.