Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, pilasinko untuvatakkini pesussa

Vierailija
14.06.2020 |

Pesin takin kaikkien ohjeiden mukaan ja käytin untuvalle tarkoitettua pesuainetta. Untuvat jäi kuitenkin paakkuun takin sisälle. Luin netistä, että se voi tarkoittaa, että pesuainetta jäi untuviin. Laitoin huuhteluohjelman toisen kerran ja nyt vielä kolmannen. Pelastaakohan mikään enää takkiani?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laittanut takin pesun jälkeen kuivausrumpuun ja lisäksi tennispallon. Se pöyhii untuvat tasaisemmaksi.

Vierailija
2/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei valitettavasti ole kuivausrumpua. Jostain luin, ettei tennispalloja suositeltu pesukoneeseen, joten jätin ne pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on yli 10 vuotta kun pesin untuvatakin pesukoneessa. Ihan hyväksi se tuli kun pöyhi välillä kuivatellessa.

Vierailija
4/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyhi ne untuvat. Huuhteluaine tuskin tekee hyvää. Itse laittaisin takin 60 asteen pesuun ja heti pesun jälkeen pöyhisin takkia usein kunnes kuiva. Aina ovat palautuneet. Miksi ihmeessä marinoida huuhteluaineessa höyheniä? Sehän jää höyheniin.

Vierailija
5/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun takki meni pilalle juuri noin. Ei auttanut sählypallot eikä pöyhinnät.

Vierailija
6/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt huuhteluainetta. Pesin pelkästään untuvanpesuaineella. Yritin pöyhiä, mutta untuvat tuntuivat jääneen tiukoiksi paakuiksi. 

Vierailija
7/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeesti pöyhit . Kestää kuivaa aivan h*lvetin kauan jos ei ole kuivausrumpua.

Ei niitä paakkuja saa löystymään ennenkuin ne kuivahtaa.

Varovasti ja kaukaa hiustenkuivaajalla ? Varo ettei a) takki sula b ) kuivaaja ylikuumene.

Vanhat pölyimurit sai myös puhaltamaan nykyisillä ei onnistu.

Vierailija
8/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä neuvoista! Annan sen kuivua kunnolla ja yritän sitkästi pöyhiä. Harmittaa tosi paljon, jos takkini menee pilalle. Mietin koko talven, että tämä on ollut aivan paras takkini koskaan. 

Mulla on niin onneton varustelu, ettei ole edes hiustenkuivaajaa. Saan kyllä varmaan lainaan siskolta, joten kipaisen käymään jossain vaiheessa. 

Vierailija
9/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvatakin täydellinen kuivuminen voi kestää useita päiviä, kannattaa pöyhiä ja ravistella takkia kuivumisen aikana

Vierailija
10/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia vien untuvatakkini pesulaan pesetettäväksi. Kevyt untsikan olen pessyt kotikoneella, mutta siinäkin on ihan hirveä työ, kun pöyhii niitä untuvia ja senkin kuivuminen kestää iäisyyden. Jos omistaisin kuivurin niin sitten ehkä yrittäisin pestä kotona.

Vierailija
11/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei valitettavasti ole kuivausrumpua. Jostain luin, ettei tennispalloja suositeltu pesukoneeseen, joten jätin ne pois. 

Voi elämä! Että oikein jostain luit .. 

Kuule kyllä sen sinne voi laittaa, tai sitten pöyhiä sitä kuivuessa parin tunnin välein ja kuivattaa hyvin tuuletetussa tilassa. Näillä keleillä auringonpaiste käy hyvin ..

Zinc

Vierailija
12/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia vien untuvatakkini pesulaan pesetettäväksi. Kevyt untsikan olen pessyt kotikoneella, mutta siinäkin on ihan hirveä työ, kun pöyhii niitä untuvia ja senkin kuivuminen kestää iäisyyden. Jos omistaisin kuivurin niin sitten ehkä yrittäisin pestä kotona.

Mulla on kuivauskaappi. Hyvin kuivuu, kun vääntää vaan kuivatuksen päälle ;)

Zinc

Vierailija
13/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitä pilannut. Untuva menee aina myttyyn. Ne untuvathan ovat pieniä höyheniä, eivät ne erillään voi pysyä. Joskus minulla oli pitkä untuvatakki ja pesin sen kerran viikossa. Aina aamulla kovalla kiireellä ennen töihin lähtöä availin tai lähinnä revin niitä untuvia erilleen toisistaan. Aina olivat takin toisella puolella pallona. Kuivasin takin lämpimässä pesuhuoneessa narulla hengarissa. Joskus kokeilin sitä tennispallojuttua. Tuli puhtaita tennispalloja, ei muuta hyötyä.

Kun revit ne untuvat erilleen, ota se takki kättesi väliin ja taputa käsiä yhteen: ne untuvat leviävät tasaisesti.

Vierailija
14/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käyttänyt huuhteluainetta. Pesin pelkästään untuvanpesuaineella. Yritin pöyhiä, mutta untuvat tuntuivat jääneen tiukoiksi paakuiksi. 

Untuvat ovat vielä kosteita. Kyllä ne sieltä irtaantuvat toisistaan kun takki kuivuu kunnolla. Pöyhi tosiaan muutamia kertoja kesken kuivatuksen. Ilman kuivausrumpua ei tule yhtä kuohkea kuin rummussa tulisi, mutta ei mullakaan ole rumpua ja kyllä se takki siitä tokenee. No panic.

Vierailija
15/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuminen voi kestää useamman päivän. Riippuu olosuhteista ja kuinka paljon saat pöyhittyä kuivuneita höyheniä&untuvia erilleen. Riippuu myös takin täyteen laadusta.

Vierailija
16/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, pidä meidät ajantasalla kuinka kävi. Itsekin olen pohtinut untuvatakkini pesua, mutta kuivausrumpua ei ole ja hieman pesu epäilyttää. Jatka vain untuvien erottelua ja pöyhimistä aika ajoin koko kuivumisen ajan, toivotaan että hyvä tulee. Kyllähän sen pesua täytyy kestää.

Vierailija
17/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia en osta untuvatakkia.

Ja siksikin, että jos ne höyhenet on revitty linnuista väkisin ...

Vierailija
18/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, jos ostaa eettisestä untuvasta tehdyn takin.

Vierailija
19/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, jos ostaa eettisestä untuvasta tehdyn takin.

Miten niin on eettistä kiskoa linnuilta höyhenet? Niitähän tarvitaan takkeihin ihan sikapaljon.

Vierailija
20/43 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo vanha ja vähän kulahtanut untuvatakki. Kiireessä en kerran pesun jälkeen ehtinyt sitä pöyhimään yhtään. Ja yhtä kiireessä päivää paria myöhemmin sitten laitoin paakkuuntuneen takin päälleni, kun lähdin lasten kanssa ulos eikä ollut kylmä, joten ihan sama mitä oli päällä. En ehtinyt takkia sen kummemmin ihmetellä, mutta ehkä viikko myöhemmin tajusin, että takki oli yhtä pöyheä kuin ennenkin. Eli untuvat olivat kuivuneet ja irronneet paakuista itsekseen.

En suosittele tekemään kuten minä, jotta takki ei homehdu, mutta tämä vain esimerkkinä siitä, että kyllä ne untuvat siitä palautuvat jopa ilman sirkustemppuja, vaikka alkuun takki tuntuisi olevan pilalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän