Syöttejä oikeasti 1/2kg kasviksia päivässä?
Jos niin miten? Tai että mitä ruokia teette, että saatte tuon menemään?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Menee usein keittoina tai uunijuureksina.
Tänään olen syönyt 3 appelsiinia ja 3 isoa tomaattia, vielä menee tänään kasviksia mm. kaalikeiton muodossa.
Uskotaan, appelsiinit ei kuitenkaan ole kasviksia.
Hedelmät lasketaan kyllä mukaan.
t. Eri
No jos aamulla syön 200g mustikoita, välipalaksi mandariinin, lounaaksi salaatin ja illallisen proteiinin lisukkeena esimerkiksi juuresmuusin ja paistettuja vihanneksia, niin siinä tulee väkisinkin reilusti yli puoli kiloa.
Jätä pois peruna, riisi ja pasta ja korvaa ne kasvislisukkeilla. Se on helpoin tapa.
Aamulla smoothie, jossa yleensä useita eri marjoja, lehtikaalia tai babypinaattia, nokkosta, banaania. Leivän päällä kurkkua tai paprikaa. Tai puuro, jonka kanssa paljon marjoja sekä nokkosta.
Lounaalla lisukkeena edellisen illan salaattia ja hapankaalia tai kimchiä.
Päivällisellä lisukkeena salaatti ja usein lämpimät vihannekset.
Määrällisesti voi olla siinä rajoilla, tuleeko puolta kiloa, kun en juuri syö hedelmiä. Sen sijaan joka päivä syön kasvikunnan tuotteita monipuolisesti.
"Helppo muistisääntö on: Syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään 500 g päivässä. Puoli kiloa on noin 5-6 kourallista. Kerralla syötynä se voisi näyttää aikamoiselta kasalta, mutta kun annokset jakaa päivän aterioille niin määrä ei olekaan niin suuri."
Kiitos nyt on joitakin esimerkkejä tullut. Itsekin syön kasviksia mielestäni paljon enemmän kuin vaikkapa tuttavat. Mutta täytyy vähän hajauttaa vielä sitä aamupalalle ja iltapalalle niin ehkä sitten täytyy tai ainakin lähempänä tota puolta kiloa.
Ap
Esimerkki päivänä..
Aamu on mulla selkeästi "vaikein".
Yleensä syön aamulla 2 leipää ja hedelmän. Vapaapäivinä puuroa ja 100g marjoja.
Lounaaksi syön yleensä ruokaisan salaatin, Kasvissosekeitton tai uunijuureksia 300g ja jonkun protkulähteen.
Joskus syön jälkkäriksi hedelmän, joskus en.
Päivällisessä on 200g lämpimiä kasviksia ja sitten tuoresalaatti, jota menee n.200g.
Iltapalalla napsin marjoja ja/ tai kurkku porkkana tikkuja kaiken muun lisäksi. Näitä voi mennä paljonkin....
Mutta mä oonkin kova syömään :/
lihansyöjänä sen 300g ehkä per pv
puolikiloa kasviksia ei kyllä mun mielestä tarkota marjasmoothieta..
vähän menny porukoilla sanat sekasin
Hedelmiä, marjoja, keittojuureksia, perunoita, vihersalaattia, porkkanoita, appelsiineista puristan mehua.
Helppoa kuin mikä!
Vierailija kirjoitti:
Niin kellään ei ole antaa esimerkkiä vaikka päivän syömisistä? Siis tyypillisen, ei sen yhden päivän jolloin on juuressosekeittoa..
Ap
No tyypillisin lämmin ateria mulla on salaattia, lämmin vihannes- tai juureslisäke, yksi peruna, kala/kana/liha ja vähän kastiketta.
Heittämällä 250 h kasviksia. Tää kertaa kaksi. Variaatioita on loputtomasti.
Se kasvisten tila hukkuu ihmisillä yleensä liian isoihin hiilarilisäkemääriin. Jos riisin/pastan/perunan määrästä jättää pois 100g, rehuja voi lisätä 200-300g, koska eivät ole niin energiapitoisia.
Kun laihdutin vähähiilarisesti, söin kilon kasviksia päivässä. En käytännössä lisännyt eläinproteiinin määrää juurikaan, kyseessä oli vain perushiilariraaka-aineiden vaihtaminen kasviksiin.
Paino pysyy nykyään hyvin tasapainossa.
Itse en käsitä miten joku syö alle puoli kiloa päivässä... Mulla mennee 750-1000 grammaa.
Aamupalalla lisukkeena aina jotain vihannesta, esim porkkana tai luumutomaatit tai omena, noin 150-200g
Lounaalla lihan/kalan lisukkeena jokin vihannes, joko raakana tai kypsennettynä noin 200g (esim kaali, kesäkurpitsa, munakoiso, salaatti, tomaatti, jne jne). Jälkiruoaksi usein hedelmä 100g.
Illallisella taas vihanneslisuke, se noin 200g.
Usein myös napostelen esim tomaatteja, porkkanaa, kukkakaalia tms aterioiden lisäksi. Ja viikossa menee myös vähintään kilo marjoja jälkiruokana.
En juurikaan syö riisiä tai perunaa lisukkeena. Vehnää eli esim pastaa en käytä ollenkaan. Vihannekset ovat siis pääasiallinen lisuke ja sillä suositusmäärä on erittäin helppo täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Niin kellään ei ole antaa esimerkkiä vaikka päivän syömisistä? Siis tyypillisen, ei sen yhden päivän jolloin on juuressosekeittoa..
Ap
Aamulla ruisleipää jonka päällä 1/4 paprikasta ja kurkkusiivuja. Joskus tämän lisäksi tai tilalla jugurttia ja 2 dl marjoja.
Lounaalla iso salaatti, missä kaalia, porkkanaa, paprikaa, kurkkua, sipulia, retiisiä, parsakaaliakin joskus. Salaatin protsku vaihtelee mutta pohja on tuollainen. Joskus kaalin tilalla tai lisäksi babypinaattia tai rucolaa.
Välipalalla omena tai pari porkkanaa.
Päivällisellä lämpimän ruuan joukossa ruokalajista riippuen sipulia, tomaattimurskaa, paahdettuja kasviksia, kasvispyöryköitä ja porkkanaraastetta, herneitä, maissia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin kysymys mitä ihmettä syötte jos ETTE syö kasviksia?
Ämpärikaupalla kuollutta lihaa ja rasvaa kurkusta alas? Vieraslajin vauvanruokaa? Suolisto kiittää syövällä.
Laadukasta kokolihaa kera pastan ja perunan. Ituhipit hypätkööt kaivoon.
Mikä on "laadukas kokoliha"
Laadukas kokoliha on riistaa, luomurotukarjaa tai omalta tilalta itse teurastettua elukkaa. Eli näitä, joita suurin osa vastaajista sanoo syövänsä aina, kun joku mainitsee olevansa kasvissyöjä. Ihan siitäkin huolimatta, että suurimman osan ostoskoriin kuitenkin valikoituu sitä vanhaa lypsykarjaa ja hunajamarinoitua broileria, jonka alkuperämaa ei kiinnosta.
No joku keskiverto omena painaa helposti 100g, esim sipuli, tai peruna on myös tosi painavia, eli ei tarvitse mitään ihmeellistä syödä, että tuo tulee täyteen. Melkeen kuulostaa joltain kasvisten välttelyltä jos jää paljonkin tuon 500g alle päivässä.
Syöteistä en tiedä, mutta helposti se tulee. Lounaaksi otan yleensä töihin salaattia, olen punninnut ja sen vihannesosuuden paino on n. 300 grammaa, lisäksi laitan siihen toki jotain proteiinia että pitää nälkää, esim raejuustoa, kalaa tai kanaa. Aamulla sitä salaattia tehdessä napsin samalla aamupalaksi palasia, en osaa sanoa paljonko siiinä tulee niitä syötyä. Jugurttiin, rahkaan tai aamupuuroon, joita syön aamupalana vuorotellen laitan sekaan marjoja tai jos tekee mieli leipää, vähän salaattia ja kasviksia kuten kurkkua ja tomaattia. Päivän aikana syön 1-2 hedelmää tai porkkanan, niiden paino on 50-150 grammaa hedelmästä riippuen / kpl. Päivällinen on lämmin ruoka ja lisukkeena on aika joko jotain raakaa kasvista, salaattia tai annoksen suurempi osuus, jotka jotkut lisukkeeksi sanovat, voi olla kasvisvoittoinen, kuten gratiini, uunijuurekset ja näissä on ja joku pieni proteiinilisuke, esim. kana- tai kalafile. Jos on jotain jauhelihakastiketta, siinä on seassa tomaattia ja sipulia tms. Sipulia menee paljon. Mulla tulee siis suoraan raaoista kasviksista/hedelmistä jo yli puoli kiloa ja lisäksi nämä ruokiin upotetut lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
No joku keskiverto omena painaa helposti 100g, esim sipuli, tai peruna on myös tosi painavia, eli ei tarvitse mitään ihmeellistä syödä, että tuo tulee täyteen. Melkeen kuulostaa joltain kasvisten välttelyltä jos jää paljonkin tuon 500g alle päivässä.
Peruna ei kuulu siihen puolen kilon suositukseen, kun on niin tärkkelyspitoinen.
Aamupala:
Vaihtoehto1: 2 100% kauraleipää, päällä tuorejuustoa ja leikkelettä. Lisänä tomaattia/kurkkua/kiinankaalia/lanttua/porkkanaa/suolakurkkua/kukkakaalia/omenaa painoltaan 200-250g
Vaihtoehto2: 200g marjoja, kaurapuuroa, raejuustoa
Lounas:
Pieni annos ruokaa, riisinuudelipaketti+kananmuna, kalkkunaa/kanaa ja salaattia + hedelmää + ehkä 75g samoja vihanneksia kuin aamulla
(Välipala: 2 leipää/prodevanukas tms. ja hedelmäpiltti)
Illallinen: Ruokaa ja vihanneksia 200-250g + omena/hedelmäpiltti
Olen usein punninnut jo valmiiksi päivän kasvikset rasioihin alkuviikosta. On sitten helppo aina napata aterialle mukaan. Nykyään ei tarvitse enää kaikkea punnita, koska osaa silmämääräisesti arvioida tutuimpien kasvisten määrän. Usein ruuassakin on jotain vihanneksia mukana, joten ylittyy helposti tuo 500g päivässä. Koitan valita kauden mukaan ja saada kaikkia värejä mukaan.
Aamulla yleensä puuroa, jonka päällä pakastemarjoja 50-100 gr, ehkä myös viipaloitua banaania.
Tänään lounaalla söin pakasteesta vihreitä papuja n. 50 gr, ison tomaatin n. 100 gr, salaattia 20 gr(?), näiden kanssa lihapullia. Työpaikkaruokalassa saa helposti vähintään 200 gr kasviksia (salaattia, lähpimiä kasviksia, kasvispitoista ruokaa) lautaselle, kotona toisinaan vähemmän.
Iltapäivällä syön usein jonkun hedelmän 50-150 gr.
Tyypillisiä ruokia mulle, joista tulee syötyä vähintään 100 gr kasviksia:
- pastat tomaattipohjaisella kastikkeella, seassa usein mm. porkkanaa tai kesäkurpitsaa raastettuna, sipulia
- curryn tyyppiset kastikkeet (kana, linssi tai kikherne), johon menee myös sipulia, tomaattimurskaa, bataattia, pinaattia, porkkanaa jne. lisänä raitaa, jossa kurkkua ja tomaattia
- lapset tykkää tietysti texmexistä, kastikkeissa ja lisukkeissa on tomaattia, sipulia, paprikaa, avokadoa, salaattia
- uunijuureksia syödään talvella paljon, kesällä taas salaatteja
- välillä syödään ranskalaisia ja kalapuikkoja tai muuta nopeaa, mutta aina jaksaa pilkkoa vähän kurkkua, porkkanaa, paprikaa, tomaatteja tarjolle, mitä nyt jääkaapista löytyy
Mistä eläimestä appelsiinit on?