Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, jos olen tehnyt selväksi ettei kiinnosta vanhat seksijutut mutta toinen siitä huolimatta kertoo? Ja lisäksi jostain syystä kertoilee paljon myös existään. Tahallaanko narsistit tykkää ärsyttää.
Se on tietynlaista exhibiotismia, saa varmaan tyydytystä siitä että tuo julki menneisyyttään, kaikista likaisimmatkin puolet. Eivät vain tajua kuinka luotaantyöntävää se on...
On varmaan osittain myös kyse siitä, että n haluaa korostaa että hänellä on ollut kumppaneita ennenkin ja vientiä riittää. Yksi exäni jaksoi kertoa jatkuvasti, miten yksi hänen kumppaneistaan oli oikein kerjännyt p*ppujuttuja. Tarkoitus oli ilmeisesti saada minut suostumaan samaan ja minulle tunne etten voi jäädä muita huonommaksi.
Todennäköisesti homma meni niin päin, että narsku vonkasi p-seksiä, muttei saanut. :D P-seksi on joskus narskujen ykkössuosikki, koska siinä voi alistaa ja satuttaa toista, edes kuvitella tekevänsä niin, vaikka toinen ehkä sattuisikin tykkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se tarkoittaa, jos olen tehnyt selväksi ettei kiinnosta vanhat seksijutut mutta toinen siitä huolimatta kertoo? Ja lisäksi jostain syystä kertoilee paljon myös existään. Tahallaanko narsistit tykkää ärsyttää.
Se on tietynlaista exhibiotismia, saa varmaan tyydytystä siitä että tuo julki menneisyyttään, kaikista likaisimmatkin puolet. Eivät vain tajua kuinka luotaantyöntävää se on...
Kehuskelua omista s**sitaidoista, mutta todellisuus olikin aivan muuta. Miksihän narsistit korostavat näitä juttuja, joku alemmuudentunneko.
Narsistin kanssa ei saisi olla heikko, allapäin, mennä huonosti tms. Olen huomannut, että kaikki negatiiviset tunteet ovat minulta täysin kiellettyjä. Jos yritän puhua jostain vaikeuksistani, puoliso leimaa minut heti kamalaksi valittajaksi, hänen vastoinkäymisistään yms sen sijaan pitää puhua paljonkin.
Huvittava esimerkki oli kun hoidin viikon pahassa vatsataudissa olevia iäkkäitä vanhempia, jotka eivät pärjänneet kahden, menivät huonoon kuntoon ja sairastivat vuoron perään. Sain nukuttua parin tunnin pätkissä. Kun vihdoin palasin kotiin ja totesin olevani kuolemanväsynyt (tein samalla 10 tuntisia etätyöpäiviä, kun työ välillä keskeytyi), puoliso alkoi valittamaan, että kotona on sotkuista ja minun hommani ovat tekemättä. Väsymys ei ole kuulemma mikään tekosyy ja olen kamala valittaja jonka pitäisi vain olla onnellinen kun vanhemmat ovat elossa. Huvittavuus ilmeni seuraavana päivänä kun narsistin uni oli keskeytynyt kerran yön aikana ja hän oli niin väsynyt, että hänen piti nukkua päiväunet kesken työpäivän ja vaati sen ajan ehdotonta hiljaisuutta kotona. Joskus tuntuu, että on vain tarve tehdä numero omasta väsymyksestä jos minulla on uniongelmia tms. Minun nukkumistani hän sabotoi kaikin voimin.
Nyt kaduttaa miksi ikinä edes lankesinkaan siihen ansaan. Tämä narsisti johon tutustuin osaa olla hyvin hurmaava, viettelevä, kiehtova, huumorintajuinen, flirttaileva, näennäisen ystävällinen ja auttavainen mutta sitten se pimeä puoli; hallitseva, suuttuessaan pistävä, manipulatiivinen, oikukas, alkoholismiin taipuvainen... Ne huonot puolet sitten saivat enemmän painoarvoa. Koko illuusio siitä täydellisestä rakkaudesta romahti. Enimmäkseen olen tuntenut pettymystä siitä että kuinka vinksahtanut elämä hänellä onkaan. En halua olla osana sellaista elämää mitä hän viettää, vaikka hän sitä kovasti toivookin.
Silti hänellä oli kyllä maaginen tapa saada minun pääni pyörälle koska ei hän täysi mätä ihminen ole, vain hukassa elämässään. On ollut hyvinkin haastavaa päästää irti tällaisesta ihmisestä joka aluksi hurmasi minut kokonaisuudessaan ja olimme erottamattomat. Nyt kun hänen todelliset kasvonsa ovat tulleet esille, hän tekee kaikkensa että saa minut hallintaansa ja on epätoivoinen kun ei siihen pysty. Se tietynlainen rajattomuus ja se ettei tunne huonoa omaatuntoa mistään. Kaikki voi laittaa rakkauden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaduttaa miksi ikinä edes lankesinkaan siihen ansaan. Tämä narsisti johon tutustuin osaa olla hyvin hurmaava, viettelevä, kiehtova, huumorintajuinen, flirttaileva, näennäisen ystävällinen ja auttavainen mutta sitten se pimeä puoli; hallitseva, suuttuessaan pistävä, manipulatiivinen, oikukas, alkoholismiin taipuvainen... Ne huonot puolet sitten saivat enemmän painoarvoa. Koko illuusio siitä täydellisestä rakkaudesta romahti. Enimmäkseen olen tuntenut pettymystä siitä että kuinka vinksahtanut elämä hänellä onkaan. En halua olla osana sellaista elämää mitä hän viettää, vaikka hän sitä kovasti toivookin.
Silti hänellä oli kyllä maaginen tapa saada minun pääni pyörälle koska ei hän täysi mätä ihminen ole, vain hukassa elämässään. On ollut hyvinkin haastavaa päästää irti tällaisesta ihmisestä joka aluksi hurmasi minut kokonaisuudessaan ja olimme erottamattomat. Nyt kun hänen todelliset kasvonsa ovat tulleet esille, hän tekee kaikkensa että saa minut hallintaansa ja on epätoivoinen kun ei siihen pysty. Se tietynlainen rajattomuus ja se ettei tunne huonoa omaatuntoa mistään. Kaikki voi laittaa rakkauden piikkiin.
Mielenkiintoinen kommentti, puhut rakkauden illuusiosta, mitä se on? Minun narsisti-exä puhui juuri noin, niin se särähti korvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen kommentti, puhut rakkauden illuusiosta, mitä se on? Minun narsisti-exä puhui juuri noin, niin se särähti korvaan.
Siis harhakuvitelma siitä että kaikki on niin täydellistä ja rakkauden täytteistä, katsotaan läpi ruusunpunaisten lasien. Silti se on vain kulissia ja pikimmiten se kiiltokuva rikkoutuu. Silloin se on jotain ihan muuta. Narsisti uhriutuu, haukkuu, syyttelee ja laittaa sen painolastin toisen hartioille.
Hassua, juuri itsekin mietin että miten sitä onkin voinut "kuvitella" koko rakkauden niin monta vuotta. Tai siis se narsistihan siihen illuusioon saa uskomaan. On aika karua huomata, että sen toisen puolelta rakkautta ei ole koskaan ollutkaan (kuin korkeintaan siihen hänen luomaansa ihannekuvaan minusta, ei todelliseen minään), eikä sitä toista ihmistäkään ole tavallaan ollut olemassa, vain se kuori minkä narsisti on itselleen luonut.
Toisaalta, olen ollut tekemisissä mestarin kanssa. Ja taustoiltani sellainen, että olen jo lapsena oppinut uhriutuvan rakkauden mallin: pitää vain kärsiä suhteessa niin jonain päivänä kärsimys palkitaan. Ehkä tämän narsistisen suhteen tarkoitus oli antaa minulle nimenomaan tuo oppitunti elämästä.
Tuon kaiken seurauksena voin kyllä todeta olevani vahva, en sairastunut noina vuosina enkä menettänyt oman arvon tunnettani. Sen sijaan opettelin rakastamaan itseäni ja pitämään rajojani, vaikka siitä olikin kovat rangaistukset. Elämästä meni vuosia hukkaan, mutta opin nuo tärkeät asiat itsestäni.
En tiedä mitä meillä on, mutta vahvat narsistiset piirteet kylläkin. Vaimo on kaikille muille hyvä, mutta mun päälle kaataa kaikki pettymykset ja ärsytyksen. Juteltiin tästä. Hän ihmettelee että kenelle hän sitten ne kaataa jos mulle ei voi?
Vaimo on todennäköisesti piilonarsisti. Parisuhde kriisiytyi ja yritämme jatkaa yhdessä. Hänen mielestään kaikki on ollut hyvin. Hänen kohtelunsa takia minulle tuli kaiken maailman sydän ja muita oireita. Ymmärrän nyt että hän elää omien standardien mukaan ja ei ymmärrä, että jotkin teot pahoittaa minun mieltä. Hän selittää, ettei ole tahallaan tehnyt. Toki vaikea uskoa enää kaikkea mitä hän sanoo, mutta jos tuo on totta, niin hän elää sitä narsistitodellisuuttaan ja ei tunnista kuinka minua todellisuudessa kohtelee. Hän on kavereilleen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä meillä on, mutta vahvat narsistiset piirteet kylläkin. Vaimo on kaikille muille hyvä, mutta mun päälle kaataa kaikki pettymykset ja ärsytyksen. Juteltiin tästä. Hän ihmettelee että kenelle hän sitten ne kaataa jos mulle ei voi?
Vaimo on todennäköisesti piilonarsisti. Parisuhde kriisiytyi ja yritämme jatkaa yhdessä. Hänen mielestään kaikki on ollut hyvin. Hänen kohtelunsa takia minulle tuli kaiken maailman sydän ja muita oireita. Ymmärrän nyt että hän elää omien standardien mukaan ja ei ymmärrä, että jotkin teot pahoittaa minun mieltä. Hän selittää, ettei ole tahallaan tehnyt. Toki vaikea uskoa enää kaikkea mitä hän sanoo, mutta jos tuo on totta, niin hän elää sitä narsistitodellisuuttaan ja ei tunnista kuinka minua todellisuudessa kohtelee. Hän on kavereilleen hyvä.
Jatkan vielä. Kaikkeen löytyy aina selitys. Jos puhumme jostain vanhasta asiasta uudelleen selitys on aina uusi. Riippuu jotenki vaimon omasta henkisestä tilasta, miten hän sen sillä hetkellä ajattelee. Tämä taitaa olla sitä kaasuvalotusta. Siksi jokin asian on joskus tapahtunut ja sitten myöhemmin ei. Näitä tapahtumia hän selittää sitten parhaan mukaan. Näistä sitten mun pää menee sekaisin, kun asiat alkaa mennä ristiin. Hän ei tietenkään myönnä mitään vaan selittää lisää. Tajuan nyt näitä toimintamalleja.
Olemme olleet yhdessä 30 vuotta viimeiset 6 vuotta asiat alkoivat mennä sekaisin. Minä olen ollut äärimmäisen joustava ja venyttänyt omia rajojani ja siksi tämä yhteiselämä on kantanut näin pitkälle. Mun heikkous on liika joustavuus ja kiltteys. Näiden ominaisuuksien vuoksi joudun lopulta työpaikoillakin ongelmiin. Siksi parisuhteessa tykkään, että vaimo on vaativa ja kontrolloiva. Yhdessä saamme enemmän aikaan kuin jos olisimme yksikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Pahoitteluni tarkennuksestani, enkä tarkoita väheksyä ihmisten kokemuksia, mutta pakko puuttua tähän siltä osin, että ihan hemmetin vaarallista diaknosoida itse muille narsismia. Ymmärrän mihin tässä viitataan, mutta nämä maalikoiden tekemät diaknoosit lähipiiristään on aika metsään meneviä. Tällä logiikalla kaikki jotka eivät käyttäydy itselleen mieluisalla tavalla, on narsisteja tai muuten psykopaatteja. Niin kauan kuin heillä ei ole lääkärin määrittelemää diaknoosit, niin he eivät ole narsisteja, vaikka käyttäytyvätkin kuin narsistin toimintamalleihin kuuluu. Yksikin rouva kotikylällä oppi tämän sairauden nimen ja muutamia narsistin käytökseen viittaavia toimintamalleja ja sen jälkeen kaikki oli narsisteja. Kaupan ovella jos ei huomannut kiireeltään pitää ovea auki hänelle niin olit narsisti.
Mut joo, jokin muu termi, jos ei diaknoosia ole.
Kiitos tästä. Tosin koen myös, että toipumiseen auttaa jonkinlaisen diagnoosin antaminen, koska on vaikea ymmärtää miten joku voi kohdella toisia niin huonosti. On helpompi puhua ja käsitellä asioita sen maallikkodiagnoosin kautta, kun kokemus on ollut kaoottinen ja vaikeasti ymmärrettävä.
Se on aivan totta, itse voi käyttää juuri niitä termejä kuin parhaaksi näkee ja auttaa pääsemään eteenpäin. Kirjoitukseni otti enemmän kantaa julkiseen keskusteluun ja diagnosointiin, kun tuntuu, että on hyvinkin leväperäisessä käytössä ja näin ollen tällä leväperäisessä käytöllä väheksytään todellisia uhreja ja tilanteita. Jokaisen kokemus on tietenkin oma ja hänelle itselleen arvokas, eikä ole vertailukelpoinen muiden kokemusten kanssa. Oli ne sitten "pahempia" tai vähemmän "pahempia". Todellinen narsisti tekee kauheaa jälkeä toimillaan ja vaurioittaa ihmisiä ympärillään pitkäksi aikaa.
Loppuun vielä haluan sanoa ja jätän kommentoinnin omalta osaltani tähän, että kaikkien kokemukset ovat varmasti aitoja, mutta julkinen narsismin diagnosointi ilman pätevyyttä ei ole oikein ketään kohtaan.
Terv Psykiatri-Termipoliisi
"Narsistinen persoonallisuushäiriö" on kyllä käsittääkseni se diagnostinen termi. Mielestäni narsismi- sanaa tai "narsistisia piirteitä" tai "narsistista käytöstä" ,voi oikein hyvin käyttää arkikielessä kuvaamaan nastistista käytöstä, joka on hyvin omanlaistaan. Narsisti-sanan käyttö on mielestäni siis hyvin kuvaava termi, ei diagnoosi, tällaiselle käytökselle. Narsismi-termin käyttöön ei siis mielestäni pidä suhtautua diagnoosina, vaan selkeästi näitä tietynlaisia käytösmalleja kuvaavana terminä. Toki sanaa ei pitäisi viljellä huollettomasti eikä huolimattomasti.
Narsistista käytöstä ja käytösmalleja voi olla aika paljonkin myös sellaisella henkilöllä, jonka narsistiset piirteet - vaikka niitä olisi paljonkin - eivät täyttäisi narsistisen persoonallisuuhäiriön diagnosoinnin kriteerejä. Jos narsistista käytöstä on kuitenkin nähtävillä paljon, niin miksi ei käyttäsi tällaisia käytösmalleja hyvin kuvaavaa yksinkertaista termiä, vaan pitäisi kuvailla pitkän kaavan kautta monilla kiertoilmausilla samaa asiaa? Sitä vartenhan meillä noita eri termejä on, ettei tarvitse joka kertaa selittää monisanaisesti ja vaikeasti samaa asiaa.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
Narsismi sanana on kärsinyt inflaation, kun sitä viljellään nykyään jatkuvasti. Narsistinen persoonallisuushäiriö on diagnoosi. Tiedän että diagnoosia ei narsistille saa, ja mitäpä se muuttaisikaan jos todellisesta narsismista on kyse. Silmäilin ketjun vastauksia, ja kiinnitin huomiota kuinka usealla tuntuu olevan kotonaan "oma" narsisti, tai suhteesta narsistin kanssa on selvitty kuin ei mitään.. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää, muistakaa se. Ja narsisti osaa myös väittää muita narsisteiksi.
Pisti jossain silmään kun sanottiin että narsisti alkaa höpisemään sielunkumppanuudesta. Samahan tapahtui myös minulle ja oltiin olevinamme niin kovin sielunkumppaneita toisen mielestä, vaikkei olisi erilaisempia voitu olla. Oli vain niin kova halu miellyttää ja jutut meni tyyliin "ai säkin tykkäät juoda vettä, ollaan sielunkumppaneita!".
Vierailija kirjoitti:
Pisti jossain silmään kun sanottiin että narsisti alkaa höpisemään sielunkumppanuudesta. Samahan tapahtui myös minulle ja oltiin olevinamme niin kovin sielunkumppaneita toisen mielestä, vaikkei olisi erilaisempia voitu olla. Oli vain niin kova halu miellyttää ja jutut meni tyyliin "ai säkin tykkäät juoda vettä, ollaan sielunkumppaneita!".
Minulle myös puhuttiin rakkaudesta jo ensi metreillä, vaikka ei edes tunnettu kuin etäisesti. Tämä oli ensimmäinen hälytysmerkki.
Narsisti tykkää viedä sinulta tilaa ja aikaa, ihan pienimmissäkin asioissa. Ja ajan oloon opit vain sopeutumaan siihen kaikkeen. Siitä tulee ihan normaalia sinulle. Hän käyttäytyy usein kuin ei kuulisikaan, mitä puhut tai kysyt. Hän seisoo kaikessa rauhassa tielläsi. Kun sinulla on kiire hän viivyttelee. Kun sinulla on jotain tärkeää vielä kesken hän tahtoo että nyt tehdään jotain muuta heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Pahoitteluni tarkennuksestani, enkä tarkoita väheksyä ihmisten kokemuksia, mutta pakko puuttua tähän siltä osin, että ihan hemmetin vaarallista diaknosoida itse muille narsismia. Ymmärrän mihin tässä viitataan, mutta nämä maalikoiden tekemät diaknoosit lähipiiristään on aika metsään meneviä. Tällä logiikalla kaikki jotka eivät käyttäydy itselleen mieluisalla tavalla, on narsisteja tai muuten psykopaatteja. Niin kauan kuin heillä ei ole lääkärin määrittelemää diaknoosit, niin he eivät ole narsisteja, vaikka käyttäytyvätkin kuin narsistin toimintamalleihin kuuluu. Yksikin rouva kotikylällä oppi tämän sairauden nimen ja muutamia narsistin käytökseen viittaavia toimintamalleja ja sen jälkeen kaikki oli narsisteja. Kaupan ovella jos ei huomannut kiireeltään pitää ovea auki hänelle niin olit narsisti.
Kiitos tästä. Tosin koen myös, että toipumiseen auttaa jonkinlaisen diagnoosin antaminen, koska on vaikea ymmärtää miten joku voi kohdella toisia niin huonosti. On helpompi puhua ja käsitellä asioita sen maallikkodiagnoosin kautta, kun kokemus on ollut kaoottinen ja vaikeasti ymmärrettävä.
Se on aivan totta, itse voi käyttää juuri niitä termejä kuin parhaaksi näkee ja auttaa pääsemään eteenpäin. Kirjoitukseni otti enemmän kantaa julkiseen keskusteluun ja diagnosointiin, kun tuntuu, että on hyvinkin leväperäisessä käytössä ja näin ollen tällä leväperäisessä käytöllä väheksytään todellisia uhreja ja tilanteita. Jokaisen kokemus on tietenkin oma ja hänelle itselleen arvokas, eikä ole vertailukelpoinen muiden kokemusten kanssa. Oli ne sitten "pahempia" tai vähemmän "pahempia". Todellinen narsisti tekee kauheaa jälkeä toimillaan ja vaurioittaa ihmisiä ympärillään pitkäksi aikaa.
Loppuun vielä haluan sanoa ja jätän kommentoinnin omalta osaltani tähän, että kaikkien kokemukset ovat varmasti aitoja, mutta julkinen narsismin diagnosointi ilman pätevyyttä ei ole oikein ketään kohtaan.
"Narsistinen persoonallisuushäiriö" on kyllä käsittääkseni se diagnostinen termi. Mielestäni narsismi- sanaa tai "narsistisia piirteitä" tai "narsistista käytöstä" ,voi oikein hyvin käyttää arkikielessä kuvaamaan nastistista käytöstä, joka on hyvin omanlaistaan. Narsisti-sanan käyttö on mielestäni siis hyvin kuvaava termi, ei diagnoosi, tällaiselle käytökselle. Narsismi-termin käyttöön ei siis mielestäni pidä suhtautua diagnoosina, vaan selkeästi näitä tietynlaisia käytösmalleja kuvaavana terminä. Toki sanaa ei pitäisi viljellä huollettomasti eikä huolimattomasti.
Narsistista käytöstä ja käytösmalleja voi olla aika paljonkin myös sellaisella henkilöllä, jonka narsistiset piirteet - vaikka niitä olisi paljonkin - eivät täyttäisi narsistisen persoonallisuuhäiriön diagnosoinnin kriteerejä. Jos narsistista käytöstä on kuitenkin nähtävillä paljon, niin miksi ei käyttäsi tällaisia käytösmalleja hyvin kuvaavaa yksinkertaista termiä, vaan pitäisi kuvailla pitkän kaavan kautta monilla kiertoilmausilla samaa asiaa? Sitä vartenhan meillä noita eri termejä on, ettei tarvitse joka kertaa selittää monisanaisesti ja vaikeasti samaa asiaa.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
Narsismi sanana on kärsinyt inflaation, kun sitä viljellään nykyään jatkuvasti. Narsistinen persoonallisuushäiriö on diagnoosi. Tiedän että diagnoosia ei narsistille saa, ja mitäpä se muuttaisikaan jos todellisesta narsismista on kyse. Silmäilin ketjun vastauksia, ja kiinnitin huomiota kuinka usealla tuntuu olevan kotonaan "oma" narsisti, tai suhteesta narsistin kanssa on selvitty kuin ei mitään.. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää, muistakaa se. Ja narsisti osaa myös väittää muita narsisteiksi.
Jos sanon exästäni, että hän oli piittaamaton, se ei kerro vielä sitä, että hän halusi olla kukko tunkiolla aina ja joka paikassa ja aina loistaa ja paistaa, olla keskipiste.
Sellaiset sanat, kuin piittaamaton, välinpitämätön ja ilkeä ei kerro yhtään mitään silloin, kun kyseessä on ihan oiekasti narsisti. Narsisti on kaikkea tuota kyllä, mutta myös paljon muuta.
Lisäksi narsisti on ilkeä, välinpitämätön ja piittaamaton tahallaan ja tarkoituksella. Hän hakee näita tilanteita, joissa voi olla ko. tavalla. Ja lisäksi: narsisti nauttii siitä, että on kaikkea tuota. Hänelle tuottaa nautintoa olla toista kohtaan välinpitämätön ja tunteeton.
Lisäksi narsisti näyttelee tunteita. Hän voi näytellä olevansa surullinen tai pettynyt ja surkea. Se menee vain ylinäyttelemiseksi, koska hän ei osaa näytellä aitoja tunteita. Kaikki on opeteltua.
Muistan kun lähdin pois hänen luotaan ja halusin ottaa avioeron. Hän sai lopulta minut houkutelluksi kohtaamaan hänet ja voi sitä tunteilun määrää! Kuinka hän oli läpikäynyt helvetin! Kuinka surkeata hänellä on ja kaikki painaa päälle, mistään ei tulee lohtua ja elämä on pelkkää mustaa synkkyyttä. Hän yritti oikein kyyneleitä vuodattaa, tosin ei niitä tullut mutta nyyhkettä senkin edestä. Kauheata säälin kerjäämistä.
Sitä, että hän oli ollut minulle ihan järkyttävän ilkeä ja loukkaava, ei hän ajatellut ollenkaan. Kyse oli vain hänestä itsestään, miten paha mieli hänellä nyt oli! Ei käynyt mielessäänkään, että olisi vaikka yrittänyt pyytää anteeksi. Ei mitään siitä, että katuisi tekojaan, jotka oli todella kauheita. Minun tunteilla ei siis mitään merkitystä hänelle, vain hänen omat tunteensa piti ottaa huomioon. Miten HÄN kärsi, kun hän joutui jäämään yksin, räyhäämään ja vit---ilemaan seinille. Heittelemään ruuat jääkaapista lattialle ihan vain omaksi ilokseen ja särkemään astioita.
Ei mennyt läpi. Ja kun sen sitten tajusi, alkoi kauhea raivo ja väkivalta. Näkisin vielä mitä tapahtuu, kun HÄNET jätetään. Että kehtaakin tommonen mitätön muija! jne.
Minä en sanoisi tuollaisesta ihmisestä, että on pelkkä koopää. Kyllä se oli narsisti puhtaimmillaan ja sen lisäksi vielä tavallista ilkeämpi.
.
Pitkään se oli mielessä, onko puoliso narsisti. Soittelin niihin tukipuhelimiinkin ja kulisseja pidettiin yllä vuosia. Sitten aloin ajattelemaan, että sillähän ei oo mitään väliä onko hän narsisti, psykopaatti vai mikä, kun jos ei tunnu hyvältä niin sitten ei tunnu ja silloin pitää erota. Ja niin lopetin kaiken tyhmän analysoinnin kaasuvalottamisista, narsistin käytösmalleista sun muusta - ja ymmärsin erota.
Parisuhde hankalan ihminen kanssa on vähän kuten ydinsota, ainoa voittava veto on olla pelaamatta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Jos sanon exästäni, että hän oli piittaamaton, se ei kerro vielä sitä, että hän halusi olla kukko tunkiolla aina ja joka paikassa ja aina loistaa ja paistaa, olla keskipiste.
Sellaiset sanat, kuin piittaamaton, välinpitämätön ja ilkeä ei kerro yhtään mitään silloin, kun kyseessä on ihan oiekasti narsisti. Narsisti on kaikkea tuota kyllä, mutta myös paljon muuta.
Lisäksi narsisti on ilkeä, välinpitämätön ja piittaamaton tahallaan ja tarkoituksella. Hän hakee näita tilanteita, joissa voi olla ko. tavalla. Ja lisäksi: narsisti nauttii siitä, että on kaikkea tuota. Hänelle tuottaa nautintoa olla toista kohtaan välinpitämätön ja tunteeton.
Lisäksi narsisti näyttelee tunteita. Hän voi näytellä olevansa surullinen tai pettynyt ja surkea. Se menee vain ylinäyttelemiseksi, koska hän ei osaa näytellä aitoja tunteita. Kaikki on opeteltua.
Muistan kun lähdin pois hänen luotaan ja halusin ottaa avioeron. Hän sai lopulta minut houkutelluksi kohtaamaan hänet ja voi sitä tunteilun määrää! Kuinka hän oli läpikäynyt helvetin! Kuinka surkeata hänellä on ja kaikki painaa päälle, mistään ei tulee lohtua ja elämä on pelkkää mustaa synkkyyttä. Hän yritti oikein kyyneleitä vuodattaa, tosin ei niitä tullut mutta nyyhkettä senkin edestä. Kauheata säälin kerjäämistä.
Sitä, että hän oli ollut minulle ihan järkyttävän ilkeä ja loukkaava, ei hän ajatellut ollenkaan. Kyse oli vain hänestä itsestään, miten paha mieli hänellä nyt oli! Ei käynyt mielessäänkään, että olisi vaikka yrittänyt pyytää anteeksi. Ei mitään siitä, että katuisi tekojaan, jotka oli todella kauheita. Minun tunteilla ei siis mitään merkitystä hänelle, vain hänen omat tunteensa piti ottaa huomioon. Miten HÄN kärsi, kun hän joutui jäämään yksin, räyhäämään ja vit---ilemaan seinille. Heittelemään ruuat jääkaapista lattialle ihan vain omaksi ilokseen ja särkemään astioita.
Ei mennyt läpi. Ja kun sen sitten tajusi, alkoi kauhea raivo ja väkivalta. Näkisin vielä mitä tapahtuu, kun HÄNET jätetään. Että kehtaakin tommonen mitätön muija! jne.
Minä en sanoisi tuollaisesta ihmisestä, että on pelkkä koopää. Kyllä se oli narsisti puhtaimmillaan ja sen lisäksi vielä tavallista ilkeämpi.
.
Niin tuttua kaikki tuo. Onneks erosta on jo yli 8 vuotta ja siitä 4 vuotta on antanut minun olla suht rauhassa, vaikka vieläkin vuosittain jtn viestittää ja tuttujani kohdatessa aina viittaa minuun ja utelee asioitani. 4v vuotta minulla on ollut aivan uusi elämä, aivan päinvastainen mitä olisin narsistin kanssa koskaan kokenut. Vieläkin olen aivan hämmästynyt välillä kuinka nykyisessä puolisossani ei ole yhtään mitään niitä kammottavuuksia mitä narsistissa oli.
Vierailija kirjoitti:
Pitkään se oli mielessä, onko puoliso narsisti. Soittelin niihin tukipuhelimiinkin ja kulisseja pidettiin yllä vuosia. Sitten aloin ajattelemaan, että sillähän ei oo mitään väliä onko hän narsisti, psykopaatti vai mikä, kun jos ei tunnu hyvältä niin sitten ei tunnu ja silloin pitää erota. Ja niin lopetin kaiken tyhmän analysoinnin kaasuvalottamisista, narsistin käytösmalleista sun muusta - ja ymmärsin erota.
Parisuhde hankalan ihminen kanssa on vähän kuten ydinsota, ainoa voittava veto on olla pelaamatta ollenkaan.
"Parisuhde hankalan ihminen kanssa on vähän kuten ydinsota, ainoa voittava veto on olla pelaamatta ollenkaan." Loistavasti sanottu!
Minulla ei ole kyse parisuhteesta, mutta nuo imurointijutut kyllä tunnen. Narsisti ei kadu käytöstään. Se suru, jota narsistilla on tai jota hän esittää, koskee vain narsistia itseään. On vain oman kurjuuden esittämistä ja uhriutumista. Häntä ei kiinnosta, miten hänen käytöksensä on vahingoittanut hänen kohdettaan/uhriaan/syntipukkiaan.
Olen aivan samaa mieltä. Jokainen koopää ei ole narsisti. Kyllä narsistin käytös paljastaa hänet narsistiksi, oli sitten siitä diagnoosi tai ei. Minullakin kesti kauan, ennen kuin tajustin, mistä oli kyse. Kun olin enemmän tekemisissä tämän ihmisen kanssa, tosi luonne tuli esiin. Narsisti voi kauankin esittää empaattista ja mukavaa. Sitten kun maski lipsuu, tulee syytöksiä, nimittelyä, vihaviestejä, aggressiivistä käyttäytymistä, uhriutumista jne.
Ristiriitaista on juuri se, että vaikka narsisti pitää sinua maailman paskimpana ihmisenä, hän ei pyynnöstä huolimatta pysy loitolla. Sitten tulee taas empatian esitystä, "katsotaan tulevaisuuteen" blablabla. Miksi? Koska narsisti - ainakin minun tapauksessa - tietää tarkalleen, että tarvitsee minua juuri roskaämpärikseen. Keneen purkaa turhautuminen, ikävät tunteet ja jopa oma häpeäntunne, jos uhri/syntipukki poistuu narsistin vaikutuspiiristä? Nämä syklit jatkuvat loputtomiin, jos ei vetäydy taka-alalle tai kävele kokonaan pois. Tämä minun oli pakko tehdä oman mielenrauhan ja terveyden takia.
Narsisti peilaa, syyttää uhriaan juuri omasta käytöksestään. Ei "muista" mitään omia tekosiaan. Narsistilta ei kannata kysyä "miksi teit abcde...?", koska narsisti aina keksii jonkun asian tai ihmisen, joka on syyllinen. Jos narsistin on pakko myöntää joku teko, sitten saa kuulla vaikkapa "omapa oli syysi".
Tämä on narsismia, ei sitä, että on koopää. Juuri tästä monet ovat täällä kirjoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päätin, että narsistin kanssa en tässä elämässä enää koskaan ole tekemisissä. Niin pakottavaa syytä ei tule. Onneksi narsisti ei ole puolisoni, vanhempani tai lapseni. Monella on näin ja se ei ole helppoa.
Minulla aivan sama juttu. Ihminen perhepiiristä, mutta ei omasta ydinperheestä. Olin narsistin syntipukki ja kaiken vihan kohde. En ole hänelle mistään velkaa enkä ole narsistin sontaämpäri. Irtautuminen ei ole aivan helppoa, mutta toisaalta myös vapauttavaa.
No silloin pitää pysyä kaukana. Itselle irtautuminen hyvin helppoa vittumaisista ihmisistä. En ole virtumaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä. Outoa jäädä roikkumaan johonkin, missä sontaämpärinä ja sitten syytellä.
Olen tuo edellinen kirjoittaja. On syitä, miksi on oltava yhteydessä narsistiin. Minulla oli syynä muistisairaan isän hoitoasiat. Isä kuoli jokin aika sitten. Kun isän asiat on hoidettu loppuun, ei ole mitään tarvetta olla edes tavoitettavissa.
Miksi syyttelet itse ja lauot mielipiteesi täällä palstalla niin, että muista tulee sinun sontaämpäreitä? Et tunne kenenkään henkilökohtaista tarinaa tarkasti, joten jospa jättäisit haukkumisen sikseen.
Ei asia minulle kuulu, mutta ihmettelen vain mikä niin pakottava syy olla tekemisissä. Eihän kenenkään kuolema pakota tekemisissä olemaan. Asiallinen tiedotus ja sopiminen, jos kuolinpesässä muitakin jäseniä. Tai joku ammattilainen hoitaa, jos ei itse osaa. Tuskin tuo henkilö sitä itsekään toivoo yhdessäoloa, kun teillä noin huonot välit. Herättää kummastusta, jos väen väkisten tekemisissä henkilön kanssa, jota haukkuu.
Nämä neuvot eivät päde. Perikunnassa ei ole muita kuin narsisti ja minä. Kirjoitin, että "oli oltava yhteydessä". En sanonut, että kukaan siihen minut pakotti. Näin sen tarpeellisena.
Vetäydyin pois henkisen paineen takia. Vihaviestit olivat aivan liikaa stressiä. En reagoi enää yhteenkään narsistin viestiin, koska edestakaisin viestittely ei muuten koskaan lopu eikä tilanne siitä parane.
Tämä "toinen ihminen" toivoo yhdessäoloa, koska ei tunne tehneensä mitään väärää. Narsisti hooveroi lähettelemällä viestejä ja valokuvia. En vastaa niihin enkä myöskään puhelinsoittoihin.
Ehkä tämä selitys auttaa ymmärtämään, minkälainen minun tapaukseni on. Vaikka "asiahan ei sinulle kuulu". Hups. Anteeksi, kun tulin tässä vähän ironiseksi.
Täytyy muistaa, että täällä palstalla kirjoittavilla on pahoja kokemuksia. Ihmettelen, miksi usein suorastaan trollataan ihmisiä, jotka avautuvat ja kertovat kokemuksistaan. Tällainen käytös on uhrien pilkkaamista. Hyvin samaa he ovat kokeneet, kun ovat olleet narsistin tassun alla ja vihan kohteena.
Jospa tehdään niin, että yritetään kunnioittaa toinen toisiamme eikä tehdä muutaman lauseen perusteella pikadiagnoosia ihmisistä ja olosuhteista, joita ei yhtään tunne.
Joskus tulee myös tunne, että palstalla kirjoittavat ovat itse narsisteja. Esimerkiksi kostonhimoisia, puhutaan, että toivottavasti narsisti jää yksin, kun niin ikävä ym. Narsisti pyrkii siihen, että uhri olisi yksin, manipuloi monin tavoin jne. Ja tietysti perikunnan kaikki jäsenet otettava huomioon, mutta ei se mitään ihmeellistä yhdessäoloa vaadi. En usko tuohon, että jos itse vihaat jotain henkilöä, hän haluaisi kanssasi olla. Olet tulkinnut tilanteen väärin. Mikset laita henkilöä estoon, jos et halua viestejä tai kuvia. Ystävällisesti voi vaan sanoa, että että haukkumaviestit kuormittaa ja siksi et halua olla yhteydessä. Sitten viestit estoon. Sillä sipuli
Ihmettelen, miksi tässä mainitaan "jos itse vihaat jotain henkilöä". Kirjoittajan motivaatio ei varmastikaan ollut viha. Vihasta ei ollut ollenkaan kyse.
Yleensä on niin päin, että se, jolla on vihantunteita, on juuri narsisti. Uhri kulkee tosi usein varpaillaan, jotta ei millään tavalla ärsyttäisi narsistia, joka yleensä on hyvin aggressiivisuuteen taipuvainen.
Juuri tuo vertailu muihin on tyypillistä narsisteille. Halutaan loukata ja saada kokemaan huonommuutta. Minua ei loppuajasta narskun loukkaukset enää kuin lähinnä säälittivät, ymmärsin miten kipeä tämä on ja koko elämänsä mustan mielensä vankina.