Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavan usein narsistinen suhde jättää jäljet tunne-elämän puolelle ja on vaikea toipua. Itse olen myös tässä tilanteessa edelleen ja vuosi erosta aikaa.
Mulla puolitoista. Hidasta on ollut, mutta kun mietit vaikka puolen vuoden taakse, olet kuitenkin edennyt siitä.
Olen huomannut, että jos itselläni on joku iso ja hieno juttu meneillään elämässäni ja puhun narsistille siitä, hän kääntää heti keskustelun itseensä jollakin lapsellisella ja typerällä asialla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että jos itselläni on joku iso ja hieno juttu meneillään elämässäni ja puhun narsistille siitä, hän kääntää heti keskustelun itseensä jollakin lapsellisella ja typerällä asialla.
Jatkan vielä. Itseasiassa jutun ei tarvi olla hienokaan vaan jos vaikka esimerkiksi olen sairaana tai joku läheinen on kuollut ja olen murheissani, narsisti alkaa surkutella itseään jostain typerästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Näin ne tekee, niiden pitää olla parempia joka asiassa,muiden yläpuolella, keskipisteenä.
Mutta pahempi on se että ne saattaa kostaa jos toisella menee liian hyvin, vaikka lapsen kanssa, saanut uuden ystävän, narsisti tulee ja tuhoaa välit valheillaan, jopa uhrin ja uhrin lapsen välit (aikuisia molemmat).
Eräs vanha narsistiluuska osaa tämän, sekoittanut koko suvun välit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Termipoliisi kirjoitti:
Pahoitteluni tarkennuksestani, enkä tarkoita väheksyä ihmisten kokemuksia, mutta pakko puuttua tähän siltä osin, että ihan hemmetin vaarallista diaknosoida itse muille narsismia. Ymmärrän mihin tässä viitataan, mutta nämä maalikoiden tekemät diaknoosit lähipiiristään on aika metsään meneviä. Tällä logiikalla kaikki jotka eivät käyttäydy itselleen mieluisalla tavalla, on narsisteja tai muuten psykopaatteja. Niin kauan kuin heillä ei ole lääkärin määrittelemää diaknoosit, niin he eivät ole narsisteja, vaikka käyttäytyvätkin kuin narsistin toimintamalleihin kuuluu. Yksikin rouva kotikylällä oppi tämän sairauden nimen ja muutamia narsistin käytökseen viittaavia toimintamalleja ja sen jälkeen kaikki oli narsisteja. Kaupan ovella jos ei huomannut kiireeltään pitää ovea auki hänelle niin olit narsisti.
Mut joo, jokin muu termi, jos ei diaknoosia ole.
Kiitos tästä. Tosin koen myös, että toipumiseen auttaa jonkinlaisen diagnoosin antaminen, koska on vaikea ymmärtää miten joku voi kohdella toisia niin huonosti. On helpompi puhua ja käsitellä asioita sen maallikkodiagnoosin kautta, kun kokemus on ollut kaoottinen ja vaikeasti ymmärrettävä.
Se on aivan totta, itse voi käyttää juuri niitä termejä kuin parhaaksi näkee ja auttaa pääsemään eteenpäin. Kirjoitukseni otti enemmän kantaa julkiseen keskusteluun ja diagnosointiin, kun tuntuu, että on hyvinkin leväperäisessä käytössä ja näin ollen tällä leväperäisessä käytöllä väheksytään todellisia uhreja ja tilanteita. Jokaisen kokemus on tietenkin oma ja hänelle itselleen arvokas, eikä ole vertailukelpoinen muiden kokemusten kanssa. Oli ne sitten "pahempia" tai vähemmän "pahempia". Todellinen narsisti tekee kauheaa jälkeä toimillaan ja vaurioittaa ihmisiä ympärillään pitkäksi aikaa.
Loppuun vielä haluan sanoa ja jätän kommentoinnin omalta osaltani tähän, että kaikkien kokemukset ovat varmasti aitoja, mutta julkinen narsismin diagnosointi ilman pätevyyttä ei ole oikein ketään kohtaan.
Terv Psykiatri-Termipoliisi
Mielestäni "kusipää" olisi hyvä ja kattava maallikkotermi, koska sitähän narsistit käytöksellään ovat.
Minusta kusipäällä ja narsistilla on huomattava ero. Kusipää on se paska tyyppi, josta et ole ihan varma onko se narsisti vai muuten vaan viallinen jollain tavalla. Sitten on ilmiselvät narsistisen persoonallisuushäiriön omaavat, joiden diagnoosia ei tarvitse arvailla yhtään.
Kusipää on liian lievä ilmaisu narsistista, narsisti on lähempänä psykopaattia (tai sosiopaattia)299 kuin kusipäätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päätin, että narsistin kanssa en tässä elämässä enää koskaan ole tekemisissä. Niin pakottavaa syytä ei tule. Onneksi narsisti ei ole puolisoni, vanhempani tai lapseni. Monella on näin ja se ei ole helppoa.
Minulla aivan sama juttu. Ihminen perhepiiristä, mutta ei omasta ydinperheestä. Olin narsistin syntipukki ja kaiken vihan kohde. En ole hänelle mistään velkaa enkä ole narsistin sontaämpäri. Irtautuminen ei ole aivan helppoa, mutta toisaalta myös vapauttavaa.
No silloin pitää pysyä kaukana. Itselle irtautuminen hyvin helppoa vittumaisista ihmisistä. En ole virtumaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä. Outoa jäädä roikkumaan johonkin, missä sontaämpärinä ja sitten syytellä.
Olen tuo edellinen kirjoittaja. On syitä, miksi on oltava yhteydessä narsistiin. Minulla oli syynä muistisairaan isän hoitoasiat. Isä kuoli jokin aika sitten. Kun isän asiat on hoidettu loppuun, ei ole mitään tarvetta olla edes tavoitettavissa.
Miksi syyttelet itse ja lauot mielipiteesi täällä palstalla niin, että muista tulee sinun sontaämpäreitä? Et tunne kenenkään henkilökohtaista tarinaa tarkasti, joten jospa jättäisit haukkumisen sikseen.
Ei asia minulle kuulu, mutta ihmettelen vain mikä niin pakottava syy olla tekemisissä. Eihän kenenkään kuolema pakota tekemisissä olemaan. Asiallinen tiedotus ja sopiminen, jos kuolinpesässä muitakin jäseniä. Tai joku ammattilainen hoitaa, jos ei itse osaa. Tuskin tuo henkilö sitä itsekään toivoo yhdessäoloa, kun teillä noin huonot välit. Herättää kummastusta, jos väen väkisten tekemisissä henkilön kanssa, jota haukkuu.
Nämä neuvot eivät päde. Perikunnassa ei ole muita kuin narsisti ja minä. Kirjoitin, että "oli oltava yhteydessä". En sanonut, että kukaan siihen minut pakotti. Näin sen tarpeellisena.
Vetäydyin pois henkisen paineen takia. Vihaviestit olivat aivan liikaa stressiä. En reagoi enää yhteenkään narsistin viestiin, koska edestakaisin viestittely ei muuten koskaan lopu eikä tilanne siitä parane.
Tämä "toinen ihminen" toivoo yhdessäoloa, koska ei tunne tehneensä mitään väärää. Narsisti hooveroi lähettelemällä viestejä ja valokuvia. En vastaa niihin enkä myöskään puhelinsoittoihin.
Ehkä tämä selitys auttaa ymmärtämään, minkälainen minun tapaukseni on. Vaikka "asiahan ei sinulle kuulu". Hups. Anteeksi, kun tulin tässä vähän ironiseksi.
Täytyy muistaa, että täällä palstalla kirjoittavilla on pahoja kokemuksia. Ihmettelen, miksi usein suorastaan trollataan ihmisiä, jotka avautuvat ja kertovat kokemuksistaan. Tällainen käytös on uhrien pilkkaamista. Hyvin samaa he ovat kokeneet, kun ovat olleet narsistin tassun alla ja vihan kohteena.
Jospa tehdään niin, että yritetään kunnioittaa toinen toisiamme eikä tehdä muutaman lauseen perusteella pikadiagnoosia ihmisistä ja olosuhteista, joita ei yhtään tunne.
Joskus tulee myös tunne, että palstalla kirjoittavat ovat itse narsisteja. Esimerkiksi kostonhimoisia, puhutaan, että toivottavasti narsisti jää yksin, kun niin ikävä ym. Narsisti pyrkii siihen, että uhri olisi yksin, manipuloi monin tavoin jne. Ja tietysti perikunnan kaikki jäsenet otettava huomioon, mutta ei se mitään ihmeellistä yhdessäoloa vaadi. En usko tuohon, että jos itse vihaat jotain henkilöä, hän haluaisi kanssasi olla. Olet tulkinnut tilanteen väärin. Mikset laita henkilöä estoon, jos et halua viestejä tai kuvia. Ystävällisesti voi vaan sanoa, että että haukkumaviestit kuormittaa ja siksi et halua olla yhteydessä. Sitten viestit estoon. Sillä sipuli
Varmasti moni onkin itse narsisti joka ehkä tullut jätetyksi ja "väärinkohdelluksi" ja maalailee uhria narsistiksi. Hehän kun ovat itse aina uhreja. Sitä raivon määrää kun ylpeys kokenut kolahduksen.
Näinkin voi käydä, mutta minun tapauksessa narsistille tuli kiire jättää itse, ettei tule jätetyksi. Tämmöinen kuka ehtii jättää ensin, on juuri narsistista pelaamista. Narsisti haluaa aina voittaa ja jos välit menossa solmuun, narsistille tärkeää jättää ensin, jotta ego ei koe kolausta. Jos joku ehtii jättää ensin narsistin, käyttäytyy ylimielisesti. Että et merkinnyt mitään. Normaalissa parisuhteessa sovitaan yhdessä, ettei haluta olla yhdessä. Ei se ole mitään valtapeliä kumpi ensin jätti. Narsisti korostaa aina sitä, että itse jätti. Näin uhri näyttäytyy viallisena ja hänen haavoittunut sisimpänsä kykenee säilyttämään kuvan itsestään täydellisenä.
Narsistille ja miehelleen tuli ero. Narsisti kertoili eri versioita kumpi lähti mutta suoraan ei sanonut. Yksi versio oli että hän antoi miehen lähteä, tavallaan kuin hän olisi jättänyt, ilmeisesti mies lähti rytinällä mutta narsisti ei voi sitä kertoa koska haluaa aina olla voittaja. Toinen versio oli että hän jätti koska on niin sairas jo ja mies vielä terve. Hehheeee. Eli ei missään versiossa hän tullut jätetyksi. Narsisti itse on kuitenkin soitellut miehelle monia kertoja eron jälkeen.
Samoja kokemuksia. Narsisti on aina se jättäjä, koska ego ei kestäisi jätetyksi tuloa. Uskottelee vielä itselleen itseihailussaan, että toinen haluaa häntä yhä. Minä olin vaan helpottunut, kun valehteleva, pettävä ja raivoava tyyppi jätti minut. Rehentelee yhä yhteisille kavereille, mitten jätti minut, kun olen hullu ja narsisti sekä ruma.
Narsisti jätti miehensä, vei tältä kaiken, suurinpiirtein vaatteetkin päältä. Mies ei onneksi ollut pahoillaan erosta, pikemminkin huojentunut. Eron jälkeen narsku kertoili että ex kuulemma sanoi etsivänsä samannäköistä kuin hän, valetta tuokin. Ex kertoi jälkeenpäin, oli menestynyt urheilussa mutta piti sekin lopettaa kun narsku vaati (ei sietänyt toisen olevan parempi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen päätin, että narsistin kanssa en tässä elämässä enää koskaan ole tekemisissä. Niin pakottavaa syytä ei tule. Onneksi narsisti ei ole puolisoni, vanhempani tai lapseni. Monella on näin ja se ei ole helppoa.
Minulla aivan sama juttu. Ihminen perhepiiristä, mutta ei omasta ydinperheestä. Olin narsistin syntipukki ja kaiken vihan kohde. En ole hänelle mistään velkaa enkä ole narsistin sontaämpäri. Irtautuminen ei ole aivan helppoa, mutta toisaalta myös vapauttavaa.
No silloin pitää pysyä kaukana. Itselle irtautuminen hyvin helppoa vittumaisista ihmisistä. En ole virtumaisten ihmisten kanssa missään tekemisissä. Outoa jäädä roikkumaan johonkin, missä sontaämpärinä ja sitten syytellä.
Olen tuo edellinen kirjoittaja. On syitä, miksi on oltava yhteydessä narsistiin. Minulla oli syynä muistisairaan isän hoitoasiat. Isä kuoli jokin aika sitten. Kun isän asiat on hoidettu loppuun, ei ole mitään tarvetta olla edes tavoitettavissa.
Miksi syyttelet itse ja lauot mielipiteesi täällä palstalla niin, että muista tulee sinun sontaämpäreitä? Et tunne kenenkään henkilökohtaista tarinaa tarkasti, joten jospa jättäisit haukkumisen sikseen.
Ei asia minulle kuulu, mutta ihmettelen vain mikä niin pakottava syy olla tekemisissä. Eihän kenenkään kuolema pakota tekemisissä olemaan. Asiallinen tiedotus ja sopiminen, jos kuolinpesässä muitakin jäseniä. Tai joku ammattilainen hoitaa, jos ei itse osaa. Tuskin tuo henkilö sitä itsekään toivoo yhdessäoloa, kun teillä noin huonot välit. Herättää kummastusta, jos väen väkisten tekemisissä henkilön kanssa, jota haukkuu.
Nämä neuvot eivät päde. Perikunnassa ei ole muita kuin narsisti ja minä. Kirjoitin, että "oli oltava yhteydessä". En sanonut, että kukaan siihen minut pakotti. Näin sen tarpeellisena.
Vetäydyin pois henkisen paineen takia. Vihaviestit olivat aivan liikaa stressiä. En reagoi enää yhteenkään narsistin viestiin, koska edestakaisin viestittely ei muuten koskaan lopu eikä tilanne siitä parane.
Tämä "toinen ihminen" toivoo yhdessäoloa, koska ei tunne tehneensä mitään väärää. Narsisti hooveroi lähettelemällä viestejä ja valokuvia. En vastaa niihin enkä myöskään puhelinsoittoihin.
Ehkä tämä selitys auttaa ymmärtämään, minkälainen minun tapaukseni on. Vaikka "asiahan ei sinulle kuulu". Hups. Anteeksi, kun tulin tässä vähän ironiseksi.
Täytyy muistaa, että täällä palstalla kirjoittavilla on pahoja kokemuksia. Ihmettelen, miksi usein suorastaan trollataan ihmisiä, jotka avautuvat ja kertovat kokemuksistaan. Tällainen käytös on uhrien pilkkaamista. Hyvin samaa he ovat kokeneet, kun ovat olleet narsistin tassun alla ja vihan kohteena.
Jospa tehdään niin, että yritetään kunnioittaa toinen toisiamme eikä tehdä muutaman lauseen perusteella pikadiagnoosia ihmisistä ja olosuhteista, joita ei yhtään tunne.
Viestissäsi on jotain outoa, ehkä narsistista. Siitä alapeukut. Jokin ei täsmää. Narsistina pitämäsi henkilö haukkuu sinua, silti haluaa olla tekemisissä viestein ja valokuvin? Hän on lähisukua, koska sama kuolinpesä. Sinä haukut häntä täällä ja korostat miten sinä laitoit välit poikki. Ehkä hän vaan halusi säilyttää välit lähisukulaiseen, mikä normaalia. Jos haukkui, ehkä jotain hampaankolossa. Haukkui siis tyhjästä sinua ja sinun mielestä hän on tehnyt jotain väärin? Reilua olisi laittaa viesti, että kokee yhteyden toimimattomaksi eikä halua viestiä. Ei kukaan laita tuommoisen jälkeen viestiä ja hänen numeronsa voi laittaa estoon. Et vaikuta semmoiselta ihmiseltä, jota joku epätoivoisesti haluaa tavoitella.
Vastauksestasi näkee, että sinulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia. Juuri tätä narsisti tekee. Kuuma-kylmä-leikkiä. Syyllistää muita ja peilaa. Sitten kun toinen vetäytyy taka-alalle, narsisti voi jopa vähän lakki kourassa viestitellä hyvinkin maireasti ja haluaa palauttaa tilanteen normaaliksi. Tämä sama leikki voi jatkua vaikka kuinka kauan. Naristi nimenomaan haluaa olla yhdessä/yhteydessä. Teki narsisti lähes mitä tahansa, ei tunne syyllisyyttä, koska selitys löytyy aina. Monesti vihan kohde/uhri on narsistin mielestä itse syyllinen.
Kaksi viimeistä lausetta, niin totta, toki muutkin lauseet. Ne voi vaikka tappaa eikä tunne syyllisyyttä, muut on syyllisiä.
Narsisti yrittää saada toisen tuntemaan häpeää itsestään ja tuntemaan olonsa tyhmäksi ja huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti yrittää saada toisen tuntemaan häpeää itsestään ja tuntemaan olonsa tyhmäksi ja huonoksi.
Kuinka monta kertaa sitä entisenä uhrina tunsikaan itsensä täysin ääliöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Minäkin tajusin vasta suhteen jälkeen, että mies oli narsisti. Sihteen aikana tunsin aina olevani huono ja tyhmä.
Narsistin käytös on on kyllä todella ennakoitavaa. Tiesin, että aattona juhannuksenvietto vielä sujuu, koska kävimme puolison vanhemmilla ja tietenkin kulissien täytyy olla siellä kunnossa. Kotiin tullessa ignoroi minut normaalisti, koko kotimatkan kyllä suunnitteli mitä kotitöitä voisimme tänään tehdä (suomennos, minä teen, hän toimii työnjohtajana).
Tänään se riita piti sitten saada hänen väen vängällä aikaan. Minulla alkoi loma ja narsistihan ei kestä sitä, että toinen saisi levätä, kerätä voimia. Hän onkin jo vuosikausia terrorisoinut mm. nukkumistani. Nyt on sitten hänen toimestaan mykkäkoulu käynnissä. Tottakai se vähän laskee lomafiilistä, mutta kai ihmisen pitäisi kotonaan saada edes joskus levätä. Yritän suhtautua asiaan niin, että mykkäkoulu on siinä mielessä hyvä että silloin minulta ei vaadita mitään.
Ymmärrän myös sen, että on vain vihainen siitä kun pidän rajoistani kiinni eikä voi ohjailla minua. Ei johdu persoonastani tms mitenkään vaan hänen omista vaikutteistaan.
Mutta väkisinkin tulee mieleen millaista olisi jos olisi puoliso, joka tukisi ja rakastaisi. Ei tällainen jatkuvasti omaa etuaan ajava narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Minäkin tajusin vasta suhteen jälkeen, että mies oli narsisti. Sihteen aikana tunsin aina olevani huono ja tyhmä.
Sama. Mikään ei riittänyt perfektionisti narsistille eikä riitä.
Narsisti tosin odottaa täydellisyyttä vain muilta kuin itseltään. Omalta kohdalta riittää kulissien ylläpito.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti tosin odottaa täydellisyyttä vain muilta kuin itseltään. Omalta kohdalta riittää kulissien ylläpito.
Tämä.on totta. Narsisti menee sieltä mistä aita on matalin, pääasia että ulospäin on kulissit kunnossa.
Eri tutkimusten mukaan noin 0,5 6% väestöstä.
Vain pieni osa narsistisesti käyttäytyvistä on niin vakavapiirteisiä, että voidaan puhua varsinaisesta narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
Silti täällä leimtaan joka ex, anoppi, pomo... ym. narsistiksi.
On olemassa monia eri persoonallisuushäiriöitä ja luonteenpiirteitä. Kaikki ei ole narsismia. Jos jonkun kanssa on erimieltä, hän ei automaattisesti ole narsisti.
Toisia narsisteiksi nimittävä ja kaikkien kanssa riitelevä on usein sitä itse, kuten tähänkin ketjuun kirjoittaneissa on. Ei vaan ole mahdollista, että esim. omassa lähipiirissä on useita naraisteja ja itse aina kaikkeen syytön ja uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Analyysini perusteella narsku on ihminen jolla on oltava ainakin yksi infantiililla tasolla toimiva riippuvuussuhde hyväksikäytettävään. Muuten voi olla kaikinpuolin kuin äititeresaa ja gandhia ihan aidosti. Siinä tilanteessa kukaan ei ikinä usko uhria.
En usko että itsetunnolla on mitään tekemistä asian kanssa. Narsisti ei myöskään ole "sisäisesti rikki" tai muuta keittiöpsykokakkaa. N vain on sisäsyntyisesti sellainen. Henkinen tunnetason hyväksikäyttäjä joka saa uhristaan sisäistä tyydytystä. Joku asiaatunteva voisi kommentoida.
Kuuluuko ilmiöön halu salaliittoiluun ja juonitteluun? Vai koskeeko kokemukseni jotain muuta persoonallisuushäiriötä.
Kyllä siihen kuuluu juonittelu, ja valehtelu, voi mennä jopa rikolliseen toimintaan saakka.
Opin jo varhaisteiniä äitini maneerit. Osasin ennakoida usein että nyt tästä kyllä kehitellään jokin juoni. Minulle on vain epäselvää oliko äitini narsisti vai oliko jotain muuta.
Juonittelu oli yksi. Vainoaminen oli toinen. Lähdettyäni kotoo työnantajille ja vuokranantajille soiteltiin rikollisia "tietoja" siitä mitä olen puuhannut. Myös joku oli äitini kuvitelmissa minun kanssa tekemisissä, erityisesti tytöt, äitini soitti ja haukkui koko perheen.
Kirjeitäni luettiin. Lainaamiani kirjoja palautettiin minulta kysymättä että jäivät lukematta.
Oli kovin tarkkaa että vaatteet ja hiukset oli tietyllä tavalla. Kirkosta ei saanut erota jne
Vieläkin vuosia äitini kuolemasta koko suku ja kotiseudun ihmiset kuvittelevat minun tehneen yhtä sun toista (olleen vankila, olleen pedari, huumeidenkäyttäjä jne jne)
Omaisuuttani joka oli jäänyt kotipuoleen lahjoiteltiin lempilapsen lapsille .
Mä traumasoiduin myös äitini takia. Koskaan en osannut olla tai puhua tms sillä tavoin, että olisin kelvannut.
Hän elää vielä, mutta en ole ollut yhteyksissä viiteen vuoteen.
Oma äitini juoruili minusta samaan tapaan ja paisutteli kaiken. Olikin mun vihollinen. Luulotteli vaikka mitä ja puhui ne totena eteenpäin. Omasta lapsestaan.
Luki päiväkirjaani. Otin kaapin avaimen mukaani, jonka jälkeen raivosi ettei saa tehdä niin. Alistuin taas jälleen kerran. Mulla ei ollut yksityisyyttä. Jos suljin oven, tuli kiskaisemaan sen auki.
Päiväkirjani hävisi. Sain sen takaisin n 45-vuotiaana, itkin kun luin. 12-vuotiaan lapsen ajatuksia!
Tiedän, etten esim sisälly testamenttiin ja mut on sivuutettu. Mä tuun kyllä toimeen enkä tarvii hänen rahojaan.
Otti mut taas kohteeksi ja kiusasi jutuillaan. En uskaltanut enää jatkaa. Yritti ehkä 10 kertaa vielä ottaa yhteyttä, en lue kirjeitään/korttejaan.
Mä pelkäsin häntä ja aloin pelätä muitakin ihmisiä. Että mua kohdellaan samoin. Jokin epävarmuus musta näkyy vielä, vaikka olen jo vanha itsekin. Mä en saanut koskaan arvostusta omana itsenäni. Alistuminen näkyy ulos musta.
Kaikki olisi pitänyt selvittää hänelle. Matkat. työt, kaikki. Jos kävin toista kertaa samassa paikassa lomalla, hän kysyi onko mulla siellä joku mies. Vastasin, että sitähän mä en sulle kerro.
Siltä on mennyt liikuntakyky. Hyvä rangaistus.
Jos ostin palkallani vaatteita, se oli paha juttu. Ei pidä ostaa vaan parsia ja paikata vanhat. Aloin muistella, mitä viimeksi oli päälläni ja laitokn samt, ettei tarvii hänen taas puuttua.
Olen aina ollut pullea. Hän nipistelemässä mun läskejä vielä aikuisenakin.
Mun tavarat myös jaettiin. Sitten sain hänen koruistaan mm metallisen rihkamarintaneulan. Säilytin vähän aikaa ja heitin pois. Luultavasti antoi sen piruuttaan. Muille arvokkaampaa tavaraa, mulle nyt jotain vaan, ei sen väliä. Satutti. En halua häneltä mitään.
En kanna katkeruutta tai kaunaa, mutten pysty lopettamaan näitä muistoja ja sen ihmettelyä, miksi mä jouduin kohteeksi.
Se manipulaatio tarve toisia ihmisiä kohtaan on kamalaa... Ihan fyysisesti paha olo tulee kun miettii sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteen jälkeen vasta minäkin. Sitä tunsi oikeasti ittensä huonoksi ja tyhmäksi. Samoin ex-mies haukkui kaikki tuttuni tyhmäksi ja aloin uskoa että kai se sitten niin on, eron jälkeen vasta tajusin kaiken, kun kuulin narsismista.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin käytös on on kyllä todella ennakoitavaa. Tiesin, että aattona juhannuksenvietto vielä sujuu, koska kävimme puolison vanhemmilla ja tietenkin kulissien täytyy olla siellä kunnossa. Kotiin tullessa ignoroi minut normaalisti, koko kotimatkan kyllä suunnitteli mitä kotitöitä voisimme tänään tehdä (suomennos, minä teen, hän toimii työnjohtajana).
Tänään se riita piti sitten saada hänen väen vängällä aikaan. Minulla alkoi loma ja narsistihan ei kestä sitä, että toinen saisi levätä, kerätä voimia. Hän onkin jo vuosikausia terrorisoinut mm. nukkumistani. Nyt on sitten hänen toimestaan mykkäkoulu käynnissä. Tottakai se vähän laskee lomafiilistä, mutta kai ihmisen pitäisi kotonaan saada edes joskus levätä. Yritän suhtautua asiaan niin, että mykkäkoulu on siinä mielessä hyvä että silloin minulta ei vaadita mitään.
Ymmärrän myös sen, että on vain vihainen siitä kun pidän rajoistani kiinni eikä voi ohjailla minua. Ei johdu persoonastani tms mitenkään vaan hänen omista vaikutteistaan.
Mutta väkisinkin tulee mieleen millaista olisi jos olisi puoliso, joka tukisi ja rakastaisi. Ei tällainen jatkuvasti omaa etuaan ajava narsisti.
Narsisti tosiaan terrorisoi uhrin nukkumista. Olen jo muutamalta muulta kuullut samaa. Ex valvotti minua kaikenlaisilla tempuilla, veti patjan pois altani jne. Eräs naisnarsisti on valvottanut miestään viikon-kaksi putkeen, eräs toinen naisnarsisti kuulemma nipisteli miestään yökausia.
Nyt juokse kovaa! Tsemppiä, mulle kävi taannoin samoin läheisen ystäväni kanssa. Sattui hirveästi, mutta ero oli fiksuin ratkaisu.