Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
9101/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut narsistit nimen omaan ovat uteliaita, haluavat tietää toisista kaiken, mutta eivät kerro omista asioistaan samalla tavalla.

Vierailija
9102/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ehkä puhuisin puhetyylistä ennemmin kuin keskustelutyylistä. Narsistin kanssa on melko vaikea ylipäätään keskustella vaan yleensä hän puhuu lähinnä itsestään eikä koskaan kysy mitään toiselta osapuolelta. Vastaa vain kysymyksiin, kehuskelee omilla tekemisillään ja käyttää muista ylimielistä puhetyyliä. Muiden tekemät valinnat ovat vääriä. Kokemusta on myös mykkäkoulusta heti kun tulee jokin vaikea asia vastaan. Ensin mykkäkoulua monta päivää, jotta asiaa eli tarvitse ikinä hoitaa ja sen jälkeen syyllistys "en jaksa tuota draamailua".

Kun puhuu narsistin narsistin kanssa, hän saattaa esittää kuuntelevansa: tuijottaa jotenkin silmät tyhjinä. Ei oikeasti kuuntele. Ei kysy mitään.

Häntä pitää kyllä kuunnella, ärsyyntyy heti jos et ole aina käytettävissä. Sinun asiasi eivät voisi narsistia vähempää kiinnostaa ellei niissä ole jotain, joka esim. hyödyttää häntä itseään tai on jotain, jota voi käyttää sinua vastaan myöhemmin.

Mun pitäisi olla tämän perusteella narsisti. Tylsistyn small talkissa tai paskanjauhannassa tai kun puhutaan autoista tai muista tylsistä jutuista. Vaivun omiin ajatuksiin. Saan kyllä kiinni puhujan sanoista sieltä täällä aiheesta, vaikka olen omissa ajatuksissani. Voisiko älykkyysero ja taipumus siihen että ajattelee paljon? Mietin asioita paljon syvemmin. Poikani on ihan samanlainen. Luokitellaan koulussa häiriköksi tai ADHD kaveriksi, mutta tekee paljon älykkäitä havaintoja, mitä muut sen ikäiset eivät tee. Kouluympäristö on hänellekin liian tylsää. Kotona pojan vitsit menevät kaikki vaimolta ohi. Tilanne menee aina jotenkin vaikeaksi, kun vaimo ei ymmärrä pojan älykästä vitsailua ja hyvä vitsi menee hukkaan.

Kuulostat pikemminkin lievästi autistiselta. Small talkkia nyt ei moni suomalainen voi sietää, se on ihan normaalia introverteiltä.

Nah, et kuulosta tarpeeksi narsistilta. Laitetaas sulle vaikkapa.. Mikähän nyt olis muodissa tällä hetkellä.. olisko ADHD? Eiku AUTISMI, joo, kuulostat lievästi austistiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9103/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut narsistit nimen omaan ovat uteliaita, haluavat tietää toisista kaiken, mutta eivät kerro omista asioistaan samalla tavalla.

Samaa mieltä. Kyllähän sitä pitää olla uhrin kaappi hyvin pengottu läpi, että voi joitain asioita käyttää aseina myöhemmin, kun tulee jonkinlaista vääntöä. Tarvittaessa sitten vaikka jakaa tietoa eteenpäin.

Vierailija
9104/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salajuoneilu. Ollaan niin ovelaa vaikka aivokapasiteetti ei siihen riitä. Tylsä päivä muuttuu kaunareiksi.

Vierailija
9105/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä narsistin tempauksia tulee koko ajan lisää ja voin sanoa, että hermot menee. Uusimpana on alkanut piilotella tavaroitani tai ottaa esim. "vahingossa" puhelintani mukaansa kun lähtee johonkin (kaikki korttini ovat siinä). On piilotellut meikkejä ja tietenkin sumuttaa, että olisin itse ne laittanut muualle kuin omalle paikalleen. Joudun etsimään välillä näitä tavaroitani tunteja ja parin päivän päästä hän löytää ne sattumalta. Mistään ei tietenkään sovi suuttua, kysehän on vahingosta tai "omista" mokistani. Varmaan provosoi minua noilla tempuillaan tappelemaan kun en enää suostu provosoitumaan mistään.

Kyllä narsisti on kamala ihminen!

Niin tuttua! Minulta on vaihdettu kerran jopa kotiavain ja jouduin soittamaan miehelle päästäkseni kotiin. Tähän ei löytynyt mitään järjellistä selitystä, mutta jäinpäähän kiinni kun olin poistunut kotoa ilmoittamatta minne menen 😮 Hetken oli myös pihassa kameravalvonta ja hänen puhelimeensa tuli aina ilmoitus kun oven edessä jotain liikehdintää. Nyt sitä ei ole, mutta riidellessämme tulee aina tämä -laitan kameravalvonnan kortti käyttöön.

Toinen kortti on -päästän kissat ulos, jos lähdet jonnekin. En tajunnut, että on kiinnostunut tililläni olevista valokuvista -virhe! Ja kävi sieltä niitä poistamassa. Syy, koska oli kuulemma silloin niin vihainen. Eikä hän tietenkään olisi ollut vihainen, mutta syyhän on minussa, minä hänet sain sellaiseen mielentilaan eli itseäni saan syyttää. Tämä on aina selitys joka saakelin tapahtumaan!

Vierailija
9106/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle selvisi juuri, että narsisti on salakuunnellut työpuheluitani, en tiedä onko jopa nauhoittanut niitä kun osasi kertoa sanasta sanaan mistä olemme puhuneet.

Ja toden totta, narsistia saa jatkuvasti olla auttamassa milloin missäkin. Osaa naamioida pikku jututkin elämän ja kuoleman kysymyksiksi. Itse ei auta kuin pakon edessä ja sekin auttaminen on kriisin paikka.

Olen nyt alkanut pistää narsistille kampoihin ja selvästi alkaa mielenkiiinto hiipua minuun. Eiköhän tuo nopeasti etsi kohta uuden uhrin, vielä kokeilee toki rajojani yhä ikävämmillä tempuilla.

Vierailija
9107/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kanssa ei saisi olla heikko, allapäin, mennä huonosti tms. Olen huomannut, että kaikki negatiiviset tunteet ovat minulta täysin kiellettyjä. Jos yritän puhua jostain vaikeuksistani, puoliso leimaa minut heti kamalaksi valittajaksi, hänen vastoinkäymisistään yms sen sijaan pitää puhua paljonkin.

Huvittava esimerkki oli kun hoidin viikon pahassa vatsataudissa olevia iäkkäitä vanhempia, jotka eivät pärjänneet kahden, menivät huonoon kuntoon ja sairastivat vuoron perään. Sain nukuttua parin tunnin pätkissä. Kun vihdoin palasin kotiin ja totesin olevani kuolemanväsynyt (tein samalla 10 tuntisia etätyöpäiviä, kun työ välillä keskeytyi), puoliso alkoi valittamaan, että kotona on sotkuista ja minun hommani ovat tekemättä. Väsymys ei ole kuulemma mikään tekosyy ja olen kamala valittaja jonka pitäisi vain olla onnellinen kun vanhemmat ovat elossa. Huvittavuus ilmeni seuraavana päivänä kun narsistin uni oli keskeytynyt kerran yön aikana ja hän oli niin väsynyt, että hänen piti nukkua päiväunet kesken työpäivän ja vaati sen ajan ehdotonta hiljaisuutta kotona. Joskus tuntuu, että on vain tarve tehdä numero omasta väsymyksestä jos minulla on uniongelmia tms. Minun nukkumistani hän sabotoi kaikin voimin.

Minulle natkutettiin ja vinoiltiin hyvistä unenlahjoistani. Aloin tuntea syyllisyyttä, että nukun niin hyvin. Hän kärsi unettomuudesta. Alkoi jossain vaiheessa vaatia, että nousisin samaan aikaan aamulla kuin hän. Öisin sitten oli äänekästä hiiviskelyä, valojen sytyttelyä, seksin vonkaamista. Ymmärrän, että hän varmaan oli kateellinen nukkumisetani, mutta onhan se nyt älytöntä alkaa toista siitä syyllistää.

Vierailija
9108/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistihan ei koskaan pyydä anteeksi. 

Mokannut narsisti: Onko sulla hei kaikki hyvin?

Muistan vielä sen ilmeenkin, kun tuota kysyy. Pelkkä muistokin oksettaa. En vain silloin tajunnut minkälaista sumutusta kaikki oli. Nyt vain tietysti toteaisin, että kaikki on hyvin. Silloin yritin kertoa miltä minusta tuntuu (ja sehän oli minussa kamalaa itsekkyyttä, kun puhuin vain itsestäni) ja saada hänet ymmärtämään, miten teot vaikuttavat. Hirmuinen riita seurasi ja minä en ymmärtänyt, että riita oli se hänen päällimmäinen pyrkimyksensä.

Vierailija
9109/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti tykkää viedä sinulta tilaa ja aikaa, ihan pienimmissäkin asioissa. Ja ajan oloon opit vain sopeutumaan siihen kaikkeen. Siitä tulee ihan normaalia sinulle. Hän käyttäytyy usein kuin ei kuulisikaan, mitä puhut tai kysyt. Hän seisoo kaikessa rauhassa tielläsi. Kun sinulla on kiire hän viivyttelee. Kun sinulla on jotain tärkeää vielä kesken hän tahtoo että nyt tehdään jotain muuta heti.

Niin tuttua. Siinä oli kyllä jotain pakkomielteistä. Asiat, jotka olisivat voineet odottaa, oli pakko hoitaa hti ja nyt. Jos minun oli mentävä töihin, niin jätin hänet pulaan.

Vierailija
9110/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemukseni mukaan narsistille jos näyttää pitävänsä jostain, kertoo ilahtuvansa jostain tai jokin on itselle tärkeää niin se asia loppuu sitten sen tein. Esim. Narsisti lähetti minulle eräitä asioita ja kun jossain välissä ilmaisin, kuinka onnelliseksi se minut tekee ja kuinka tärkeää se minulle on niin kappas vaan lähetykset loppui, kuin seinään ilman mitään selitystä. Sama kaikessa. Jos narsisti saa tietää, että jokin hänen tekemä asia ilahduttaa sinua niin hän takuulla lopettaa sen. Narsistille ei saa koskaan kertoa, että ilahdut jostain, pidät jostain, jokin on sinulle tärkeää, tekee sinut onnelliseksi ym. Hän käyttää noita tietoja röyhkeästi aseena tehdäkseen sinut onnettomaksi. Meni siinä muutama vuosi, että tämänkin kuvion oppi ja uskoi todeksi.

Toisaalta sitä hänen pokerinaamaansa on ihan mahdoton tulkita. En vielä tänäkään päivänä tiedä pitikö hän seksistä kanssani ja mistä toimista nautti jos nautti. Olivatko antamat lahjani ok? Tykkäsikö laittamastani ruuasta. Yhteitä aikaa kuitenkin yli 20 vuotta. Kaikesta siitä kyllä kuulin mikä ei ollut hyvin. Ja sitähän oli paljon.

Vierailija
9111/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistin kanssa ei saisi olla heikko, allapäin, mennä huonosti tms. Olen huomannut, että kaikki negatiiviset tunteet ovat minulta täysin kiellettyjä. Jos yritän puhua jostain vaikeuksistani, puoliso leimaa minut heti kamalaksi valittajaksi, hänen vastoinkäymisistään yms sen sijaan pitää puhua paljonkin.

Huvittava esimerkki oli kun hoidin viikon pahassa vatsataudissa olevia iäkkäitä vanhempia, jotka eivät pärjänneet kahden, menivät huonoon kuntoon ja sairastivat vuoron perään. Sain nukuttua parin tunnin pätkissä. Kun vihdoin palasin kotiin ja totesin olevani kuolemanväsynyt (tein samalla 10 tuntisia etätyöpäiviä, kun työ välillä keskeytyi), puoliso alkoi valittamaan, että kotona on sotkuista ja minun hommani ovat tekemättä. Väsymys ei ole kuulemma mikään tekosyy ja olen kamala valittaja jonka pitäisi vain olla onnellinen kun vanhemmat ovat elossa. Huvittavuus ilmeni seuraavana päivänä kun narsistin uni oli keskeytynyt kerran yön aikana ja hän oli niin väsynyt, että hänen piti nukkua päiväunet kesken työpäivän ja vaati sen ajan ehdotonta hiljaisuutta kotona. Joskus tuntuu, että on vain tarve tehdä numero omasta väsymyksestä jos minulla on uniongelmia tms. Minun nukkumistani hän sabotoi kaikin voimin.

Minulle natkutettiin ja vinoiltiin hyvistä unenlahjoistani. Aloin tuntea syyllisyyttä, että nukun niin hyvin. Hän kärsi unettomuudesta. Alkoi jossain vaiheessa vaatia, että nousisin samaan aikaan aamulla kuin hän. Öisin sitten oli äänekästä hiiviskelyä, valojen sytyttelyä, seksin vonkaamista. Ymmärrän, että hän varmaan oli kateellinen nukkumisetani, mutta onhan se nyt älytöntä alkaa toista siitä syyllistää.

Tuo että älytöntä v**ilua kun nukkuu myöhään. "Kello on jo yhdeksän, joutaisit sinäkin nousta jo, puoli päivää makaa jne.

Sitten on kohta itse päikkäreillä. Tai nukkuu toisinaan pitkään mutta ei kai se häntä koske kun ei ole mikään laiskamato.

Aamuviideltä pitää alkaa kolluuttaa ja siivota just nyt muka jotain.

Ja näistähän ei voi koskaan keskustella, että olisi kiva kun et alkaisi siivota niin aikaisin, tai että mites se on tuo kun sinä nukut pitkään silloin kun haluat ja minä en saa... ihan uskomatonta kun sitä tuntuisi että tuollaisista asioista voisi puhua ja toinenkin ymmärtäisi että on nyt kohtuuton, mutta ei.

Siellä on vastassa se tyhjä katse joka ei tunnu ymmärtävän tai kuuntelevan, tai joskus tulee salamana se hyökkäys että kaikki onkin minun vikani.

MINÄ en ole siivonnut keittiötä ja leivänmuruja tai kaurahiutaleita löytyy jostain veitsitukin takaa... vaikka hän itse olisi sotkenut.

Ja tuossa kun joku puhui että häiriöinen aikatauluttaa toisen elämää.

Kesti vähän aikaa ennen kuin opin että hänen ollessaan lenkillä tai vaikka kirkonkylällä käymässä useampia tunteja, niin minun on parempi tehdä sillä välin kotitöitä. En siis saa itse päättää että tiskaan myöhemmin, hän ei vaan voinut sietää että itse on tenyt jotain, vaikka sitten omasta halustaan lenkkeillyt, ja minä olisin vain löhöillyt sillä välin.

Niin monet kerrat palatessaan sain kuulla kuittailua että "jaa et sitten viitsinyt edes tiskata", "jaa et sitten ruokaakaan saanut laitettua", vaikkei edes olisi ruoka-aika enkä olisi edes voinut tietää milloin hän retkiltään saapuu.

No sen syömisenkin kanssa oli sitten jatkuvaa taistelua, kuittailua annoksistani ja siitä mitä söin, ja en olisi saanut syödä ylipäänsä oikein mitään.

Ja keskustelu ei tosiaan auta. Ei mitään selitystä, ei mitään vastausta, ei anteeksipyyntöjä...

Vierailija
9112/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tässä ketjussa esitetyt narsistin tunnusmerkit sopii muihin psyyken juttuihin paremmin.

Monet niistä on adhd:n tai aspergerin oireita. Ja jos toinen on oikeasti liian herkkä (vaikka herkkyys on hyvä asia), niin sen hänelle sanominen EI ole narsismia, koska liika herkkyys hankaloittaa ihmissuhteita sillä herkällä muihinkin päin.

Myöskään "jyrä" luonne ei ole automaattisesti narsismia. Jotkut vaan ovat varmoja asiastaan, ja toisten mielipiteet tuntuvat ihan absurdeilta. Joskus se voimakastahtoinen on jossain asiassa oikeassa, ja muut huomaavat sen jälkikäteen.

Narsismin vuorenvarmoja merkkejä:

-se on pysyvää

-se ihminen ei koskaan kadu oikeasti. Siis koe oikeaa syyllisyyttä. Anteeksipyyntö on vain sen takia että pääsisi pälkähästä tai koska on jäänyt kiinni. Häpeäntunne on vain maineenmenetyksen takia, eikä itse teon takia.

Melkein-varma merkki narsismista on kyttäävä mustasukkaisuus, mutta jotkut heistäkin heräävät käytökseensä, jos heidät laitetaan oikein koville.

Vierailija
9113/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Kyllähän sitä pitää olla uhrin kaappi hyvin pengottu läpi, että voi joitain asioita käyttää aseina myöhemmin, kun tulee jonkinlaista vääntöä. Tarvittaessa sitten vaikka jakaa tietoa eteenpäin.

Ja kaivelevat yli 20 vuotta vanhoja asioita suuttuessaan mitättömistä asioista. Todella rasittavaa!

Vierailija
9114/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaivelevat yli 20 vuotta vanhoja asioita suuttuessaan mitättömistä asioista. Todella rasittavaa!

Perussuommalaine ;D uhriutuu aina.

Vierailija
9115/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ehkä puhuisin puhetyylistä ennemmin kuin keskustelutyylistä. Narsistin kanssa on melko vaikea ylipäätään keskustella vaan yleensä hän puhuu lähinnä itsestään eikä koskaan kysy mitään toiselta osapuolelta. Vastaa vain kysymyksiin, kehuskelee omilla tekemisillään ja käyttää muista ylimielistä puhetyyliä. Muiden tekemät valinnat ovat vääriä. Kokemusta on myös mykkäkoulusta heti kun tulee jokin vaikea asia vastaan. Ensin mykkäkoulua monta päivää, jotta asiaa eli tarvitse ikinä hoitaa ja sen jälkeen syyllistys "en jaksa tuota draamailua".

Kun puhuu narsistin narsistin kanssa, hän saattaa esittää kuuntelevansa: tuijottaa jotenkin silmät tyhjinä. Ei oikeasti kuuntele. Ei kysy mitään.

Häntä pitää kyllä kuunnella, ärsyyntyy heti jos et ole aina käytettävissä. Sinun asiasi eivät voisi narsistia vähempää kiinnostaa ellei niissä ole jotain, joka esim. hyödyttää häntä itseään tai on jotain, jota voi käyttää sinua vastaan myöhemmin.

Se tyhjä katse ..

Kyllä ne alussa kyselee paljonkin, uudelta uhrilta, käyttää niitä myöhemmin uhria vastaan, ja peilaa itseään; mitä pahoja tehnyt itse kertoo muille uhrin tehneen. Valheet voivat olla järkyttäviä.

Rikkoo ihmissuhteita valheillaan.

Se tyhjä katse löytyy usein myös psykopaateilta, lasinen tuijotus, ei mitään tunnetta.

Vierailija
9116/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismin tunnistamista häiritsee myös se, että kaikissa perheissä ei opeteta tunteiden ilmaisua.

Ei sota-ajan käyneet ole kaikki oppineet pyytämään anteeksi, tai sanomaan "rakastan sinua."

Jos he sitten ottavat jonkun herkän puolison, kiin se puolison tarvitsevuus saa heidät ärsyyntymään vaan.

Moni narsistiksi leimattu paukapää myös rauhoittuu ja oppii vanhemmiten.

Heiltä se oikea anteeksipyyntö tulee muodossa "olenhan mä usein sulle pahasti sanonut" tai "en oo kyllä varmaan ollu semmonen mies jota toivoit".

Sellaiset hetket vaan joskus tulevat valitettavasti vasta kuolinvuoteella....

Vierailija
9117/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin aina miksi musta tuntui, että telkkarin ääni vain voimistui, kun menin nukkumaan. Ajattelin, että johtuu siitä, kun kaikki hiljenee. Mies istui tv:n ääressä puolille öin ja usein mun piti käydä sanomassa, että voisiko hiljentää, kun lapsilla ja itsellänikin aikainen aamu.

Vierailija
9118/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tyhjä katse ..

Kyllä ne alussa kyselee paljonkin, uudelta uhrilta, käyttää niitä myöhemmin uhria vastaan, ja peilaa itseään; mitä pahoja tehnyt itse kertoo muille uhrin tehneen. Valheet voivat olla järkyttäviä.

Se tyhjä katse löytyy usein myös psykopaateilta, lasinen tuijotus, ei mitään tunnetta.

Ei kaikkia ihmisiä jaksaisi kuunnellakaan - enkä ole narsisti, vaan tunnen ja tunnustan muillekin virheeni usein.

Jotkut vaan osaavat olla väsyttävämpää seuraa kuin toiset.

Vierailija
9119/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni, hieman narsistinen mutta en tiedä onko puhdas narsisti, kertoi juuri löytäneensä uuden naisen. Nyt hän on kuulemma muuttunut mies täysin. Syyttää kaikesta aiemmasta käytöksestään minua, mm. pettämisestä. Olemme tekemisissä, koska meillä on yhteinen lapsi. Miehen eksien kanssa olemme nykyään "kolmen kopla" kun jaamme kaikki samat kokemukset. Käy sääliksi naisparkaa, ei yhtään tiedä millaisen ihmisen kanssa on nyt. En aio hänelle kertoa mitään, hän näkee sen lopulta itse.

Narsisti ei muutu. Kohtelee seuraaviakin kumppaneitaan myös huonosti. Sama kaava toistuu

Joo minunkin exäni uuden löydettyään julisti kovin, ettei koskaan kohtelisi ketään niin huonosti kuin minua. Hän on aivan muuttunut mies uuden kumppanin kohdalla. Vain minä ansaitsin kaltoinkohtelun ja pahoinpitelyt, vika oli minussa itsessäni, kun olen niin huono ihminen kaikinpuolin.

Uusi kumppani on kuulemma jumalaisen kaunis, älykäs ja menestynyt. On hyvin vaikea kuvitella, etteikö hän olisi sellaisesta naisesta sairaalloisen mustasukkainen kuten oli minusta, etteikö hän pyrkisi omistamaan sellaista naista ja tuhoamaan naisen muut ihmissuhteet, jotta nainen olisi vain hänestä riippuvainen. Ex yrittää edelleen 10v jälkeenkin udella minun asioitani, parisuhteestani ja perheestäni, itsestään ei kerro mitään, eli eipä ole tietoa miten hänellä nykyään menee naissuhteissaan.

Niinpä se mustasukkaisuus, aika vähän tässä ketjussa on siitä. Exäni oli sitä, siksi meillä ei käynyt vieraita, itse ei käyty kylässä. jälkeenpäin vasta valkeni syyt. Hän oli kertonut etten MINÄ halua kylään enkä vieraita. Niinpä jäin yksin, lapset ainoita 'kavereitani'. Sain vielä omituinen_ihminen -maineen.

Tuttavaperheessä naisnarsisti ja kun mies viimein tajusi lähteä oli myös ihmetellyt kun heillä ei koskaan käynyt vieraita/itse kyläilleet.

Syy mustasukkaisuus, omistushalu. Näistä kahdesta narsistista on myös epäilys heidän uskottomuudestaan, että silleen.

Olen muutaman sivun lukenut ja täytyy sanoa, että onpa paha olo vaikka erosta narsissimiehestä on kauan :( Meillä tuo ei käynyt vieraita oli pitkään tosiasia enkä minä saanut käydä esim. sisrusteni luona tai työpaikan kokoontumisissa.. Minun kyläilyni olisi tarkoittanut, että olisin häntä vastaan enkä hänen puolellaan, että nuo kaikki olisi ollut jotenkin häneltä pois kun hän ei pystynyt kontrolloimaan kaikkea mitä puhutaan. Työpaikan kokoontumiset olisiva olleet pois lastenhoidosta, pihatöistä yms. eli hänestä pois häneltä itseltään.

Vierailija
9120/10671 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tyhjä katse ..

Ei kaikkia ihmisiä jaksaisi kuunnellakaan - enkä ole narsisti, vaan tunnen ja tunnustan muillekin virheeni usein.

Jotkut vaan osaavat olla väsyttävämpää seuraa kuin toiset.

Jospa kyse oli vaan tuijotushaasteesta ja sinä räpäytit silmää ensiksi?