Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni, hieman narsistinen mutta en tiedä onko puhdas narsisti, kertoi juuri löytäneensä uuden naisen. Nyt hän on kuulemma muuttunut mies täysin. Syyttää kaikesta aiemmasta käytöksestään minua, mm. pettämisestä. Olemme tekemisissä, koska meillä on yhteinen lapsi. Miehen eksien kanssa olemme nykyään "kolmen kopla" kun jaamme kaikki samat kokemukset. Käy sääliksi naisparkaa, ei yhtään tiedä millaisen ihmisen kanssa on nyt. En aio hänelle kertoa mitään, hän näkee sen lopulta itse.
Kohta teitä on sitten neljän kopla.
On varmaan ihan hyvä, ettet kerro mitään. Moni ei nimittäin usko. Ja jos jotain haluat sanoa, niin voithan todeta, että jos joskus haluat jutella, niin ovi on auki, mennään vaikka kahville.
Minä soitin puolison exälle ja kysyin. Hän sanoi jotain, että ei meillä tollasta ollut, kun kerroin jotain ja kysyin, että tapahtuiko hänelle. Noin 5 vuotta myöhemmin puolituttu (olin jo eronnut) alkoi sitten kertoa, että kun sillä Miinallakin (nimi muutettu) oli niin hankalaa sen sun ex-miehen kanssa. Ei aina uskaltanut edes kotiin mennä, kun siellä raivottiin, nukkui työpaikan pukuhuoneessakin. Tällä ihmisellä ei ollut käsittääkseni mitään syytä huijata, mutta ex-vaimo jostain syystä niin teki.
Vierailija kirjoitti:
Ex-mieheni, hieman narsistinen mutta en tiedä onko puhdas narsisti, kertoi juuri löytäneensä uuden naisen. Nyt hän on kuulemma muuttunut mies täysin. Syyttää kaikesta aiemmasta käytöksestään minua, mm. pettämisestä. Olemme tekemisissä, koska meillä on yhteinen lapsi. Miehen eksien kanssa olemme nykyään "kolmen kopla" kun jaamme kaikki samat kokemukset. Käy sääliksi naisparkaa, ei yhtään tiedä millaisen ihmisen kanssa on nyt. En aio hänelle kertoa mitään, hän näkee sen lopulta itse.
Eikä kannatakaan, koska siitä vasta myrsky nousee, Ikinä ei kannata yrittää ihan aidostikaan valistaa sitä uutta, että kannattaisi varoa. Nämä uusiokumppanit kun ottavat sen aina niin, että kyseessä on mustasukkainen exä, joka vain tahtoo pahaa heidän hienolle suhteelleen ja on katkera siitä, että entisellä puolisolla meneekin nyt hyvin ja on saanut itselleen paremman kumppanin.
Ja sitten vielä lavertelevat sille puolisolleen ja sitten ne molemmat haukkuvat sitä exää ja keksivät siitä vaikka mitä pahaa.
Parempi antaa vaan toisen tehdä virheensä ja ottaa ehkä opikseen. Väittäisin, että varsinkin naisten kannattaa olla varovaisia, kun aloittavat suhteen miehen kanssa, joka on vastikään eronnut ja eron on ottanut vaimo. Sillä vaimolla on ollut syy eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kannatakaan, koska siitä vasta myrsky nousee, Ikinä ei kannata yrittää ihan aidostikaan valistaa sitä uutta, että kannattaisi varoa. Nämä uusiokumppanit kun ottavat sen aina niin, että kyseessä on mustasukkainen exä, joka vain tahtoo pahaa heidän hienolle suhteelleen ja on katkera siitä, että entisellä puolisolla meneekin nyt hyvin ja on saanut itselleen paremman kumppanin.
Ja sitten vielä lavertelevat sille puolisolleen ja sitten ne molemmat haukkuvat sitä exää ja keksivät siitä vaikka mitä pahaa.
Parempi antaa vaan toisen tehdä virheensä ja ottaa ehkä opikseen. Väittäisin, että varsinkin naisten kannattaa olla varovaisia, kun aloittavat suhteen miehen kanssa, joka on vastikään eronnut ja eron on ottanut vaimo. Sillä vaimolla on ollut syy eroon.
Olen aika analyyttinen luonne, ja en olisi välttämättä ajatellut, että mustasukakinen ja/tai hullu ex. Olisin pohdiskellut, että toisilla on tapana väärinymmärtää ja ylitulkita, kun en tiedä kontekstia, niin paha ajatella asiasta mitään. Ihmiset voivat olla väsyneitä, taloudellisia ongelmia jne. ja se vaikuttaa heidän tulkintaansa. Toiset ovat herkempiä. Näette varmaan kuvion? Olisin järkeillyt niin kauan, että varoittava kumppani olisi näyttänyt siltä, että hänellä on hyvät tarkoitusperät, mutta väärä tulkinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan ihan hyvä, ettet kerro mitään. Moni ei nimittäin usko. Ja jos jotain haluat sanoa, niin voithan todeta, että jos joskus haluat jutella, niin ovi on auki, mennään vaikka kahville.
Minä soitin puolison exälle ja kysyin. Hän sanoi jotain, että ei meillä tollasta ollut, kun kerroin jotain ja kysyin, että tapahtuiko hänelle. Noin 5 vuotta myöhemmin puolituttu (olin jo eronnut) alkoi sitten kertoa, että kun sillä Miinallakin (nimi muutettu) oli niin hankalaa sen sun ex-miehen kanssa. Ei aina uskaltanut edes kotiin mennä, kun siellä raivottiin, nukkui työpaikan pukuhuoneessakin. Tällä ihmisellä ei ollut käsittääkseni mitään syytä huijata, mutta ex-vaimo jostain syystä niin teki.
Ehkä ei halunnut sanoa mitään, mikä voisi johtaa vaikkapa narsistin kostotoimiin, kiusaamisen alkamiseen uudestaan tms. Kerran kun on narsistista päässyt jo eroon, niin taakse ei tee mieli enää katsoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei halunnut sanoa mitään, mikä voisi johtaa vaikkapa narsistin kostotoimiin, kiusaamisen alkamiseen uudestaan tms. Kerran kun on narsistista päässyt jo eroon, niin taakse ei tee mieli enää katsoa.
Tämä on hyvä pointti ja olen sitä miettinyt. Ehkä todella pelkäsi, että joutuisi vedetyksi mukaan. Toisaalta omaa oloani olisi helpottanut jos vaikka olisi vain todennut, että oli välillä haastavaa tai ei ihan niin helppoa. Edes jotain. Ajattelin, että vika on tosiaankin minussa. Olisi helpottanut ja nopeuttanut ratkaisujen tekoa jos olisi tiennyt, että en ole ainoa kärsimään joutunut ja kaikki ei ole omasta päästäni lähtöisin.
Kuinka usein joku ventovieras soittelee ja kyselee exästä? Kyllä siinä on ylitetty jo monta kynnystä ja nielty monta ylpeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla peilissä se narsku tällä kertaa,jos soitellaan exät läpi ja tentataan. yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sillä eksällähän nimenomaan oli valtavan suuri ja painava syy kiistää kaikki ja keskittyä omaan elämään. Kun väkivaltaisesta ihmisestä kerran pääsee eroon, se ovi on viimeiseen asti fiksua pitää kiinni. Ja miksipä ihmeessä terve ihminen luottaisi väkivaltaisen entisen kumppanin uuteen puolisoon?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet miten narsisti alkaa väittämään vastaan joka helvetin asiassa? Eikä käsitä, että normaaliin keskusteluun kuuluu pohdiskella myös epävarmoja asioita ja miettiä ääneen. Minulle on aito ja persoonallisuushäiriöinen narsisti suuttunut jopa siitä, kun aloin pohtimaan jonkun linnun nähdessämme ääneen, että on olemassa myös sellainen melkein samannäköinen harvinaisempi lintulaji ja mistähän sen edes tunnistaa. Hän oikeasti pillastui siitä, että kehtasinkin epäillä, että hänen sukunsa mökkilammella voisi elää harvinaisempi lintulaji kahdesta melkein samannäköisestä. Kaiken kaikkiaan keskusteleminen narsistin kanssa ei ole mahdollista, koska narsisti kokee keskustelemisenkin koko ajan kilpailuna ja pätemisenä.
------------------------------------
Aivan samanlaisia kokemuksia. Paitsi, että kuvioon kuului minun narsistilla se, että jos sanoo jonkun huomion, narsisti ottaa sen heti kovana kritiikkinä ja raivostuu. Siitä saa monta ämpärillistä lokaa niskaansa. Se haukkuminen sekä vihan ja kaunan määrä on aivan uskomatonta. Minä olen vetäytynyt taka-alalle. Kontaktit periaatteessa nollassa jo kohta vuoden.
---------------------------------
Tämä on sitä, kun he ottavat kaiken henkilökohtaisesti. Jos sanon, että en kyllä ostaisi valkoista autoa, kun siinä näkyy lika niin helposti, niin narsisti kokee sen itseään loukkaavaksi. Ehkä hänellä tai jollain hänen perheenjäsenellään on ollut valkoinen auto. Siispä suoraa kritiikkiä. Tai ehkä hänen autonsa on juuri pesemätön, ja näin vihjailen, että se pitäisi pestä. Kaikki mitä sanot tai teet arvioidaan henkilökohtaisesti. Mutta sinulla pitää olla paksu nahka, jos vaikka N sanoo, että älä ota enempää kakkua, kun on jo tuota vararengasta.
-------------------------------------
WOW! Juuri samanlaisia kokemuksia kuin edellisillä kirjoittajilla. Ääneen ajattelua ei saa harrastaa narsistin kanssa. Minun narsisti pisti jauhot suuhun puhumalla päälle ja haukkumalla minut siitä, että epäilin hänen tietojaan/muistiansa/ammattitaitoaan jne. Narsisti on aina oikeassa. Narsisti muisti myös haukkua kaikesta moneen kertaan. Sain vuosien mittaan "kivaa" kirjallista aineistoa.
Täytyy myös varoa sanoa mitään, minkä narsisti voi jollain tavalla käsittää kritiikiksi. Tuollaisia "valkoinen auto -juttuja" on tapahtunut minullekin useita kertoja. Narsisti kyllä saa itse haukkua sinut aivan lyttyyn, suorastaan stalkata raivokkailla viesteillään. Mutta tämähän on narsistille vain "totuuksien" kertomista.
Jestas kuinka samanlaiset kokemukset itselläni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla peilissä se narsku tällä kertaa,jos soitellaan exät läpi ja tentataan. yms.
Ohhoh. Et kuule arvaa, kuinka monelta kannalta asiaa puntaroin ja kuinka keräsin rohkeutta. Ei ollut ihan helppo alkaa soitella kenellekään. Eikä ketään tentattu. Sinun kommenttisi on kyllä hyvin aggressiivinen, liekö huono päivä.
Mulla on sellainen narsistituttava (olin ennen läheisempi mutta olen liukunut jo pois eikä hän halua päästää irti) joka soittelee mulle silloin tällöin vaikka en enää vastaa ollenkaan. En tajua tuota miksi aina pitää soittaa kun normaalit ihmiset viestittelevät kuulumisiaan niin ei tässä tapauksessa. Vaan mun pitäisi olla koko ajan valmiina vastaamaan hänen puheluunsa ja ottamaan vastaan mitä hän tarjoaa (= omien tekemistensä luettelua). En vaan jaksa. Mulla on parempaakin tekemistä kuin istua puhelin kourassa odottamassa soiko se vai ei. Emme ole enää vuosiin olleet oikeasti tekemisissä, esim. viime vuonnakaan minä en soittaniut hänelle kertaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sillä eksällähän nimenomaan oli valtavan suuri ja painava syy kiistää kaikki ja keskittyä omaan elämään. Kun väkivaltaisesta ihmisestä kerran pääsee eroon, se ovi on viimeiseen asti fiksua pitää kiinni. Ja miksipä ihmeessä terve ihminen luottaisi väkivaltaisen entisen kumppanin uuteen puolisoon?
Tämäpä tämä. Toisaalta varmaan jos olisi empatiakykyä, niin käsittäisi, että joku toinen on nyt samassa tilanteessa kuin hän on ollut aikoinaan.
Mutta onhan meitä, jotka annamme aikaihmisen heittää lapsen bussista lätkävarusteineen, kun joku mamma tarvitsee paikan lastenvaunuille. Tai katsomme sivusta, kun lapselta viedään kengät jalasta bussissa.
Omalta osaltani tiedän, että etukäteisvaroittelua en kenellekään tarjoa, mutta jos joku varta vasten kysyy, niin ihan varmasti sanon jotain.
Tämä näytti olevan monelle arka aihe alapeukuista päätellen. Yksi syy miksi selvisin kontrolloivan ihmisen otteesta oli juuri se, että aloin ottaa asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet miten narsisti alkaa väittämään vastaan joka helvetin asiassa? Eikä käsitä, että normaaliin keskusteluun kuuluu pohdiskella myös epävarmoja asioita ja miettiä ääneen. Minulle on aito ja persoonallisuushäiriöinen narsisti suuttunut jopa siitä, kun aloin pohtimaan jonkun linnun nähdessämme ääneen, että on olemassa myös sellainen melkein samannäköinen harvinaisempi lintulaji ja mistähän sen edes tunnistaa. Hän oikeasti pillastui siitä, että kehtasinkin epäillä, että hänen sukunsa mökkilammella voisi elää harvinaisempi lintulaji kahdesta melkein samannäköisestä. Kaiken kaikkiaan keskusteleminen narsistin kanssa ei ole mahdollista, koska narsisti kokee keskustelemisenkin koko ajan kilpailuna ja pätemisenä.
------------------------------------
Aivan samanlaisia kokemuksia. Paitsi, että kuvioon kuului minun narsistilla se, että jos sanoo jonkun huomion, narsisti ottaa sen heti kovana kritiikkinä ja raivostuu. Siitä saa monta ämpärillistä lokaa niskaansa. Se haukkuminen sekä vihan ja kaunan määrä on aivan uskomatonta. Minä olen vetäytynyt taka-alalle. Kontaktit periaatteessa nollassa jo kohta vuoden.
---------------------------------
Tämä on sitä, kun he ottavat kaiken henkilökohtaisesti. Jos sanon, että en kyllä ostaisi valkoista autoa, kun siinä näkyy lika niin helposti, niin narsisti kokee sen itseään loukkaavaksi. Ehkä hänellä tai jollain hänen perheenjäsenellään on ollut valkoinen auto. Siispä suoraa kritiikkiä. Tai ehkä hänen autonsa on juuri pesemätön, ja näin vihjailen, että se pitäisi pestä. Kaikki mitä sanot tai teet arvioidaan henkilökohtaisesti. Mutta sinulla pitää olla paksu nahka, jos vaikka N sanoo, että älä ota enempää kakkua, kun on jo tuota vararengasta.
-------------------------------------
WOW! Juuri samanlaisia kokemuksia kuin edellisillä kirjoittajilla. Ääneen ajattelua ei saa harrastaa narsistin kanssa. Minun narsisti pisti jauhot suuhun puhumalla päälle ja haukkumalla minut siitä, että epäilin hänen tietojaan/muistiansa/ammattitaitoaan jne. Narsisti on aina oikeassa. Narsisti muisti myös haukkua kaikesta moneen kertaan. Sain vuosien mittaan "kivaa" kirjallista aineistoa.
Täytyy myös varoa sanoa mitään, minkä narsisti voi jollain tavalla käsittää kritiikiksi. Tuollaisia "valkoinen auto -juttuja" on tapahtunut minullekin useita kertoja. Narsisti kyllä saa itse haukkua sinut aivan lyttyyn, suorastaan stalkata raivokkailla viesteillään. Mutta tämähän on narsistille vain "totuuksien" kertomista.
Jestas kuinka samanlaiset kokemukset itselläni!
Ovat kiinnostuneita elämäsi epäonnistumisista ja kuinka huonosti asiat ovat
Suhde ohi, omasta toimesta. Siihen kuului henkistä väkivaltaa, seksuaalista väkivaltaa, taloudellista hyväksikäyttöä.
N painoi kaikkea mikä vastaan tuli, selvisi myöhemmin, minua vahtasi ja pilkkasi, sängyssä olis pitänyt olla joku pornostara, aina valmiina ja alisteisesti, runnoi välillä kovin..laitoin stopin kyllä, josta suuttui, kertoili miten kuumia, pervoja juttuja tehnyt, tunsin aina olevani likainen huo**, josta hän nautti. Kusetti raha-asioissa sen minkä pystyi, hokasin nopsaan onneksi. Usein nämä narskut ovat addikteja muutenkin, tämä alkoi juomaan kunnolla. Pää täynnä jokapäivä.
Kun hoidin oman elämäni kuitenkin ihan ok, se ärsytti häntä suunnattomasti. Jonka hän näytti pilkkaamalla kierosti, katoamalla ja uhriutumalla.
Opin varautumaan iskuun, olin rauhallinen, päättäväinen ja asiallinen. Saatoin silittää ja todeta, että kyllä se siitä..
Lähdin pois enempää selittelemättä. Kuukausien jälkeen vielä hän lähestyi kuin ei mitään. Kun sanoin että tapailen muita, haukkui ja totesi että olen alhaisinta ihmissaastaa maapallolla.
Raha on selkeästi tärkeä status ja kova maine, tämä tapaus ei kermakerhoihin ollut päässyt, mutta sinne olisi halunnut. Älykkyys on myös status, muut ovat tyhmiä, hän erityisen älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Suhde ohi, omasta toimesta. Siihen kuului henkistä väkivaltaa, seksuaalista väkivaltaa, taloudellista hyväksikäyttöä.
N painoi kaikkea mikä vastaan tuli, selvisi myöhemmin, minua vahtasi ja pilkkasi, sängyssä olis pitänyt olla joku pornostara, aina valmiina ja alisteisesti, runnoi välillä kovin..laitoin stopin kyllä, josta suuttui, kertoili miten kuumia, pervoja juttuja tehnyt, tunsin aina olevani likainen huo**, josta hän nautti. Kusetti raha-asioissa sen minkä pystyi, hokasin nopsaan onneksi. Usein nämä narskut ovat addikteja muutenkin, tämä alkoi juomaan kunnolla. Pää täynnä jokapäivä.
Kun hoidin oman elämäni kuitenkin ihan ok, se ärsytti häntä suunnattomasti. Jonka hän näytti pilkkaamalla kierosti, katoamalla ja uhriutumalla.
Opin varautumaan iskuun, olin rauhallinen, päättäväinen ja asiallinen. Saatoin silittää ja todeta, että kyllä se siitä..Lähdin pois enempää selittelemättä. Kuukausien jälkeen vielä hän lähestyi kuin ei mitään. Kun sanoin että tapailen muita, haukkui ja totesi että olen alhaisinta ihmissaastaa maapallolla.
Raha on selkeästi tärkeä status ja kova maine, tämä tapaus ei kermakerhoihin ollut päässyt, mutta sinne olisi halunnut. Älykkyys on myös status, muut ovat tyhmiä, hän erityisen älykäs.
Ihan samaa settiä, mutta vähän hillitymmin. Joskus kyllä ihmettelin, kun olin hänen mielestään niin kuvottava, mutta kuitenkin hakeutui seuraan ja seksikin kelpasi. Enkä käsittääkseni ollut ainoa naisystävä, jonka oli haukkunut. Onhan se aika outoa käytöstä nelikymppiseltä akateemiselta ja hyvässä työssä olevalta mieheltä.
Muistan sen kun tutustuin eka kerran narsistiin. Tervehdin, mutta en halunnut tietää hänestä mitään. Intuitio kertoi. En kysellyt vaan poistuin nopeasti paikalta.
Samainen mies (vanhempi) alkoi käyttää stetsonia päässään, pukeutui kumman tyylikkäästi. Sitä kesti ehkä viikon päivät. En tiedä mihin liittyi, mutta maaseudulla tuollainen muutos näkyy pukeutumisessa. Oliko löytynyt joku muu nainen vaimon paikalle?
Kesälomamatkalta tullessaan hänellä oli uusi kampaus. Mies tuolloin n. 55 ja oli ottanut kahdet värit harvoihin hapsiinsa: alla tummempaa ja päällä vaaleaa. Pikkuisen huvitti. Mattinykästukka hänellä 🤣
Nyt kesken kesälomansa kokee olevansa niin tärkeä, että vastailee meileihin asioista, joilla ei ole kiire. Minua varoittaa valehtelemisesta ja tarinansa muuttamisesta.
Sanoinkin jo, että kyseessä alkaa olla kunnianloukkaus minua kohtaan. Se on hän, joka tarinoi, en minä.
Jokainen, joiden kanssa ei tulla toimeen, on narsisti. Samoin jokainen, joka käyttäytyy muista poikkeavasti. Näin ainakin tämän ketjun jutuista päätellen. Ja hän, joka nöyrtyy, on sitten käänteinen narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi naisparkaa, ei yhtään tiedä millaisen ihmisen kanssa on nyt. En aio hänelle kertoa mitään, hän näkee sen lopulta itse.
Aika vahingoniloiselta ja sadistiselta kuulostaa. Oletko oikeasti sujut asioiden kannsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh. Et kuule arvaa, kuinka monelta kannalta asiaa puntaroin ja kuinka keräsin rohkeutta. Ei ollut ihan helppo alkaa soitella kenellekään. Eikä ketään tentattu. Sinun kommenttisi on kyllä hyvin aggressiivinen, liekö huono päivä.
Tässähän se viimein paljastui, narsisti aina alkaa syytteleen muita jos paljastuu.
Taitaa olla niin, ettei kovin moni ala varoittelemaan sitä narsistin uutta. Kerran kun on eroon päässyt ja joutunut sen p**kan käymään läpi niin taakseen ei halua katsoa. Ja tuskin se uusi niitä varoitteluja edes kuuntelisi siinä alun rakkauspommituksessa. Narsku on siinä kohtaa jo mustamaalannut sen exän.
Eri juttu tosiaan, jos joku joskus soittaisi ja kysyisi. Ymmärrettävää kyllä jos ei silloinkaan halua sanoa juuri mitään. Jos narsisti on aiemmin uhkaillut ja häiriköinyt, niin miksi pitäisi joutua uudestaan vedetyksi siihen mukaan. Monella saattaa olla myös lapsia, jonka vuoksi narsistin kanssa joutuu olemaan tekemisissä eron jälkeenkin.
Sama käytös jatkuu uusissakin suhteissa. Ei ne narsistit muutu. Voi alkuun teeskennellä "normaalia" uudelle mutta ne epäterveet luonteenpiirteet kyllä nousevat esiin kaikkien kanssa. Narsisteilla usein rikkinäinen parisuhdehistoria. Säälin kyllä uutta narutettua uhria myös. Toivottavasti ymmärtää ajoissa lähteä ennenkuin totuus paljastuu. Lähteminen sitä vaikeampaa mitä kauemmin tällaisiin suhteisiin jää ja lopulta kärsit. Mielenterveys mennyt ja vaihtoon menee tämäkin naisparia.