Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Sen päätin, että narsistin kanssa en tässä elämässä enää koskaan ole tekemisissä. Niin pakottavaa syytä ei tule. Onneksi narsisti ei ole puolisoni, vanhempani tai lapseni. Monella on näin ja se ei ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Sen päätin, että narsistin kanssa en tässä elämässä enää koskaan ole tekemisissä. Niin pakottavaa syytä ei tule. Onneksi narsisti ei ole puolisoni, vanhempani tai lapseni. Monella on näin ja se ei ole helppoa.
Moni muukin ajattelee näin, ettei koskaan enää tekemisissä narsistin kanssa. Mutta se tarkoittaa ettei voi tutustua uusiin ihmisiin, jos vaikka on sinkku ja deittailee, kehenkään ei enää luota. Ja jos sitten löytää uuden ihmisen joka alussa yleensäkin on (liian) ihana, niin menee helposti ansaan. Pitäisi lähteä heti kun hälärit ensimmäisen kerran soi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni muukin ajattelee näin, ettei koskaan enää tekemisissä narsistin kanssa. Mutta se tarkoittaa ettei voi tutustua uusiin ihmisiin, jos vaikka on sinkku ja deittailee, kehenkään ei enää luota. Ja jos sitten löytää uuden ihmisen joka alussa yleensäkin on (liian) ihana, niin menee helposti ansaan. Pitäisi lähteä heti kun hälärit ensimmäisen kerran soi.
Minä olen juuri tällainen. En vaan pysty. Mulle tulee pahoinvointi (ihan oikeasti oksettaa), kun ajattelen, että olisin taas samassa tilanteessa. Mieluummin sitten vaikka arkussa kuin arvailemassa, että mitenhän tämä ihminen taas paljastaa oikean karvansa.
Jos joku seuraa esim Emmerdalea, Salkkareita ja takuulla monessa muussakin sarjassa narsisteja (psykopaatteja) on niin tietää mitä se pahimmillan on, narsisteja on paljon! Mistäpä muusta kuin tosielämästä ne sarjatkin on tehty, joskus hiukan kärjistetysti.
Emmerdalessa parhaillaan oikeudenkäynti psykopaatti vs uhri, uhri raunioina, psykolla vielä takataskussa jotain pahaa, Salkkareissa Noel joka pääsee aina kuin koira veräjästä vaikka ollut jo useampi uhri.
Kun on itse joutunut uhriksi ja nähnyt muita uhreja niin ei paljon naurata.
Narsisti huijaa mennen tullen viranomaisia, tavisuhreilla voi olla vaikea puolustautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehenkään ennalta tuntemattomaan ei kannata eikä tarvitse lähtökohtaisesti luottaa. Luottamus ansaitaan. Ja totta tuo, että jos vastaan tulee esim. deittailussa joku, joka saa hälytyskellot soimaan niin se on heippa samantien. Ainoa hyvä puoli siinä, että oli narsistin kanssa suhteessa on se, että nykyään tunnistaa aika nopeasti narsistiset käyttäytymismallit.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, ettei kovin moni ala varoittelemaan sitä narsistin uutta. Kerran kun on eroon päässyt ja joutunut sen p**kan käymään läpi niin taakseen ei halua katsoa. Ja tuskin se uusi niitä varoitteluja edes kuuntelisi siinä alun rakkauspommituksessa. Narsku on siinä kohtaa jo mustamaalannut sen exän.
Eri juttu tosiaan, jos joku joskus soittaisi ja kysyisi. Ymmärrettävää kyllä jos ei silloinkaan halua sanoa juuri mitään. Jos narsisti on aiemmin uhkaillut ja häiriköinyt, niin miksi pitäisi joutua uudestaan vedetyksi siihen mukaan. Monella saattaa olla myös lapsia, jonka vuoksi narsistin kanssa joutuu olemaan tekemisissä eron jälkeenkin.
Olisin ollut kyllä kiitollinen jos minua olisi narsistin ex kumppani heti varoittanut. Olisin säästynyt niin monelta kärsimykseltä ja itkulta. Jos tämä seuraava ja jätetty uhri haluaisi mun entisen narsistin uhrin kanssa keskustella niin olisin valmis. Jos voisin varoittaa seuraavaa niin varottaisin. Se on sitten hänen asiansa uskoo vai ei. Myöhemmin kyllä tulee uskomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehenkään ennalta tuntemattomaan ei kannata eikä tarvitse lähtökohtaisesti luottaa. Luottamus ansaitaan. Ja totta tuo, että jos vastaan tulee esim. deittailussa joku, joka saa hälytyskellot soimaan niin se on heippa samantien. Ainoa hyvä puoli siinä, että oli narsistin kanssa suhteessa on se, että nykyään tunnistaa aika nopeasti narsistiset käyttäytymismallit.
Tää on totta. Surullista, että jotkut pelkää ja epäilee kaikkia. Järkevän varovainen minustakin toki tuli, katselin ja kuuntelin uutta kumppania korvat höröllä ja kaikki kellot herkillä pitkän aikaa ennen kuin annoin tunteille valtaa. Mutta mitään ikävää ei koskaan löytynyt. Sielunkumppanin kyllä sain.
Narsisti pettää luottamuksen aina.
Jos kuvittelee, et meneepä hyvin, tulee aina romahdus, joku tilanne jossa hänen itsekeskeisyys ja toisen nöyryyttämisen halu lävähtää koko syvyydessään silmille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvittelee, et meneepä hyvin, tulee aina romahdus, joku tilanne jossa hänen itsekeskeisyys ja toisen nöyryyttämisen halu lävähtää koko syvyydessään silmille.
Ja narsisti suoltaa sanoja, jotka iskee itsetunnon hajalle. Hän antaa siihen itselleen luvan. Toinen jää siipirikkona kokoamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nopeammin sen toistuvan kaavan ja narsistin todellisen luonteen tajuaa, sitä parempi. Välttyy tuhlaamasta elämäänsä siihen sontaan. Meneehän siinä usein oma aikansa. Ja eroamisessa samoin, traumasidos saattaa pitkittää eropäätöstä. Ja narsku, jos on haavoittuvaista tyyppiä, tekee kyllä kaikkensa, ettei tulisi jätetyksi. Uhriutuu, syyllistää ja jos nuo perustemput ei enää tehoa, niin saattaa alkaa kiristämään jollain asialla tai uhkailemaan fyysisellä väkivallalla. Lähtösuunnitelma kannattaa aina tehdä etukäteen ja sitten vasta kertoa, että haluaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvittelee, et meneepä hyvin, tulee aina romahdus, joku tilanne jossa hänen itsekeskeisyys ja toisen nöyryyttämisen halu lävähtää koko syvyydessään silmille.Ja narsisti suoltaa sanoja, jotka iskee itsetunnon hajalle. Hän antaa siihen itselleen luvan. Toinen jää siipirikkona kokoamaan itseään.
Hyvin sanottu, toinen jää siipirikkona kokoamaan itseään. Itse ovat hyvillään, kun sai sanottua ja toimittua mitä pahimmalla tavalla.
Tunnen narsistin. Narsistit ovat semmoisia, että pystyvät sanomaan aivan hirvittäviä asioita toiselle. Suusta voi tulla aivan mitä vaan ja vaikka kuinka vääristynyttä tekstiä. Juuri vääristymät kerhovat, että kyseessä on persoonallisuushäiriö. Ei ole kyse enää edes ilkeilystä vaan koko toisen ihmisen ihmisyyden polkemisesta. Muiden ihmisten tunteilla ei ole näille ihmisille mitään merkitystä. Säälivät vain itseään. Sotkevat myös ihmisten välejä, tarkoituksena on että uhri olisi täysin poljettu ja yksin, jotta narsisti voi viimeistellä työnsä. Käyttävät valtaa ja alistavat. Empatia on heille sitä, että esiintyvät hyväntekijöinä, mutta todellisuussa hyväntekeväisyys on esitystä hoville. Saattavat haukkua rankasti ihmisiä, joita kohtaan esiintyvät hyväntekijöinä. Viha, katkeruus ja syyllistäminen olemattomista asioista kuuluu asiaan.
Jos ei ihan narsismin huippu niin likipitäin sitä: Tyyppi nostelee uutta profiilikuvaansa fb:ssa. Kun ei kukaan ole kommentoinut/tykännyt vuorokauteen se kirjoittelee sinne 'huomenta',' hyvää yötä', 'up' jotta kuva nousisi taas.
Säälittävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kuvittelee, et meneepä hyvin, tulee aina romahdus, joku tilanne jossa hänen itsekeskeisyys ja toisen nöyryyttämisen halu lävähtää koko syvyydessään silmille.Ja narsisti suoltaa sanoja, jotka iskee itsetunnon hajalle. Hän antaa siihen itselleen luvan. Toinen jää siipirikkona kokoamaan itseään.
Hyvin sanottu, toinen jää siipirikkona kokoamaan itseään. Itse ovat hyvillään, kun sai sanottua ja toimittua mitä pahimmalla tavalla.
Tunnen narsistin. Narsistit ovat semmoisia, että pystyvät sanomaan aivan hirvittäviä asioita toiselle. Suusta voi tulla aivan mitä vaan ja vaikka kuinka vääristynyttä tekstiä. Juuri vääristymät kerhovat, että kyseessä on persoonallisuushäiriö. Ei ole kyse enää edes ilkeilystä vaan koko toisen ihmisen ihmisyyden polkemisesta. Muiden ihmisten tunteilla ei ole näille ihmisille mitään merkitystä. Säälivät vain itseään. Sotkevat myös ihmisten välejä, tarkoituksena on että uhri olisi täysin poljettu ja yksin, jotta narsisti voi viimeistellä työnsä. Käyttävät valtaa ja alistavat. Empatia on heille sitä, että esiintyvät hyväntekijöinä, mutta todellisuussa hyväntekeväisyys on esitystä hoville. Saattavat haukkua rankasti ihmisiä, joita kohtaan esiintyvät hyväntekijöinä. Viha, katkeruus ja syyllistäminen olemattomista asioista kuuluu asiaan.
Moni on jäänyt yksin kun kaverit on manipuloitu uhria vastaan mitä kauheimmilla valheilla, yleensä ne valheet on narsistin omasta elämästä mutta käännettynä uhrin tekemiksi.
Empatia, siihen liittyvä lahjominen, hyväntekijänä esiintyminen on alkusoittoa, helvetti pääsee irti myöhemmin, sitten uhri on jo voimaton, yksin, täysin poljettu. Se millä narsisti alussa on lahjonut vaaditaan takaisin, haukutaan luuseriksi, kiittämättömäksi, ja niin että muutkin kuulevat. Uhrin on vaikea puolustautua, kukaan ei usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain narsistin uhri tietää mitä se helvetti on. Narsistit ovat taitavia manipuloimaan. Tämän kokeneena voin sanoa että on jo vuosi erosta enkä ole vieläkään toipunut. Tämä sairas suhde tulee jäämään viimeiseksi parisuhteekseni elämässäni. Kuulostaa kyyniseltä mutta luottamusvaurio on valtava. En tiedä milloin olen toipunut. Matka on vielä pitkä. Luottakaa intuitioon. Jos jokin ei täsmää tai narsistin seurassa tulee jo alussa outo fiilis niin pakene.
Minulla on erosta kohta kolme vuotta, takana kaksi vuotta terapiaa, enkä pysty uskomaan vieläkään parempaan tulevaisuuteen. En usko, että pystyisin enää koskaan luottamaan kehenkään mieheen niin että uskaltaisin päästää hänet lähelleni. En usko, että luottaisin edes mieheen, joka sanoisi olevansa itse narsistin uhri - tietäen kuinka taitavia nämä ihmiset ovat uhriutumaan. Olen itse asiassa törmännytkin kahteen tällaiseen, ja vaikka kuviossa ei ole mitään romanttisia viritelmiä tms., huomaan suhtautuvani heihinkin epäluuloisesti.
Ja kyllä, intuitioon kannattaa luottaa. Siinä vain on se hankaluus, että välttämättä se outo fiilis ei tule narsistin seurassa vaan tapaamisen jälkeen, etenkin jos on aiempaa kokemusta narsisteista, esim. narsistinen vanhempi. Silloin narsistin seura voi tuntua hyvinkin luontevalta ja luonnolliselta, kun se on sitä tuttua ja turvallista, mutta alitajunta voi varoitella tapaamisen jälkeen tai sitä ennen omituisilla ajatuksilla, ettei tahtoisikaan tavata tuota toista ihmistä, vaikka yhdessä on aina niin mukavaa. Voi kunpa olisin itse kuunnellut niitä ajatuksia aikoinaan.
Luin jostain tuki sivuilta, että uhrit ovat pitkään tuntosarvet kohollaan ja herkästi näkevät merkkejä narsistista, jos henkilö vain sattuu puhumaan itsestään, eikä ole kuitenkaan mikään narsu.
Narsisti tuntee kateellisuutta. Näinollen narsisitin puheessa esiintyy usein sana kateellinen.
Esimerkki.
Jos joku on ollut töissä ilkeä hänelle, narsisiti selittää, että henkilö on jostain vaan kateellinen kun itsellä menee töissä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Opin odottamaan, että tulee taas se aika, kun pikku-ukko teutaroi pää punaisena, kalju kiiltäen. Vuodenajat taisivat rytmittää. Lomat ja juhlapyhät myös. Ja sieltä se tuli, ihan joka kerta. Pikkuinen drama queen räyhäsi sydämensä kyllyydestä muutaman päivän, hyvä ettei tärissyt.
Multa ei olisi sellaista draamailua ja sekoilua ikinä hyväksytty.
Omalla kohdalla narsisti alkoi keksiä päästään hurjia valheita minusta, vaikkei parrinkymmeneen vuoteen oltu juuri tekemisissä. Hänellä oli valtava tarve osoittaa, että hän on hyvä, minä paha. Aivan poskettomia juttuja alkoi suoltamaan, jossa ei totuuden häivää. Hänellä otti niin koville, että minulla ihanat lapset, puoliso ja kaikki hyvin elämässä, koska tuo on pahinta, mitä saattoi kuvitella. Suuttui älyttömästi, kun sanoin olevani onnellinen. Etten voi olla, hän tietää. Oudointa on se, että itsellään elämässä kaikki tosi hyvin. Mutta olin jo pitkään ymmärtänyt, että hänellä persoonallisuushäiriö. Keksi ja muutti asiat sellaisiksi kuin itse halusi eli että kaikki vihaa minua ja hän on ihana enkeli. Tämä on juuri sitä narsistin taktiikkaa, missä koetetaan saada sinut tuntemaan olevasi yksin. Kuvittelee, että on valta koko maailmaan, kaikkiin ihmisiin. Paholainen oli monille muillekin. Hoville esiintyy suurieleisesti hyväntekijänä. No, minä olen siitä on helpossa tilanteessa, että tuota hullua ei tarvi koskaan kestää enää. Sääliksi käy lähipiiriään. Kunhan aika parantaa, niin kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain narsistin uhri tietää mitä se helvetti on. Narsistit ovat taitavia manipuloimaan. Tämän kokeneena voin sanoa että on jo vuosi erosta enkä ole vieläkään toipunut. Tämä sairas suhde tulee jäämään viimeiseksi parisuhteekseni elämässäni. Kuulostaa kyyniseltä mutta luottamusvaurio on valtava. En tiedä milloin olen toipunut. Matka on vielä pitkä. Luottakaa intuitioon. Jos jokin ei täsmää tai narsistin seurassa tulee jo alussa outo fiilis niin pakene.
Minulla on erosta kohta kolme vuotta, takana kaksi vuotta terapiaa, enkä pysty uskomaan vieläkään parempaan tulevaisuuteen. En usko, että pystyisin enää koskaan luottamaan kehenkään mieheen niin että uskaltaisin päästää hänet lähelleni. En usko, että luottaisin edes mieheen, joka sanoisi olevansa itse narsistin uhri - tietäen kuinka taitavia nämä ihmiset ovat uhriutumaan. Olen itse asiassa törmännytkin kahteen tällaiseen, ja vaikka kuviossa ei ole mitään romanttisia viritelmiä tms., huomaan suhtautuvani heihinkin epäluuloisesti.
Ja kyllä, intuitioon kannattaa luottaa. Siinä vain on se hankaluus, että välttämättä se outo fiilis ei tule narsistin seurassa vaan tapaamisen jälkeen, etenkin jos on aiempaa kokemusta narsisteista, esim. narsistinen vanhempi. Silloin narsistin seura voi tuntua hyvinkin luontevalta ja luonnolliselta, kun se on sitä tuttua ja turvallista, mutta alitajunta voi varoitella tapaamisen jälkeen tai sitä ennen omituisilla ajatuksilla, ettei tahtoisikaan tavata tuota toista ihmistä, vaikka yhdessä on aina niin mukavaa. Voi kunpa olisin itse kuunnellut niitä ajatuksia aikoinaan.
Luin jostain tuki sivuilta, että uhrit ovat pitkään tuntosarvet kohollaan ja herkästi näkevät merkkejä narsistista, jos henkilö vain sattuu puhumaan itsestään, eikä ole kuitenkaan mikään narsu.
Itsestään puhuminen on narsistissa pienin paha. Koittaa mm. tuhota kaikki ihmissuhteesi.
Minä: "Kauheeta jos vaikka aurinkolasit varastettais"
Kaveri: "Niin.. no noi varmaan on jotkut parin kympin lasit mitkä sulla on??"
Minä: "Nää makso 600e"
Kaveri "Hiljaisuus, ei sanaakaan"
Minä: "Asun asumisoikeusasunnossa" (oltiin molemmat opiskelijoita, kaveri asui vuokralla)
Kaveri: "Kehonkieli jäykistyy ja vihainen katse, sekä hiljaisuus"
Puhutaan kaverin kanssa vartaloista, itse hiukan pyöreä, naisellisen kropan omaava muodokas. Kaveri hoikka, jäntevä, treenattu pienirintainen. Kaveri valittelee läskejään, ja kuinka aikoo laihduttaa reisiään. Sanon, että eihän sun reisissä ole mitään vikaa. Sitten kaveri tokaisee "Niin. No sullahan on paksut reidet, mutta onhan sulla sentään rinnat, että ei se oo niin paha". Minä ihmettelen, että mitä vikaa reisissä on....
Tämmöstä piikittelyä aika usein. Itsekkyyttä ja toisen mitätöintiä. :D uskon, että narsisti.
Narsisti ei muutu. Kohtelee seuraaviakin kumppaneitaan myös huonosti. Sama kaava toistuu