Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta eräästä ihmisestä joka käyttäytyy narsistisesti... Olimme ennen etäisiä ystäviä joka johti jonkinlaiseen suhteeseen. Aluksi eli jossain pilvilinnoissa, sanoi että voi ostaa minulle lahjoja, vaikka jonkin korun jne. Ajan saatossa huomasin 'red flagit' hänessä kuinka halusi tehdä minut mustasukkaiseksi jne. ilmoitti että mitä touhunnut kenenkin kanssa ja aina perään heistä että 'meidän välillä ei ole mitään'. Sitten kun ilmoitin että meidän suhde on ohi, hänen käytöksensä muuttui täysin. Laittoi rumia, syyllistäviä ja manipuloivia viestejä. Antoi ohjetta sille minun pitäisi elää ja persoonanikin pitäisi olla erilainen. Jos en vastannut heti, oli sävy hyvinkin kiivas ja vihamielinen.
Hänellä 'rakkaus' minua kohtaan ei ole lakannut ja kun sai minut kerran haaviinsa, haluaa sitä varmaan loppuelämän. Jos tapasimme nyt, hän varmaan lähestyisi minua niin kuin rakastavainen vaikka olen pistänyt selväksi etten halua olla muuta kuin ehkä ystävä... Ei ymmärrä tätä.
Ne viljelevät/metsästävät, mitä lie. Jatkuva työmaa käynnissä. Kun hän kuvittelee, että sinä olet haavissa, hän asettaa sinut varastoon ja menee haalimaan seuraavaa haaremiinsa ja hoviinsa. Kas vaan, että hän arvioi sinut väärin. Et ollut niin koukussa ja epätoivoinen kuin hän kuvitteli. Sama kävi minulle kahden tyypin kanssa lähimenneisyydessä.
Usein luonnehditaan narsistia erittäin älykkääksi ja johtavassa asemassa olevaksi.
Mutta se ei ole totta aina, koska on myös ihan tyhmiä narsisteja, sellaisia jotka ei ole kouluja käyneitä eikä missään asemassa.
Tietynlaisen statusaseman nämä tyhmätkin narskut kuitenkin haluaa itselleen rakentaa ja se vasta hölmöä onkin.
Mun ex oli ihan perus duunari eikä mitenkään älykäs. Sivistymättömyys tuli aikaa myöten aina vaan enemmän näkyviin. Jauhoi typeryyksiä ja luuli olevansa fiksu.
Tietynlaista älyä hänellä kyllä oli, hän oli erittäin taitava hoksaamaan ne tilanteet, missä pystyi nälvimään tai nolaamaan minut, ja osasi asettaa sanansa taitavasti.
Sillä ei ollut väliä hänelle, oliko puheessaan mitään perää. Hän saattoi valehdella täysin kylmäverisesti mitä vain.
Toisten seurassa hänellä oli ihan selkeä tarve osoittaa, miten vähät hän minusta välitti ja tuoda ikäänkuin esiin se, että minä olin hänessä kiinni ja siedin siksi mitä vain. Kai se kohotti hänen itsetuntoaan.
Rakkauteni häneen kyllä kuoli tehokkaasti, mutta hän kuvitteli viimeiseen asti minun olevani täysin hänen pauloissaan.
Joka paikassa hänen piti olla suuna päänä ja esittää jotain. Se oli väsyttävää. Ja noloa.
Itse hän ei osannut hävetä mitään. Humalassa kaikki korostui sitten vielä potenssiin sata.
Kun erosin hänestä, tuntui kuin olisin taivaassa. Sain olla ihan oma itseni eikä tarvinnut jännittää, mitä tyhmää hän nyt taas keksii ja möläyttelee. Sain puhua rauhassa ilman hänen ylimielisiä välihuomautuksiaan, missä ei ollut päätä eikä häntää. Ja sain ajatella omaakin etuani, enkä aina vain hänen tarpeitaan ensimmäisenä.
Sielläpähän kukkoili tyhjille seinille sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa narsistilla seksuaalisuus on ylikorostunutta. Sekoittaa seksuaalisen himon rakkauteen, koska ei ymmärrä mitä rakkaus on. Harmi vaan nuo himot loppuu pian suhteen edetessä ja aletaan katsella muita "kohteita". Tämä tietysti on sen entisen "sielunkumppanin" vika.
Kyllä. Ennenpitkää huomaa että tunneyhteys ja hellyys puuttuu. Narsisti haluaa tuottaa seksuaalista nautintoa ja olla euforian lähde kumppanilleen koska se nostaa hänen egoaan mahtavana rakastajana. Arsisti ajattelee että vain hän pystyy kumppanin tyydyttämään. Kumppani on todellisuudessa käyttöesine narsistin masturbaation jatke.
Joo, naistenmies-narsisti se varmasti onkin oikein pahimman lajin narsku.
Haluaa olla kaikkien naisten palvoma suuri rakastaja, joka jollain omalla salaperäisellä tavallaan osaa rakastella naiset pyörryksiin.
Sanotaan että ei suuret puheet suuta halkaise, joten saahan sitä esittää. Kuka sitten uskoo se on eri juttu.
Lääppijänarsisti on aina naisissa kiinni. Ja kun nainen ei kehtaa ihan suoraan sanoa, että painu nyt v....uun siitä, niin luulee, että naiset tykkää.
Aina pitää esittää suurta naistenmiestä, ainakin puheissaan. Se ja sekin nainen - kyllä olisi helppo nakki meikäläiselle. Kaikki kun häneen lankeaa, alaikäisistä vanhaan mummuun. Jokaiselle pitää silmiään vilkutella ja olla niin ollakseen.
Kaikki muut narsismin elkeet siihen päälle, niin johan olin kyllästetty kyseisellä luonnehäiriöllä. Kuusi vuotta kestin, siinä oli kuusi liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhteessa narsistilla seksuaalisuus on ylikorostunutta. Sekoittaa seksuaalisen himon rakkauteen, koska ei ymmärrä mitä rakkaus on. Harmi vaan nuo himot loppuu pian suhteen edetessä ja aletaan katsella muita "kohteita". Tämä tietysti on sen entisen "sielunkumppanin" vika.
Kyllä. Ennenpitkää huomaa että tunneyhteys ja hellyys puuttuu. Narsisti haluaa tuottaa seksuaalista nautintoa ja olla euforian lähde kumppanilleen koska se nostaa hänen egoaan mahtavana rakastajana. Arsisti ajattelee että vain hän pystyy kumppanin tyydyttämään. Kumppani on todellisuudessa käyttöesine narsistin masturbaation jatke.
Haluaa olla kaikkien naisten palvoma suuri rakastaja, joka jollain omalla salaperäisellä tavallaan osaa rakastella naiset pyörryksiin.
Sanotaan että ei suuret puheet suuta halkaise, joten saahan sitä esittää. Kuka sitten uskoo se on eri juttu.
Lääppijänarsisti on aina naisissa kiinni. Ja kun nainen ei kehtaa ihan suoraan sanoa, että painu nyt v....uun siitä, niin luulee, että naiset tykkää.
Aina pitää esittää suurta naistenmiestä, ainakin puheissaan. Se ja sekin nainen - kyllä olisi helppo nakki meikäläiselle. Kaikki kun häneen lankeaa, alaikäisistä vanhaan mummuun. Jokaiselle pitää silmiään vilkutella ja olla niin ollakseen.
Kaikki muut narsismin elkeet siihen päälle, niin johan olin kyllästetty kyseisellä luonnehäiriöllä. Kuusi vuotta kestin, siinä oli kuusi liikaa.
Auta armias jos nämä siirappiseen lääppijään kyllästyneet naiset käskevät painua h*lvettiin, alkaa uhriutuminen kuinka paljosta jäävät paitsi ja pahimmillaan tämä narsisti haukkuu heidät pystyyn jolloin hänen maskinsa tippuu yllättäen.
Joo, yhden tällaisen naistenmies narsistin kanssa olin ( ulkomaalainen) on/of suhteessa jokusen vuoden. Kun pitkiä erojaksoja välillämme oli niin heti metsästämässä naisia baareissa ja lääppimässä heitä. Kahta mun naisystävääkin oli yrittänyt iskeä ja muita naisia jopa mun silmien alla vaikka tiesi että musta tuntui pahalta. Toki hän saa tehdä mitä haluaa kun ei kanssani ole mutta silti se mieletön naisten iskeminen oli aika överiä. Naiset vaihtui kokoajan. Ei tuntunut löytyvän sitä täydellistä naista millään. Nyt ilmeisesti on löytynyt joku, mutta tuskin kestää. Pakko olla joku kun ei yksin kestä olla.
Aikamoinen naishistoria miehellä. Paljon jätettyjä ja petettyjä naisia. Itsekin olin todistamassa alkutaipaleella draamaa hänen ja erään naisen välillä kun vaihtoi hänet minuun. Silloin en tiennyt että toimii näin eikä selvitä mitään asioita edellisten kanssa. Jättää kylmästi kun ongelmia alkaa tulemaan. Ei kykene terveeseen parisuhteeseen tämä mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut narsismin elkeet siihen päälle, niin johan olin kyllästetty kyseisellä luonnehäiriöllä. Kuusi vuotta kestin, siinä oli kuusi liikaa.Auta armias jos nämä siirappiseen lääppijään kyllästyneet naiset käskevät painua h*lvettiin, alkaa uhriutuminen kuinka paljosta jäävät paitsi ja pahimmillaan tämä narsisti haukkuu heidät pystyyn jolloin hänen maskinsa tippuu yllättäen.
Niin no sitten haukutaan hooksi. Että kaikenlaisia h---ia tämä maa päällään kantaakin, tuokin tuossa.
Se kun on niin kova kolaus, että kostaa se pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vain narsistin uhri tietää mitä se helvetti on. Narsistit ovat taitavia manipuloimaan. Tämän kokeneena voin sanoa että on jo vuosi erosta enkä ole vieläkään toipunut. Tämä sairas suhde tulee jäämään viimeiseksi parisuhteekseni elämässäni. Kuulostaa kyyniseltä mutta luottamusvaurio on valtava. En tiedä milloin olen toipunut. Matka on vielä pitkä. Luottakaa intuitioon. Jos jokin ei täsmää tai narsistin seurassa tulee jo alussa outo fiilis niin pakene.
Minulla on erosta kohta kolme vuotta, takana kaksi vuotta terapiaa, enkä pysty uskomaan vieläkään parempaan tulevaisuuteen. En usko, että pystyisin enää koskaan luottamaan kehenkään mieheen niin että uskaltaisin päästää hänet lähelleni. En usko, että luottaisin edes mieheen, joka sanoisi olevansa itse narsistin uhri - tietäen kuinka taitavia nämä ihmiset ovat uhriutumaan. Olen itse asiassa törmännytkin kahteen tällaiseen, ja vaikka kuviossa ei ole mitään romanttisia viritelmiä tms., huomaan suhtautuvani heihinkin epäluuloisesti.
Ja kyllä, intuitioon kannattaa luottaa. Siinä vain on se hankaluus, että välttämättä se outo fiilis ei tule narsistin seurassa vaan tapaamisen jälkeen, etenkin jos on aiempaa kokemusta narsisteista, esim. narsistinen vanhempi. Silloin narsistin seura voi tuntua hyvinkin luontevalta ja luonnolliselta, kun se on sitä tuttua ja turvallista, mutta alitajunta voi varoitella tapaamisen jälkeen tai sitä ennen omituisilla ajatuksilla, ettei tahtoisikaan tavata tuota toista ihmistä, vaikka yhdessä on aina niin mukavaa. Voi kunpa olisin itse kuunnellut niitä ajatuksia aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet miten narsisti alkaa väittämään vastaan joka helvetin asiassa? Eikä käsitä, että normaaliin keskusteluun kuuluu pohdiskella myös epävarmoja asioita ja miettiä ääneen. Minulle on aito ja persoonallisuushäiriöinen narsisti suuttunut jopa siitä, kun aloin pohtimaan jonkun linnun nähdessämme ääneen, että on olemassa myös sellainen melkein samannäköinen harvinaisempi lintulaji ja mistähän sen edes tunnistaa. Hän oikeasti pillastui siitä, että kehtasinkin epäillä, että hänen sukunsa mökkilammella voisi elää harvinaisempi lintulaji kahdesta melkein samannäköisestä. Kaiken kaikkiaan keskusteleminen narsistin kanssa ei ole mahdollista, koska narsisti kokee keskustelemisenkin koko ajan kilpailuna ja pätemisenä.
Aivan samanlaisia kokemuksia. Paitsi, että kuvioon kuului minun narsistilla se, että jos sanoo jonkun huomion, narsisti ottaa sen heti kovana kritiikkinä ja raivostuu. Siitä saa monta ämpärillistä lokaa niskaansa. Se haukkuminen sekä vihan ja kaunan määrä on aivan uskomatonta. Minä olen vetäytynyt taka-alalle. Kontaktit periaatteessa nollassa jo kohta vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain narsistin uhri tietää mitä se helvetti on. Narsistit ovat taitavia manipuloimaan. Tämän kokeneena voin sanoa että on jo vuosi erosta enkä ole vieläkään toipunut. Tämä sairas suhde tulee jäämään viimeiseksi parisuhteekseni elämässäni. Kuulostaa kyyniseltä mutta luottamusvaurio on valtava. En tiedä milloin olen toipunut. Matka on vielä pitkä. Luottakaa intuitioon. Jos jokin ei täsmää tai narsistin seurassa tulee jo alussa outo fiilis niin pakene.
Minulla on erosta kohta kolme vuotta, takana kaksi vuotta terapiaa, enkä pysty uskomaan vieläkään parempaan tulevaisuuteen. En usko, että pystyisin enää koskaan luottamaan kehenkään mieheen niin että uskaltaisin päästää hänet lähelleni. En usko, että luottaisin edes mieheen, joka sanoisi olevansa itse narsistin uhri - tietäen kuinka taitavia nämä ihmiset ovat uhriutumaan. Olen itse asiassa törmännytkin kahteen tällaiseen, ja vaikka kuviossa ei ole mitään romanttisia viritelmiä tms., huomaan suhtautuvani heihinkin epäluuloisesti.
Ja kyllä, intuitioon kannattaa luottaa. Siinä vain on se hankaluus, että välttämättä se outo fiilis ei tule narsistin seurassa vaan tapaamisen jälkeen, etenkin jos on aiempaa kokemusta narsisteista, esim. narsistinen vanhempi. Silloin narsistin seura voi tuntua hyvinkin luontevalta ja luonnolliselta, kun se on sitä tuttua ja turvallista, mutta alitajunta voi varoitella tapaamisen jälkeen tai sitä ennen omituisilla ajatuksilla, ettei tahtoisikaan tavata tuota toista ihmistä, vaikka yhdessä on aina niin mukavaa. Voi kunpa olisin itse kuunnellut niitä ajatuksia aikoinaan.
Sama juttu. On kysymys luottamuksesta, mutta myös siitä, että olen saanut kylläkseni koko rakkaus- ja seurusteluhömpötyksestä. Olen ollut pitkäaikaisissa suhteissa yhteensä yli 30 vuotta ja varmaan ihan omasta syystäni tuntui, että vaikka kuinka yritin parhaani jäi mulle aina luu käteen. Luulen, että miehet noin biologisesti vain ottavat ja ottavat ja eivät osaa tai pysty tukemaan, rakastamaan ehdoitta, hyväksymään. Ja sitten viimeisin kontrollifriikki viimeiseltä 10 vuodelta oli ihan omassa sarjassaan.
Luulen, että vika on enimmäkseen itsessäni. Mietin, että mitenkäs sitä yksin pärjää ja kun ei saa apua. No, en saanut kyllä suhteissakaan, minä se kannattelin. Joten mikään ei muutu. Mites, kun ei ole ketään, jolle jakaa ajatuksiaan. No, ei niitä kukaan kuunnellut aiemminkaan. Tämä av:kin on parempi kommunikoinnissa ja vaikka haukkuja ja vinoilua tulee, niin sitä samaa se oli varsinkin tämän viimeisen puolison kanssa.
Olipa nyt ehkä vähän hölmö avautuminen. Mutta en kaipaa ketään tai mitään. En enää halua laittaa itseäni alttiiksi jatkuvalle arvostelulle, kritisoinnille, vähättelylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet miten narsisti alkaa väittämään vastaan joka helvetin asiassa? Eikä käsitä, että normaaliin keskusteluun kuuluu pohdiskella myös epävarmoja asioita ja miettiä ääneen. Minulle on aito ja persoonallisuushäiriöinen narsisti suuttunut jopa siitä, kun aloin pohtimaan jonkun linnun nähdessämme ääneen, että on olemassa myös sellainen melkein samannäköinen harvinaisempi lintulaji ja mistähän sen edes tunnistaa. Hän oikeasti pillastui siitä, että kehtasinkin epäillä, että hänen sukunsa mökkilammella voisi elää harvinaisempi lintulaji kahdesta melkein samannäköisestä. Kaiken kaikkiaan keskusteleminen narsistin kanssa ei ole mahdollista, koska narsisti kokee keskustelemisenkin koko ajan kilpailuna ja pätemisenä.
Aivan samanlaisia kokemuksia. Paitsi, että kuvioon kuului minun narsistilla se, että jos sanoo jonkun huomion, narsisti ottaa sen heti kovana kritiikkinä ja raivostuu. Siitä saa monta ämpärillistä lokaa niskaansa. Se haukkuminen sekä vihan ja kaunan määrä on aivan uskomatonta. Minä olen vetäytynyt taka-alalle. Kontaktit periaatteessa nollassa jo kohta vuoden.
Tämä on sitä, kun he ottavat kaiken henkilökohtaisesti. Jos sanon, että en kyllä ostaisi valkoista autoa, kun siinä näkyy lika niin helposti, niin N kokee sen itseään loukkaqvaksi. Ehkä hänellä tai jollain hänen perheenjäsenellään on ollut valkoinen auto. Siispä suoraa kritiikkiä. Tai ehkä hänen autonsa on juuri pesemätön, ja näin vihjailen, että se pitäisi pestä. Kaikki mitä sanot tai teet arvioidaan henkilökohtaisesti. Mutta sinulla pitää olla paksu nahka, jos vaikka N sanoo, että älä ota enempää kakkua, kun on jo tuota vararengasta.
Narsistit ovat tekopyhiä. Voivat kovaan ääneen paheksua jotain, mitä oikeasti tekevät itsekin. Esimerkiksi rikosten kohdalla.
Mä olen narsistin kohde. Narsisti taloyhtiön puheenjohtaja. Kokouksessa äänitin alusta loppuun, olin kysynyt häneltä luvan äänitykseen.
Kokous kesti puoli tuntia. Se, mitä äänityksessä kuuluu, on aivan toista kuin mitä kokouspöytäkirjaan on kirjattu.
Puhuttiin asiasta A. Pöytäkirja kertoo yhdellä lauseella, että puhuttiin asiasta Ö, joka totuutena ylöskirjataan.
Narsisti väittää kuulemstta äänitystä, ettei sieltä voi kuulua mitään tällaista, josta hän väittää puhutun.
Juristiin oltu jo yhteyksissä. Nauratti, kun mä selitin näitä monenlaisia outouksia jo aiemmin ja mainitsin, että olisiko kyseessä narsisti. Mulla ei ole koulutusta todeta varmasti. Juristi sanoi, että niiiiiin, yleensä itse kutsun näitä kusipäiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen narsistin kohde. Narsisti taloyhtiön puheenjohtaja. Kokouksessa äänitin alusta loppuun, olin kysynyt häneltä luvan äänitykseen.
Kokous kesti puoli tuntia. Se, mitä äänityksessä kuuluu, on aivan toista kuin mitä kokouspöytäkirjaan on kirjattu.
Puhuttiin asiasta A. Pöytäkirja kertoo yhdellä lauseella, että puhuttiin asiasta Ö, joka totuutena ylöskirjataan.
Narsisti väittää kuulemstta äänitystä, ettei sieltä voi kuulua mitään tällaista, josta hän väittää puhutun.Juristiin oltu jo yhteyksissä. Nauratti, kun mä selitin näitä monenlaisia outouksia jo aiemmin ja mainitsin, että olisiko kyseessä narsisti. Mulla ei ole koulutusta todeta varmasti. Juristi sanoi, että niiiiiin, yleensä itse kutsun näitä kusipäiksi.
Eli todennäköisesti kyse ei edes ole narsisti 🙄
Vierailija kirjoitti:
Narsistit ovat tekopyhiä. Voivat kovaan ääneen paheksua jotain, mitä oikeasti tekevät itsekin. Esimerkiksi rikosten kohdalla.
Just näin. Tuntemallani tapauksella ei ollut vaikeuksia yrittää hakkeroida ystävänsä kanssa jonkun sähköpostiin. Iltakausia jankkasivat, että mikä voisi olla salasana (puhelimessa, kuulin keskusteluja väkisinkin, kun olin tutun seurassa). Mutta annas olla, kun tämän tuttavani puoliso oli sattunut katsomaan tuttavan selailuhistoriaa tietsikalla, niin siitähän älämölö syntyi. Hän yleensä tyhjensi selailuhistorian, ja kerran oli sitten unohtunut. Ei ollut ihan partiolaisten touhua ne haut.
Hirveä syyttely, että kotinatsi ja stasi ja vaikka mitä. Lisäksi laati jo jotain kirjelmää sähköpostissa levitettäväksi, että varokaa tätä ihmistä, mikään ei ole yksityistä ja vainohullu mustasukkainen jne. Mutta itsellä ei siis ongelmaa yrittää murtautua jonkun sähköpostiin.
Selvennykseksi vielä, että tämä sattui silloin, kun oli PC:t ja sähköpostitkin aika uusi asia, samoin kuin kännykät. Ei ihan tajuttu kai, että kun kännykkään naapuriparvekkeella huutaa (kentän vuoksi), niin kuuluu se siihen naapuriinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tuntemallani tapauksella ei ollut vaikeuksia yrittää hakkeroida ystävänsä kanssa jonkun sähköpostiin. Iltakausia jankkasivat, että mikä voisi olla salasana (puhelimessa, kuulin keskusteluja väkisinkin, kun olin tutun seurassa). Mutta annas olla, kun tämän tuttavani puoliso oli sattunut katsomaan tuttavan selailuhistoriaa tietsikalla, niin siitähän älämölö syntyi. Hän yleensä tyhjensi selailuhistorian, ja kerran oli sitten unohtunut. Ei ollut ihan partiolaisten touhua ne haut.
Hirveä syyttely, että kotinatsi ja stasi ja vaikka mitä. Lisäksi laati jo jotain kirjelmää sähköpostissa levitettäväksi, että varokaa tätä ihmistä, mikään ei ole yksityistä ja vainohullu mustasukkainen jne. Mutta itsellä ei siis ongelmaa yrittää murtautua jonkun sähköpostiin.
Selvennykseksi vielä, että tämä sattui silloin, kun oli PC:t ja sähköpostitkin aika uusi asia, samoin kuin kännykät. Ei ihan tajuttu kai, että kun kännykkään naapuriparvekkeella huutaa (kentän vuoksi), niin kuuluu se siihen naapuriinkin.
Minuakin on vakoiltu, sähköpostini tarkistettu, somessa ja muualla seurattu, kytätty julkisissa laitoksissa tekemisiäni. Sitten keksitty kaikkea ja satuiltu hovin kanssa.. Ja olen siis aivan tavallinen ihminen, en rikollinen tai mitenkään vaaraksi kenellekään. Satuin vaan kuulumaan narsistin lähipiiriin. Tähän liittyy narsistilla hallinnan tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä narsistille. Uhria pitää laajasti mustamaalata, luoda pelkoa ja uhkaa. Sitten alkaa pelottava uhkaava raivo aivan yhtäkkiä. Mikään ei ole pyhää. Minuakin uhkailtiin ja sitten ivallisena kysytään pelkäätkö jääväsi yksin? Samanlaista kidutusta tosin harjoittanut muillekin. Minuun tämä kohdistuu eniten, sillä koki olevansa kilpailuasetelmassa minuun, mikä ei ollut totta. Kaikilla ulkoisilla menestyksen mittareilla 100 kertaa menestyneempi kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä narsistille. Uhria pitää laajasti mustamaalata, luoda pelkoa ja uhkaa. Sitten alkaa pelottava uhkaava raivo aivan yhtäkkiä. Mikään ei ole pyhää. Minuakin uhkailtiin ja sitten ivallisena kysytään pelkäätkö jääväsi yksin? Samanlaista kidutusta tosin harjoittanut muillekin. Minuun tämä kohdistuu eniten, sillä koki olevansa kilpailuasetelmassa minuun, mikä ei ollut totta. Kaikilla ulkoisilla menestyksen mittareilla 100 kertaa menestyneempi kuin minä.
Jollain mittarilla sulla meni kuitenkin paremmin, jostain hän oli kateellinen. Ehkä sun itsetunto oli oikealla tavalla tasapainossa. Ehkä mielentauhasi ja tasapainosi järkkymättömyys oli se punainen vaate. Tai suhteet läheisiisi. Joku sen kateuden ja harmituksen sai aikaiseksi.
------------------------------------
---------------------------------
Tämä on sitä, kun he ottavat kaiken henkilökohtaisesti. Jos sanon, että en kyllä ostaisi valkoista autoa, kun siinä näkyy lika niin helposti, niin narsisti kokee sen itseään loukkaavaksi. Ehkä hänellä tai jollain hänen perheenjäsenellään on ollut valkoinen auto. Siispä suoraa kritiikkiä. Tai ehkä hänen autonsa on juuri pesemätön, ja näin vihjailen, että se pitäisi pestä. Kaikki mitä sanot tai teet arvioidaan henkilökohtaisesti. Mutta sinulla pitää olla paksu nahka, jos vaikka N sanoo, että älä ota enempää kakkua, kun on jo tuota vararengasta.
-------------------------------------
WOW! Juuri samanlaisia kokemuksia kuin edellisillä kirjoittajilla. Ääneen ajattelua ei saa harrastaa narsistin kanssa. Minun narsisti pisti jauhot suuhun puhumalla päälle ja haukkumalla minut siitä, että epäilin hänen tietojaan/muistiansa/ammattitaitoaan jne. Narsisti on aina oikeassa. Narsisti muisti myös haukkua kaikesta moneen kertaan. Sain vuosien mittaan "kivaa" kirjallista aineistoa.
Täytyy myös varoa sanoa mitään, minkä narsisti voi jollain tavalla käsittää kritiikiksi. Tuollaisia "valkoinen auto -juttuja" on tapahtunut minullekin useita kertoja. Narsisti kyllä saa itse haukkua sinut aivan lyttyyn, suorastaan stalkata raivokkailla viesteillään. Mutta tämähän on narsistille vain "totuuksien" kertomista.
Ex-mieheni, hieman narsistinen mutta en tiedä onko puhdas narsisti, kertoi juuri löytäneensä uuden naisen. Nyt hän on kuulemma muuttunut mies täysin. Syyttää kaikesta aiemmasta käytöksestään minua, mm. pettämisestä. Olemme tekemisissä, koska meillä on yhteinen lapsi. Miehen eksien kanssa olemme nykyään "kolmen kopla" kun jaamme kaikki samat kokemukset. Käy sääliksi naisparkaa, ei yhtään tiedä millaisen ihmisen kanssa on nyt. En aio hänelle kertoa mitään, hän näkee sen lopulta itse.
Eihän nuo aloituksessa mainitut tilanteet aina edes liity narsismiin.
Joitakin kiinnostaa enemmän asiat kuin ihmissuhteet. Esim. autismin kirjolaisia.
Toiset vihaa smalltalkia. Ei se tee kenestäkään narsistia jos ei kiinnosta keskustella mitä söi lounaaksi.
AP tuntuu itse jotenkin uteliaalta ja määräilevältä.
Miksi haluat pakkottaa jonkun keskustelemaan kanssasi?
Ap kertoi tuossa ekalla sivulla, että epäilee molempia vanhempiaan narsisteiksi. Taitaa olla myös siis itsekin. Perinyt luonteenpiirteet vanhemmiltaan.