Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
8481/10671 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti tarvitsee noita kuvia joita laittaa sitten someen saadakseen huomiota. Totuus hänestä o kuitenkin toinen.

Vierailija
8482/10671 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo uteliaisuus ja toisen elämään tunkeutuminen. Nyt kun sanotte niin kyllä tunnistan.

Narskulle ei ole ongelma olla kolmas pyörä vaikka toisen parisuhteessa. Kunhan saa olla mukana. Narsku arvioi kaverin miehen sen mukaan, miten mies toimii hänen kanssaan.

Kas kummaa, juuri seurustelukumppanit on mun kaverin tunnistaneet narskuksi.

Oma ontto tyhjyys saa narskun änkeämään toisen elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8483/10671 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo uteliaisuus ja toisen elämään tunkeutuminen. Nyt kun sanotte niin kyllä tunnistan.

Narskulle ei ole ongelma olla kolmas pyörä vaikka toisen parisuhteessa. Kunhan saa olla mukana. Narsku arvioi kaverin miehen sen mukaan, miten mies toimii hänen kanssaan.

Kas kummaa, juuri seurustelukumppanit on mun kaverin tunnistaneet narskuksi.

Oma ontto tyhjyys saa narskun änkeämään toisen elämään.

Omassa elämässäni narsistiset ihmiset ovat tunnistaneet narsistit hyvin. Kaikki samalla haaskalla imemässä palveluksia ja huomiota. 

Vierailija
8484/10671 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lista narsistin käytösmalleista:

Mahtailevuus

Huomiohakuisuus

Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä

Väkivaltainen

Empatian puute

Lapsellisuus

Suuruuskuvitelmat

Manipuloivuus

Epärehellisyys

Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä

Impulsiivisuus

Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)

Hovin kokoaminen

Mustamaalaaminen

Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat

Mitätöinti

Stalkkeroiminen

Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen

Valehteleminen

Mustasukkaisuus

Harha-ajatukset

.

Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.

Olen valitettavasti tutustunut elämäni ensimmäiseen narsistiin, tai siis epäilen hyvin hyvin vahvasti hänellä olevan jonkinasteista narsismia. Moni kohta listassasi osuu yksiin hänen käytöksen kanssa. Tällaisia piirteitä hänellä on:

Kuvittelee olevansa kaikista viisain

Omasta mielestään hänen käytöksessään ei ole mitään korjattavaa

Jos suostuu hetkeksi korjaamaan huonoa käytöstään, lipsahtaa pian takaisin vanhoihin kuvioihinsa

Kyvyttömyys pyytää anteeksi

Uhriutuu turhasta saadakseen huomiota

Muiden arvostelu ja mitätöinti

Ei pysty näkemään kritiikkiä muuna kuin kritiikinantajan huonona käytöksenä

Epäluotettava

Ei sisäistä muiden mielipiteitä tai toiveita

Päälleliimattua empaattisuutta, mutta oikeasti kalastelee tietoja sinulta voidakseen käyttää niitä sinua vastaan

Ei suostu uskomaan, kun joku haluaa lopettaa yhteydenpidon

Kontrolloiva

Kovapäinen

Valehtelee ja manipuloi

Välittää hirveän paljon omasta imagostaan

Usuttaa uhrinsa kimppuun muita ihmisiä, jotka hän on aivopessyt tottelemattomia jokaista käskyä

"Jekyll & Hyde", eli osaa esiintyä viattomana ja ystävällisenä, mutta ennen pitkää muuttuu kammottavaksi ja ahdistelevaksi

Mustamaalaaminen

Rajattomuus

Kehittää olemattomista asioista ongelmia

Loukkaantuneena ei suostu reflektoimaan tai edes ottamaan hengähdystaukoa, vaan muuttuu entistä hullummaksi haluten tuhota uhrinsa elämän

Vainoaminen.

Tämä on niin totta! Voin allekirjoittaa kaiken tämän oman narsistini puolesta. Aggressiivinen, röyhkeä, pitää itseään muitten yläpuolella. Ei kunnioita rajoja, on arvaamaton käytöksessään. Haukkuu, nimittelee, kuohahtaa helposti. Pyytänyt kyllä muutaman kerran anteeksi, jos on minulle karjunut. Aina on ollut joku ulkopuolinen tekijä: oli stressissä, koska työssä kiusataan, oli terveyshuolia jnejne.

Tyypillistä on myös kaikkitietävyys. Oli narsisti miten väärässä tahansa, ei kannata keskustella tai väitellä. Narsisti kehuu näkevänsä kaikkien ihmisten läpi. Varmaan mielestään näkeekin. Hänellä on kaikesta TOTUUS. Tähän kuuluu myös muitten ihmisten haukkuminen - sekä selän takana että suoraan. Se ei ole haukkumista, narsistihan vain kertoo "totuuksiaan". Entäs jos tekisit saman hänelle?? Siitä nousisi niin hirveä riita, että normaali ihminen vetäytyy taka-alalle ja jättää asian omaan arvoonsa.

Narsisti osaa esittää empaattista ja ystävällistä ja hauskaa ihmistä. Kun ei ole ulkopuolista yleisöä, narsisti näyttää todellisen luonteensa.

Tyypillistä on projisointi. Juuri projisointi oli asia, josta minulle selvisi, että kyse on narsismista. Narsisti on kyllä melko useinkin selän takana nimitellyt muita narsisteiksi.

Narsisti, joka on polkenut ja höykyttänyt uhriaan vuosikausia, näkee itsensä uhrina. Kaikki muut ovat pilanneet hänen elämänsä. Pääasiassa se on meillä minä, nuorempi sisarus, jota hän on haukkunut, syyllistänyt, höykyttänyt ja polkenut.

Narsistin on vaikea hyväksyä sen, kun laitat välit poikki. Yrittää välillä aivan pokkana viestitellä aivan kuin mitään ei olisi ikinä tapahtunutkaan. En voi olla tekemisissä hänen kanssaan. Se on minulle aivan liian stressaavaa. Olen nyt noin puolen vuoden etääntymisen jälkeen päässyt asioista irti. Narsisti ei muutu ja tiedän, että en halua enää alistua samanlaiseen asemaan, missä narsisti on aina niskan päällä. Välit poikki oli ainoa vaihtoehto.

Tästä kirjoituksesta tulee kyllä mieleen, että olet itse narsistinen. Haukut ja syyllistät voimakkaasti ja yksipuolisesti sisartasi. Väität päässeesi irti ihmisestä, mutta tällä palstalla haukut hänet ihmisenä täysin lyttyyn ja esität itse uhria ja hyvää ihmistä. Juuri noin narsisti toimii. Hän ei kestä sitä, että itsessä olisi mitään pahaa. On vaikea uskoa, että itse olet täydellinen sisarus ja toinen täysin huono. Lisäksi dramaattinen välit poikki asenne, jossa korostat vlimakkaasti miten sinä laitoit välit poikki (eli kontrolloit) viittaa narsistisuuteen.

Minulla on oikeus pysyä loitolla ihmisestä, joka on suorastaan aggressiivinen, manipuloiva ja kaiken määräävä. En ole perhepiirissäni ainoa, joka on vetäytynyt eroon tästä henkilöstä. Narsistin ei ole koskaan tarvinnut pelätä minua millään tavalla. Minun kylläkin häntä.

Asiat, mistä puhun, ovat faktaa, ei fiktiota eikä turhaa syyttämistä. Älä stalkkaa ihmisiä, jotka avautuvat  täällä asioista. Ole onnellinen, jos ei ole sattunut sinun kohdallesi.

Tuota saakin jonkin aikaa rakentaa, että miten välien katkaisusta/siitä, ettei halua olla tekemisissä saadaan väännettyä kontrollointi.

Usein välien katkaiseminen on äärimmäisen tervettä.

Välien katkaisu tarkoittaa ettei narsisti saa huomiota.

Se lyö myös särön, joka näkyy ulospäin. Ei mätsää siihen huipputyypin kuvaan, jota yrittää esittää.

Paitsi, että siinä saadaan helposti se terve välienkatkaisija maalattua hulluksi ylireagoijaksi ja draamanhakijaksi. 

Niin noh. Tottakai n yrittää kääntää asian näin. Se ei silti ole totta. Ei kannata jäädä sellaiseen ympäristöön, jossa on n:n puolella olijoita.

Vierailija
8485/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on tietenkin eri asia, mutta välillä on todella väsyttävää myös manipulointi, jonka tarkoituksena on se, että lopputuloksena mennään manipuloijan mielen mukaan. Taas kerran huomaan, että teen ihmeellisiä lomasuunnitelmia, joiden osalta olen sanonut ei. Siihen saakka oli hienovaraista, että sovittiin yhdessä lähdöstä. Annoin sen vaihtoehdon, että en lähde tai mennään omia teitämme. Kaveri esitti halukasta mun suunnitelmaan ja sovittiin yhdessä lähdöstä. Nyt sitten olenkin manipuloinnin johteena ja näköjään lähdössä ihan muualle. Ihmetyttää ihmisten käytös. Majoitukset on reissussa kalliita ja yksin tylsää. Siksikö pakotetaan toinen käyttämään lomansa ja rahansa johonkin, mitä ei halua. 

Vierailija
8486/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä ollut niin, että ilkeily ja väkivalta tulee kuvaan täysin yllättäen? Että mitään viitteitä siitä ei ole aiemmin ollut?

Itsellä näin ja ilman mitään alkoholin vaikutusta tai riitaa, keskellä päivää. Ilmapiiri oli yhtäkkiä omituisesti muuttunut, ilmeet, eleet ja puheet.

Vierailija
8487/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu kokenut ihan konkreettisesti, että narsisti "imee elinvoiman" kohteestaan? Vaikka narsisti on olevinaan niin ihana ja suhde hyvä, kohde huomaa yhtäkkiä kadottaneensa joko henkisen minänsä, elinvoimansa tai terveytensä tai kaikki nämä.

Kyllä. Laihduin 10 kg, vaikka olin laiha jo ennestään. En hymyillyt enkä nauranut moneen vuoteen. En moikkaillut tutuille, koska välttelin katsomasta muita ihmisiä etten tulisi vahingossakaan viestimään "jakamishaluista". En voinut kertoa enää minkään päivän tapahtumista, kun ne käännettiin h..raamissuunnitelmiksi tai käyttämättömiksi tilaisuuksiksi.

Kuulin päivittäin vuosikaudet olevani surkein ikinä, h..rien h..ra, joka ei kelpaa kenellekään (paitsi hänelle olisi pitänyt olla mielin kielin päivittäin). Tunsin naisen elämäni olevan ohitse jo kolmekymppisenä, joten päätin päästää hänet vapaaksi avioliitosta hakemalla eroa. Ajattelin että hän ehtii elämässään vielä solmia normaalin suhteen, minulla ei olisi kenellekään enää mitään annettavaa.

Olin luuta ja nahkaa, hymytön, iloton, rytmihäiriöinen ja paniikkihäiriöinen pyörtyilijä kun läksin.

Miehellä on uusi perhe. Vaimo ei puhu koskaan mitään, asettuu seisomaan komennosta taka-alalle. En ole nähnyt hänenkään koskaan hymyilevän. Joku meidän välissämme soitti takavuosina ja kysyi tarvitseeko miestä pelätä. Vastasin, että mieltä kyllä, mutta fyysisesti vaaraton.

Vierailija
8488/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku kutsuu sinua huo**ksi, lähde heti kerrasta. Se on niin iso red flag, ettei sitä saisi ikinä ohittaa. Meillä se tuli vasta kuuden vuoden kohdalla. Koti meni jakoon ja lapsihaaveet peruttiin. Ei ole kaduttanut, että osasin reagoida.

Vierailija
8489/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu kokenut ihan konkreettisesti, että narsisti "imee elinvoiman" kohteestaan? Vaikka narsisti on olevinaan niin ihana ja suhde hyvä, kohde huomaa yhtäkkiä kadottaneensa joko henkisen minänsä, elinvoimansa tai terveytensä tai kaikki nämä.

Kyllä. Laihduin 10 kg, vaikka olin laiha jo ennestään. En hymyillyt enkä nauranut moneen vuoteen. En moikkaillut tutuille, koska välttelin katsomasta muita ihmisiä etten tulisi vahingossakaan viestimään "jakamishaluista". En voinut kertoa enää minkään päivän tapahtumista, kun ne käännettiin h..raamissuunnitelmiksi tai käyttämättömiksi tilaisuuksiksi.

Kuulin päivittäin vuosikaudet olevani surkein ikinä, h..rien h..ra, joka ei kelpaa kenellekään (paitsi hänelle olisi pitänyt olla mielin kielin päivittäin). Tunsin naisen elämäni olevan ohitse jo kolmekymppisenä, joten päätin päästää hänet vapaaksi avioliitosta hakemalla eroa. Ajattelin että hän ehtii elämässään vielä solmia normaalin suhteen, minulla ei olisi kenellekään enää mitään annettavaa.

Olin luuta ja nahkaa, hymytön, iloton, rytmihäiriöinen ja paniikkihäiriöinen pyörtyilijä kun läksin.

Miehellä on uusi perhe. Vaimo ei puhu koskaan mitään, asettuu seisomaan komennosta taka-alalle. En ole nähnyt hänenkään koskaan hymyilevän. Joku meidän välissämme soitti takavuosina ja kysyi tarvitseeko miestä pelätä. Vastasin, että mieltä kyllä, mutta fyysisesti vaaraton.

Voitko nyt paremmin??

Varmastikin kun et joudu enää olemaan siinä latistavassa ympäristössä... kaikki muu on parempaa.

Onnea siitä että et asu enää hänen kanssaan! Mutta ikävä kuinka tuo toinenkin on kalpeutunut jakaessaan elämänsä.

Vierailija
8490/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismi on tietenkin eri asia, mutta välillä on todella väsyttävää myös manipulointi, jonka tarkoituksena on se, että lopputuloksena mennään manipuloijan mielen mukaan. Taas kerran huomaan, että teen ihmeellisiä lomasuunnitelmia, joiden osalta olen sanonut ei. Siihen saakka oli hienovaraista, että sovittiin yhdessä lähdöstä. Annoin sen vaihtoehdon, että en lähde tai mennään omia teitämme. Kaveri esitti halukasta mun suunnitelmaan ja sovittiin yhdessä lähdöstä. Nyt sitten olenkin manipuloinnin johteena ja näköjään lähdössä ihan muualle. Ihmetyttää ihmisten käytös. Majoitukset on reissussa kalliita ja yksin tylsää. Siksikö pakotetaan toinen käyttämään lomansa ja rahansa johonkin, mitä ei halua. 

Mulla auto ja rahaa, narsistilla ei. Oli ystäväni siihen asti, kunnes saatiin hänen tarvitsemansa autoreissu ulkomaille tehtyä. Sitten vaihtoi minut toiseen ystävään heti matkan jälkeen.

Vierailija
8491/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko nyt paremmin??

Varmastikin kun et joudu enää olemaan siinä latistavassa ympäristössä... kaikki muu on parempaa.

Onnea siitä että et asu enää hänen kanssaan! Mutta ikävä kuinka tuo toinenkin on kalpeutunut jakaessaan elämänsä.

Olen eri, eksän nykyinen vaimo näyttää täysin depressoituneelta ja pystyynkuolleelta. Niin olin itsekin.

Vierailija
8492/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku kutsuu sinua huo**ksi, lähde heti kerrasta. Se on niin iso red flag, ettei sitä saisi ikinä ohittaa. Meillä se tuli vasta kuuden vuoden kohdalla. Koti meni jakoon ja lapsihaaveet peruttiin. Ei ole kaduttanut, että osasin reagoida.

Kyllä. Tai jos joku haukkuu ja nimittelee hulluksi, niin lähde. Onneksi sinä osasit reagoida ajoissa. Minä en. Lapsihaaveitakaan en perunut. Nyt kauheaa seurata, miten narisisti manipuloi ja kiusaa lapsia. Narsisti sentään on nykyisin ex.

Vierailija
8493/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuminen ja krokotiilin kyyneleet että saisi asiat tapahtumaan juuri hänen vaatimalla tavalla.

Vierailija
8494/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuminen ja krokotiilin kyyneleet että saisi asiat tapahtumaan juuri hänen vaatimalla tavalla.

Mun ex narsistiaviomies, josta olen kirjoittanut aiemminkin, manipuloi minut suostumaan tahtoonsa tirauttamalla kyyneleen ja huuli väpättämällä sanoen: ajattelisit joskus myös muita kuin itseäsi, nyyh.

Käytti tätä sanontaa usein. Esimerkiksi kun halusi väkisin ostaa yhteisillä rahoilla itselleen moottoripyörän vaikka mielestäni omisi ollut tärkeämpää maksaa juuri 18v täyttäneelle lapselle ajokortti. Ja moottoripyörä ostettiin. Toki sitä ennen oli myös huutoraivonnut, kun olin yrittänyt sanoa että lapsi tarvitsee ensin ajokortin että pääsee toiselle paikkakunnalle kouluun.

Vierailija
8495/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Tai jos joku haukkuu ja nimittelee hulluksi, niin lähde. Onneksi sinä osasit reagoida ajoissa. Minä en. Lapsihaaveitakaan en perunut. Nyt kauheaa seurata, miten narisisti manipuloi ja kiusaa lapsia. Narsisti sentään on nykyisin ex.

Tuossa oli puhe rumemmasta sanasta kuin hullu, mutta toki, ei kannata myöskään jäädä suhteeseen, jossa pidetään hulluna tai tehdään tai tulee hulluksi.

Vierailija
8496/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kannattaa tosiaan ottaa yksittäisiä sanoja joiden käytöstä kaikki lusikat jakoon ja perhe palasiks, kukaan ei ole ikinä ollu törppö riitatilanteessa olematta narsisti, yhtään ei kuulosta damage control liikkeeltä. >_>

Tätä lukiessa käy monesti mielessä et kuinka moni täälä on itse se kukkiva narsissi, yhtään nyt siis väheksymättä teitä joilla on se n taakkana, tiedän et se on maan päällinen helvetti.

Vierailija
8497/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kannattaa tosiaan ottaa yksittäisiä sanoja joiden käytöstä kaikki lusikat jakoon ja perhe palasiks, kukaan ei ole ikinä ollu törppö riitatilanteessa olematta narsisti, yhtään ei kuulosta damage control liikkeeltä. >_>

Tätä lukiessa käy monesti mielessä et kuinka moni täälä on itse se kukkiva narsissi, yhtään nyt siis väheksymättä teitä joilla on se n taakkana, tiedän et se on maan päällinen helvetti.

Monesti varsinkin narsistien vaurioittamat cptsd potilaat muistuttaa paljon käytökseltään narsistia, mutta vain pintapuolisesti ja heillä terapia auttaa.

Vierailija
8498/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti varsinkin narsistien vaurioittamat cptsd potilaat muistuttaa paljon käytökseltään narsistia, mutta vain pintapuolisesti ja heillä terapia auttaa.

Tästäpä erittäin hyvä video millä erottaa ne toisistaan.

Vierailija
8499/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N ja N on aika yleinen parisuhdeasetelma, joten vois kuvitella et heitä on täälä myös.

Vierailija
8500/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäpä erittäin hyvä video millä erottaa ne toisistaan.

Kiitos! Selvensi hämmennystä ja toimi vastauksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän