Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Tosikko? kirjoitti:
Oon pitkään epäillyt miesystävääni narsistiksi. En ole kaikkia tämän ketjun kommentteja lukenut, enkä jaksa tai edes kehtaa kertoa omia kokemuksia, mutta todellakin osassa kommenteissa on kyllä niin tuttuja juttuja että…
Mutta tuohon huumorintajuun liittyen olen itse miettinyt, että taitaa liittyä narsistiseen puoleen sellanen et hänellä naurattaa (vedet silmissä) sellaiset YouTube videot joissa sattuu tapaturmia/onnettomuuksia. Itsellä ei sellaiset naurata.
Jos epäilee kumppaniaan narsistiksi, suhteessa on varmaan jotain vikaa. Rohkaisen sinua ottamaan eron yhdeksi vaihtoehdoksi.
Minä puolestani rohkaisen ottamaan eron ainoaksi vaihtoehdoksi ettet tuhoudu. Rakasta itseäsi
Narsistikurppa pilasi omaiseni muistotilaisuuden, sukulainen (valitettavasti). Ihan tilaisuuden alussa alkoi narina miten kipeä hän on sieltä ja täältä, nekin valetta joka selvisi myöhemmin. Haudalla pystyi tirauttaan muutaman tekokyyneleen. Muistotilaisuuden pilasi täysin. Änkesi papin pöytään kehumaan itseään; hänellä on sitä ja tätä omaisuutta ja matkustelee siel ja tääl, ja hän osti vainajalle paljon vaatteita ja minä voin pitää ne. No hän kuppasi vainajalta vuosikausia omaisuutta joita myynyt eteenpäin. Koruja sillä prkl:llä oli enemmän kuin romaninaisella, joka sormessa sormuksia. Miniäni sanoi ettei ole ikinä ollut sellaisissa hautajaisissa missä yksi ihminen vie koko show'n typerillä jutuillaan, yleensä niissä muistellaan vainajaa ja lauletaan ainakin yksi virsi. Pappi lähti pois, ei laulettu virttäkään. Niin kuin täällä on mainittu narsun pitää olla muitten juhlissakin se ykkönen, näköjään vainajaakin ylempänä. Yritti minuakin nolata jollain kuusikymmentä vuotta vanhalla lapsellisella asialla, panin jauhot suuhun niin hiljeni (ihme!)
Hei,
Mistä johtuu että narsisti suuttuu ja menee ylimieliseksi kun esim. järjestimme hänelle yllätyssynttärit? Sinne oli oikein esiintyjäkin tilattu ja narsu haukkui sen jo alkajaisiksi niin pystyyn ettei voinu esiintyä.
Onko tähän jotain muuta syytä kuin että oltiin paskoja ystäviä ja meillä oli paska maku ja parempaa olisi pitänyt olla lahjaksi?
Tuntemallani narsistilla ei ollut huumorintajua oikeastaan ollenkaan. Ei minkaanlaista.
Onko tämä narsistien keskuudessa harvinaista vai yleistä vai oliko vain yksittäistapaus huumorintajun osalta?
- Sä oot mun eväs, susta mä elän. (Suhteessa ollessa kuulosti suloiselta, siirrytään +10 vuotta eteenpäin aikaan kun ollaan erottu ja olen tajunnut henkilön olevan narsisti... priceless vampyyri!)
Olet luuserien kingi.
(viittasi minun kavereihin)
Eräs narsisti ex-työkaverini yritti manipuloida minua sen jälkeen kun huomasi minun olevan kiltti ja hyväntahtoinen joten ensin ollessaan ns. normaali pyysi minua että suostun valehtelemaan pomolle.... ja tämän sanoi minulle silmiä räpäyttämättä. Se oli piste iin päälle ajatuksestani hänestä kuinka mätä ihminen hän sisimmiltään onkaan. Kun en suostunut menemään hänen pillinsä mukaan, jouduin hänen mustalle listalleen jolloin alkoi mykkäkoulu ja selän takana p*skan puhuminen. Inhottava ihminen kaikenkaikkiaan ja vuoden päivät jouduin kestämään tuota. Onneksi on ex-työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemallani narsistilla ei ollut huumorintajua oikeastaan ollenkaan. Ei minkaanlaista.
Onko tämä narsistien keskuudessa harvinaista vai yleistä vai oliko vain yksittäistapaus huumorintajun osalta?
Narsisti ex-mieheni, josta olen kirjoittanut useaan kertaan tässä ketjussa, ei omannut minkäänlaista huumorintajua. Hän ei ymmärtänyt sarkasmiakaan vaan otti sarkastiset vitsit henkilökohtaisina loukkauksina. Hän siis itse huutoraivosi sarkastiseen vitsiin, että ”ei naurata, se tuntuu ihan iholla”.
Hän oli muutenkin tosikko, ei hymyillyt tai nauranut koskaan kotona. Vieraiden edessä tekonauroi tosi vaivaannuttavaa tekohörönaurua.
Vierailija kirjoitti:
Narsistikurppa pilasi omaiseni muistotilaisuuden, sukulainen (valitettavasti). Ihan tilaisuuden alussa alkoi narina miten kipeä hän on sieltä ja täältä, nekin valetta joka selvisi myöhemmin. Haudalla pystyi tirauttaan muutaman tekokyyneleen. Muistotilaisuuden pilasi täysin. Änkesi papin pöytään kehumaan itseään; hänellä on sitä ja tätä omaisuutta ja matkustelee siel ja tääl, ja hän osti vainajalle paljon vaatteita ja minä voin pitää ne. No hän kuppasi vainajalta vuosikausia omaisuutta joita myynyt eteenpäin. Koruja sillä prkl:llä oli enemmän kuin romaninaisella, joka sormessa sormuksia. Miniäni sanoi ettei ole ikinä ollut sellaisissa hautajaisissa missä yksi ihminen vie koko show'n typerillä jutuillaan, yleensä niissä muistellaan vainajaa ja lauletaan ainakin yksi virsi. Pappi lähti pois, ei laulettu virttäkään. Niin kuin täällä on mainittu narsun pitää olla muitten juhlissakin se ykkönen, näköjään vainajaakin ylempänä. Yritti minuakin nolata jollain kuusikymmentä vuotta vanhalla lapsellisella asialla, panin jauhot suuhun niin hiljeni (ihme!)
Häpeilemätöntä touhua kyllä! Itse kuulin tarinan häistä jossa oli jokseenkin narsistinen kaaso ja hän aiheutti järjettömän kohtauksen omista hiuksistaan ja sukkahousuistaankin oli silmä paennut. Se on Hänen päivänsä ja Hänen vuoro loistaa..
Vierailija kirjoitti:
Tuntemallani kahdella narsistilla(toisella myös sosiopaatin diagnoosi) on molemmilla aivan vertaansa vailla oleva älykäs, kekseliäs huumori.
Tosin sitten ei enää naurata kun olet itse kohteena niin että pilkkaamisestadi tehdään jo suoranaista taidetta.
Mutta ihan varmasti on sellaisiakin joilla ei ole huumorintajua ollenkaan, vai onko sitten se vaihe meneillään että koulutetaan uhria olemalla mykkä, outo, välinpitämätön, äreä, etc.
Vierailija kirjoitti:
- Sä oot mun eväs, susta mä elän. (Suhteessa ollessa kuulosti suloiselta, siirrytään +10 vuotta eteenpäin aikaan kun ollaan erottu ja olen tajunnut henkilön olevan narsisti... priceless vampyyri!)
Tuo ei todellakaan kuulosta suloiselta esim. Hannibalin lausumana
Näin kerran exäni uuden, tosi nuoren naisen kanssa baarissa. Menin samaan pöytään ja sanoin suorat sanat millainen mies on kyseessä. Meni vuosia ja kuulin että tuo nainen oli riistänyt hengen itseltään tuon miehen jatkuvan alistamisen ja kiusaamisen vuoksi. Tämä asia vaivaa minua, olisinko voinut tehdä tai sanoa jotain enemmän.
Olen miettinyt että jos ja kun narsuexäni vielä lähestyy, miten hän reagoisi jos sanoisin suoraan että hehhee ai kuvittelet että lämpenisin sun kaltaiselle hullulle narsistille? Veikkaisin kyllä että ottaisi kehuna :(
Vierailija kirjoitti:
Näin kerran exäni uuden, tosi nuoren naisen kanssa baarissa. Menin samaan pöytään ja sanoin suorat sanat millainen mies on kyseessä. Meni vuosia ja kuulin että tuo nainen oli riistänyt hengen itseltään tuon miehen jatkuvan alistamisen ja kiusaamisen vuoksi. Tämä asia vaivaa minua, olisinko voinut tehdä tai sanoa jotain enemmän.
Et olisi. Onneksi sinä pääsit pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota siihen, miten kontrolloituja he ovat? Ei sellaista aitoa rentoutta koskaan.
Ei hauskuutta eikä rentoutta. Itselle nauraminen ihan mahdoton ajatus. Mä erehdyin luulemaan tätä haarukka takamuksessa olotilaa aikuisuudeksi.
Juuri näin, mitään hauskoja juttuja tai hassuttelua ei ikinä ole, korkeintaan toistelee samaa kuivaa maneeria jonka joskus oppinut. Ei kestä jos muut rupattelevat, nauravat ja vitsailevat, häipyy takavasemmalle. Toisten ilo ja juhlamieli on myrkkyä narsulle, siksi pilaavat esim. joulut. Tyhjiä sieluja.
Osa toki voi olla sanavalmiita ja hauskoja(?)
Romantiikkaa ei osoittanut koskaan minkäänlaista, mutta suhteen olisi silti pitänyt olla superromanttinen ja täynnä spontaania seksiä. Yök.
Ikinä ei mitään yhteydenpitoa reissuilta, vaikka olin esim. vastasyntyneen vauvan kanssa kahdestaan kotona. Ei narsua kiinnosta. Opin nopeasti, että reissuilla ei pidetä yhteyttä, eikä kannata häiritä.
Vauvasta oli mustasukkainen.
Odotin diagnoosia, narsu yritti peitellä pettymystään, kun minulla ei ollutkaan mitään vaarallista. Niin hulluja juttuja, että suurimman osan on jo häivyttänyt muistista. Varmaan jotain itsesuojelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et olisi. Onneksi sinä pääsit pakoon.
kateellinen vanha äm olit kun menit tuolla tavalla heidän seuraan.
Lapsuuden perheessä yksi suurimmista synneistä oli työtehtävien hidas suorittaminen. Kaikki piti tapahtua heti samantien ja mahdollisimman nopeasti, täysin tehtävään keskittyen. Puhuminen, saatikka nauraminen työn lomassa oli kiellettyä, ellei narsisti-isäni itse toiminut niin.
Ihan sairasta. Aikuisena tarkkailin vuosikausia ihmisiä työn äärellä. Että noinkin, että ensin yhdessä pohditaan ja sitten hyvässä hengessä rauhalliseen tahtiin ja tehokkaasti toimitaan ja yhdessätekemisestä nautitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että narsisti haluaa pyyhkiä hymyn muiden kasvoilta ja muutenkin kurjentaa ja vaimentaa heidät. Tavoite, jota on vaikea käsittää.
Juuri tämä!
Kyllä. Tasapainoinen, iloinen, terveen itsetunnon omaava ja kaikkien kanssa hyvin toimeen tuleva ihminen on kuin punainen vaate narsistille. Vielä kun useimmat pitävät tällaisista ihmisistä!
Ensin narsku opiskelee tällaista ihmistä ja yrittää ymmärtää, että miten se voi olla tuollainen ihminen. Hän seuraa silmä ja korva herkkänä mutta ei vain tajua. Sitten hän kokee kateutta ja kiukkua vähintään, kun ei voi itse ikinä saavuttaa vilpitöntä iloa ja tasapainoa. Hän on täynnä vihaa, tuhovoimaa ja negatiivista energiaa.
Tuollainen positiivinen, empaattinen ja tasapainoinen ihminen on lannistettava ja nitistettävä! Ja sadisti nauttii.
Vierailija kirjoitti:
Oma vanhempani myös sisaruksensa hautajaisissa käytti tilaisuuden valittaa omia sairauksiaan.
Ja unohtui vielä; Naurava kulkuri! Se missä se valkohampainen tyyppi nauraa koko biisin ajan.
Oman logiikkani mukaan näiden ilkimysten kuuluisi kuunnella Marilyn Mansonia ja ...ainiin yksi kyllä kuuntelikin muuten klassista musiikkia. Sehän toki käy järkeensä, Hitler ja Hannibal Lecterkin kun sitä rakastavat lol
Kertokaa teidän narskujen musiikki mauista. Jos siis jotain erikoista?:)