Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näin se oli:
Se en ollut minä. Jos olinkin, sinä sait minut tekemään niin.
Ymmärsit väärin, olet liian herkkä, sun eksäsi oli oikeassa ja sinä tosiaan olet epävakaa, ei noin koskaan tapahtunut, tuo on ihan hullu väite - olen huolissani sinusta, eihän kukaan noin sanoisi, minä en koskaan tekisi mitään tuollaista, kuvittelet, liioittelet, syyttelet.
Miten tän kaltaisissa tilanteissa narsistin oikeasti saa katsomaan itseään peiliin ja näkemään itsessäänkin vikaa? Auttakaa!
Voi herrajestas sentään kultaseni, nyt ihan todella tutki asiaa. Heitä ei voi parantaa. Ikinä. Kukaan. Voit auttaa itseäsi ja toivon että ymmärrät sen, ainoa vaihtoehto on lähteä pois tämän narsistin luota. Sinun täytyy tietää että on vaaraksi sinulle. Ei välttämättä fyysisesti mutta hän yrittää tappaa sielusi monin eri tavoin ja se pahenee, pahenee, vuosi vuodelta pahenee.
Narsistin uhri on todella tuhoutunut vasta silloin jos on itse muuttunut narsistin kaltaiseksi. Niin käy vain harvoin.
Useimmat säilyy täysin ihmisinä ja toisin kuin narsistit, nousevat tuhkasta ja kykenevät muuttumaan ja kehittymään.Hyvin sanottu!
Itsessäni jouduin huomaamaan että jossain määrin, taistellessani narsistia vastaan, olin omaksunut itsekin sellaisia käyttäytymismalleja, että ihan todella pelästyin, ja päätin että alan korjaamaan sitä omaa pääkoppaani etten kohdistaisi syyttömiin näitä ikäviä puolustusreaktioita jotka loin narsua vastaan selviytyessäni.
Silloin tosiaan narsu on voittanut jos muuttuu itse hänen kaltaisekseen. Ihmisyyden näkee siitä miten kohtelee toisia ihmisiä.
Koin pitkään elämässäni kateutta ja kummallista kyräilyä toisia ihmisiä kohtaan. Milloin mistäkin syystä. Isäni kuoltua ymmärsin hänen olleen narsisti. Tajusin, että olin oppinut häneltä näitä ikäviä malleja suhtautua toisiin ihmisiin. Tutkin paljon asiaa ja tiedon ja ymmärryksen kautta vapauduin tästä tunteesta. Siitä piirteestä vapautuminen toi minulle paljon lisää energiaa. Täysin käsittämätön juttu, mutta onneksi sain kokea tuon. Voisi verrata esim. uskoon tuloon. On elämä ennen ja jälkeen tuon vapautuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän narsistimiehet suhtautuivat kuukautisiin? Meillä kuukautiset olivat oma vikani ja huutoraivon sekä halveksunnan aihe.
Exäni raivosi toistuvasti että hän joutuu olemaan joka kuukausi 5 päivää ilman seksiä kuukautisten vuoksi, koska hän ei voi kuvitellakaan harrastavansa seksiä menkkojen aikaan. No, eipä sitä seksiä minullakaan ollut menkkojen aikaan. Oma vikani.
Mieheni sanojen mukaan mun piti huolehtia, että lomamatkoilla ei sitten ole menkkoja, koska silloinhan hän ei saa seksiä ja loma on pilalla. Hän pakotti ja painosti minut syömään siirtopillereitä ennen lomamatkoja ja välillä pillerit ei siirtäneet menkkoja riittävästi , jos oli vaikka kahden viikon loma. Seurauksena oli huutoa, kun lomalla ei saa seksiä.
Exäni sanoi, että hän oli kysynyt usealta miespuoliselta työkaverilta että kuinka kauan heidän vaimojen menkat kestää. Kuulemma enintään neljä päivää. Ja tämän vuoksi sain huutoa, mies oli vakuuttunut että valehtelin menkkojen kestävän 5 päivää sen vuoksi että mun ei tarvitse antaa seksiä.
Mies raivosi myös siteiden ja tampoonien kulutuksesta. Kukaan nainen ei kuulemma tarvitse niin paljon eri paketteja (pikkuhousunsuojat, tamponit , siteet ) vaan yksi paketti jotain lajia riittää kuukaudessa.
Kuulostaako tutulta ? Ei auttanut vaikka kerroin miehelle, että en pysty kontrolloimaan ruumiin toimintoja ja että menkat nyt vaan on kaikilla naisilla kerran kuukaudessa.
Narsisti mies voi kadehtia naista. Sitä ihmeellistä systeemiä, miten naisen keho voi esim tuottaa lapsen.
Toivon ettei minua nyt ymmärretä väärin. Todellakin on hyviä gay ihmisiä olemassa mutta satuin tuntemaan narsistisen homon. Hän itse kertoi kuinka haluaa olla vain miehen kanssa koska on itse niin täydellinen ja yksikään nainen kuvottavine vuotoineen ei voi olla hänen kaltaisensa ja siksi naiset ällöttää häntä.
Vert# vai pa&kaa? Kas siinäpä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näin se oli:
Ymmärsit väärin, olet liian herkkä, sun eksäsi oli oikeassa ja sinä tosiaan olet epävakaa, ei noin koskaan tapahtunut, tuo on ihan hullu väite - olen huolissani sinusta, eihän kukaan noin sanoisi, minä en koskaan tekisi mitään tuollaista, kuvittelet, liioittelet, syyttelet.
Miten tän kaltaisissa tilanteissa narsistin oikeasti saa katsomaan itseään peiliin ja näkemään itsessäänkin vikaa? Auttakaa!
Voi herrajestas sentään kultaseni, nyt ihan todella tutki asiaa. Heitä ei voi parantaa. Ikinä. Kukaan. Voit auttaa itseäsi ja toivon että ymmärrät sen, ainoa vaihtoehto on lähteä pois tämän narsistin luota. Sinun täytyy tietää että on vaaraksi sinulle. Ei välttämättä fyysisesti mutta hän yrittää tappaa sielusi monin eri tavoin ja se pahenee, pahenee, vuosi vuodelta pahenee.
Narsistin uhri on todella tuhoutunut vasta silloin jos on itse muuttunut narsistin kaltaiseksi. Niin käy vain harvoin.
Useimmat säilyy täysin ihmisinä ja toisin kuin narsistit, nousevat tuhkasta ja kykenevät muuttumaan ja kehittymään.Hyvin sanottu!
Itsessäni jouduin huomaamaan että jossain määrin, taistellessani narsistia vastaan, olin omaksunut itsekin sellaisia käyttäytymismalleja, että ihan todella pelästyin, ja päätin että alan korjaamaan sitä omaa pääkoppaani etten kohdistaisi syyttömiin näitä ikäviä puolustusreaktioita jotka loin narsua vastaan selviytyessäni.
Silloin tosiaan narsu on voittanut jos muuttuu itse hänen kaltaisekseen. Ihmisyyden näkee siitä miten kohtelee toisia ihmisiä.
Koin pitkään elämässäni kateutta ja kummallista kyräilyä toisia ihmisiä kohtaan. Milloin mistäkin syystä. Isäni kuoltua ymmärsin hänen olleen narsisti. Tajusin, että olin oppinut häneltä näitä ikäviä malleja suhtautua toisiin ihmisiin. Tutkin paljon asiaa ja tiedon ja ymmärryksen kautta vapauduin tästä tunteesta. Siitä piirteestä vapautuminen toi minulle paljon lisää energiaa. Täysin käsittämätön juttu, mutta onneksi sain kokea tuon. Voisi verrata esim. uskoon tuloon. On elämä ennen ja jälkeen tuon vapautuksen.
En sano, että aina, mutta usein narsistivanhempi siirtää ikäviä piirteitään kasvatuksen ja käytöksen kautta lapsiinsa. Kun on saanut tällaisen mallin kasvuiässä, niin väkisinkin niitä samoja keinoja käyttää omiin lapsiinsa, ihan tajuamattaan, olematta narsisti. Näen ne omat virheeni, perityt ikävät mallit nyt, kun lapset ovat jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota siihen, miten kontrolloituja he ovat? Ei sellaista aitoa rentoutta koskaan.
Ei hauskuutta eikä rentoutta. Itselle nauraminen ihan mahdoton ajatus. Mä erehdyin luulemaan tätä haarukka takamuksessa olotilaa aikuisuudeksi.
Täällä on muuten joku supervalvonta. En saa viestejä läpi. Ei pitäisi olla edes epäasiallisia sanoja.
Kun meiltä molemmilta jäi avaimet sisälle, olin minä syypää. Hän siis ihan oikeasti sanoi, että minulla ei koskaan ole avaimia mukanani. Oli sitä vaikea uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on muuten joku supervalvonta. En saa viestejä läpi. Ei pitäisi olla edes epäasiallisia sanoja.
Ite hätiköin välillä ja poistun sivulta liian nopeesti. Tää ei aina lähetä viestiä ekalla kerralla ku painaa "lähetä"
Vierailija kirjoitti:
Kun meiltä molemmilta jäi avaimet sisälle, olin minä syypää. Hän siis ihan oikeasti sanoi, että minulla ei koskaan ole avaimia mukanani. Oli sitä vaikea uskoa.
Ja tolla logiikalla jos sulla ei olis ikinä avainta ni luulis että hän sitä suuremmalla syyllä sitten olis ite pitänyt huolen. Mut näin se menee, kaikki toisen syytä aina vaan. Ja toki nää pieniä esimerkkejä mut kun niitä tulee jatkuvasti ja niinku sinullakin varmasti ni ei pientä enää. Voi luoja kuinka vihaan narsistisia toisten alistajia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näin se oli:
Useimmat säilyy täysin ihmisinä ja toisin kuin narsistit, nousevat tuhkasta ja kykenevät muuttumaan ja kehittymään.
Se vaan, että persoonaltaan epävakaat eivät tahdo kyetä irrottautumaan narsistista tai löytävät uuden hyväksikäyttösuhteen. Näitäkin kuvioita on aina.
Siksi on erittäin suositeltavaa hyväksyä reilu yksinolo narsistin jälkeen eikä ”paeta” kipua uuteen suhteeseen tai johonkin itsetuhoiseen käytökseen.
Narsistin jäljiltä kasvaminen hyvinvoivaksi ja itsenäiseksi voi joskus viedä ihmisiän. Jos sisäiset mallit ovat pelkkää hyväksikäyttöä/käytetyksi tulemista, ne on ensin tiedostettava ja sitten purettava atomeiksi. Ja siihen uusi terve ihmissuhdekäsitys päälle.
Moni narsistin uhri on jo valmiiksi yksinäinen ja eristynyt. Tuo entisestään vaikeuttaa lähtemistä paskastakin suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko muut kiinnittäneet huomiota siihen, miten kontrolloituja he ovat? Ei sellaista aitoa rentoutta koskaan.
Ei hauskuutta eikä rentoutta. Itselle nauraminen ihan mahdoton ajatus. Mä erehdyin luulemaan tätä haarukka takamuksessa olotilaa aikuisuudeksi.
Vahingonilo ja pahansuopa virnuilu. Siitä narsistit riemunsa repivät.
Vasta kun noihin saa etäisyyttä tajuaa miten kaukana ollaan terveen ihmisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän narsistimiehet suhtautuivat kuukautisiin? Meillä kuukautiset olivat oma vikani ja huutoraivon sekä halveksunnan aihe.
Exäni raivosi toistuvasti että hän joutuu olemaan joka kuukausi 5 päivää ilman seksiä kuukautisten vuoksi, koska hän ei voi kuvitellakaan harrastavansa seksiä menkkojen aikaan. No, eipä sitä seksiä minullakaan ollut menkkojen aikaan. Oma vikani.
Mieheni sanojen mukaan mun piti huolehtia, että lomamatkoilla ei sitten ole menkkoja, koska silloinhan hän ei saa seksiä ja loma on pilalla. Hän pakotti ja painosti minut syömään siirtopillereitä ennen lomamatkoja ja välillä pillerit ei siirtäneet menkkoja riittävästi , jos oli vaikka kahden viikon loma. Seurauksena oli huutoa, kun lomalla ei saa seksiä.
Exäni sanoi, että hän oli kysynyt usealta miespuoliselta työkaverilta että kuinka kauan heidän vaimojen menkat kestää. Kuulemma enintään neljä päivää. Ja tämän vuoksi sain huutoa, mies oli vakuuttunut että valehtelin menkkojen kestävän 5 päivää sen vuoksi että mun ei tarvitse antaa seksiä.
Mies raivosi myös siteiden ja tampoonien kulutuksesta. Kukaan nainen ei kuulemma tarvitse niin paljon eri paketteja (pikkuhousunsuojat, tamponit , siteet ) vaan yksi paketti jotain lajia riittää kuukaudessa.
Kuulostaako tutulta ? Ei auttanut vaikka kerroin miehelle, että en pysty kontrolloimaan ruumiin toimintoja ja että menkat nyt vaan on kaikilla naisilla kerran kuukaudessa.
Narsisti mies voi kadehtia naista. Sitä ihmeellistä systeemiä, miten naisen keho voi esim tuottaa lapsen.
Toivon ettei minua nyt ymmärretä väärin. Todellakin on hyviä gay ihmisiä olemassa mutta satuin tuntemaan narsistisen homon. Hän itse kertoi kuinka haluaa olla vain miehen kanssa koska on itse niin täydellinen ja yksikään nainen kuvottavine vuotoineen ei voi olla hänen kaltaisensa ja siksi naiset ällöttää häntä.
Homot muute on usein draama paskoineen hyvinkin narsistisia. Johtuuko siitä että heitä on voitu kiusata lapsesta asti erilaisuutensa vuoksi? Vai voiko itse narsismi aiheuttaa seksuaalisen twistin ihmisen mielessä?
Kaikki mikä ruokkii uhrinarratiivia oli sitten seksuaalinen erilaisuus tai vaikka jokin vamma, voi ruokkia narsistista omahyväisyyttä ja kostomentaliteettia. Puhutaan narsistisesta haavasta joka naamioituu grandioosiin itsekeskeisyyteen ja itseriittoisuuteen.
Toisen tunnepitoinen tarvitseminen on näille nöyryytys, siksi narskun ihmissuhteet ovat aina kaupankäyntisuhteita. Liian moni haksahtaa säälimään narsistia (täytyyhän häntä nyt jonkun ymmärtää”) ja koettaa rakastaa narskua ehjäksi.
Not gonna happen. Kaikenlaista esittämistä voi kyllä olla mutta yksi asia on taattu: narsisti puijaa aina. Ja etsii jo valmiiksi uusia sinisilmäisiä ymmärtäjiä, kun vanha alkaa väsyä.
Osa homokulttuuria juhlii narsistista kumppanienpyörittelyä täysin avoimesti.
Kuuluu ns genreen se että pinta myy ennen muita ominaisuuksia ja se on vain nieltävä (!). Ei käy kateeksi tuo ruletti..
Esineet eivät koskaa rikkoutuneet vanhuuttaan tai kulumistaan. Se oli aina tahallista. Samoin oli mahdotonta ymmärtää, että vahinkoja sattuu. Kummasti oppii piilottamaan rikkoutuneita tavaroita ja etsimään tietoa,, miten saisi korjattua. Kipeäksi tuleminen oli samaa sarjaa. Omaa syytä. Ihan kuin sitä voisi kamalasti itse kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta kun noihin saa etäisyyttä tajuaa miten kaukana ollaan terveen ihmisen ilosta.
Mietin usein, että se huumori oli usein vähän outoa. Ihan kuin joku esimurkku naureskelemassa vessajutuille. Tai joku homppelijuttu tai blondivitsi.
Oon pitkään epäillyt miesystävääni narsistiksi. En ole kaikkia tämän ketjun kommentteja lukenut, enkä jaksa tai edes kehtaa kertoa omia kokemuksia, mutta todellakin osassa kommenteissa on kyllä niin tuttuja juttuja että…
Mutta tuohon huumorintajuun liittyen olen itse miettinyt, että taitaa liittyä narsistiseen puoleen sellanen et hänellä naurattaa (vedet silmissä) sellaiset YouTube videot joissa sattuu tapaturmia/onnettomuuksia. Itsellä ei sellaiset naurata.
Tosikko? kirjoitti:
Oon pitkään epäillyt miesystävääni narsistiksi. En ole kaikkia tämän ketjun kommentteja lukenut, enkä jaksa tai edes kehtaa kertoa omia kokemuksia, mutta todellakin osassa kommenteissa on kyllä niin tuttuja juttuja että…
Mutta tuohon huumorintajuun liittyen olen itse miettinyt, että taitaa liittyä narsistiseen puoleen sellanen et hänellä naurattaa (vedet silmissä) sellaiset YouTube videot joissa sattuu tapaturmia/onnettomuuksia. Itsellä ei sellaiset naurata.
Sun kannattaa kertoa. Tänne tai jollekin. Koska se on eka askel siihen, että siirrät häpeän, joka ei edes sinulle kuuluisi, pois itsestäsi. Ensimmäinen askel vapauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näin se oli:
Minä kirjoitin tuon viestin, johon viittasit.
Vastaus on, että ei mitenkään. Se on vaikea pala toipumisprosessia, ymmärrän hyvin. Täällä jossain oli verrattu, että se on kuin haluaisi kolmevuotiaan lukevan sanomalehteä ääneen. Vaikka kuinka yrittäisi, ei se kolmevuotias osaa tai kykene, ei ole edellytyksiä oppia. Näiltä ihmisiltä puuttuu sellainen itsefeflektiokyky, että he kykenisivät näkemään oman käytöksensä todellisen luonteen tai sen seuraukset. Huomattavaa on myös se, että vaikka osa näistä ihmisistä toimii alitajuisesti, olemalla täysin itselleen sokeita, niin osalla sumutus, vallankäyttö, syyllistäminen ja pelit ovat täysin tietoisia, täysin tarkoituksellisia. He tekevät sen kaiken tahallaan.
Kyllä, tekevät sen sitten tiedostamatta tai tiedostaen, niin pointti on se, että NAUTTIVAT siitä, sadismista. Eivät he halua muuttua, ei heillä ole siihen kykyjäkään.
Hetken voivat yrittää teeskennellä jotain muuta. Mutta se aidoin sisin on läpeensä musta, itsekeskeinen, omaa etua tavoitteleva, muita alistava, väheksyvä ja halveksuva.
Ei näitä voi parantaa, älkää jaksako edes yrittää, että he katsoisivat peiliin. Heidän itsetutkiskelu ei johda mihinkään järkevään tai hyvään. Eivät he vain OSAA ja heidän tulkinnat omasta ja muiden käytöksestä ovat usein ihan kummallisia.
Hetkittäin voivat vaikuttaa normaaleilta, mutta aina kriittisissä kohdissa pahuus tulee esiin kun narsku etenee automaatiolla eikä kontrolloi voimakkaasti käytöstään. Juuri spontaaneissa vuorovaikutustilanteissa ja ongelma/ konfliktitilanteissa aidoin ja samalla kamalin käytös tulee esiin. Suljettujen ovien takana tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta kun noihin saa etäisyyttä tajuaa miten kaukana ollaan terveen ihmisen ilosta.Mietin usein, että se huumori oli usein vähän outoa. Ihan kuin joku esimurkku naureskelemassa vessajutuille. Tai joku homppelijuttu tai blondivitsi.
Tosiaan, joillain näillä (ei kaikilla)N-ihmisillä se huumori on jokseenkin..yksinkertaista? Tai en osaa sanoa mitä mutta erään narsistin lempimusiikkia oli sellaiset pervo laulut , missä iloisella viattomalla äänellä lauloivat rivoja sanoituksia. Toinen taas kuunteli Jope Ruonansuuta, sata kertaa sama levy soi aina ja aina ja aina.
Onhan Jope toki hauska mutta ei jatkuvalla syötöllä ja miksi nää aina kuuntelee jotain tämmöstä outoa, kevyttä yksinkertasta pasketta?
Tosikko? kirjoitti:
Jos epäilee kumppaniaan narsistiksi, suhteessa on varmaan jotain vikaa. Rohkaisen sinua ottamaan eron yhdeksi vaihtoehdoksi.
Kuuntelen kirjaa Sata tapaa tappaa sielu. Suosittelen.
Youtubessa Narsisti vs Minä, HG Tudor, Dr Ramani ja Mental Healness.
P*dofiileissä ja r*iskaajissa ym. yhtä pahaa tekevissä on kai paljon narsisteja. Parisuhteissa ilmeisesti vaikeuksia intiimiydessä. Pitäkää siis lapset siitäkin syystä kaukana narsisteista. Onneksi nykyään on aiheesta paljon enemmän tietoa. Ehkä helpommin uskotaan niitä, jotka pakotetaan narsistin seuraan.