Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut että lahjan on tarkoitus miellyttää saajaansa. Ei sitä antajalle osteta.
Eikä myöskään saajan vanhemmalle, vaan lapselle.
Sekö siinä hiertää? Että se vanhempi on siinä esteenä?
Tehän täällä eniten valitatte ja haukutte isovanhemmat ja lahjansa maanrakoon. Ne lahjat on LAPSILLE, ei teille!
No kun ne menee ihan pieleen ja aiheuttaa meille työtä!
Anna lapsen ottaa ne lahjat omaan huoneeseensa, tutustua niihin rauhassa ja käyttää mielikuvitustaan. Ei kannata heti teilata lahjoja huonoksi, johan se vaikuttaa lapseenkin. Liian pienet vaatteet voi vaikka pukea nukeille, mitä tahansa. (Tuo nyt oli vain esimerkki, jos jonkun lapsi nyt ei nukeilla leiki tms.)
Ei tuollaisesta asiasta ongelmaa kannata kehittää.
Voi jeesus. Just tätä se on pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä he siis antoivat?
Rumia, huonolaatuisia, vääränkokoisia vaatteita. Jotain vasemmalla kädellä itsetehtyä ”taidetta” tai käsityötä, vaikka taitoja ei ole. Alekorista löytyneitä kirjoja jotka kiinnostavat lahjan antajaa, ei saajaa jne. T. Ap
Meidän lapset sai isänsä pikkuveljien vanhat 80-luvun kirjakerhon kuvakirjat, yksi kerrallaan synttäri- ja joululahjaksi. Kierrätykseen lähti.
Tuohan on ihana lahja!
Ehkä sinusta. Meillä niitä ei lukenut kukaan, eikä niitä ollut kukaan lukenut aiemminkaan. Aihepiirinsä olivat myös aika ankeita, kirjat hailakoita ja harmaita, osa jopa uskonnollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut että lahjan on tarkoitus miellyttää saajaansa. Ei sitä antajalle osteta.
Tehän täällä eniten valitatte ja haukutte isovanhemmat ja lahjansa maanrakoon. Ne lahjat on LAPSILLE, ei teille!
Anna lapsen ottaa ne lahjat omaan huoneeseensa, tutustua niihin rauhassa ja käyttää mielikuvitustaan. Ei kannata heti teilata lahjoja huonoksi, johan se vaikuttaa lapseenkin. Liian pienet vaatteet voi vaikka pukea nukeille, mitä tahansa. (Tuo nyt oli vain esimerkki, jos jonkun lapsi nyt ei nukeilla leiki tms.)
Mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö, että lapsi saa leikkiä saamillaan lahjoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat tietää kyllä mistä lapsi tykkää ja mistä ei ja EI emme todellakaan säilö turhaa tavaraa vaan siksi, että sinusta on kiva kantaa meille krääsää. Lakkaa nyt ostamasta sitä turhaa roinaa ja ole vaikka kokonaan ostamatta jos et oikeasti tiedä yhtään mitä lahjan saaja tarvitsee tai haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö, että lapsi saa leikkiä saamillaan lahjoilla?
Se että koko talo täytetään sinnepäin olevilla päättömyyksillä kun ei kyetä kuuntelemaqn mitä lapsi ja sen vanhemmat sanoo. Oman pään sisäinen ääni peittää kaiken muun alleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä he siis antoivat?
Rumia, huonolaatuisia, vääränkokoisia vaatteita. Jotain vasemmalla kädellä itsetehtyä ”taidetta” tai käsityötä, vaikka taitoja ei ole. Alekorista löytyneitä kirjoja jotka kiinnostavat lahjan antajaa, ei saajaa jne. T. Ap
Meidän lapset sai isänsä pikkuveljien vanhat 80-luvun kirjakerhon kuvakirjat, yksi kerrallaan synttäri- ja joululahjaksi. Kierrätykseen lähti.
Tuohan on ihana lahja!
Ehkä sinusta. Meillä niitä ei lukenut kukaan, eikä niitä ollut kukaan lukenut aiemminkaan. Aihepiirinsä olivat myös aika ankeita, kirjat hailakoita ja harmaita, osa jopa uskonnollisia.
Hui kamalaa. Siinähän saattaa traumatisoitua yksi jos toinenkin perheenjäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kerro mitä itse olet viime vuosina antanut isovanhemmille lahjaksi?
En ole ap mutta vastaan koska kärsin samasta asiasta kuin hän
Olen antanut luomukosmetiikkaa, laadukasta viiniä, suklaata, kukkakimpun, laadukasta kahvia, hunajaa yms.
Kelpaisi itselleni. Olisipa ihanaa saada tällaisia lahjoja!
Isovanhempana en ikinä haluaisi saada lahjaksi luomukosmetiikkaa (koska en käytä), viiniä (en juo), suklaasta olen erityisen vaativa, kaukaa rahdattuja leikkokukkia (ei kiitos), laadukas kahvi on hyvin epämääräinen käsite, hunajaa en käytä allergisuuden vuoksi.
Missäs on nyt se KIITOLLISUUS!? Ja oikein vaativakin vielä
Ai niin, ainoastaan lastenlasten ja heidän vanhempien kuuluu olla kiitollisia lahjoista. Isovanhemmat voivat ylenkatsoa ja haukkua lahjat lyttyyn. Mitään eivät ikinä käytä/ tarvitse eivätkä mistään pidä. Vaikutat ihanalta ihmiseltä.
Laadukas kahvi ei ole epämääräinen käsite. :D Kas, se jauhetaan pavuista ja tadaa kahvi on tuoretta. Katsos maailmasta löytyy muutakin kuin Juhla Mokkaa. Mutta juo sinä sitä, mitä aina olet juonut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi kyseli mitä lahjaksi ja sanottiin että kaikki frozeniin liittyvä olis tytölle mieleen. Lisättiin vielä ettei muulla niin väliä kunhan ei mitään slimejä ja muita limoja..
No yllätys, jo oli anoppi omasta mielestään hauskan lahjan hommannut kun paketista ilmestyi frozen slimen tekotarpeet!!!
No tää pila osu omaan nilkkaansa kun tyttö sitten sotki tuolla limalla anopin neuloman villapaidan ja eihän se siitä paidasta mihinkään irtoa… meidän syyhän se oli kun paita oli pilalla mutta voi sitä ilmettä kun mies sanoi että itepä slimet ostit vaikka kiellettiin.
Mikä on slime?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat tietää kyllä mistä lapsi tykkää ja mistä ei ja EI emme todellakaan säilö turhaa tavaraa vaan siksi, että sinusta on kiva kantaa meille krääsää. Lakkaa nyt ostamasta sitä turhaa roinaa ja ole vaikka kokonaan ostamatta jos et oikeasti tiedä yhtään mitä lahjan saaja tarvitsee tai haluaa.
Päätät siis lapsesi puolesta, mistä hän tykkää ja mistä ei?
Minä en kanna teille krääsää, mistä sen edes keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee tätä ketjua, ei voi kuin ihmetellä ihmisten kiittämättömyyttä, kaikesta sitä valitetaankin. Ei ole todellisia ongelmia, kun on aikaa valittaa saaduista lahjoista!!
Samaa mieltä. Ollaan pyytämässä osta sitä ja tätä lahjaa, kalliita monen sadan älypuhelimia ja muuta käyttötavaraa. Mikään halpa ei kelpaa.
Onpa ikävää, että teillä pyydetään kalliita monen sadan älypuhelimia tms. Tuo on kyllä epäkohteliasta ja törkeää.
Mikäli toiveita kysytään, kerron....mutta ne on aina reilusti alle 30 e esim. tietty paita, lautapeli, vesivärit, lelu tms
Ikinä en kehtais pyytää/vaatia isovanhemmilta mitään arvokasta lahjaa vaikka tiedän heillä olevan varaa siihen. Harmi vain, etteivät lapset saa ikinä mitään mitä todella toivovat. Toki ostan ne sitten itse heille. Ei ongelmaa. Kierrätykseen vien epämieluisat enkä sano mitään, etten pahoita kenenkään mieltä
Mä en tunne ketään joka antaisi tarkkoja määräyksiä lahjoille. Kaikki sanoo että lapsi tykkää jostain tietystä. Käly sanoi että heidän lapselleen menee nyt kaikki pinkki ja kimaltava hyvin sekä yksisarviset.
Itse sanoin että meidän lapset on innostuneet tatusta ja patusta, Harry Potterista ja barbeista (+kaikki pinnit, ponnarit ja pannat toimii aina). Siinä voi jokainen sitten katsella omaan budjettiinsa sopivaa. Meidänkin spekseillä sai lahjoja ihan parilla eurolla ja melkein joka kaupasta vähintään noita hiusjuttuja.
Kunnollisen lahjan antaminen ei ole vaikeaa. Ja kunnollinen lahja on silloin kun se on ostettu nimenomaisesti saajaa miellyttämään. Hyvä lahja ei välttämättä ole kallis, eikä kallis lahja hyvä.
Minä en osta lapsenlapsilleni yhtikäs mitään.
Miksi se on joillekin niin myrkkyä, että lapsen vanhemmalla on mitään osallisuutta prosessiin eli esim. hänen kauttaan tulee tietoon lapsen lahjatoive tai hän muuten vain kertoo mikä voisi olla hyödyllinen/lapselle mieluisa/oikean kokoinen lahja? Vanhemmathan nyt vaan sattuvat tietämään parhaiten mistä lapsi tykkää, mitä tarvitaan, mitä ei tarvita jne. Miksi tämä on melkein kuin kirosana joillekin ja alkusysäys sille, että sitten ei ainakaan missään tapauksessa hankita sitä toivelahjaa? Miksi??
Mulla on kaksi kummilasta ja on ihanaa saada ostaa lahjaksi jotain toiveiden mukaista. Lapset ovat aidosti ilahtuneita niistä ja minä säästyn hirveältä miettimiseltä. Mulle annetaan yleensä idea/teema/koko ja sen perusteella ostan. Joskus jos on annettu jokin ihan tarkka ja täsmällinen toive, se ei ikinä ole mitään kallista. Vanhemmat itse ostavat ne kalliimmat lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kerro mitä itse olet viime vuosina antanut isovanhemmille lahjaksi?
En ole ap mutta vastaan koska kärsin samasta asiasta kuin hän
Olen antanut luomukosmetiikkaa, laadukasta viiniä, suklaata, kukkakimpun, laadukasta kahvia, hunajaa yms.
Kelpaisi itselleni. Olisipa ihanaa saada tällaisia lahjoja!
Isovanhempana en ikinä haluaisi saada lahjaksi luomukosmetiikkaa (koska en käytä), viiniä (en juo), suklaasta olen erityisen vaativa, kaukaa rahdattuja leikkokukkia (ei kiitos), laadukas kahvi on hyvin epämääräinen käsite, hunajaa en käytä allergisuuden vuoksi.
Missäs on nyt se KIITOLLISUUS!? Ja oikein vaativakin vielä
Ai niin, ainoastaan lastenlasten ja heidän vanhempien kuuluu olla kiitollisia lahjoista. Isovanhemmat voivat ylenkatsoa ja haukkua lahjat lyttyyn. Mitään eivät ikinä käytä/ tarvitse eivätkä mistään pidä. Vaikutat ihanalta ihmiseltä.
Laadukas kahvi ei ole epämääräinen käsite. :D Kas, se jauhetaan pavuista ja tadaa kahvi on tuoretta. Katsos maailmasta löytyy muutakin kuin Juhla Mokkaa. Mutta juo sinä sitä, mitä aina olet juonut.
En juo Juhla Mokkaa, koska sitä ei myydä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä anoppi kyseli mitä lahjaksi ja sanottiin että kaikki frozeniin liittyvä olis tytölle mieleen. Lisättiin vielä ettei muulla niin väliä kunhan ei mitään slimejä ja muita limoja..
No yllätys, jo oli anoppi omasta mielestään hauskan lahjan hommannut kun paketista ilmestyi frozen slimen tekotarpeet!!!
No tää pila osu omaan nilkkaansa kun tyttö sitten sotki tuolla limalla anopin neuloman villapaidan ja eihän se siitä paidasta mihinkään irtoa… meidän syyhän se oli kun paita oli pilalla mutta voi sitä ilmettä kun mies sanoi että itepä slimet ostit vaikka kiellettiin.
Mikä on slime?
Limaa. Karseaa tököttiä jota ostaa maksimissaan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kuuntelee lastaan ja tuntee lapsensa.
Sekö se on joka loukkaa isovanhempaa tai muuta sukulaista? Siksikö tämä loukkaava ylikävelevä käytös?
Ohis
Meillä ainoastaan mun kummi osui lahjan kanssa nappiin. Osti lapselle tarroja, koska niiden liimailu joka paikkaan on nyt parasta, sekä pienen legopaketin. Tadaa. Ei ollut kallis lahja ja saajalle todella mieluinen.
Roskaa mitä saatiin, lapset 3v ja 5v:
Satunaisia puupalikoita, vauvakirjoja, kahdet nukenvaunut (on jo yhdet), 6 pehmolelua, liian pieniä sukkia, liian pienet yöpuvut ja kasoittain karkkia (lapset ei juuri saa syödä karkkia). Lisäksi vielä peli, joka meillä jo on ja vauvan sänkyyn sopivat pussilakansetit kummallekkin.
Ärsyttää todella paljon.
Tässäkin huomaa hyvin sen, että ihanaksi lahjaksi koetaan itselle mieluinen. Esim noi kirjat. Ne on mieluisia, jos aihepiiri sopii itselle, tykkää niiden kuvista ja tarina on kiva. Itsekin olen kirjaihminen ja luin lapsille paljon mutta. .
Mutta jos kirja kertoo kuolleesta lemmikistä, eroperheen lapsen vaikeuksista, uskonnosta, on runokirja, tylsä, niin oikeasti kuinka monen 7-14 vuotias hihkuu innosta kun saa sen joululahjaksi. Etusivulla lukee vielä jonkun toisen nimi. Ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kuuntelee lastaan ja tuntee lapsensa.
Sekö se on joka loukkaa isovanhempaa tai muuta sukulaista? Siksikö tämä loukkaava ylikävelevä käytös?
Ohis
Ilmeisesti.