Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?

Vierailija
27.12.2021 |

Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.

Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.

Kommentit (1535)

Vierailija
201/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.

Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.

No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.

Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.

Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:

- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti

- halpoja harja+pelisettejä

- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki

- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja

- pehmoleluja, paljon...

- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne

Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.

Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.

Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.

Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.

Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.

No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.

No sepä tässä harmittaa, että ne anopin rahat menivät hukkaan ja miten helpolla tässä olisi voinut onnistua. Anopin rahat menivät turhuuteen, teini ei saanut toivomansa lautasta ja me joudumme miettimään mitä ylimääräiselle riemukirjavalle astiastolle nyt tehdään kun ei sillä ole käyttöä.

Vierailija
202/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.

Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.

No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.

Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.

- pehmoleluja, paljon...

Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.

Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.

Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.

Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.

No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.

Miksi ei voi ostaa sitä mitä toinen toivoo?

Miksi pitäisi? Osta itse tai laita lapsesi ostamaan. Itse en koskaan odota muilta mitään, vaan hankin itselleni tarkalleen sen, mitä haluan, ja muu on vain plussaa.

Mitä plussaa se roska on?

Minä olen saanut ihan kivoja lahjoja. Jos ei jollekin ole käyttöä, annan sen eteenpäin. Kun ei odota mitään, ei myöskään pety, mutta sen sijaan saattaa ilahtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- pehmoleluja, paljon...

No sepä tässä harmittaa, että ne anopin rahat menivät hukkaan ja miten helpolla tässä olisi voinut onnistua. Anopin rahat menivät turhuuteen, teini ei saanut toivomansa lautasta ja me joudumme miettimään mitä ylimääräiselle riemukirjavalle astiastolle nyt tehdään kun ei sillä ole käyttöä.

On teillä ongelmat. Voi luoja…

Vierailija
204/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskusteluketjua lukiessani olen päätynyt siihen tulokseen, etten enää anna kenellekään mitään lahjoja. Ostan itselleni jotain kivaa, ostakoot muutkin vain itselleen ja omille mukuloilleen.

Mahdotonta osua lahjan suhteen oikeaan. Yksi ilmoittaa haluavansa aineettomia lahjoja (mitä suuresti epäilen), toinen haluaa pintamuotia, koot menevät pieleen, värit ovat vääriä, joku karsastaa muovia krääsänä, toiselle kelpaa vain tietyt merkkituotteet. Luovutan.

Lahja on lahja, sitä ei voi tilata kuin tavaraa verkkokaupasta.

Me isovanhemmat tunnumme olevan tämän palstan sylkykuppi. Emme anna tarpeeksi rahaa aikuisille lapsillemme, emme hoida tarpeeksi paljon lapsenlapsiamme. Emmekä edes osaa ostaa joululahjoja. Lapsenlapset ovat ihania, mutta heidän vanhempansa voisivat hiukan miettiä vaatimuksiaan.

hyi että mitä ruikuttamista. Lahjan pitää olla sellainen, joka saajaansa miellyttää ja sellainen on helppo ostaa, kun oikeasti vaivautuu tuntemaan sen lahjottavan. Mikseivät isovanhemmat keskustele vanhempien tai lasten itsensä kanssa ihan normaalisti, että mistä kukin tykkää? Onko vaikea kysyä lapselta mikä on tämän lempi väri tai mitä tykkää mieluiten tehdä? Niinpä niin, ei ole vaikeaa ja kas lahja osui nappiin. 

Vierailija
205/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaruuan syöjlle kuuluukin ostaa roskaa.

Vierailija
206/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä puolesta päättämistä. ”Kun minä pelkkää hyvää tarkoitin jne.”

Me on saatu tällä lailla myös huonekaluja ”yllätyksenä”. Ostimme mökin ja sukulaissetä toi sinne ison parisängyn kysymättä. Seuraavalla kerralla toi metsurin, edelleen kysymättä.

Eikä tajua mikä meitä siinä tökki.

Vierailija
207/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- pehmoleluja, paljon...

No ei ne ”oman kodin varalle” annetut lahjatkaan aina toimi kun sitten ne pyörii soellä vanhempien kodissa vuositolkulla eivätkä aina maultaan ole mieleisiä.

Ei tietenkään. Mutta siinä voi ymmärtää sinällään ihan nätin ajatuksen lahjan takana. Varsinkin kun isovanhemmat tuppaavat ajattelemaan eri tavalla kuin nuorempi polvi tuollaisia juttuja. Muistan kyllä että itseäni ne tuikkukipot mitä mummu osti ketuttivat silloin 10v sitten, mutta nyt ne ovat kaikki löytäneet paikkansa.

Tuikkukippo alle kouluikäiselle taas on melko pitkälle pelkkää kettuilua.

Mun lapset on saaneet lakanoita ja pyyhkeitä mutta niitäkin aina yksittäin, ei settejä.

Entäs jos muuttavatkin omaan asuntoon poikakaverin kanssa ja haluaisivar siistit samanlaiset setit lakanoita ja pyyhkeitä?

En myöskään tajua mistä on tullut mun lapsille ”lempivärit”. Toinen saa aina sinistä, toinen vihreä. Sinistä saava ei tykkää sinisestä (se pn minun lempivärini) ja vihreää saava ei tykkää vihreästä. Joku ihan muu on päättänyt nää lempivärit heidän puolestaan.

Pitäisikö lapselle lahjaa antaessaan miettiä jo mahdollisia tulevia poikakavereita(!)?

Kyllä mä miettisin sitä, että parivuoteessa yleensä pidetään samaa settiä olevia lakanoita. Tai sitten ostaa jotain sellaista klassikkoa (esim Marimekko) mihin löytyy pari tarvittaessa.

Miksi Marimekkoa, kun parempiakin on? Meillä on parivuoteessa kummallakin erilaiset pussilakanat. Aina ollut. Voi olla samaa sarjaa, mutta eri väriset.

Epäsiistiä.

Ei meillä ole epäsiistiä, ja lakanat vaihdetaan kerran viikossa vähintään, ja makuuhuone siivotaan säännöllisesti. Lakanat ovat luksuslakanoita, ei mitään Marimekkoa. Makuuhuoneessa ei oleilla päiväsaikaan, se on vain nukkumista varten.

Mitä luksuslakanamerkkejä teillä on?

Vierailija
208/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskusteluketjua lukiessani olen päätynyt siihen tulokseen, etten enää anna kenellekään mitään lahjoja. Ostan itselleni jotain kivaa, ostakoot muutkin vain itselleen ja omille mukuloilleen.

Mahdotonta osua lahjan suhteen oikeaan. Yksi ilmoittaa haluavansa aineettomia lahjoja (mitä suuresti epäilen), toinen haluaa pintamuotia, koot menevät pieleen, värit ovat vääriä, joku karsastaa muovia krääsänä, toiselle kelpaa vain tietyt merkkituotteet. Luovutan.

Lahja on lahja, sitä ei voi tilata kuin tavaraa verkkokaupasta.

Me isovanhemmat tunnumme olevan tämän palstan sylkykuppi. Emme anna tarpeeksi rahaa aikuisille lapsillemme, emme hoida tarpeeksi paljon lapsenlapsiamme. Emmekä edes osaa ostaa joululahjoja. Lapsenlapset ovat ihania, mutta heidän vanhempansa voisivat hiukan miettiä vaatimuksiaan.

Kyynel. Minusta lahja on aivan tavattoman helppo hankkia. Kysyn mitä saaja toivoo ja hankin sen. Näin toimin jo silloin, kun lapseni oli itse lapsia.

T mummo

Mummo tietää miten homma toimii. Tuloksena mummolla varmaan tyytyväinen miniä jonka nurkissa ei ole roskaa, onnelliset lapsenlapset ja mummo jonka rahat ei menneet hukkaan.

Näin normaalit ihmiset ostaa lahjat. Kiusaamista sellainen että ostetaan liian pieniä vaatteita tai asioita joista on sanottu ettei tykätä. Ihmeellistä miten huonosti ihmiset läheisiään tuntee.

Vierailija
209/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä ketjua, ei voi kuin ihmetellä ihmisten kiittämättömyyttä, kaikesta sitä valitetaankin. Ei ole todellisia ongelmia, kun on aikaa valittaa saaduista lahjoista!!

Niinpä. Mutta kohta ovat itse täällä haukuttavina yhtälailla, lapset kasvaa ja anoppius koittaa itse kullekin. Ja ne tyytymättömät miniät.

Vierailija
210/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempana olen lukenut aika tyrmistyneenä tätä ketjua. Jos omat lapseni ja lapsenlapseni olisivat kaltaisianne en ostaisi heille ikinä mitään.

Täysin käsittämättömiä ja kiittämättömiä kommentteja osa täällä. Jokainen lahjoo tai on lahjomatta tyylillään, mutta lahja otetaan aina vastaan ja kiitetään. Se mitä sillä teette on sitten ihan oma asianne ja mölyt pidetään joka tapauksessa mahassa. Törkeää käytöstä isolla osalla täällä ja näkee kyllä, ettei koskaan ole puutetta ollut mistään.

Näin puhuu vain narsisti. Ei se ole kiittämättömyyttä, ettei pidä jostakin. Ei se ole väärin, ettei tykkää jostain tai käytä jotain vain siksi että se on olemassa. On typerää teeskennellä pitävänsä jostain, jos näin ei oikeasti ole. Jos et olisi noin katkera ja narsistinen, ymmärtäisit tämän ketjun kehotuksena keskusteluun, että mitä se lahjan saaja oikeasti tahtoo ja että hiukan mietittäisiin myös ympäristö ja kulutushysterian näkökulmasta tätä asiaa. Mielummin yksi hyvä, kuin 10 ok/huonoa lahjaa. Ei määrä, vaan ehdottomasti laatu. 

Ja nyt kun joku kuitenkin taas alkaa vinkua että minähän en mitään satasien lahjoja voi 11 lapsenlapselle ostaa niin ei, laatua saa myös pienemmässä paketissa. Osta vaikka yhdet kauniit ja kestävät sukat ja jätä ne ryönät kauppaan.

Vierailija
211/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me on saatu tällä lailla myös huonekaluja ”yllätyksenä”. Ostimme mökin ja sukulaissetä toi sinne ison parisängyn kysymättä. Seuraavalla kerralla toi metsurin, edelleen kysymättä.

Mulle kävisi metsuri, oliko komea?

Vierailija
212/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoin äidiltäni yhtä asiaa, jota saa noin 20-40€lla ja vielä sanoin et jos ei löydy niin ei tarvitse väkisin ostaa mitään. En saanut sitä vaan kolme vähän sinnepäin juttua, joihin mennyt ainakin 60€ ellei enemmän ja mikään niistä ei ole oikein mieluisa. Ärsyttää ja harmittaa ihan todella paljon rahan hukkaan meneminen varsinkin kun samalla rahalla olisin saanut ihan todella mieluisan sen yhden jutun. Lisäksi mieltä painaa syyllisyys kun tunnen itseni kiittämättömäksi.

Vierailija
213/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävisi metsuri, oliko komea?

Samanlainen ukkeli kuin setäkin. En halua vieraiden ihmisten päättävän mitä puita tontiltani kaadetaan.

Vierailija
214/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ajatellut että lahjan on tarkoitus miellyttää saajaansa. Ei sitä antajalle osteta.

Vierailija
215/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ajatellut että lahjan on tarkoitus miellyttää saajaansa. Ei sitä antajalle osteta.

Eikä myöskään saajan vanhemmalle, vaan lapselle.

Vierailija
216/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he siis antoivat?

Rumia, huonolaatuisia, vääränkokoisia vaatteita. Jotain vasemmalla kädellä itsetehtyä ”taidetta” tai käsityötä, vaikka taitoja ei ole. Alekorista löytyneitä kirjoja jotka kiinnostavat lahjan antajaa, ei saajaa jne. T. Ap

Meidän lapset sai isänsä pikkuveljien vanhat 80-luvun kirjakerhon kuvakirjat, yksi kerrallaan synttäri- ja joululahjaksi. Kierrätykseen lähti.

Vierailija
217/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä myöskään saajan vanhemmalle, vaan lapselle.

Sekö siinä hiertää? Että se vanhempi on siinä esteenä?

Vierailija
218/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä ketjua, ei voi kuin ihmetellä ihmisten kiittämättömyyttä, kaikesta sitä valitetaankin. Ei ole todellisia ongelmia, kun on aikaa valittaa saaduista lahjoista!!

Samaa mieltä. Ollaan pyytämässä osta sitä ja tätä lahjaa, kalliita monen sadan älypuhelimia ja muuta käyttötavaraa. Mikään halpa ei kelpaa.

Itseasiassa tässä keskustelussa kukaan ei ole toivonut isovanhemmilta satojen eurojen lahjoja. Kyse on ollut n. 20e lahjasta lähes joka viestissä.

Vierailija
219/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- pehmoleluja, paljon...

Se joka ei tämän keskustelun pointtia suostu ymmärtämään taitaa itse olla tuollainen roskaa muille kantava. Ei lahjaa kannata ostaa, jos se ostetaan vain ostamisen vuoksi.

Tästä samaa mieltä, ei lahjaa kannata ostaa lahjan vuoksi. Eikä ole mikään velvollisuus kannatella sukulaisperheen statusta jos eivät omilla rahoillaan yllä havittelemaansa elintasoon. Minkä ei pysty itse käteisellä ostamaan niin on parasta olla ilman eikä kinuta sukulaisiltaan.

Ja miksi ostaa ei-toivottua. Jos ei halua ostaa KoKo astiaa, niin antaa sitten vaikka rahana sen 20e ennemmin kuin kävelee toisen toiveen yli ostamalla jotain tilaa vievää halpista.

En osta mitään. Kirjoitin ettei lahjaa kannata ostaa lahjan vuoksi. Enkä anna rahaa.

Vierailija
220/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- pehmoleluja, paljon...

Miksi ei voi ostaa sitä mitä toinen toivoo?

Miksi pitäisi? Osta itse tai laita lapsesi ostamaan. Itse en koskaan odota muilta mitään, vaan hankin itselleni tarkalleen sen, mitä haluan, ja muu on vain plussaa.

Ai miksikö pitäisi? Eikö se nyt olisi lähtökohtaisesti kivaa ostaa toiselle jotain mistä hän pitää. Jos nyt joka tapauksessa aikoo käyttää lahjaan sen 20€ niin miksi ostaa jotain mitä toinen ei tarvitse.