Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?

Vierailija
27.12.2021 |

Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.

Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.

Kommentit (1535)

Vierailija
221/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ajatellut että lahjan on tarkoitus miellyttää saajaansa. Ei sitä antajalle osteta.

Eikä myöskään saajan vanhemmalle, vaan lapselle.

Kyllä ne lapselle tulevat lahjat tulee myös vanhemmalle. Hänhän ne siivoaa, järjestää, pesee, (silittää ja tärkkää, huoh).

Ja se vanhempi on ainoa joka tietää mitä muuta on tulossa, mitä on jo, mikä on lapsen koko, mitä päivähoito toivoo jne.

Vierailija
222/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä ketjua, ei voi kuin ihmetellä ihmisten kiittämättömyyttä, kaikesta sitä valitetaankin. Ei ole todellisia ongelmia, kun on aikaa valittaa saaduista lahjoista!!

Samaa mieltä. Ollaan pyytämässä osta sitä ja tätä lahjaa, kalliita monen sadan älypuhelimia ja muuta käyttötavaraa. Mikään halpa ei kelpaa.

Itseasiassa tässä keskustelussa kukaan ei ole toivonut isovanhemmilta satojen eurojen lahjoja. Kyse on ollut n. 20e lahjasta lähes joka viestissä.

mutta nää on näitä yhden sortin ruikuttajia, jotka perustelee itselleen kakat lahjat sillä, että kaikki hyvä on vaan aivan hel etin kallista.. Eivät myöskään suostu ymmärtämään, että on paljon pieniä lahjoja, jotka oikeasti miellyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta äidissäni on hieman tuota monen paketin ostelijan "vikaa". Minulle kyllä sopisi erittäin hyvin, ettei me aikuiset ostettaisi mitään lahjoja toisillemme ollenkaan. Hirveän määrän kamaa sain taas kantaa kotiini tänäkin jouluna, kun lapsuudenkodistani palasin joulunvietosta. On siellä jokunen ihan ok lahja, mutta myös sitä turhaa krääsää ja sitten myös useita pakkauksia suklaata. Minulla sentään on auto, mutta veljelläni ei ja hän roudaa niitä lahjakasoja kaukobussilla kotiinsa. 🤦‍♀️ Jos saan joskus lapsen, aion viimeistään silloin sanoa vanhemmilleni lempeästi mutta tiukasti, että lapselle sitten vain yksi paketti kiitos ja minulle ei mitään. Tämä maailma hukkuu tavaraan.

Vierailija
224/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.

Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.

No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.

Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.

Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:

- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti

- halpoja harja+pelisettejä

- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki

- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja

- pehmoleluja, paljon...

- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne

Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.

Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.

Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.

Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.

Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.

No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.

Se joka ei tämän keskustelun pointtia suostu ymmärtämään taitaa itse olla tuollainen roskaa muille kantava. Ei lahjaa kannata ostaa, jos se ostetaan vain ostamisen vuoksi.

Tästä samaa mieltä, ei lahjaa kannata ostaa lahjan vuoksi. Eikä ole mikään velvollisuus kannatella sukulaisperheen statusta jos eivät omilla rahoillaan yllä havittelemaansa elintasoon. Minkä ei pysty itse käteisellä ostamaan niin on parasta olla ilman eikä kinuta sukulaisiltaan.

Ja miksi ostaa ei-toivottua. Jos ei halua ostaa KoKo astiaa, niin antaa sitten vaikka rahana sen 20e ennemmin kuin kävelee toisen toiveen yli ostamalla jotain tilaa vievää halpista.

En osta mitään. Kirjoitin ettei lahjaa kannata ostaa lahjan vuoksi. Enkä anna rahaa.

Niin no tämä on sitten eri asia. Ja ihan hyvä näin, arvostan.

Vierailija
225/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ajatellut että lahjan on tarkoitus miellyttää saajaansa. Ei sitä antajalle osteta.

Saajan vanhempi tosin yleensä tietää mitä vaatekokoa saaja käyttää ja mistä saaja pitää, eli on todennäköisemmin oikeassa siinä menikö lahjan osto niinkuin strömsössä. (vai ostiko mummo 130cm lapselle 110cm paidan koska nyt päätti että se menee päälle)

Vierailija
226/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut keskustelua, mutta anopin teinille ostamat vaatteet ovat jo 10 vuotta menneet käytännössä kaikki roskiin. Ne ovat outoja jopa meidän vanhempien mielestä ja sellaisia ettei teinit niitä pidä missään tapauksessa. Ei kannata ostaa kouluikäisille lapsille vaatteita jollei ole varma siitä että ne ovat mieleisiä.

Tässäkin pätee se että jos on riittävän paljon tekemisissä, niin osaa ostaa makuun sopivia. Itse ostan sisarusten kouluikäisille lapsille lähinnä vaatteita lahjaksi ja kaikista on tykätty. Joistain on tullut jopa lempparivaatteita.

Vierailija
227/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekö siinä hiertää? Että se vanhempi on siinä esteenä?

Tehän täällä eniten valitatte ja haukutte isovanhemmat ja lahjansa maanrakoon. Ne lahjat on LAPSILLE, ei teille!

Vierailija
228/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut keskustelua, mutta anopin teinille ostamat vaatteet ovat jo 10 vuotta menneet käytännössä kaikki roskiin. Ne ovat outoja jopa meidän vanhempien mielestä ja sellaisia ettei teinit niitä pidä missään tapauksessa. Ei kannata ostaa kouluikäisille lapsille vaatteita jollei ole varma siitä että ne ovat mieleisiä.

Tässäkin pätee se että jos on riittävän paljon tekemisissä, niin osaa ostaa makuun sopivia. Itse ostan sisarusten kouluikäisille lapsille lähinnä vaatteita lahjaksi ja kaikista on tykätty. Joistain on tullut jopa lempparivaatteita.

Tai sitten ei. Sen sijaan se vanhempi tietää kyllä väkisinkin.

Vierailija
229/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kerro mitä itse olet viime vuosina antanut isovanhemmille lahjaksi?

En ole ap mutta vastaan koska kärsin samasta asiasta kuin hän

Olen antanut luomukosmetiikkaa, laadukasta viiniä, suklaata, kukkakimpun, laadukasta kahvia, hunajaa yms.

Kelpaisi itselleni. Olisipa ihanaa saada tällaisia lahjoja!

Isovanhempana en ikinä haluaisi saada lahjaksi luomukosmetiikkaa (koska en käytä), viiniä (en juo), suklaasta olen erityisen vaativa, kaukaa rahdattuja leikkokukkia (ei kiitos), laadukas kahvi on hyvin epämääräinen käsite, hunajaa en käytä allergisuuden vuoksi.

Vierailija
230/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he siis antoivat?

Rumia, huonolaatuisia, vääränkokoisia vaatteita. Jotain vasemmalla kädellä itsetehtyä ”taidetta” tai käsityötä, vaikka taitoja ei ole. Alekorista löytyneitä kirjoja jotka kiinnostavat lahjan antajaa, ei saajaa jne. T. Ap

Meidän lapset sai isänsä pikkuveljien vanhat 80-luvun kirjakerhon kuvakirjat, yksi kerrallaan synttäri- ja joululahjaksi. Kierrätykseen lähti.

Oikeesti? Minä olisin noista tykännyt. No, toivottavasti löysivät paremman kodin.

Vierailija
231/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he siis antoivat?

Rumia, huonolaatuisia, vääränkokoisia vaatteita. Jotain vasemmalla kädellä itsetehtyä ”taidetta” tai käsityötä, vaikka taitoja ei ole. Alekorista löytyneitä kirjoja jotka kiinnostavat lahjan antajaa, ei saajaa jne. T. Ap

Meidän lapset sai isänsä pikkuveljien vanhat 80-luvun kirjakerhon kuvakirjat, yksi kerrallaan synttäri- ja joululahjaksi. Kierrätykseen lähti.

Tuohan on ihana lahja!

Vierailija
232/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole vielä lapsia, mutta äidissäni on hieman tuota monen paketin ostelijan "vikaa". Minulle kyllä sopisi erittäin hyvin, ettei me aikuiset ostettaisi mitään lahjoja toisillemme ollenkaan. Hirveän määrän kamaa sain taas kantaa kotiini tänäkin jouluna, kun lapsuudenkodistani palasin joulunvietosta. On siellä jokunen ihan ok lahja, mutta myös sitä turhaa krääsää ja sitten myös useita pakkauksia suklaata. Minulla sentään on auto, mutta veljelläni ei ja hän roudaa niitä lahjakasoja kaukobussilla kotiinsa. 🤦‍♀️ Jos saan joskus lapsen, aion viimeistään silloin sanoa vanhemmilleni lempeästi mutta tiukasti, että lapselle sitten vain yksi paketti kiitos ja minulle ei mitään. Tämä maailma hukkuu tavaraan.

Meillä sama. Onneksi lapsenlapsia on nyt niin monta, että äidillä ei ole varaa ostaa kaikille miljoonaa pakettia. Meille osti jotain saippuaa ja sellaista ja lapsille pari pakettia jokaiselle. On myös lasten kohdalla alkanut ostaa ennemmin pari toivottua pakettia kuin paljon turhaa. Ilmeisesti on tajunnut viimein että se aito riemu siitä lahjasta on palkitsevampi kokemus kuin se lapsen suuren paketti kasan ihastelu. Repulla saatiin kaikki kotiin.

Vierailija
233/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen hankalaa kysyä, mitä on toivelistalla. Jos ei löydä toivottua, antaa rahaa tai lahjakortin vaikka kauppakeskukseen.

Hitto mä ostaisin tyytyväisenä Koko-mukin, selkeämpää toivetta tuskin on edes olemassa.

Vierailija
234/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän täällä eniten valitatte ja haukutte isovanhemmat ja lahjansa maanrakoon. Ne lahjat on LAPSILLE, ei teille!

No kun ne menee ihan pieleen ja aiheuttaa meille työtä!

Vierailija
235/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he siis antoivat?

Tuohan on ihana lahja!

Mustakin tosi kiva. Ehdottomasti olisin säästänyt (tai vähintään veljiltä kysynyt haluavatko he ne).

Meidänkin lapset sai anopin Tiina-kirjat. En uskaltanut lasten kirjahyllyyn laittaa etteivät revi niitä vahingossa. Mutta esillä ovat aikuisten hyllyssä.

Vierailija
236/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lukee tätä ketjua, ei voi kuin ihmetellä ihmisten kiittämättömyyttä, kaikesta sitä valitetaankin. Ei ole todellisia ongelmia, kun on aikaa valittaa saaduista lahjoista!!

Samaa mieltä. Ollaan pyytämässä osta sitä ja tätä lahjaa, kalliita monen sadan älypuhelimia ja muuta käyttötavaraa. Mikään halpa ei kelpaa.

Onpa ikävää, että teillä pyydetään kalliita monen sadan älypuhelimia tms. Tuo on kyllä epäkohteliasta ja törkeää.

Mikäli toiveita kysytään, kerron....mutta ne on aina reilusti alle 30 e esim. tietty paita, lautapeli, vesivärit, lelu tms

Ikinä en kehtais pyytää/vaatia isovanhemmilta mitään arvokasta lahjaa vaikka tiedän heillä olevan varaa siihen. Harmi vain, etteivät lapset saa ikinä mitään mitä todella toivovat. Toki ostan ne sitten itse heille. Ei ongelmaa. Kierrätykseen vien epämieluisat enkä sano mitään, etten pahoita kenenkään mieltä

Vierailija
237/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävää, että teillä pyydetään kalliita monen sadan älypuhelimia tms. Tuo on kyllä epäkohteliasta ja törkeää.

Mikäli toiveita kysytään, kerron....mutta ne on aina reilusti alle 30 e esim. tietty paita, lautapeli, vesivärit, lelu tms

Ikinä en kehtais pyytää/vaatia isovanhemmilta mitään arvokasta lahjaa vaikka tiedän heillä olevan varaa siihen. Harmi vain, etteivät lapset saa ikinä mitään mitä todella toivovat. Toki ostan ne sitten itse heille. Ei ongelmaa. Kierrätykseen vien epämieluisat enkä sano mitään, etten pahoita kenenkään mieltä

Tuo on narsistinen fantasia. Houretta.

Vierailija
238/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ne menee ihan pieleen ja aiheuttaa meille työtä!

Anna lapsen ottaa ne lahjat omaan huoneeseensa, tutustua niihin rauhassa ja käyttää mielikuvitustaan. Ei kannata heti teilata lahjoja huonoksi, johan se vaikuttaa lapseenkin. Liian pienet vaatteet voi vaikka pukea nukeille, mitä tahansa. (Tuo nyt oli vain esimerkki, jos jonkun lapsi nyt ei nukeilla leiki tms.)

Ei tuollaisesta asiasta ongelmaa kannata kehittää.

Vierailija
239/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin vaikea kysyä vanhemmilta mitä lapsi tarvitsee? Meillä olisi ollut tusinan verran erilaisia tarpeita, jotka kaikki tosi halpoja, mutta kivoja. Esim. ihan piirustuspaperia ja uudet väriliidut. Tai pari uutta nuken vaatetta tai kiva pussilakana.

Mutta ei. Saatiin taas kasa krääsäleluja, mistä lapsi jaksaa innostua noin. 5min ja nyt sitten me vanhemmat joudutaan pähkäilemään mihin hit toon ne tungetaan! Ei ole kiva myydä/lahjoittaa toisten antamia lahjoja, mutta en kyllä halua niitä pienessä kodissanikaan säilöä.

Vierailija
240/1535 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että eivät anna sinulle mitään. Toivottavasti muistavat jättåvän sinut testamentistakin pois. Osta omat tavarasi omilla rahoillasi.