Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Tässä keskustelussa näkee kyllä miksi lahjojen vaihtaminen on niin vaikeaa. Isoin ryhmä 1. on ne jotka puhuvat aiheesta, eli siitä että tahallaan tuodaan huonoja lahjoja (normaali-ihmiset)
Sitten seuraava ryhmä 2. on kiihtynyt kun tuodaan lahjoja jotka ei ole juuri sitä mitä toivoo (No sano sitten että vain se tietty hapen nukenvaunu käy, äläkä yleisesti että nukenvaunu ja oleta että tulee se kallis)
Ja sitten niitä (3.ryhmä) joiden mielestä lahja kuin lahja. Vaikka veisi neliraajahalvaantuneelle sokealle tuulilasinpyyhkijät niin pitää olla tyytyväinen koska tavaraa on tuotu. Ryhmät 2 ja 3 tekevät tästä lahjarumbasta joka vuosi vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempana olen lukenut aika tyrmistyneenä tätä ketjua. Jos omat lapseni ja lapsenlapseni olisivat kaltaisianne en ostaisi heille ikinä mitään.
Täysin käsittämättömiä ja kiittämättömiä kommentteja osa täällä. Jokainen lahjoo tai on lahjomatta tyylillään, mutta lahja otetaan aina vastaan ja kiitetään. Se mitä sillä teette on sitten ihan oma asianne ja mölyt pidetään joka tapauksessa mahassa. Törkeää käytöstä isolla osalla täällä ja näkee kyllä, ettei koskaan ole puutetta ollut mistään.
Älä tule sitten penkomaan kaappeja ja tivaamaan missä eitoivotut lahjasi on tai kitise kun se tekemädi kaamea villapaita ei ole teinillä luokkakuvassa tai kysele viiden vuoden päästä lahjaksi antamiasi vauvanvaatteita jotka onkin nyt pääässäsi muuttuneet sukuperinnöksi äläkä väitä että lapseni tykkää leikkiä nukeilla kun hän ei tykkää leikkiä niillä vaan sinä vaan raijaat niitä meille.
Vierailija kirjoitti:
Ap kerro mitä itse olet viime vuosina antanut isovanhemmille lahjaksi?
En ole ap mutta vastaan koska kärsin samasta asiasta kuin hän
Olen antanut luomukosmetiikkaa, laadukasta viiniä, suklaata, kukkakimpun, laadukasta kahvia, hunajaa yms.
Kelpaisi itselleni. Olisipa ihanaa saada tällaisia lahjoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä annetaan teineille lasten lahjoja ja sitten räyhätään kun teinit ei ”ilahdu tarpeeksi”.
Ja kun yritin selittää että nyt ei ole enää ikätasoista, ei lähellekään, suututaan.
Meidän lukioikäinen ex-heppatyttö sai viime jouluna kirppikseltä ostetun Pollux-kirjan. Ei oikein ilahtunut, kun hevoset ovat kiinnostaneet viimeksi joskus alakouluikäisenä. Pari vuotta nuorempi poika sai useamman koon liian pienet pörrösukat.
Mistä tämä kertoo? Ainakin siitäm että lapsenlapset eivät käy katsomassa isovanhempiaan ja kertomassa kuulumisia. Tai edes etäyhteydellä pidä yhteyttä. Jos vanhat ei näe lapsenlapsiaan, heidän on vaikea pysyä mukana näiden kasvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti
- halpoja harja+pelisettejä
- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki
- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja
- pehmoleluja, paljon...
- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.
Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.
Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.
Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.
No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.
Se joka ei tämän keskustelun pointtia suostu ymmärtämään taitaa itse olla tuollainen roskaa muille kantava. Ei lahjaa kannata ostaa, jos se ostetaan vain ostamisen vuoksi.
Tästä samaa mieltä, ei lahjaa kannata ostaa lahjan vuoksi. Eikä ole mikään velvollisuus kannatella sukulaisperheen statusta jos eivät omilla rahoillaan yllä havittelemaansa elintasoon. Minkä ei pysty itse käteisellä ostamaan niin on parasta olla ilman eikä kinuta sukulaisiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Anopilta tuli puolivuotiaalle poikavauvalle 120 cm pinkki keinokuituinen pörröinen oloasu. Kiinalainen keinokuitu rätisi kun sen veti ulos paketista. Onhan tuollainen ihan haista v -"lahja'.
Se on tätä aikaa, kun eläkeikäisetkin on oppineet tilamaan Wishiltä, mutta eivät ole vielä oppineet että sieltä tilaaminen on nykyään jo noloa. Kai pitävät sitä jopa hienona asiana, että osaavat tilata sieltä kaikkea "hassua".
<br />
Vierailija kirjoitti:Tässä keskustelussa näkee kyllä miksi lahjojen vaihtaminen on niin vaikeaa. Isoin ryhmä 1. on ne jotka puhuvat aiheesta, eli siitä että tahallaan tuodaan huonoja lahjoja (normaali-ihmiset)
Sitten seuraava ryhmä 2. on kiihtynyt kun tuodaan lahjoja jotka ei ole juuri sitä mitä toivoo (No sano sitten että vain se tietty hapen nukenvaunu käy, äläkä yleisesti että nukenvaunu ja oleta että tulee se kallis)Ja sitten niitä (3.ryhmä) joiden mielestä lahja kuin lahja. Vaikka veisi neliraajahalvaantuneelle sokealle tuulilasinpyyhkijät niin pitää olla tyytyväinen koska tavaraa on tuotu. Ryhmät 2 ja 3 tekevät tästä lahjarumbasta joka vuosi vaikeaa.
2 ryhmä ei kitise sitä ettei saa sitä kalleinta vaan sitä etteo saa sitä mitä toivotaan tai halutaan vaan jotain ohipäätwttyä tai sinnepäin. Ihan samalla rahalla saavain tunteen ettei ikinä kuunnella tai kunnioiteta vaan kävellään yli.
Kirppikselle vaan joulun jälkeen ja niillä rahoilla lapsille sitä mitä oikeasti haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- pehmoleluja, paljon...
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.
No ei ne ”oman kodin varalle” annetut lahjatkaan aina toimi kun sitten ne pyörii soellä vanhempien kodissa vuositolkulla eivätkä aina maultaan ole mieleisiä.
Ei tietenkään. Mutta siinä voi ymmärtää sinällään ihan nätin ajatuksen lahjan takana. Varsinkin kun isovanhemmat tuppaavat ajattelemaan eri tavalla kuin nuorempi polvi tuollaisia juttuja. Muistan kyllä että itseäni ne tuikkukipot mitä mummu osti ketuttivat silloin 10v sitten, mutta nyt ne ovat kaikki löytäneet paikkansa.
Tuikkukippo alle kouluikäiselle taas on melko pitkälle pelkkää kettuilua.
Mun lapset on saaneet lakanoita ja pyyhkeitä mutta niitäkin aina yksittäin, ei settejä.
Entäs jos muuttavatkin omaan asuntoon poikakaverin kanssa ja haluaisivar siistit samanlaiset setit lakanoita ja pyyhkeitä?
En myöskään tajua mistä on tullut mun lapsille ”lempivärit”. Toinen saa aina sinistä, toinen vihreä. Sinistä saava ei tykkää sinisestä (se pn minun lempivärini) ja vihreää saava ei tykkää vihreästä. Joku ihan muu on päättänyt nää lempivärit heidän puolestaan.
Pitäisikö lapselle lahjaa antaessaan miettiä jo mahdollisia tulevia poikakavereita(!)?
Kyllä mä miettisin sitä, että parivuoteessa yleensä pidetään samaa settiä olevia lakanoita. Tai sitten ostaa jotain sellaista klassikkoa (esim Marimekko) mihin löytyy pari tarvittaessa.
Miksi Marimekkoa, kun parempiakin on? Meillä on parivuoteessa kummallakin erilaiset pussilakanat. Aina ollut. Voi olla samaa sarjaa, mutta eri väriset.
Epäsiistiä.
Ei meillä ole epäsiistiä, ja lakanat vaihdetaan kerran viikossa vähintään, ja makuuhuone siivotaan säännöllisesti. Lakanat ovat luksuslakanoita, ei mitään Marimekkoa. Makuuhuoneessa ei oleilla päiväsaikaan, se on vain nukkumista varten.
Tätä keskusteluketjua lukiessani olen päätynyt siihen tulokseen, etten enää anna kenellekään mitään lahjoja. Ostan itselleni jotain kivaa, ostakoot muutkin vain itselleen ja omille mukuloilleen.
Mahdotonta osua lahjan suhteen oikeaan. Yksi ilmoittaa haluavansa aineettomia lahjoja (mitä suuresti epäilen), toinen haluaa pintamuotia, koot menevät pieleen, värit ovat vääriä, joku karsastaa muovia krääsänä, toiselle kelpaa vain tietyt merkkituotteet. Luovutan.
Lahja on lahja, sitä ei voi tilata kuin tavaraa verkkokaupasta.
Me isovanhemmat tunnumme olevan tämän palstan sylkykuppi. Emme anna tarpeeksi rahaa aikuisille lapsillemme, emme hoida tarpeeksi paljon lapsenlapsiamme. Emmekä edes osaa ostaa joululahjoja. Lapsenlapset ovat ihania, mutta heidän vanhempansa voisivat hiukan miettiä vaatimuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.
Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.
Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.
No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.
Miksi ei voi ostaa sitä mitä toinen toivoo?
Miksi pitäisi? Osta itse tai laita lapsesi ostamaan. Itse en koskaan odota muilta mitään, vaan hankin itselleni tarkalleen sen, mitä haluan, ja muu on vain plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskusteluketjua lukiessani olen päätynyt siihen tulokseen, etten enää anna kenellekään mitään lahjoja. Ostan itselleni jotain kivaa, ostakoot muutkin vain itselleen ja omille mukuloilleen.
Mahdotonta osua lahjan suhteen oikeaan. Yksi ilmoittaa haluavansa aineettomia lahjoja (mitä suuresti epäilen), toinen haluaa pintamuotia, koot menevät pieleen, värit ovat vääriä, joku karsastaa muovia krääsänä, toiselle kelpaa vain tietyt merkkituotteet. Luovutan.
Me isovanhemmat tunnumme olevan tämän palstan sylkykuppi. Emme anna tarpeeksi rahaa aikuisille lapsillemme, emme hoida tarpeeksi paljon lapsenlapsiamme. Emmekä edes osaa ostaa joululahjoja. Lapsenlapset ovat ihania, mutta heidän vanhempansa voisivat hiukan miettiä vaatimuksiaan.
Kyynel. Minusta lahja on aivan tavattoman helppo hankkia. Kysyn mitä saaja toivoo ja hankin sen. Näin toimin jo silloin, kun lapseni oli itse lapsia.
T mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopilta tuli puolivuotiaalle poikavauvalle 120 cm pinkki keinokuituinen pörröinen oloasu. Kiinalainen keinokuitu rätisi kun sen veti ulos paketista. Onhan tuollainen ihan haista v -"lahja'.
Se on tätä aikaa, kun eläkeikäisetkin on oppineet tilamaan Wishiltä, mutta eivät ole vielä oppineet että sieltä tilaaminen on nykyään jo noloa. Kai pitävät sitä jopa hienona asiana, että osaavat tilata sieltä kaikkea "hassua".
Osaan tilata nettikaupoista, mutta en ole koskaan tilannut mitään kiinalaisista nettikaupoista. Tilaan vain tunnetuista ja luotettavista nettikaupoista, ja vain kotimaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Miksi ei voi ostaa sitä mitä toinen toivoo?
Miksi pitäisi? Osta itse tai laita lapsesi ostamaan. Itse en koskaan odota muilta mitään, vaan hankin itselleni tarkalleen sen, mitä haluan, ja muu on vain plussaa.
Mitä plussaa se roska on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Se joka ei tämän keskustelun pointtia suostu ymmärtämään taitaa itse olla tuollainen roskaa muille kantava. Ei lahjaa kannata ostaa, jos se ostetaan vain ostamisen vuoksi.
Tästä samaa mieltä, ei lahjaa kannata ostaa lahjan vuoksi. Eikä ole mikään velvollisuus kannatella sukulaisperheen statusta jos eivät omilla rahoillaan yllä havittelemaansa elintasoon. Minkä ei pysty itse käteisellä ostamaan niin on parasta olla ilman eikä kinuta sukulaisiltaan.
Ja miksi ostaa ei-toivottua. Jos ei halua ostaa KoKo astiaa, niin antaa sitten vaikka rahana sen 20e ennemmin kuin kävelee toisen toiveen yli ostamalla jotain tilaa vievää halpista.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempana olen lukenut aika tyrmistyneenä tätä ketjua. Jos omat lapseni ja lapsenlapseni olisivat kaltaisianne en ostaisi heille ikinä mitään.
Täysin käsittämättömiä ja kiittämättömiä kommentteja osa täällä. Jokainen lahjoo tai on lahjomatta tyylillään, mutta lahja otetaan aina vastaan ja kiitetään. Se mitä sillä teette on sitten ihan oma asianne ja mölyt pidetään joka tapauksessa mahassa. Törkeää käytöstä isolla osalla täällä ja näkee kyllä, ettei koskaan ole puutetta ollut mistään.
Tähän voin sanoa Aamen.
En ole lukenut keskustelua, mutta anopin teinille ostamat vaatteet ovat jo 10 vuotta menneet käytännössä kaikki roskiin. Ne ovat outoja jopa meidän vanhempien mielestä ja sellaisia ettei teinit niitä pidä missään tapauksessa. Ei kannata ostaa kouluikäisille lapsille vaatteita jollei ole varma siitä että ne ovat mieleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee tätä ketjua, ei voi kuin ihmetellä ihmisten kiittämättömyyttä, kaikesta sitä valitetaankin. Ei ole todellisia ongelmia, kun on aikaa valittaa saaduista lahjoista!!
Samaa mieltä. Ollaan pyytämässä osta sitä ja tätä lahjaa, kalliita monen sadan älypuhelimia ja muuta käyttötavaraa. Mikään halpa ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ne lastenlasten vanhemmat kasvatitte. Katse peiliin siis vain
Ennen vanhaan ehkä ajateltiin, että "lahjahevosen suuhun ei ole katsomista" eli lahjan saajan tulee aina vain olla kiitollinen oli lahja mitä tahansa. En sano, että pitäisin turhasta nirsoilustakaan, mutta siinä on kyllä eroa onko kiittämätön nirppanokka, jolle mikään ei kelpaa ja haluaa vain iPhoneja vai eikö vain pysty ilmaisemaan riittävää kiitollisuutta kun lahjapaketista paljastuu ei se mitä toivottiin (tällä en tarkoita mitään sikakalliita toiveita vaan ihan normaaleja), turhaa krääsää, kynttilänjalka tms.
Ennen ei myöskään niin ajateltu ekologisia näkökulmia, jotka taas nykyään alkavat yhä useammassa perheessä olla mietinnässä. Vanhemmat sukupolvet eivät ehkä sillä tavalla näe ongelmaa useiden pienten krääsäpakettien ostamisessa, vaikka vanhemmat toivoisivat vain yhtä pakettia. Ennen vanhaan oli myös tapana ostaa lomamatkoilta kaikenlaista krääsää matkamuistoina eikä suinkaan vain pelkästään itselleen vaan myös perheelle jne. Näitä ihanuuksia sitten pidettiin pölyttymässä hyllyissä.