Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Itseäni inhottaa eniten kertakäyttökulttuuri. Se että joku tuhlaa rahansa turhaan muoviin, joka ei kestä ja päätyy kaatopaikalle. En myöskään halua kotiini sellaisia, vaikka ehkä lapsi niistä tykkäisikin, koska se lapsen ilo on vain hetkellinen ja ikuisuuden nuo sitten ovat kotona tiellä tai kaatopaikalla.
Mielummin vain muutama, oikeasti pitkään kestävä ja rakastettava lelu, joka valmistettu kestävästi, kuin loputon vuori kaikkea turhaa ja rumaa krääsää. En halua mauttomia asioita kotiini.
Yritin kuunnella tarkkaan mitä miniä halusi, että lapsille ostetaan. Toisinaan hän myös kertoi jonkun tietyn lelun. No, sitten kun synttärit/joulu ym. tuli ja olin ostanut toivotun lelun, huomasin, että miniä itse olikin jo ostanut sen aiemmin. Piti siis päästä itse antamaan "paras" lahja ja nolaamaan isovanhemmat. Luultavasti sama tyyppi täällä valittelee kuinka ei koskaan saa pyydettyjä lahjoja.....
Huvittavinta on se hurskas päivittely miten meillä on niin paljon tavaraa.
Ihmettelijä itse kantanut meille mm pallomeren, kolme lasten telttaa, vesikelkan ja kangaspuut ja ainakin kolme kaapillista vääränkokoisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- aikaisemmin mainitsemani leikkimeikkisetti
- halpoja harja+pelisettejä
- sotaleluja ja leikkiaseita, jotka heti rikki
- koriste-esineitä, kynttilänjalkoja ja tuikkukippoja
- pehmoleluja, paljon...
- muovisia pihapelileluja, keiloja jotka eivät pysy pystyssä jne
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.
No ei ne ”oman kodin varalle” annetut lahjatkaan aina toimi kun sitten ne pyörii soellä vanhempien kodissa vuositolkulla eivätkä aina maultaan ole mieleisiä.
Ei tietenkään. Mutta siinä voi ymmärtää sinällään ihan nätin ajatuksen lahjan takana. Varsinkin kun isovanhemmat tuppaavat ajattelemaan eri tavalla kuin nuorempi polvi tuollaisia juttuja. Muistan kyllä että itseäni ne tuikkukipot mitä mummu osti ketuttivat silloin 10v sitten, mutta nyt ne ovat kaikki löytäneet paikkansa.
Tuikkukippo alle kouluikäiselle taas on melko pitkälle pelkkää kettuilua.
Mun lapset on saaneet lakanoita ja pyyhkeitä mutta niitäkin aina yksittäin, ei settejä.
Entäs jos muuttavatkin omaan asuntoon poikakaverin kanssa ja haluaisivar siistit samanlaiset setit lakanoita ja pyyhkeitä?
En myöskään tajua mistä on tullut mun lapsille ”lempivärit”. Toinen saa aina sinistä, toinen vihreä. Sinistä saava ei tykkää sinisestä (se pn minun lempivärini) ja vihreää saava ei tykkää vihreästä. Joku ihan muu on päättänyt nää lempivärit heidän puolestaan.
Pitäisikö lapselle lahjaa antaessaan miettiä jo mahdollisia tulevia poikakavereita(!)?
Kyllä mä miettisin sitä, että parivuoteessa yleensä pidetään samaa settiä olevia lakanoita. Tai sitten ostaa jotain sellaista klassikkoa (esim Marimekko) mihin löytyy pari tarvittaessa.
Miksi Marimekkoa, kun parempiakin on? Meillä on parivuoteessa kummallakin erilaiset pussilakanat. Aina ollut. Voi olla samaa sarjaa, mutta eri väriset.
Vierailija kirjoitti:
Emme kysy toiveita, koska ehdotukset ovat järjettömän hintaisia. Kun ostaa lahjat miehen aikuisille lapsille ja heidän lapsilleen, ei ole varaa ostaa 200 euron hintaisia lahjoja jokaiselle. Ahnein esitti toiveen 600 euron hintaisesta lahjasta.
Ihmettelen aina sitä, miten aikuiset lapset olettavat, että vanhemmilla on varaa ostaa ja antaa kaikenlaista. Meillä on koti ja mökki. Pitäisikö ne myydä, että jälkikasvu saisi kieli pitkällä odottamansa rahat jo ennen kuolemaamme. Vai pitäisikö meidän ottaa pankista lainaa joululahjoja varten?
Olemme antaneet aikuisille lahjakortteja, lapsille uusia, suosittujen merkkien lastenvaatteita. Kukaan ei kiittänyt tänäkään vuonna.
Pitäisikö teidän siirtyä vähän vaatimattomampiin lahjoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.
Älä jaksa. Eihän tänne edes uskalla kirjoittaa mitään oikeita yksityiskohtia siinä pelossa että löytää stoorinsa iltiksen lööpistä.
No kyllä nyt voi kirjoittaa esimerkin mikä on vastaavaa "roskaa" ilman, että täytyy tunnistettavasti luetella joulun lahjat.
Ei tästä ole mitään mieltä keskustella, jos ei tiedä mitä on AP:n mielestä roska.Minä voin luetella mitä roskaa omat lapseni ovat saaneet vuosien myötä:
- pehmoleluja, paljon...
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Nuo ovat juuri niitä, joita lapset lahjaksi saamillaan rahoilla ostavat! Kun antaa lahjaksi vaikkapa 100 e, niin sillä ostetaan karkkeja, kaikkea roskaa Tigeristä ja joitakin huonolaatuisia rääsyjä nuorten halpakaupoista. Mutta ilmeisesti se on parempi, että lapsi ostaa itse roskansa, kuin että se tulisi lahjana muilta. Onhan sitten ainakin itse päättänyt, mihin roskaan satasensa pistää, ja äiti on onnellinen, kun isovanhemmat antoivat lapselle lahjaksi rahaa.
Mun lapset ei ole koskaan käyttäneet lahjarahojaan mihinkään krääsään tai karkkiin. Näillä on ollut yleensä jokin isompi säästökohde, johon lahjarahat käyttävät. Esim. ratsastusleiriä, laskettelureissua tai harrastusvälineitä. Lahjarahojen lisäksi tienaavat tekemällä kotitöitä kotona ja toisilla isovanhemmilla. Toisilta saa ikkunanpesustakin sitä krääsää kympillä, vaikka muuta olisi sovittu…
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ap tosi kiittämättömältä. Voit varmaan kertoa varakkaille isovanhemmille, että ette lahjoja tarvitse. Meillä on 8 ja 10 vuotiaat lapsenlapset. Alusta saakka on ostettu vaikka mitä hyötytarviketta ( vaunut, sänky esim.) ja kehittäviä laatuleluja ym. Nykyisin annoin vähän joulurahaa ja peruslahjat: kirjat, pyjamat, joulukarkit ja lautapelin. Ja asia joka ap:n on hyvä muistaa, ei ole isovanhemmilla mitään velvollisuutta ostella lahjoja lapsenlapsille.
Mutta noi teidän lahjathan on tosi hyviä. Miksi niin aggressiivinen lähestymistapa, kun ette kerran ole roskaa kotiin tuovia tyyppejä. Ap:ta ottaa päähän että kotiin kannetaan mitä sattuu ryönää. Suoranaista roskaakin. Ennemmin ei mitään kuin hirveää roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.Miksi joku ajattelee, että alle kouluikäinen ilahtuisi kynttilänjaloista tai tuikkukupeista? Täysi-ikäisyyttä lähestyvälle ymmärrän esim läpinäkyvän simppelin tuikkukipon, astiat, lakanat ym käyttöesineet tulevaa itsenäistymistä ajatellen, mutta jollekin 6v:lle ei ole mitenkään ajankohtainen lahja.
No ei ne ”oman kodin varalle” annetut lahjatkaan aina toimi kun sitten ne pyörii soellä vanhempien kodissa vuositolkulla eivätkä aina maultaan ole mieleisiä.
Ei tietenkään. Mutta siinä voi ymmärtää sinällään ihan nätin ajatuksen lahjan takana. Varsinkin kun isovanhemmat tuppaavat ajattelemaan eri tavalla kuin nuorempi polvi tuollaisia juttuja. Muistan kyllä että itseäni ne tuikkukipot mitä mummu osti ketuttivat silloin 10v sitten, mutta nyt ne ovat kaikki löytäneet paikkansa.
Mun lapset on saaneet lakanoita ja pyyhkeitä mutta niitäkin aina yksittäin, ei settejä.
Entäs jos muuttavatkin omaan asuntoon poikakaverin kanssa ja haluaisivar siistit samanlaiset setit lakanoita ja pyyhkeitä?
En myöskään tajua mistä on tullut mun lapsille ”lempivärit”. Toinen saa aina sinistä, toinen vihreä. Sinistä saava ei tykkää sinisestä (se pn minun lempivärini) ja vihreää saava ei tykkää vihreästä. Joku ihan muu on päättänyt nää lempivärit heidän puolestaan.
Pitäisikö lapselle lahjaa antaessaan miettiä jo mahdollisia tulevia poikakavereita(!)?
Kyllä mä miettisin sitä, että parivuoteessa yleensä pidetään samaa settiä olevia lakanoita. Tai sitten ostaa jotain sellaista klassikkoa (esim Marimekko) mihin löytyy pari tarvittaessa.
Miksi Marimekkoa, kun parempiakin on? Meillä on parivuoteessa kummallakin erilaiset pussilakanat. Aina ollut. Voi olla samaa sarjaa, mutta eri väriset.
Epäsiistiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.
Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.
Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.
Lapsellasi on liian kallis maku. Ostakoon itse omilla rahoillaan niin kalliita lautasia kuin haluaa.
Jos anoppi kuitenkin käyttää sen 20€ lapsen lahjaan niin käyttää sen sitten mielummin siihen yhteen toivottuun kalliiseen lautaseen. Sama raha häneltä kuitenkin menee. Mitä väliä hänelle on onko se yksi lautanen vai kymmenen lautasta kun lahjan saaja toivoo eniten sitä yhtä ainoaa lautasta.
Vierailija kirjoitti:
Yritin kuunnella tarkkaan mitä miniä halusi, että lapsille ostetaan. Toisinaan hän myös kertoi jonkun tietyn lelun. No, sitten kun synttärit/joulu ym. tuli ja olin ostanut toivotun lelun, huomasin, että miniä itse olikin jo ostanut sen aiemmin. Piti siis päästä itse antamaan "paras" lahja ja nolaamaan isovanhemmat. Luultavasti sama tyyppi täällä valittelee kuinka ei koskaan saa pyydettyjä lahjoja.....
Minä from hell. Pelottaa, millaisen itse saan. Teini-ikäinen poika jo minulla, kohta miniäehdokkaita alkaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista. Tämä etuon se ajatus.
Isovanhempien mielestä lahjan kuuluu olla yllätys. Ja se ei ole yllätys, jos ap on etukäteen määrännyt vaatteen koon, värin ja merkin.
Kannattaa nyt itse muuttaa asennoitumistaan ja miettiä etukäteen mitä kannattaa toivoa. Toivo jotakin sellaista, missä riittää ylimalkaisempi toive esim. suklaata, uusi yöpuku tai lapselle kylpypyyhe. Jos sun pitää kylpypyyhkeenkin väri ja kuviointi saada päättää itse, on aika höllätä. Muista, että lapset saattavat iloita siitä krääsästäkin. Ja itse tehtyjä käsitöitä älä ylenkatso.
Ettekö te todellakaan tajua nykymaailman menosta yhtään mitään.
En ole ap, mutta yhtä lailla kärsin tilanteesta.
Teini toivoi tiettyä paitaa. Siis yhtä paitaa lahjaksi. Ostin sen itse, koska tiesin, etteivät isovanhemmat kuitenkaan voi tuota yhtä pikkuruista kohtuuhintaista toivetta toteuttaa. Hän sai isovanhemmilta paidan juu. Se oli lila ja se oli ostettu Lidlistä!!!?? Haluaako isovanhemmat, että nuori joutuu kiusatuksi, silmätikuksi, koska nuorten maailma on toisinaan julma, kylmä, raadollinen. Kuka nyt ehdoin tahdoin haluaa lapsensa altistaa maalitauluksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.-itsetehtyjä vaatteita ja neuleita jotka liian pieniä
- ostovaatteita jotka liian pieniä
- kymmeniä värityskirjoja
- kymmeniä kyniä
- erilaisia rihkamaleluja jotka ei tpimi jos yksikin osa puuttuu ja jotka avataan ilman vanhempaa heti niin että se osa häviää enneb kuin vanhempi ehtii edes nähdä lahjaa
- erilaisia möykkäleluja joiden pääasiallinen tarkoitus ob ärsyttää vanhempia. Sitä kiusaa hihitellään monta päivää.
- kilokaupalla halpaa suklaata/karkkai jotka jää nurkkiib pyörimään ja lentää juhannuksena roskiin
- sama kirja viisi kertaa
- palapeli josta puuttuu paloja
- sukkia, näitä on jäänyt kolme kassillista siivousräteiksi koska biitä tulee niin paljon
- koriste-esineitä
- eripariastioita
- rihkamakoruja
Kolmea viime mainuttua meni just kaksi kassillista roskiin
Tasan ei käy onnen lahjat - toiset saa liian pientä vaatetta ja toiset liian isoa!
Vakavasti sanoen, tuskin nyt kukaan ostaa mitään vaatetta kysymättä vanhemmilta lapsen kokoa. Nyt vaan on niin, että eri valmistajien koot eivät ole yhteismitallisia. Toisen 120 cm on toisen 100 cm. Paha siinä on isovanhempienkaan osua oikeaan. Mutta yleensähän joululahjoissa on normaalia pidemmät vaihto-oikeudet. Vaatii vaan vanhemmilta hieman viitseliäisyyttä selvittää oikea koko ja käydä vaihtamassa sopivaan. Ilmeisesti kuitenkin on helpompaa (ja ilkeämpää/tyydyttävämpää) valittaa asiasta tällä palstalla.
Me nukutaan nykyään niissä lastemme saamissa lakanoissa😂 He muutti meidän lakanoiden kanssa, kun niitä oli aina pareittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Täysi-ikäisyyttä lähestyvät ne vasta nirsoja ovatkin. Kaikki isovanhempien antavat astiat ovat auttamatta vääränlaisia, vanhanaikaisia, tarpeettomia.
Älä osta vääränlaisia, vanhanaikaisia ja tarpeettomia astioita. Kysy ensin. Kysy teiniltä haluaako hän astioita ja mistä astiasarjasta hän pitäisi ja sitten ostaa sitä vaikka lautanen kerrallaan.
Meillä teini kerää Koko-sarjaa itselleen. Kun anoppi kuuli, että teini haluaa Koko-sarjan valkoisen lautasen niin anopin mielestä oli järjetöntä maksaa yhdestä lautasesta parikymppiä kun sillä saa kokonaisen astiaston saiturin pörssistä. Tuli sitten iloisemman värinen astiasto saiturin pörssistä. Hukkaan meni ne rahat.
No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.
Se joka ei tämän keskustelun pointtia suostu ymmärtämään taitaa itse olla tuollainen roskaa muille kantava. Ei lahjaa kannata ostaa, jos se ostetaan vain ostamisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Marimekko oli nyt vain esimerkki klassikosta. Mikä muu merkki on parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
Lapset nykyään 6 ja 8 vuotta.-itsetehtyjä vaatteita ja neuleita jotka liian pieniä
- ostovaatteita jotka liian pieniä
- kymmeniä värityskirjoja
- kymmeniä kyniä
- erilaisia rihkamaleluja jotka ei tpimi jos yksikin osa puuttuu ja jotka avataan ilman vanhempaa heti niin että se osa häviää enneb kuin vanhempi ehtii edes nähdä lahjaa
- erilaisia möykkäleluja joiden pääasiallinen tarkoitus ob ärsyttää vanhempia. Sitä kiusaa hihitellään monta päivää.
- kilokaupalla halpaa suklaata/karkkai jotka jää nurkkiib pyörimään ja lentää juhannuksena roskiin
- sama kirja viisi kertaa
- palapeli josta puuttuu paloja
- sukkia, näitä on jäänyt kolme kassillista siivousräteiksi koska biitä tulee niin paljon
- koriste-esineitä
- eripariastioita
- rihkamakoruja
Kolmea viime mainuttua meni just kaksi kassillista roskiin
Tasan ei käy onnen lahjat - toiset saa liian pientä vaatetta ja toiset liian isoa!
Vakavasti sanoen, tuskin nyt kukaan ostaa mitään vaatetta kysymättä vanhemmilta lapsen kokoa. Nyt vaan on niin, että eri valmistajien koot eivät ole yhteismitallisia. Toisen 120 cm on toisen 100 cm. Paha siinä on isovanhempienkaan osua oikeaan. Mutta yleensähän joululahjoissa on normaalia pidemmät vaihto-oikeudet. Vaatii vaan vanhemmilta hieman viitseliäisyyttä selvittää oikea koko ja käydä vaihtamassa sopivaan. Ilmeisesti kuitenkin on helpompaa (ja ilkeämpää/tyydyttävämpää) valittaa asiasta tällä palstalla.
Kyllä ostaa! Ja antaa ilman kuittia ja laput irti.
Vanhempi on tiennyt koko ajan oikean koon - ja sanonutkin sen.
Kun lukee tätä ketjua, ei voi kuin ihmetellä ihmisten kiittämättömyyttä, kaikesta sitä valitetaankin. Ei ole todellisia ongelmia, kun on aikaa valittaa saaduista lahjoista!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- pehmoleluja, paljon...
No, anopin rahathan ne olivat. Mitä se sinua kiusaa? Vai onko kyse siitä, että nyt joudut itse ostamaan sitä Koko-sarjaa teinillesi? Olisi ollut kiva rahoittaa se anopilla.
Miksi ei voi ostaa sitä mitä toinen toivoo?
Isovanhempana olen lukenut aika tyrmistyneenä tätä ketjua. Jos omat lapseni ja lapsenlapseni olisivat kaltaisianne en ostaisi heille ikinä mitään.
Täysin käsittämättömiä ja kiittämättömiä kommentteja osa täällä. Jokainen lahjoo tai on lahjomatta tyylillään, mutta lahja otetaan aina vastaan ja kiitetään. Se mitä sillä teette on sitten ihan oma asianne ja mölyt pidetään joka tapauksessa mahassa. Törkeää käytöstä isolla osalla täällä ja näkee kyllä, ettei koskaan ole puutetta ollut mistään.
Kyse on ylikävelemisestä, puolesta päättämisestä, mitätöinnistä.