Pariskunnalla yhteinen tili?
Kokemuksia tarvis.. Miten on toiminut, jotain ehtoja tjsp..? Ja millä tavalla ihmiset toteuttanut?
Pari variaatiota joskus kuullut, toisessa läntätään kaikki rahat yhelle tilille, mihin molemmilla kortit, ja sieltä maksetaan laskut, ruoat jne.
Itse ajattelin, että länttää kaikki rahat yhteiselle tilille, maksaa sieltä laskut ja molemmille omille tileille ehkäpä joku 100e/kk "viikkorahaa", jonka kummatki saa käyttää aivan mihin tahansa, vaikka tuhlaa koko summan pelikoneeseen, jos siltä tuntuu. Ja ollaan puhuttu pari kertaa että jos pistäs yhteisen tilin pystyyn, koska saadaan niin eriaikaan palkat, ja jotenkin tuntuu niin hankalalle kun joutuu miettii jatkuvasti kumpi maksaa mitkäkin laskut, mihin itse voi käyttää rahaa ja että onko sillä toisella rahaa? Myös palkan suuruudet vaihtelevat, eihän siinä sitten paljoa ois vaikeaa jos ois kiinteet palkka summat. :)
Kommentit (51)
Kaikki rahat menny yhteiselle tilille kohta 15vuotta. Hyvin toimii.
Meillä on ollut aina pmat tilit, mutta yhteinen verkkopankki. Minä huolehdin laskuista siltä tililtä missä rahaa on.
Yhteisten tilien haltijat: Onhan tilinne sellainen, että käyttöoikeus toisella säilyy toisen kuollessa? Tarkistakaa asia pankistanne.
Jäi se toinenkin versio pois.. Osa maksaa omilta tileiltään laskut ja käyttörahat siirtää yhteiselle, mut siinä tulee taas tuo sama ongelma esille että kun palkat vaihtelee ja kuka maksaa mitäkin.
Mieluummin molemmille omat tilit, mistä siirtää tietyn summan yhteiselle taloustilille. Joko molemmat siirtävät saman summan tai sitten sovitte summat tulojen mukaan.
Maksatte puoliksi yhteiset kulut. Jos toinen tienaa enemmän niin laittaa esim 10% tai tietyn summan enemmän rahaa yhteiselle tilille,josta yhteiset menot maksetaan.
Minulla on palkkanetto 2200 e, miehellä 1700 e. Meillä kävi puolivahingossa niin, että meille tehtiin yhteinen tili, jolle tulee miehen palkka. Minulla on oma palkkatili erikseen, mutta siirrän sieltä aina palkkapäivänä tonnin yhteiselle tilille. Yhteiseltä tililtä maksetaan ihan kaikki laskut, ruuat, bensat, vaatteet jne. ja miehen osuus lainasta. Minä maksan omalta tililtäni oman lainaosuuteni (siis sen siirtämäni tonnin lisäksi). Lainaa maksamme kumpikin 500 e. Miehellä on toisessa pankissa oma vanha tili, ja siirrän hänelle sinne aina hänen palkkapäivänään satasen. Minä siis hoidan meillä kaiken laskunmaksun ja taloudellisen tilanteen seurannan.
Mies on niin hirveä tuhlaamaan, että häneltä hupenee ties mihin lottoon kaikki rahat, mitkä hän saa käsiinsä. Siksi minulla on edelleen erikseen palkkatili, johon jätän itselleni muutaman satasen (hätävaraa tai yllättävää isompaa ostosta varten), sekä säästötili, jolle kerään lomareissurahaa. Sekin säästö siis koituu yhteiseksi hyväksi aika ajoin. Yhteinen tilimme ehtii kuukaudessa mennä nollille, ja mies on niin kykenemätön säästämään, että se hänen toisen tilinsä satanen on myös kulutettu ennen seuraavaa tilipäivää. Olen harkinnut perustaa miehelle "salaa" säästötilin ja laittaa hänelle joka kuukausi satasen sinne. Sitten hän yllättyy iloisesti, kun halajaa taas jotain kallista, ja tsadaa, hänellä onkin varaa ostaa se.
Meillä on ainakin toistaiseksi toiminut hyvin niin, että on erilliset tilit. Mies maksaa asumisen ja minä ostelen kaupasta vessapaperia, pyykinpesuaineita jne juttuja useimmiten. Muuten maksellaan ruokia suurinpiirtein vuorotellen.
Meillä on yhteinen tili eikä ollenkaan omia tilejä. Yksinkertaista ja helppoa. Täydellinen luottamus puolin ja toisin. Mies käy töissä ja sen jälkeen rentoutuu perheen kanssa. Enpä muista milloin olis käyttänyt rahaa johonkin muuhun kuin bensaan koska teen lounaat hänelle töihin. Mä sitten taas höylään kummankin edestä mutta kun aina vaan tilillä on rahaa ja saldo noususuhdanteinen ja kaikkea löytyy mitä haluaa niin viime vuodet olen tullut nuukaksi:) Nautin siitä kun saldo nousee ja ruokakaupan kuitti on nihilistisen pieni mutta syödään hyvin:) Aina on viimisen päälle romppeet mutta oikeasti niihinkään ei mene paljon rahaa. Luulen että ihmisillä rahat menee suurimmaksi osaksi kaikkeen jonninjoutavaan pikkusisustussälään ja rätteihin:)
Meillä on mennyt kaikki tulot samalle käyttötilille. Sieltä siirretty yhteisille säästötileille ja rahastoihin. Meillä molemmat on suunnilleen samankaltaisia kuluttajia eikä kumpikaan ole niuho luonteeltaan. Perusperiaate on, että laskut maksetaan aina ajallaan ja säästöön siirretään edes vähän joka kuukausi. Alkuun minä olin pari vuotta opiskelijana ja mies tienasi molempien edestä. Sitten mies teki tutkimusta ja minä maksoin elämistä ja remonttia. Välillä oltiin molemmat töissä. Sitten taas oltiin vuorotellen äitiys- ja hoitovapailla, mieskin oli pisimmillään vuoden kotona. Kaiken tämän keskellä oli mukava kun kaikki raha oli yhteistä.
Kun muutimme yhteen 25 vuotta sitten köyhinä opiskelijoina, niin päädyimme yhteiseen tiliin, koska kumankaan tilin saldo ei yleensä riittänyt vuokran maksuun, vaan rahaa piti ensin siirtää toisen tilille että toislelta pystyi sen jälkeen maksamaan vuokran. Tuo oli aika hankalaa aikana ennen nettipankkeja.
25 vuotta palkat ovat menneet yhteiselle tilille ja siltä on maksettu kaikki menot ja kummallakin on omat kortit tuolle tilille Meillä tämä toimii loistavasti, ei koskaan riidellä rahasta. Tietysti tämä edellyttää sitä että kumpikin on vastuullisia rahan käyttäjiä ja luottamus toiseen on korkealla.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 21:08"]
Näin se varmaan menee muissakin perheissä. Naiset hoitavat raha-asiat, ostavat ruuat, vaatteet, kaiken.
[/quote]
Pienituloisten perheissä rahan käytöstä vastaa naiset ja suurituloisten perheissä miehet.
Meillä on yhteinen tili, jonne siirretään aika ajoin molemmat saman summan verran rahaa. Tältä tililtä maksetaan vain yhteisiä ruokakuluja ja muita yhteisiä menoja. Tuntuisi oudolta ettei olisi omaa tiliä ollenkaan.. Itselläni on meinaa tuon yhteisen tilin lisäksi vielä täysin oma käyttötili ja säästötili. Miehellä myös. Eli molemmilla omat rahat lähtökohtaisesti, mutta arjen helpottamiseksi myös tuo yhteinen. Ei olla tosin vielä naimisissa.
Meillä ollut aina yhteinen palkkatili. Eikä ole mitään sääntöjä. Sieltä maksetaan kaikki menot ja jos jotain jää niin siirretään yhteiselle säästötilille matkoja varten. Toiminut 18 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:54"]
meillä ollut jo 40 v yhteinen tili, jonne kaikki rahat on läntätty ja sieltä omilla korteilla osteltu ja laskut maksettu. Isoista ostoksista toki sovittu yhdessä.
Ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa.
[/quote]
Eihän ongelmia ole niin pitkään, kun molemmat ovat elossa ja oikeustoimikelpoisia. Tiedäthän, että kuoleman jälkeen vainaan tili suljetaan, eikä siltä saa maksaa kuin vainajan laskuja? Tarkista ainakin pankista, että tili on sellainen, että saat edes omat rahasi käyttöön, jos puolisosi kuolee tai joutuu edunvalvontaan?
Ei yhteisen tilin ongelmia aiheuta aina se toinen osapuoli vaan viranomaiset. Tämä on hyvä tiedostaa.
[/quote]
Pankissa hössötettiin tästä samasta asiasta, totesin vaimolle että jos kuolen, niin käy ensimmäisenä nostamassa tili tyhjäksi, että ei tarvi olla lasten kanssa ilman ruokaa, kyllä ne vainajan raha-asiat ehtii sitten myöhemmin katsoa kuntoon.
Aina on ollut omat tilit. Mies maksaa omalta tililtään lainat ja laskut, loput käyttää miten haluaa. Mä ostan omaltani ruuat ja muut perustarvikkeet, lopuilla teen myös mitä haluan. Toiminut 19 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:21"]
Meillä on ollut aina pmat tilit, mutta yhteinen verkkopankki. Minä huolehdin laskuista siltä tililtä missä rahaa on.
Yhteisten tilien haltijat: Onhan tilinne sellainen, että käyttöoikeus toisella säilyy toisen kuollessa? Tarkistakaa asia pankistanne.
[/quote]
Riskin alla on vain ne rahat mitä on yhteisellä tilillä, meillä se summa ainakin on maksimissaan yhden kuukauden palkat, tili on tyhjä ennen tilipäivää.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:38"]
Minulla on palkkanetto 2200 e, miehellä 1700 e. Meillä kävi puolivahingossa niin, että meille tehtiin yhteinen tili, jolle tulee miehen palkka. Minulla on oma palkkatili erikseen, mutta siirrän sieltä aina palkkapäivänä tonnin yhteiselle tilille. Yhteiseltä tililtä maksetaan ihan kaikki laskut, ruuat, bensat, vaatteet jne. ja miehen osuus lainasta. Minä maksan omalta tililtäni oman lainaosuuteni (siis sen siirtämäni tonnin lisäksi). Lainaa maksamme kumpikin 500 e. Miehellä on toisessa pankissa oma vanha tili, ja siirrän hänelle sinne aina hänen palkkapäivänään satasen. Minä siis hoidan meillä kaiken laskunmaksun ja taloudellisen tilanteen seurannan.
Mies on niin hirveä tuhlaamaan, että häneltä hupenee ties mihin lottoon kaikki rahat, mitkä hän saa käsiinsä. Siksi minulla on edelleen erikseen palkkatili, johon jätän itselleni muutaman satasen (hätävaraa tai yllättävää isompaa ostosta varten), sekä säästötili, jolle kerään lomareissurahaa. Sekin säästö siis koituu yhteiseksi hyväksi aika ajoin. Yhteinen tilimme ehtii kuukaudessa mennä nollille, ja mies on niin kykenemätön säästämään, että se hänen toisen tilinsä satanen on myös kulutettu ennen seuraavaa tilipäivää. Olen harkinnut perustaa miehelle "salaa" säästötilin ja laittaa hänelle joka kuukausi satasen sinne. Sitten hän yllättyy iloisesti, kun halajaa taas jotain kallista, ja tsadaa, hänellä onkin varaa ostaa se.
[/quote]
voi herran aika sentään minkä ikäisiä olette? Siis oikeasti miten reppanoita ihmiset ovat raha asioissa nykyään?
aika miehen rahankäyttö täytty valvoa siis oikeasti
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:45"]
Meillä on yhteinen tili eikä ollenkaan omia tilejä. Yksinkertaista ja helppoa. Täydellinen luottamus puolin ja toisin. Mies käy töissä ja sen jälkeen rentoutuu perheen kanssa. Enpä muista milloin olis käyttänyt rahaa johonkin muuhun kuin bensaan koska teen lounaat hänelle töihin. Mä sitten taas höylään kummankin edestä mutta kun aina vaan tilillä on rahaa ja saldo noususuhdanteinen ja kaikkea löytyy mitä haluaa niin viime vuodet olen tullut nuukaksi:) Nautin siitä kun saldo nousee ja ruokakaupan kuitti on nihilistisen pieni mutta syödään hyvin:) Aina on viimisen päälle romppeet mutta oikeasti niihinkään ei mene paljon rahaa. Luulen että ihmisillä rahat menee suurimmaksi osaksi kaikkeen jonninjoutavaan pikkusisustussälään ja rätteihin:)
[/quote]
Meilläkin yhteinen tili. Huvitti tuo sinun kertomasi, ettei mies käytä rahaa - ihan sama meilläkin. Joskus viime kuussa sanoi, että kävi nostamassa kaksikymppiä, kun töissä keräsivät läksiäislahjaa.
Näin se varmaan menee muissakin perheissä. Naiset hoitavat raha-asiat, ostavat ruuat, vaatteet, kaiken.
[/quote]
No voi herranne aika sentään . No ei todellakaan aikuinen mies moisen suostu mitä ihmeen vässyköitä teillä naiset on miehinä?
Vanhemmillani oli yhteinen tili. Koska heillä oli keskinäinen omistusoikeustestamentti, sai äiti käyttää tiliä normaalisti isän kuoleman jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:54"]
meillä ollut jo 40 v yhteinen tili, jonne kaikki rahat on läntätty ja sieltä omilla korteilla osteltu ja laskut maksettu. Isoista ostoksista toki sovittu yhdessä.
Ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa.
[/quote]
Eihän ongelmia ole niin pitkään, kun molemmat ovat elossa ja oikeustoimikelpoisia. Tiedäthän, että kuoleman jälkeen vainaan tili suljetaan, eikä siltä saa maksaa kuin vainajan laskuja? Tarkista ainakin pankista, että tili on sellainen, että saat edes omat rahasi käyttöön, jos puolisosi kuolee tai joutuu edunvalvontaan?
Ei yhteisen tilin ongelmia aiheuta aina se toinen osapuoli vaan viranomaiset. Tämä on hyvä tiedostaa.