Pariskunnalla yhteinen tili?
Kokemuksia tarvis.. Miten on toiminut, jotain ehtoja tjsp..? Ja millä tavalla ihmiset toteuttanut?
Pari variaatiota joskus kuullut, toisessa läntätään kaikki rahat yhelle tilille, mihin molemmilla kortit, ja sieltä maksetaan laskut, ruoat jne.
Itse ajattelin, että länttää kaikki rahat yhteiselle tilille, maksaa sieltä laskut ja molemmille omille tileille ehkäpä joku 100e/kk "viikkorahaa", jonka kummatki saa käyttää aivan mihin tahansa, vaikka tuhlaa koko summan pelikoneeseen, jos siltä tuntuu. Ja ollaan puhuttu pari kertaa että jos pistäs yhteisen tilin pystyyn, koska saadaan niin eriaikaan palkat, ja jotenkin tuntuu niin hankalalle kun joutuu miettii jatkuvasti kumpi maksaa mitkäkin laskut, mihin itse voi käyttää rahaa ja että onko sillä toisella rahaa? Myös palkan suuruudet vaihtelevat, eihän siinä sitten paljoa ois vaikeaa jos ois kiinteet palkka summat. :)
Kommentit (51)
Meillä on aina ollut yhteiset rahat ts molemmilla käyttöoikeus toisen tiliin. Käytännössä mies ei edes tiedä mitä tililleen tulee ja mihin se menee kun mä olen aina hoitanut kaikki raha-asiat. On ihan tyytyväinen jos saa ostaa jotain, pääsee reissaamaan jne. Mutta koskaan ei shoppailla toisen tietämättä mitään. Joku perintö on sitten ollut ainakin osittain täysin "omaa rahaa" millä on ostettu harrasteauto tms. Tulojen suhde ollut n 60/40.
Perheen nuoripari aikoinaan mietti raha-asioita ja neuvoin heitä tekemään yhteisen taloustilin koska molemmat halusivat pitää osan rahoista täysin ominaan. Toiminut hyvin jo vuosia heillä. Jos sille tilille jää jotain rahaa yli se käytetään matkoihin tms yhteiseen kivaan.
43 jatkaa vielä:
meillä on 50:siä ystäväpareja jotka kaupassa arpoo kuka maksaa, riitelevät uuden sohvan ostosta (kumman vuoro maksaa) ja ravintolassa splittaavat laskun. Mun mielestä hirveää, yhteinen taloushan perhe on!!
No meillä (avopari) on ollut yhteinen tili siitä asti, kun lapset syntyyivät. Ajattelin, että lasten hankinnat maksettais siltä tililtä. Sinne siirsi sit kumpikin tonnin ja kun ne oli käytetty, ei tiliä enää tullut käytettyä. Kummallakin palkka tulee omalle tilille ja kumpikin maksaa omat laskunsa.
Alussa mä maksoin asumiskulut (mun asunto), sit vuokra-asunnon vuokra puokkiin ja mä maksoin sähköt, nyt taas mies maksaa asumiskulut, kun asumme hänen perimässään talossa. Lasten kulut (1-12v.)olen maksanut tähän asti, nyt hommaan heille kortit, jotka veloitetaan miehen tililtä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:45"]
Meillä on yhteinen tili eikä ollenkaan omia tilejä. Yksinkertaista ja helppoa. Täydellinen luottamus puolin ja toisin. Mies käy töissä ja sen jälkeen rentoutuu perheen kanssa. Enpä muista milloin olis käyttänyt rahaa johonkin muuhun kuin bensaan koska teen lounaat hänelle töihin. Mä sitten taas höylään kummankin edestä mutta kun aina vaan tilillä on rahaa ja saldo noususuhdanteinen ja kaikkea löytyy mitä haluaa niin viime vuodet olen tullut nuukaksi:) Nautin siitä kun saldo nousee ja ruokakaupan kuitti on nihilistisen pieni mutta syödään hyvin:) Aina on viimisen päälle romppeet mutta oikeasti niihinkään ei mene paljon rahaa. Luulen että ihmisillä rahat menee suurimmaksi osaksi kaikkeen jonninjoutavaan pikkusisustussälään ja rätteihin:)
[/quote]
Meilläkin yhteinen tili. Huvitti tuo sinun kertomasi, ettei mies käytä rahaa - ihan sama meilläkin. Joskus viime kuussa sanoi, että kävi nostamassa kaksikymppiä, kun töissä keräsivät läksiäislahjaa.
Näin se varmaan menee muissakin perheissä. Naiset hoitavat raha-asiat, ostavat ruuat, vaatteet, kaiken.
[/quote]
No voi herranne aika sentään . No ei todellakaan aikuinen mies moisen suostu mitä ihmeen vässyköitä teillä naiset on miehinä?
[/quote]
Meillä on juuri tuollainen tilanne, että mies ei käytä juuri yhtään rahaa. Hän ajaa aamulla töihin, tulee kotiin viiden, puoli kuuden maissa. Kahvin jälkeen lähtee/lähdemme päivästä riippuen lenkille, pelaamaan tennistä tai kuoroharjoituksiin. Illallinen on seitsemän jälkeen ja päivä on pulkassa.
Talvisin lauantaiaamuun kuuluu brunssi ja iltapäivällä ulkoilemme, sunnuntaina on perhetapaamisia lounaan merkeissä. Keväästä syksyyn viikonloput kuluu mökillä. Talviaikaan käymme muutamalla viikon lomalla, joiden järjestelyt on ulkoistettu minulle.
Joskus saan miehen Stockalle vaateostoksille, kun varaan ajan pukeutumisneuvojalle. Silloin ostetaan vuoden vaatteet kerralla!
Riippuu tosiaan paljon siitä mikä on "suhde rahaan", onko toinen pihi tai toinen tuhlaileva...
Mua aina huvittaa tämä vänkääminen, ei koskaan tulis mieleenkään että olis yhteinen tili, ja sit toi "yhteinen taloustili" jota hoetaan ku jotain mantraa. Meillä on omat tilit, ainoastaan, ja niiltä kumpikin maksaa omat laskunsa ja menonsa. Ruoka- ym. juoksevat kulut about puoliksi, ei jakseta räknäillä. Mies maksaa asuntolainaa koska talo on hänen, avioehto on.
Me avattiin yhteinen kauppatili kun muutettiin saman katon alle. Laitetaan tilille aina satasen verran rahaa vuorotellen, ja tältä tililtä maksetaan pääasiassa ostoskäynnit ja yhteiset ulkona syömiset.
Tämä toimii meillä loistavasti.
Ja varsinkin huvittavaa on tuo, että ensin siirrellään sille yhteiselle taloustilille ja neuvotellaan miten ne rahat käytetään ja sitten kumpikin sen jälkeen saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Siis wau. Jotenkin hassua kun on itse tottunut siihen että vaikka auton tai mp:n voi niillä omilla rahoillaan hankkia toiselle puoliskolle edes mainitsematta, itsenäisiä akuisia kun ollaan.
Lapsiperheessä ainakin on yhteinen tili kaikkein helpoin ratkaisu. Tilille tulevat palkat, äitiysrahat, kotihoidontuet, lapsilisät, stipendit, osingot, myyntivoitot, kaikki. Tililtä myös maksetaan lainat, asumiskulut, ruuat, vakuutukset, vaatteet, autot, huvit jne.
Ei ole mitää sopimista, rahansiirtelyä tai miettimistä. Kaikki hoituu melkein ihan itsestään.
Meillä on aina ollut omat tilit. Se on helpoin vaihtoehto, jos vaikka toinen kuolee, niin omaa tiliään saa käyttää. Laskut maksaa se, joka ehtii, mutta tietyt laskut on vakiintunut että toinen maksaa. Molemmilla on myös omat säästötilit, joilta maksetaan matkoja ja isompia hankintoja. Rahoja siirretään tarvittaessa puolin ja toisin. Ei ole koskaan edes ajateltu yhteisiä tilejä, meistä oli outoa kuulla ekan kerran, että joillain hyvätuloisilla tutuillakin on yhteinen. Ei me lasketa, kuka mitäkin ostaa, itsellekin saa ostaa itselle mitä haluaa eikä me sitä kytätä. Eikä olla mitään suurituloisia kuitenkaan. Meillä on ne samat tilit, mitkä kummallakin on ihan lapsesta asti olleet, mies tosin vaihtanut pankkia välillä. Mies on meillä tuhlaavaisempi ja tienaa enemmän, mutta so. Omat hankinnat ostetaan omilla rahoilla ja kun laskut tulee maksetuksi ajallaan, mitä väliä. Meillä on omat autot, joita työn takia tarvitsemme kumpikin ja niiden kulut maksamme omilta tileiltämme kumpikin, paitsi että olemme tankanneet puolin ja toisin sekä välillä vaihtaneet autoja tilanteen niin vaatiessa, välillä minulla on tarve miehen farkulle ja välillä mies haluaa ajaa minun ketterämmällä kauppakassilla.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:54"]
meillä ollut jo 40 v yhteinen tili, jonne kaikki rahat on läntätty ja sieltä omilla korteilla osteltu ja laskut maksettu. Isoista ostoksista toki sovittu yhdessä.
Ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa.
[/quote]
Eihän ongelmia ole niin pitkään, kun molemmat ovat elossa ja oikeustoimikelpoisia. Tiedäthän, että kuoleman jälkeen vainaan tili suljetaan, eikä siltä saa maksaa kuin vainajan laskuja? Tarkista ainakin pankista, että tili on sellainen, että saat edes omat rahasi käyttöön, jos puolisosi kuolee tai joutuu edunvalvontaan?
Ei yhteisen tilin ongelmia aiheuta aina se toinen osapuoli vaan viranomaiset. Tämä on hyvä tiedostaa.
[/quote]
Pankissa hössötettiin tästä samasta asiasta, totesin vaimolle että jos kuolen, niin käy ensimmäisenä nostamassa tili tyhjäksi, että ei tarvi olla lasten kanssa ilman ruokaa, kyllä ne vainajan raha-asiat ehtii sitten myöhemmin katsoa kuntoon.
[/quote]
Ei onnistu. Tililtä ei kuoleman jälkeen saa enää nostaa mitään
Meillä on ollut yhteiset rahat siitä lähtien kun yhteen muutettiin (3kk tapaamisen älkeen). Se maksoi jolla rahaa. Naimisiin kun mentiin 3v päästä laitettiin kaikki tilit yhteisiksi ja ei ole ongelmmia ollut näiden 22v aikana jotka yhdessä ollaan oltu.