Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnalla yhteinen tili?

Vierailija
11.04.2015 |

Kokemuksia tarvis.. Miten on toiminut, jotain ehtoja tjsp..? Ja millä tavalla ihmiset toteuttanut?

Pari variaatiota joskus kuullut, toisessa läntätään kaikki rahat yhelle tilille, mihin molemmilla kortit, ja sieltä maksetaan laskut, ruoat jne.

Itse ajattelin, että länttää kaikki rahat yhteiselle tilille, maksaa sieltä laskut ja molemmille omille tileille ehkäpä joku 100e/kk "viikkorahaa", jonka kummatki saa käyttää aivan mihin tahansa, vaikka tuhlaa koko summan pelikoneeseen, jos siltä tuntuu. Ja ollaan puhuttu pari kertaa että jos pistäs yhteisen tilin pystyyn, koska saadaan niin eriaikaan palkat, ja jotenkin tuntuu niin hankalalle kun joutuu miettii jatkuvasti kumpi maksaa mitkäkin laskut, mihin itse voi käyttää rahaa ja että onko sillä toisella rahaa? Myös palkan suuruudet vaihtelevat, eihän siinä sitten paljoa ois vaikeaa jos ois kiinteet palkka summat. :)

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:39"]Meillä on ainakin toistaiseksi toiminut hyvin niin, että on erilliset tilit. Mies maksaa asumisen ja minä ostelen kaupasta vessapaperia, pyykinpesuaineita jne juttuja useimmiten. Muuten maksellaan ruokia suurinpiirtein vuorotellen. 
[/quote]

Toivottavasti asutte vuokralla.

Vierailija
2/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:39"]Meillä on ainakin toistaiseksi toiminut hyvin niin, että on erilliset tilit. Mies maksaa asumisen ja minä ostelen kaupasta vessapaperia, pyykinpesuaineita jne juttuja useimmiten. Muuten maksellaan ruokia suurinpiirtein vuorotellen.  [/quote] Toivottavasti asutte vuokralla.

[/quote]

Ohis - Sillä ei avioliitossa ole väliä, ellei ole sellaista avioehtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili, jolle tulee molempien palkat. Toimii silloin kun molemmilla on täysi luottamus toiseen rahankäyttäjänä. Helppoa, kun koskaan ei tarvitse keskustella rahasta, ja siitä, kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
4/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on helpompaa, kin on vaan niin rikas, että ei tarvii moista murehtia

Vierailija
5/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen käyttötili ja yhteinen säästötili. Kummallakin sitten vielä ns.omat tilit. Hyvin toiminut liki 25 v.

Vierailija
6/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja yhteinen taloustili, johon siirretään tietty summa joka kuukausi. Sieltä menee ruokaostokset, kodin käyttötavarat ym. Ollaan myös sovittu, että jos haluaa ostaa itselleen jotain herkkua niin ei maksa taloustililtä vaan omaltaan :)

Laskuja maksetaan aikalailla tasan, mies ehkä hieman enemmän kun tienaa enemmän. Toisen tililtä lähtee lainanlyhennys, toinen maksaa yhtiövastikkeen ja puhelimet ja netin, menee aika yhteen. Jne. 

Vierailija
7/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili, kaikki tulot sinne, kaikki laskut sieltä. Ylimääräinen mahdollisesti siirretään eri tilille säästöön (yhteinen myös). Ja siinä se.

Vierailija
8/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tlilit ja kerran kuussa molemmat siirtää sovitun summan yhteiselle taloustilille, josta maksetaan kaikki yhteiset asumisern ja syömiseen yms. kuuluvat jutut.

Lopuilla rahoilla kumpikin saa tehdä mitä haluaa. Käytännössä kumpikin säästää osan ja osan käyttää vaatteisiin, menoihin, omiin ostoihin..

Näin mielestäni paras. Talousasiat tulee hoidettua ilman riitaa ja kuitenkin toisen omilla rahoilla tehtyihin ostoihin ei toisella ole valittamista.

Vierailija
9/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omat tilit, rahat on yhteisiä. Se maksaa, kummalla on rahaa ja jos toiselta loppuu, toinen siirtää hänelle lisää. Säästötili on erikseen. Näin toimii hyvin, kun kummallakin on samat kulutustottumukset ja palkkaa tulee sen verran, ettei se yleensä lopu kesken ennen seuraavaa palkkapäivää (ja jos niin kävisi, maksetaan loppukuun menot luotolla).

Vierailija
10/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:45"]

Meillä on yhteinen tili eikä ollenkaan omia tilejä. Yksinkertaista ja helppoa. Täydellinen luottamus puolin ja toisin. Mies käy töissä ja sen jälkeen rentoutuu perheen kanssa. Enpä muista milloin olis käyttänyt rahaa johonkin muuhun kuin bensaan koska teen lounaat hänelle töihin. Mä sitten taas höylään kummankin edestä mutta kun aina vaan tilillä on rahaa ja saldo noususuhdanteinen ja kaikkea löytyy mitä haluaa niin viime vuodet olen tullut nuukaksi:) Nautin siitä kun saldo nousee ja ruokakaupan kuitti on nihilistisen pieni mutta syödään hyvin:) Aina on viimisen päälle romppeet mutta oikeasti niihinkään ei mene paljon rahaa. Luulen että ihmisillä rahat menee suurimmaksi osaksi kaikkeen jonninjoutavaan pikkusisustussälään ja rätteihin:)

[/quote]

Meilläkin yhteinen tili. Huvitti tuo sinun kertomasi, ettei mies käytä rahaa - ihan sama meilläkin. Joskus viime kuussa sanoi, että kävi nostamassa kaksikymppiä, kun töissä keräsivät läksiäislahjaa.

Näin se varmaan menee muissakin perheissä. Naiset hoitavat raha-asiat, ostavat ruuat, vaatteet, kaiken.

Vierailija
11/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan hyviä ideoita miten toteuttaa ja kokemuksia että on toiminut :) Meilläkin toki mennyt niin, että jos toisella ei ole rahaa, toinen antaa.. Mutta jotenkin tosi nihkeetä molemmilla ruinata toiselta vuoronperään, vaikka siinä mitään pahaa ei ole. Sentakia koettu että yhteinen vois olla hyvä.

Vierailija
12/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 21:04"]Se on helpompaa, kin on vaan niin rikas, että ei tarvii moista murehtia
[/quote]
Minusta tuntuu, että juuri niillä tyhjätaskuilla on yhteinen tili. Mitä väliä, kun se on jok tap aina tyhjillään.

Vierailija
13/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili mihin tulee palkat ja sieltä maksetaan laskut ja kaikki ostokset. Molemmat ostaa itselleen sen mitä tarvitsee tai haluaa eikä siihen mitään lupia tarvita toiselta. Aina on tilillä vielä ollut rahaa kun seuraava palkka tullee. Sitten meillä on erikseen yhteinen säästötili. Sekä lapsella oma tili minne menee lapsilisät.

Vierailija
14/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin meinattiin miehen kanssa yhteinen tili tehdä. Luotetaan toisiimme ja eipähän tarviisi aina miettiä kumpi maksaa kun meillä on oikeastaan kaikki laskut yhteisiä. Tullaan tienaamaan silloin nsuurinpiirtein saman verran tai minä jopa enemmän.

Vierailija
15/51 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pelkästään omat tilit. Tosin on myös avioehto, joten käy järkeenkin. Toimimme siten, että joka kuussa mies maksaa minulle summan, joka kattaa puolet vuokrasta+muista asumismenoista+keskimääräisestä ruokakaupan laskusta+kuukaudelle jaetun summan muista yhteisistä menoista (esim. vakuutus). Minä sitten makselen kaikki laskut ja käyn kaupassa lukuunottamatta satunnaisia miehen pistäytymisiä hakemaan jotain tarvittavaa. Nuo keskiarvot on laskettu ihan todellisen kulutuksen mukaan ja useamman kuukauden oli ruokakaupan lasku niin samansuuruinen, että voimme molemmat luottaa siihenkin summaan.

Toimimme näin, koska mies on avuton laskujen maksun kanssa eikä tajua tuoda kaupasta peruselintarvikkeita (oman yrityksen asiat sujuu, mutta siihen meneekin kaikki asiainhoitokapasiteetti häneltä). Minua ei haittaa, koska järjestelmä toimii ja mies osallistuu muuten kotihommiin riittävästi, joten ikuinen kaupassakäyntinakki ei käy minulle taakaksi. Mies myös pystyy laittamaan tuon summan tililleni aina joka kuun 1. päivä, koska hänellä on yrityksestään sen verran hyvät tulot, ettei oma tilinsä ole koskaan nollilla.

Molemmilla on omat säästöt, miehellä monta kertaa suuremmat kuin minulla. Mutta tosiaan on edelleen se avioehto, joten ei minulla ole niihin mitään automaattista oikeutta. Luotan mieheen ja suhde on kuitenkin vankalla pohjalla, täysi ymmärrys on molemmilla, että jos minä jonkin hädän takia tarvitsisin häneltä enemmän rahallista avustusta tai hänen pitäisi maksaa asumisemme jonkin aikaa kokonaan, hän maksaisi kaiken tarvittavan mukisematta — ei kuitenkaan mitään huvin vuoksi ostelua, koska on itse tarkka rahoistaan.

Olen ehdottanut myös tuota, että olisi yhteinen taloustili, mutta mies oli sitä mieltä, ettei sitten ole selvää, mitä tapahtuu, jos sille tilille jää ylimääräistä rahaa. Samapa tuo minulle, menee tämä näinkin.

Vierailija
16/51 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit, mutta rahat ovat yhteisiä. Käytetään kummankin tililtä rahaa ihan tasapuolisesti eikä mitenkään katsella koskaan kuka on maksanut mitäkin. Kaikki kuitenkin menee mikä tuleekin ja sen tililtä maksetaan, missä sattuu olemaan rahaa. Hyvin on toiminut.

Vierailija
17/51 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili. Toimii hyvin, mutta vain koska olemme tosi samankaltaisia rahankäyttäjiä. Tienaamme suurinpiirtein saman verran, minä hiukan (n. 100€ nettona) enemmän kuin mies ja lisäksi miehellä on poika, jonka kulut menevät samaiselta tililtä. Olen sitoutunut tähän perheeseen (jo yli 10 vuotta oltu yhdessä), joten tuolla ei ole minulle mitään väliä.
Ymmärrän hyvin niitäkin, joilla on erilliset tilit. Jos toinen on tarkka rahoistasn ja toinen tuhlari, on tuo taloustili varmasti parempi, ettei tarvitse rahasta riidellä.

Vierailija
18/51 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa ja yhteisissä nimissä tilit. Rahat yhteisiä ja kummallakin vapaus siirtää rahoja tililtä toiselle. Yhdessä maksetaan laskut ja muut.

Yhteinen talous. Ois vaan hankalaa ja lisätyötä aiheuttavaa alkaa erittelemään kaikki..

Isommista hankinnoista keskustellaan aina etukäteen.
Mä olen ehkä vähän sääateliäämpi ja mies voisi tuhlailla omiin harrastuksiin..mut niistäkin selvitään keskustelemalla.

Ois suorastaan outoa jos olisi omat rahat ja pitäs alkaa vääntämään siitä kuka on ostanut enemmän veskipaperia meidän 7hengen talouteen yms.

Vierailija
19/51 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ollut jo 40 v yhteinen tili, jonne kaikki rahat on läntätty ja sieltä omilla korteilla osteltu ja laskut maksettu. Isoista ostoksista toki sovittu yhdessä.

Ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa.

Vierailija
20/51 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:33"]

Mieluummin molemmille omat tilit, mistä siirtää tietyn summan yhteiselle taloustilille. Joko molemmat siirtävät saman summan tai sitten sovitte summat tulojen mukaan.

[/quote]

Tämä voisi olla toimivin vaihtoehto. Omassa perheessä on toiminut parhaiten se, että on ollut käyttöoikeus toisen tiliin. Siis ei korttia, mutta laskut on voinut maksaa siltä tililtä jolla on sattunut olemaan rahaa.

Yhteinen tili parin ainoana tilinä pitäisi lailla kieltää. Seurasin sivusta, kuinka vaikeaa se oli, kun ikääntyvästä parista toinen sairastui ja joutui edunvalvontaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi