Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Olen kuullut myös lähipiirissäni olevalta lääkäriltä, että he saavat alennuksia lääkkeistään apteekeista. Myös niistä, jotka ovat itse itselleen määränneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on teillä syy olla kateellinen.
Miten ihmeessä tämä on teiltä pois?Ai miten on pois muilta, että erikoissairaanhoidon lähetteet, maksuttomat yksityiskäynnit ja reseptit riippuvat kontakteista? Koko keskustelu on absurdi. Kyseessä on suurin etuoikeus mitä ihminen voi nauttia, ilmainen, jonoton terveydenhuolto.
Äitini olisi hengissä jos hän olisi saanut lähetteensä ajoissa. Mutta eipä saanut.
Olen eri, mutta et kyllä vieläkään kertonut miten se jonkun muun saama resepti on sinulta pois. Ajatteletko, että jos ei lääkäri kirjoittaisi sitä reseptiä lapselleen niin se sana resepti tulisikin simsalabim sinulle? Lääkäreillä on joku sisäinen reseptikiintiö joka pitää saada täytettyä, ja jos ei sitä saa läheisiin käyttää niin lääkärit lähtevät kadulle kirjoittelemaan reseptejä satunnaisille vastaantulijoille?
Älä viitsi olla naiivi. Se on pois _tasapuolisuudesta_ - tiedätkö mitä se tarkoittaa? Demokratiassa se on ihan juurikin Muilta Pois.
Vierailija kirjoitti:
Mutta labrakokeita lääkäri ei voi itselleen määrätä. Heidän täytyy mennä myös työterveyteen kuten muidenkin kuolevaisten
Mä voin näpytellä itselleni huomisaamuksi afos, ferritiini ja psa-laboratoriopyynnöt itselleni ja katsoa koneelta vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei ole keneltäkään pois, jos joku lääkäri hoitaa läheisiään omalla ajalla. Sehän vapauttaa vain niitä oikeita aikoja muille.
Kyllä se on. Ihan juuri kaikilta muilta pois.
Vierailija kirjoitti:
Mutta labrakokeita lääkäri ei voi itselleen määrätä. Heidän täytyy mennä myös työterveyteen kuten muidenkin kuolevaisten
No ei, yksityisellä puolella mennään kysymään kollegan mielipidettä ja ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on teillä syy olla kateellinen.
Miten ihmeessä tämä on teiltä pois?Ai miten on pois muilta, että erikoissairaanhoidon lähetteet, maksuttomat yksityiskäynnit ja reseptit riippuvat kontakteista? Koko keskustelu on absurdi. Kyseessä on suurin etuoikeus mitä ihminen voi nauttia, ilmainen, jonoton terveydenhuolto.
Äitini olisi hengissä jos hän olisi saanut lähetteensä ajoissa. Mutta eipä saanut.
Miten kuvittelet sen, että lääkäri lakkaa vapaa-ajalla ilmaiseksi auttamasta läheisiään _lyhentävän_ hoitojonoa? Kuvittelet että se siinä tapauksessa tekisi ylitöitä palkalla?
Kyllä harvoin ne haastavat erikoissairaanhoidon keissit on ystävänpalveluksia, vaan lähinnä joku reseptinuusinta tai antibiootti korvatulehdukseen jne. Jos ei tuttu lääkäri kirjoita niin ihminen on yksi lisää jonossa ja se lääkäri nauttii ansaittua vapaa-aikaansa.
T köyhä yh
Täällä puhutaan täyttä roskaa. Oikeasti nykyisin ollaan tosi tarkkoja sukulaisille kirjoitetuista resepteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tällä viikolla tutkin omalla yksityisellä vastaanotolla ilmaiseksi, tuttuni lapsen ja hän sai vaivaansa lääkkeet ja otettiin verikokeet. Ei ollut varaa maksaa ja julkiselle et pääse. Ei ollut läheinen mutta tuttuni joka kääntyi puoleeni. Joulumieltä kaikille.
Entä ne joilla ei ole varaa maksaa eikä oikeita tuttuja lähipiirissä?
Eivät ne häneen vaikuta ”kun eivät ole hänen tuttujaan/läheisiään”. Näin toimii lääkärilogiikka ihnisyydessä.
*kylmät väreet*
Tämä 😱
Harmillista lukea, että monien mielestä yhtäkään ei saisi auttaa hoitamalla ilmaiseksi, jos ei tarjoa samaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut myös lähipiirissäni olevalta lääkäriltä, että he saavat alennuksia lääkkeistään apteekeista. Myös niistä, jotka ovat itse itselleen määränneet.
Apteekkarit ei alennuksia anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, yksityisellä puolella mennään kysymään kollegan mielipidettä ja ilmaiseksi.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis toki alennuksen saa lääkkeistä esimerkiksi TAYSin bonuskortilla☺. Se on tosi mukavaa kun just tällä viikolla on mielialalääkitys -40 pros. Jess.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on alapeukutettu? Eikö pidä paikkaansa vai eikö vaan pidetä oikeudenmukaisena?
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö, olen määrännyt monet kerrat. Ei ole työnantajan tai potilaiden etu, että perutaan useamman tunnin ajalta potilasaikoja jotta voin juosta työterveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, elämä on. Kaikille ei ole samat kortit ja hyvä niin.
Jokainen voi myös omalla opiskelupaikan valinnalla vaikuttaa siihen, millaisia taitoja oppii ja millaisia valmiuksia ne antavat. Ei kukaan kiellä hakeutumasta ammattiin jota voi hyödyntää myös siviilissä. Kyllä minullakin käy kateeksi ihmiset joilla on perhepiirissä esim. putkari, sähkäri tai lakimies, mutta en minä silti ole kieltämässä näitä ihmisiä käyttämässä tietotaitoaan siviilissä. Se olisi minusta absurdia.
Harva voi valita opiskelupaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan täyttä roskaa. Oikeasti nykyisin ollaan tosi tarkkoja sukulaisille kirjoitetuista resepteistä.
Yhtä sukulaista alkoi sitten ihan tosissaan pelottaa, että dementoituneelta lekurimummolta viedään respetinkirjoitusoikeudet kun kansa kyllästyy eliitin porsasteluun 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos oireet ovat sellaiset että erikoissairaanhoitoon on tarve, aina pääsee arvioon. Julkisella toki ei lähetettä heru helposti mutta koittakaa nyt tajuta että yksityinen sairaanhoito ja erikoissairaanhoito on eriasia.
Erikoissairaanhoitoa saa sekä yksityiseltä että kunnalliselta puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei ole keneltäkään pois, jos joku lääkäri hoitaa läheisiään omalla ajalla. Sehän vapauttaa vain niitä oikeita aikoja muille.
Kyllä se on. Ihan juuri kaikilta muilta pois.
Miten se sinulta on pois, jos naapurisi saa Burana reseptin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
"Vahvistavat luokkajakoa"
Aha. Kuka tahansa voi hakea ja päästä lääkikseen. Ei se ole mikään taikurikoulu a'la Tylypahka.
T. Vaatimattomista oloista lääkäriksi lukenut
Niin. Minusta kyllä tulisi erinomainen lääkäri, mutta en minä ymmärtääkseni voi tästä suoraan hakea lukemaan lääkäriksi kun pitäisi käydä ensin lukio jonneka taas en aikoinaan mennyt olosuhteista johtuen. Olen tässä viimeiseb 10 vuoden aikana lukenut kolmen lukion verran, mutta edes se yhdessä älykkyyteni kanssa ei anna minulle mahdollisuutta hakea lukemaan lääkäriksi. Valitan.
Vierailija kirjoitti:
Onpas tämä aihe mennyt tunteisiin.
Ainahan siinä läheiset ja kaverit hyötyvät, kun jollakin on erityissuhteita tai muuta yleisesti haluttua.Kateelliset voivat opiskella vaikka lähihoitajiksi. Yksi sukulaiseni on ”vain" lähäri, mutta hänellä on suhteita (ei seksuaalisia, toim. huom.) muutamiin lääkäreihin, ja saa helposti sekä reseptit että lähetteet. Lisäksi on mm. junaillut koronarokotteet etuajassa koko suvulle, iästä viis. Tämä ei välttämättä lääkäriltä edes onnistu. 😏
Lääkärinä sanoisin, että olisi kiusallinen työkaveri tuollainen lähäri, joka on aina vailla reseptejä ja lähetteitä ilman potilassuhdetta.