Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?

Vierailija
26.12.2021 |

Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?

Kommentit (697)

Vierailija
141/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tämä kateus on huomattu, minullekin on pari kertaa piikitellyt proviisori jotakon tarpeetonta hakiessani sukulaisen kirjoittamaa reseptiä. Ja kyseessä on ollut niinkin eksoottisia päihdyttäviä aineita kuin antihistamiinit, antibiootit ja ehkäisypillerit. Mutta kai munkin pitäisi pikkujuttujen takia mennä tukkimaan terveyskeskuksia, että kellään ei tule paha mieli.

Mistä se proviisori tietää sukulaissuhteestasi? Vai asutko jossain pienellä kylällä? Mulle on äiti tai aviomies kirjoittanut kaikki mahdolliset reseptit aina, koskaan ei ole mitään sanottu vaikka olen kyllä kertonut että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheiseni kun on esimerkiksi sanottu että resepti menee tyhjäksi ja pitää ottaa lääkäriin yhteyttä uusimisen vuoksi.

Miksi sanoit että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheisesi?

On se resepti kuitenkin uusittava.

En itse kehtaisi mennä apteekkiin mainostamaan että suvussani on 9 lääkäriä. Hullunahan ne minua pitäisivät. Joskus on lipsahtanut että pitää pyytää Liisaa uusimaan resepti.

Vierailija
142/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateellisten paapatusta. Itseäni ei häiritse yhtään näiden mielipide. Autan tottakai läheisiäni kun siihen minulla on tiedot ja taidot. Se on minun oikeus jos niin haluan eikä keneltääkään teiltä pois koska en toimi muutenkaan julkisella puolella (onneksi). Täällä voi huudella kuka tahansa mitä tahansa, fakta on se, että moni ei pääse edes lääkikseen, ja hyvistä lääkäreistä on pulaa. Läheiseni avuntarve menee aina etusijalle, tottakai, he ovat minulle tärkeitä, teistä kukaan ei ole.

Ei tarvinne tämän narsistisen puheenvuoron jälkeen kysyä, miksi soveltuvuuskokeita ajetaan lääkikseen? Etenkin narsistisen persoonallisuushäiriön osalta? Millaiselle ihmiselle vain ”läheiset” ovat tärkeitä ihmisiä? Entä lääkärille? Yksityislääkärille?

Aivan!

Kuvitteletko oikeasti että kun käyt lääkärin vastaanotolla olet lääkärille jotenkin erityisen tärkeä, työtään se lääkärikin tekee samoin kun vaikka jäteautonkuljettaja joka hakee roskasi pihalta tai lastenhoitaja joka hoitaa lapsiasi päiväkodissa. Et sinä näille ammattilasille tärkeä ole, unohtavat saman tien kun asiasi on hoidettu. Pääasia että asiasi hoidetaan hyvin ja hyvää ammattietiikka noudattaen ja sen pitäisi sinulle riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä syy olla kateellinen.

Miten ihmeessä tämä on teiltä pois?

Vierailija
144/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kirjoittaa reseptejä mutta ei mitä tahansa koska kaikkea tarkkaillaan ja kaikesta jää jälki. Järki käteen nyt, ei tätä kannata kadehtia.

Mikä jälki ja minne ja milloin?

Reseptejä ei voi kirjoittaa kuin sähköisesti. Täytyy mennä potilastietojärjestelmää ja kirjoittaa teksti. Resepti menee reseptikeskukseen ja pysyy siellä ikuisesti. Kaikesta jää tosite.

lääkemääräyksen voi soittaa myös puhelimitse apteekkiin, luuletko että sähköinen kanta järjestelmä toimii aina no ei todellakaan vaan on kaatunut jo useita kertoja sen jälkeen kun se on perustettu. Siksi täytyy olla myös jokin toinen. mahdollisuus lääkkeitä määrätä. Potilastietojärjestelmään ei myöskään joka kerta kirjata kun resepti uusitaan/määrätään.

Mutta jälki siitä jää silti. Olen sairaanhoitaja ja tiedän kyllä puhelireseptimahdollisuuden. Reseptien uusimisia ei yleensä kirjata, mutta uudet määräykset kyllä. Toki lääkärin teksteissä on hurjat erot. Osa kirjaa tosi tarkkaan kaiken. Osa vain toteaa parilla rivillä jotain. Lääkärin työssäkin periaate on, että mitä ei ole kirjattu niin ei ole tehty. Potilaan tutkiminen ja vointi tulee kirjata tarkkaan.

Vierailija
145/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tarvitessani yrittänyt saada terveysasemalta aikaa jonkin vaivan hoitoon, mutta siellä ei joko vastata puhelimeen ollenkaan, soiteta takaisin tai todetaan vain, että aikoja ei ole, silloin olen joutunut turvautumaan lähipiirini apuun ja saanut antibiootit korvatulehdukseen ja  pissatautiin. Onneksi on tämä vaihtoehto. Päivystykseen en lähde tuntikausiksi jonottamaan korona-aikana.

Näin siis Turussa julkinen terveydenhoito toimii.

Mites niillä joilla ei satu olemaan tätä lähipiiriä mihin turvautua?

Ja sitten tässä ketjussa sanotaan, että äly hoi, ei saa olla kateellinen. Todellakin saa olla vastaavasta kateellinen. Kyseessä on järkyttävä epäkohta, hoito riippuu tuttavuussuhteista. Siis korruptiovapaassa Suomessa. Ja täällä väitetään, ettei mitään ongelmaa.

Vierailija
146/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöyristynyt olen kun luen tätä. Lääkärin vastaanotto ilmaiseksi, lähetteet erikoissairaanhoitoon, reseptit ja sairaslomat puhtaasti suhteilla eivät ole millään tavoin verrattavissa siihen miten kokki kokkaa kotona. Kyseisessä toiminnass hyödynnetään julkisia varoja. Lähete erikoissairaanhoitoon kaverisuhteilla asettaa ihmiset täysin epätasa-arvoiseen asemaan. Verrattavissa siihen, että valtion virkasmies antaisi tuntuvat verotusedut koska Sirpa on mun kaveri.

Erikoissairaanhoitoon ei perusteetta lähetetä. Johtava lääkäri seuraa lähetteitä, ja lähete tulee kyllä bumerangina takaisin, jos erikoislääkäri näin päättää.

Yksityislääkärinä kun lähetteen tekee, ei mitään johtavaa lääkäriä ole hengittämässä niskaan.

Ei ole, mutta ei se vastaanottaja hyväksy yksityisen lähetteitä yhtään sen helpommin kuin julkisenkaan. Useimmissa sairauksissa on olemassa tietyt kriteerit joilla potilaan voi lähettää, ja jos ne ei täyty lähete palautetaan.

Vierailija
147/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kirjoittaa reseptejä mutta ei mitä tahansa koska kaikkea tarkkaillaan ja kaikesta jää jälki. Järki käteen nyt, ei tätä kannata kadehtia.

Mikä jälki ja minne ja milloin?

Hiukka sitä ihmetellään jos sama lekuri jatkuvasti kirjoittelee paperireseptejä- menee reseptinoikeuskirjoitus ainakin PKV-lääkkeille ja sen jälkeen ammattia saa harjoittaa vain toisen valvonnan alla.

Eläköön e-reseptit!

Myös eläkkeellä olevat latvalahot lekurit saavat kirjoitella reseptejä. Tätä en ole koskaan tajunnut. Jos luvan on kerran saanut, se on ikuinen.

Onko tämä totta?

On totta, luvat voidaan viedä vain jos joku hoksaa oikealle taholle väärinkäytöstä valittaa ja asiaa aletaan tutkimaan.

Käytännössä siis kuka tahansa lääkärimummo tai - paappa voi määrätä koko suvun lääkkeet vaikka työelämästä on 20 vuotta? On käytännössä elossapidettävä reseptiautomaatti! Miksi ihmeessä heillä on tällainen etuoikeus!

Ei helvetti 😳

Vierailija
148/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, elämä on. Kaikille ei ole samat kortit ja hyvä niin.

Vierailija
149/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöyristynyt olen kun luen tätä. Lääkärin vastaanotto ilmaiseksi, lähetteet erikoissairaanhoitoon, reseptit ja sairaslomat puhtaasti suhteilla eivät ole millään tavoin verrattavissa siihen miten kokki kokkaa kotona. Kyseisessä toiminnass hyödynnetään julkisia varoja. Lähete erikoissairaanhoitoon kaverisuhteilla asettaa ihmiset täysin epätasa-arvoiseen asemaan. Verrattavissa siihen, että valtion virkasmies antaisi tuntuvat verotusedut koska Sirpa on mun kaveri.

Erikoissairaanhoitoon ei perusteetta lähetetä. Johtava lääkäri seuraa lähetteitä, ja lähete tulee kyllä bumerangina takaisin, jos erikoislääkäri näin päättää.

Ei, "johtava lääkäri"ei seuraa lähetteitä. Otappa trollipaska selvää, mitä" johtava lääkäri" tekee.

Olen eri, mutta ei yleensä varmaan johtava lääkäri niitä lähetteitä arvioi, mutta kyllä ne arvioi joku kokenut erikoislääkäri joka voi niitä myös tietyin kriteerein käännyttää tai pyytää niihin täydennystä. Ei se todellakaan niin mene että jokainen lähete johtaa automaattisesti erikoissairaanhoitoon pääsemiseen.

Lopeta jankkaaminen.

" johtava lääkäri" , joka on nimike jostain historiasta tekee hallinnollisia hommia, ei lue lähetteitä.

Käy lukemassa Terveydenhuoltolaki, kun sulle ei vttu mene asia kaaliin. Erikoissairaanhoidon hoidon pääsystä määrätään tarkasti siellå alkaen hoidon arvioinnista ja sille on tarkat aikarajat. Sairaalat joutuvat maksamaan uhkasakkoja, jos eivät noudata noita lain määräyksiä. Jokainen, joka on joskus katsonut uutisia, tietää tämän.

Vietä enemmän aikaa lukien sanomalehtiä ja katsomalla uutisia, kuin täällä, niin oppisit jotain hyödyllistä.

Vierailija
150/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs veikkaat? Arvaa nouseeko tästä häly?Ja jis ei nouse, se nostetaan!

Vierailija
151/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai miten on pois muilta, että erikoissairaanhoidon lähetteet, maksuttomat yksityiskäynnit ja reseptit riippuvat kontakteista? Koko keskustelu on absurdi. Kyseessä on suurin etuoikeus mitä ihminen voi nauttia, ilmainen, jonoton terveydenhuolto.

Äitini olisi hengissä jos hän olisi saanut lähetteensä ajoissa. Mutta eipä saanut.

Vierailija
152/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityislääkärinä kun lähetteen tekee, ei mitään johtavaa lääkäriä ole hengittämässä niskaan.

Ei ole, mutta silti lähete voi tulla bumerangina takaisin. Asiallisiin, tarpeellisiin lähetteisiin ei puutu kukaan. On tietyt kriteerit mm tietokonetutkimuksille. Noin vain ei pääse.

Vierailija
153/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, elämä on. Kaikille ei ole samat kortit ja hyvä niin.

miksi se on hyvä?

Vierailija
154/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tarvitessani yrittänyt saada terveysasemalta aikaa jonkin vaivan hoitoon, mutta siellä ei joko vastata puhelimeen ollenkaan, soiteta takaisin tai todetaan vain, että aikoja ei ole, silloin olen joutunut turvautumaan lähipiirini apuun ja saanut antibiootit korvatulehdukseen ja  pissatautiin. Onneksi on tämä vaihtoehto. Päivystykseen en lähde tuntikausiksi jonottamaan korona-aikana.

Ja sitten tässä ketjussa sanotaan, että äly hoi, ei saa olla kateellinen. Todellakin saa olla vastaavasta kateellinen. Kyseessä on järkyttävä epäkohta, hoito riippuu tuttavuussuhteista. Siis korruptiovapaassa Suomessa. Ja täällä väitetään, ettei mitään ongelmaa.

Siis todellakin tämä on asia josta _tulee_ olla kateellinen ja katkera! Ja tämä _tulee_ saada loppumaan!

Vierailija
155/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tämä aihe mennyt tunteisiin.

Ainahan siinä läheiset ja kaverit hyötyvät, kun jollakin on erityissuhteita tai muuta yleisesti haluttua.

Kateelliset voivat opiskella vaikka lähihoitajiksi. Yksi sukulaiseni on ”vain" lähäri, mutta hänellä on suhteita (ei seksuaalisia, toim. huom.) muutamiin lääkäreihin, ja saa helposti sekä reseptit että lähetteet. Lisäksi on mm. junaillut koronarokotteet etuajassa koko suvulle, iästä viis. Tämä ei välttämättä lääkäriltä edes onnistu. 😏

Vierailija
156/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tietenkin. Onpa sulla ongelmat. 😂

Vierailija
157/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, mutta ei se vastaanottaja hyväksy yksityisen lähetteitä yhtään sen helpommin kuin julkisenkaan. Useimmissa sairauksissa on olemassa tietyt kriteerit joilla potilaan voi lähettää, ja jos ne ei täyty lähete palautetaan.

Näinhän se menee.

Vierailija
158/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miten on pois muilta, että erikoissairaanhoidon lähetteet, maksuttomat yksityiskäynnit ja reseptit riippuvat kontakteista? Koko keskustelu on absurdi. Kyseessä on suurin etuoikeus mitä ihminen voi nauttia, ilmainen, jonoton terveydenhuolto.

Äitini olisi hengissä jos hän olisi saanut lähetteensä ajoissa. Mutta eipä saanut.

Tämä. Ja sitten kermaperseet saavat ne sukulaisilta/tuttaviltaan. ”Miksi olette kateellisia!”

Hävetkää saatana!

Vierailija
159/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi elämme vapaassa maassa, jossa jokainen voi vapaasti valita ja hankkia suhteensa. Ja edelleen, sinä voit trollipska opuskella lääkäriksi, niin ei tarvitse kadehtia.

Vierailija
160/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, mutta silti lähete voi tulla bumerangina takaisin. Asiallisiin, tarpeellisiin lähetteisiin ei puutu kukaan. On tietyt kriteerit mm tietokonetutkimuksille. Noin vain ei pääse.

Pääsee kuules ihan mihin haluaa. Kunhan maksaa.