Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Jokainen joka kynnelle kykenee: nostakaa tästä meteli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tällä viikolla tutkin omalla yksityisellä vastaanotolla ilmaiseksi, tuttuni lapsen ja hän sai vaivaansa lääkkeet ja otettiin verikokeet. Ei ollut varaa maksaa ja julkiselle et pääse. Ei ollut läheinen mutta tuttuni joka kääntyi puoleeni. Joulumieltä kaikille.
Entä ne joilla ei ole varaa maksaa eikä oikeita tuttuja lähipiirissä?
Eivät ne häneen vaikuta ”kun eivät ole hänen tuttujaan/läheisiään”. Näin toimii lääkärilogiikka ihnisyydessä.
*kylmät väreet*
Ja minkä verran itse teet hyväntekeväisyyttä vieraiden ihmisten vuoksi? Illan viikossa? Töissä on ammattietiikka ja hyväntekeväisyyteen on meillä kaikilla mahdollisuus.
T köyhä yh
Eläinlääkärit eivät voi noin vaan tilata tukusta esim pkv- lääkkeitä, näitä seurataan. Että taas vahvaa tietoa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on teillä syy olla kateellinen.
Miten ihmeessä tämä on teiltä pois?Ai miten on pois muilta, että erikoissairaanhoidon lähetteet, maksuttomat yksityiskäynnit ja reseptit riippuvat kontakteista? Koko keskustelu on absurdi. Kyseessä on suurin etuoikeus mitä ihminen voi nauttia, ilmainen, jonoton terveydenhuolto.
Äitini olisi hengissä jos hän olisi saanut lähetteensä ajoissa. Mutta eipä saanut.
Olen eri, mutta et kyllä vieläkään kertonut miten se jonkun muun saama resepti on sinulta pois. Ajatteletko, että jos ei lääkäri kirjoittaisi sitä reseptiä lapselleen niin se sana resepti tulisikin simsalabim sinulle? Lääkäreillä on joku sisäinen reseptikiintiö joka pitää saada täytettyä, ja jos ei sitä saa läheisiin käyttää niin lääkärit lähtevät kadulle kirjoittelemaan reseptejä satunnaisille vastaantulijoille?
Älä viitsi olla naiivi. Se on pois _tasapuolisuudesta_ - tiedätkö mitä se tarkoittaa? Demokratiassa se on ihan juurikin Muilta Pois.
Niin, eli ei ole oikeasti muilta pois, mutta kun suomalainen kateus. Ei kiinnosta se mitä minulla on, vaan se ettei naapurilla ole enemmän. Suomalainen maksaa vaikka tonnin varmistuakseen ettei naapuri saa kahta tonnia. On tämä hauska maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut myös lähipiirissäni olevalta lääkäriltä, että he saavat alennuksia lääkkeistään apteekeista. Myös niistä, jotka ovat itse itselleen määränneet.
Joo, siis toki alennuksen saa lääkkeistä esimerkiksi TAYSin bonuskortilla☺. Se on tosi mukavaa kun just tällä viikolla on mielialalääkitys -40 pros. Jess.
Voi ei. TYKSin bonuskortilla saa ensi viikolla vain nesteenpoistolääkkeet ja laihdutuslääkkeet 20 prosentin tarjouksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Saahan sähköasentajakin tehdä oman kotinsa sähkötyöt
Ei ole millään tavoin verrattavissa. Toinen nauttii valtavaa etuoikeutta ja toinen tekee huoltotöitä. Miten voi kirjoitella reseptejä kenelle haluaa, jos ei ole hoitosuhteessa mistä virallisia potilasasiakirjoja?
Kuule, kyllä ne resptit menee sinne Kantaan, samoin diagnoosi ja hoitosuunnitelma.
Ei ne lekurit voi kirjoittaa resptejä baarissa, juhlissa, kaupassa eikä missään muuallakaan. Ainostaan vastaanotollaan.
Olet niin helvetin tollo, että hävettää sun puolesta. Mutta kusinen trollihan tuo kommentesi onkin.
Lääkäri voi kirjoittaa reseptin vaikka mökiltään tai kotoa tai vaikka baarissa. Siihen ei tarvita kuin nettiyhteys. Tervetuloa vuoteen 2021.
Kyllä siihen tarvii potilastietojärjestelmän, jonne resepti kirjoitetaan ja josta se menee reseptikeskukseen.
Paitsi poikkeustapauksessa, mulla oli kerran silmätulehdus mökkipaikkakunnalla ja käytiin miehen kanssa apteekissa niin, että mies saneli reseptin. Syyksi riitti ”tekninen häiriö”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta labrakokeita lääkäri ei voi itselleen määrätä. Heidän täytyy mennä myös työterveyteen kuten muidenkin kuolevaisten
Mä voin näpytellä itselleni huomisaamuksi afos, ferritiini ja psa-laboratoriopyynnöt itselleni ja katsoa koneelta vastaukset.
Jos meidän sairaalassa noin toimit, niin saat fudut aika hätäseen.
Ketju tallennettu, jokainen kohta varmistetaan Valvirasta. Sen jälkeen asiaa lähdetään ajamaan!
TAISTELKAA ELIITIN ETUUKSIA VASTAAN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, elämä on. Kaikille ei ole samat kortit ja hyvä niin.
Jokainen voi myös omalla opiskelupaikan valinnalla vaikuttaa siihen, millaisia taitoja oppii ja millaisia valmiuksia ne antavat. Ei kukaan kiellä hakeutumasta ammattiin jota voi hyödyntää myös siviilissä. Kyllä minullakin käy kateeksi ihmiset joilla on perhepiirissä esim. putkari, sähkäri tai lakimies, mutta en minä silti ole kieltämässä näitä ihmisiä käyttämässä tietotaitoaan siviilissä. Se olisi minusta absurdia.
Harva voi valita opiskelupaikkansa.
Ei pidä paikkaansa. Kaikki ei pääse mihin tahansa, mutta useimmilla ihmisillä on mahdollisuus halutessaan hakeutua jollekin sellaiselle alalle jonka opinnoista on hyötyä myös käytännön elämässä. Ne, joilla ei ole yhtään valinnanvaraa on vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä haloon te tästä meinaatte nostaa?
Miten tämä edes voi tulla kenellekään yllätyksenä? Onhan tässä sukulaisten hoitamisessa vastuunsakin? Ymmärrättekö te sitä? Tai itselle lääkkeiden määrämisessä? Asioilla on puolessa.
Ja ei, minä en ole lääkäri.
Joku buumeri tulostaa tämän keskustelun A4:lle ja menee Valviran johtajaylilääkärin puheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta labrakokeita lääkäri ei voi itselleen määrätä. Heidän täytyy mennä myös työterveyteen kuten muidenkin kuolevaisten
Mä voin näpytellä itselleni huomisaamuksi afos, ferritiini ja psa-laboratoriopyynnöt itselleni ja katsoa koneelta vastaukset.
Sä et edes ole lääkäri, joten voit leikkinäpytellä sitä leikkitietokonettasi ja lukea leikkivastauksia 😂 Oot nolo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pro auctorella kirjoitetaan omaan käyttöön.
Noin tehtiin ennen, kun tarvittiin spiritus fortista vaikka juhliin/ häihin, mutta miten mahtaa onnistua nykyään jos paperireseptejä ei enää käytetä? Minäkin sain tutulta perhelääkäriltäni reseptin, pro auctore ja apteekissa tiesivät ja tunsivat minut, yhtä kuin lääkärinkin. Olipa pojan häissä hyvää juomaa tarjolla vieraille :)
Pro Auctore reseptiä ei voi kirjoittaa kenellekään muulle, sitä se koko sana tarkoittaa, ”tekijää varten”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sun sairaalaan liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko totta? Minun on hyvin vaikea kuvitella, että yksikään sairaala antaisi lääkärille potkuja labrapyynnön tekemisestä. Tekisi melkein mieli kysyä mikä sairaala on kyseessä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
"Vahvistavat luokkajakoa"
Aha. Kuka tahansa voi hakea ja päästä lääkikseen. Ei se ole mikään taikurikoulu a'la Tylypahka.
T. Vaatimattomista oloista lääkäriksi lukenut
Niin. Minusta kyllä tulisi erinomainen lääkäri, mutta en minä ymmärtääkseni voi tästä suoraan hakea lukemaan lääkäriksi kun pitäisi käydä ensin lukio jonneka taas en aikoinaan mennyt olosuhteista johtuen. Olen tässä viimeiseb 10 vuoden aikana lukenut kolmen lukion verran, mutta edes se yhdessä älykkyyteni kanssa ei anna minulle mahdollisuutta hakea lukemaan lääkäriksi. Valitan.
Tarkista uudestaan niitä hakukriteerejä ja ala opiskella lukion fyssa, kemia ja bilsa. Ei tarvitse sitten kateellisena miettiä.
Ja ei, en ole lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kirurgi ei voi leikata itseään mutta voiko hammaslääkäri porata ja paikata oman hampaansa?
Tiedän erään, nyt jo kuolleen, vanhan polven hammaslääkärin poistaneen itseltään hampaita, mutta täytteiden teko tuskin onnistuu, sylkikontrolli on hankalaa ja näkyvyys sinne omaan suuhun kehno, valaistustakaan ei saa säädettyä kohdalleen. Lisäksi joutuisi työskentelemään kahden peilin avulla ja koska on oppinut sen yhden peilin tekniikan, niin tehtävä on mahdoton.
Kunhan tämä koskee sitten tasa-arvon nimissä kaikkia muitakin aloja. Yksikään ihminen ei voi enää käyttää julkisrahoitteisessa koulutuksessa saamiaan taitoja tai tietoja työajan ulkopuolella. Loppuu se serkun kaiman vesihanojen asentelu ja kummitytön häihin leipominen, prkl. Joku roti.
Voiko gynekologi tutkia oman värkkinsä? Ja käykö kaikki suvun naiset värkkeineen tällä samalla lääkärillä? Sekä tuttavat myös?
Lääkikseen voi Suomessa mennä köyhänäkin. Tarvitsee lukea ne pääsykoekirjat tai olla lukiossa hyvä. Eri asia jossain Yhdysvalloissa.
Nykyisin myös suomalaiset lähtevät lääketieteelliseen Tallinnaan tai Unkariin. Kiinalainen ystäväni (ei mikään rikas) (osaa hyvin suomea) pääsi muutaman vuotta sitten Tartoon ja aikoo valmistumisen jälkeen Suomeen töihin. Tartossa opiskeleminen ei myöskään ole kovinkaan kallista.
Minkä haloon te tästä meinaatte nostaa?
Miten tämä edes voi tulla kenellekään yllätyksenä? Onhan tässä sukulaisten hoitamisessa vastuunsakin? Ymmärrättekö te sitä? Tai itselle lääkkeiden määrämisessä? Asioilla on puolessa.
Ja ei, minä en ole lääkäri.