Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Ei tietenkään, myöskään silloin jos palomiehen kotona syttyy tulipalo hän ei saa itse alkaa tätä sammuttaa, vaan on odotettava vuorossa olevaa palokuntaa.
Myöskään lääkäri/ensihoitaja ei saa auttaa itseään tai perheenjäseniään.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siistijä siivoa oman mm oman kotinsa, kampaaja leikkaa ilmaiseksi ystäviensä ja sukulaistensa hiukset, kokki tekee ruokaa muuallakin kun työpaikallaan, lista voisi olla loputon.
Noista yksikään taski ei ole lailla rajoitettu.
Siivoojana, kampaajana ja kokkina voi toimia kuka vaan.
Haluaisitko, ettei lakia olisi? Jokainen saisi määrätä itselleen haluamansa lääkkeet, sekö tekisi asian tasa-arvoisemmaksi?
Itse ajattelen, että sille on pätevä syy miksi vain koulutuksen suorittanut lääkäri saa määrätä lääkkeitä.
Ja vielä, kyllä mielelläni kirjoittaisin itselleni tarvitsemani lääkereseptit!
Nykyään lääketiede on jo kaikkien sitä ymmärtämään kykenevien ulottuvilla. Toisaalta niin paljon en ole lääketieteeseen ja farmakologiaan paneutunut, että jotkin erikoisalat, tutkimukset ja lääkitykset jättäisin kyseisiä aloja opiskelleille lääkäreille. Lisäksi tutkimuksia varten käytössäni ei ole laboratoriota, laitteistoa eikä koulutusta laitteiston käyttöön.
Näistä puutteista huolimatta eräät lääkeaineet voisin määrätä oireita poistamaan ja terveyttä tukemaan itselleni harkitusti ilman ongelmia ja itseäni vaaraan asettamatta.Elämänlaatuni todennäköisesti kohenisi jonkin verran reseptinkirjoitusoikeuden itseäni varten saatuani. Siitä ei mitään haittaakaan kenellekään olisi — hoitovirheestäni kärsisin vain itse.
Kuten sanottu, elämänlaatuni todennäköisesti kohenisi!
Nykyään tosiaan on pilvin pimein näitä oman elämänsä google-lääkäreitä.
Saavat, mutta muille ihmisille määrätään lääkkeet ainoastaan kun on ensin ehdotettu ruokaympyrää, joogaa, lenkkeilyä, hierontaa, mindfulnessia ja jänskää trapetsiharrastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siistijä siivoa oman mm oman kotinsa, kampaaja leikkaa ilmaiseksi ystäviensä ja sukulaistensa hiukset, kokki tekee ruokaa muuallakin kun työpaikallaan, lista voisi olla loputon.
Haluaisitko, ettei lakia olisi? Jokainen saisi määrätä itselleen haluamansa lääkkeet, sekö tekisi asian tasa-arvoisemmaksi?
Itse ajattelen, että sille on pätevä syy miksi vain koulutuksen suorittanut lääkäri saa määrätä lääkkeitä.
Nykyään lääketiede on jo kaikkien sitä ymmärtämään kykenevien ulottuvilla. Toisaalta niin paljon en ole lääketieteeseen ja farmakologiaan paneutunut, että jotkin erikoisalat, tutkimukset ja lääkitykset jättäisin kyseisiä aloja opiskelleille lääkäreille. Lisäksi tutkimuksia varten käytössäni ei ole laboratoriota, laitteistoa eikä koulutusta laitteiston käyttöön.
Näistä puutteista huolimatta eräät lääkeaineet voisin määrätä oireita poistamaan ja terveyttä tukemaan itselleni harkitusti ilman ongelmia ja itseäni vaaraan asettamatta.Elämänlaatuni todennäköisesti kohenisi jonkin verran reseptinkirjoitusoikeuden itseäni varten saatuani. Siitä ei mitään haittaakaan kenellekään olisi — hoitovirheestäni kärsisin vain itse.
Mutta. Kaikilla ei ole sinun kapasiteettiasi ymmärtää lääketiedettä ilman vuosien koulutusta.
Jos tähän täydelliseen tasavertaisuuteen pyritään, miten käy näiden vähemmällä ymmärryksellä toimivien, jotka saattavat määrätä hengenvaarallisia lääkkeitä omaan käyttöönsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Tämä on monen ilmeisesti vaikea ymmärtää.
Lääkeaineita ei voi laillisesti määrätä kukaan muu kuin lääkäri ja juuri se erottaa lääkereseptien kirjoittamisen hiusten leikkuusta tai kokin tekemästä ateriasta nauttimisesta.
Lisäksi lääkeaineet voivat olla välttämättömiä toimintakyvyn ylläpitämiselle, kärsimyksen lievittämiselle tai jopa elämän jatkumiselle.
Kokin tekemä ruoka sen sijaan ei ole välttämätöntä elämän jatkumiselle eikä edes kärsimyksen lievittämiselle — pysyt hengissä myös syömällä eineksiä ja vaikka ne eivät maistu yhtä hyvältä, niin et kärsi kivuista silloin, kun et saa kokin tekemää ruokaa.
Täällä on käsitelty myös mm. sähköasentajia ja putkimiehiä, joiden työhön tarvitsee myös luvat. Ja kuten joku mainitsikin niin sähköt ja putket on aika välttämättömyys meidän elämässä.
Itse oon aina asunut kerrostalossa ja oon jo keski-iässä enkä ole ikinä tarvinnut sähköasentajan tai putkimiehen apua mihinkään. Lääkärin apua taas oon tarvinnut varmaan parikymmentä kertaa
Vaikka sun läheisesi tai tuttusi olisi lääkäri, se ei tarkoita että olisit voinut välttää lääkärikäynnin ja saada tutulta suoraan reseptin. Kuten täällä on jo monesti kerrottu (mutta ei näytä menevän jakeluun): Lääkäri ei pysty lähettämään perheenjäseniään jonon ohi mihinkään leikkauksiin tai toimenpiteisiin. Lääkäri ei määrää pitkäaikaishoitoa tai -seurantaa vaativia lääkkeitä tutuilleen. Erikoissairaanhoitoa vaativia lääkkeitä ei myöskään. Jos lääkäri tekee ns. turhan lähetteen, se hylätään.
No useimmat mun lääkärikäynnit on sellaisia, että oisin tarvinnut vain antibiootit.
Kommenttisi paljastaa vain sen, että nimenomaan tarvitset lääkärin puolestasi tekemää harkintaa lääkkeiden käytöllesi.
Ikävä kyllä, sillä harkitsemattomien lääkkeiden käyttäjien vuoksi lääkereseptejä säännöstellään, minkä seurauksena kaikki lääkkeitä tarvitsevatkaan eivät enää saa oireitaan lievittäviä lääkkeitä.
Omasta mielestäni kaikki saisivat kirjoittaa tarvittaessa ja halutessaan lääkereseptinsä lääkärikäynnin sijaan myös itse itselleen, mutta lupa siihen ei ole käyttökelpoinen ihmisten tietämättömyyden ja harkintakyvyn puutteen vuoksi.
Väärin tulkitsit. Kuulun just noihin, jotka ei oo saaneet lääkkeitä heti kun on tarvinneet, vaan niiden antamista on viivytetty ja vaivat on pahentuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja tiedätkö mitä, olen saanut kaiken tiedon ja avun netistä, enkä perusvalkotakilta! Koska itse tunnen oman elimistäni parhaiten ja tiedän mikä toimii ja mikä ei. Onneksi on internet. Onneksi esimerkiksi luontaislääkkeitä on helposti saatavilla nykyään. Lääkärit eivät yleensä tajua niistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta. Kaikilla ei ole sinun kapasiteettiasi ymmärtää lääketiedettä ilman vuosien koulutusta.
Jos tähän täydelliseen tasavertaisuuteen pyritään, miten käy näiden vähemmällä ymmärryksellä toimivien, jotka saattavat määrätä hengenvaarallisia lääkkeitä omaan käyttöönsä?
Se on vissiin niiden oma ongelma sitten? Samoin kuin jotkut eivät vaan tajua noudattaa nopeusrajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Saavat, mutta muille ihmisille määrätään lääkkeet ainoastaan kun on ensin ehdotettu ruokaympyrää, joogaa, lenkkeilyä, hierontaa, mindfulnessia ja jänskää trapetsiharrastusta.
Jep ja ensimmäinen lääke mitä suositellaan on masennuslääke, vaikka tarvis oikeasti vaikka kilpirauhaslääkityksen tai jopa ne antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi hyvä tutkimuksen aihe!
Pro gradu.
Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?
Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.
Luulen, että aihetta tutkittaessa eroavaisuuksia löytyy.
Sähköisten reseptien aikana tutkimus on helppo toteuttaa tutkimusta varten kehitettyä ohjelmisto-työkalua apuna käyttäen eikä yksityisyydensuojakaan vaarannu. Tosin yksityisyydensuoja ei vaarannu manuaalisessa tiedonhaussa yhtään sen enempää kuin tavanomaisilla lääkäri- ja apteekkikäynneillä ja tiedonhaku tutkimuskäyttöä varten on sallittua.
Miten sieltä poimit ne "tuttaville ja sukulaisille" kirjoitetut reseptit? Ei se sama sukunimi aina paljasta mitään ja perheessä on monella sukunimellä olevia. Entäs ne tuttavat sitten? Olisi kyllä aika paranoidis-kateellis-sävytteinen gradun aihe ja ei palvelisi yhtään mitään. Menisi ehkä julkaisuna Kansan Uutisiin.
Ei tutkimuksia tehdä sukunimien tms. perusteella.
Siksi sitä kutsutaan tutkimukseksi, että asiaan on paneuduttava, on tarvittaessa pyydettävä vaaditut luvat päästä tietokantoihin käsiksi, on tehtävä tiedonkeruuta ja selvitettävä onko reseptien kirjoituksen sisällössä eroavaisuuksia yksityisillä lääkäriasemilla verrattaessa terveyskeskuksiin ja lähipiirille kirjoitetuissa verrattaessa entuudestaan tuntemattomille asiakkaille kirjoitetuissa.
Mutta koskaan et tule saamaan tuollaiseen tutkimukseen mitään lupaa se on hyvin varma. Ja tutkimusidea, jonka tarkoitus ja tavoite on "narauttaa" lääkärit on aivan pähkähullu.
Ja miten sinä erotat resepteissä sen, millä motiivilla ne ovat kirjoitetut, ketkä ovat lääkärin tuttuja jne? Aika älytön ajatuskin.
Tutkimuksen tekijä asettaa tutkimuksessa käytettävät kriteerit tuttaviksi luettaville.
Tuttavaksi voitaisiin lukea esimerkiksi henkilöt:
-kaikki jotka asuvat samassa taloudessa
-isovanhemmat, vanhemmat, lapset, lastenlastenlapset ja heidän lapsensa
-vanhempien sisarukset ja heidän lapsensa eli serkut ja heidän perheenjäsenensä
-puolison sukulaiset samoin perustein
-puhelimen yhteystiedoissa tallennettuina olevat henkilöt
-sähköpostien yhteystiedoissa tallennettuinaolevat henkilöt
-yhteisen harrastusporukan henkilöt
-työkaveritTuttavuuden selvittämiseksi olisi luultavasti käytettävä kyselytutkimusta.
Siis, tuo sinun luettelosi kuulostaa enemmän joltain poliisin rikostutkinnan luettelolta eikä lääketieteen alan (eikä edes sosiologian ) tutkimukselta. Millä perusteella voit vaatia kenenkään puhelimen tai sähköpostin yhteystietoja? Pitää olla rikosepäily, ei mikään gradututkielma. Mikään eettinen toimikunta ei antaisi tuollaiselle tutkimukselle lupaa.
Tutkimusta voidaan suorittaa kyselytutkimuksena. Tämä on mainittu viittaamassasi kommentissa.
Ei tutkimuksiin osallistumiseen yleisesti pakoteta ketään. Toki joitakin asioita voidaan tutkia niin, ettei tutkimuksen osaseksi päätynyt edes tiedä olevansa osa tutkimusta.
Tutkimuksia tehdään paljon ihmisten yksityisistä asioista, esimerkkinä psykiatrian alan tutkimukset ja potilaskertomukset haastatteluineen. Lääkemääräysten ja lääkkeiden käytön tutkimus ei ole arkaluontoisimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan ymmärrettävää. Omat läheiset ja ystävät pitää pitää mahdollisimman terveinä, jotta pärjäävät elämässään. Muut ihmiset taas on kilpailijoita, jotka pitää mielummin eliminoida. Mitä heikompi terveys niillä on, niin sitä paremmin omilla läheisillä on mahdollisuus pärjätä elämässä.
Näin maallikkona sanoisin, että sinun tautiisi ei mikään antibiootti auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
Siis sinun mielestä on epäoikeudenmukaista, että kun ihminen on hankkinut jonkun ammatin, niin hän saa harjoittaa sitä?
Tuo edellinen kommentoija, jolle vastasit on todennäköisesti kommunisti. Kommunisteille kaikki, koulutuksesta riippumatta, ovat samalla viivalla myös palkan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt että tuo on totta, että eläkkeellä olevat lääkäritkin saa vielä kirjoittaa reseptejä. Yks tuttu eläkkeelle jäänyt psykiatri nimittäin joskus kertoi, että hänellä ei ole enää oikeutta määrätä lääkkeitä, mutta terapeutin hommia saa vielä tehdä ja kertoi tekevänsä vielä parin potilaan kanssa. Mitään en siis siltä pyytänyt, eli siitä ei ole kyse. Tuli vain keskustelussa muuten esiin. Ajattelin sillä perustein että se lääkkeidenmääräysoikeus, vaan lakkaa kun jää eläkkeelle. Kai se oli sitten vaan kirjoitellut jotain sopimatonta jollekin tutulle.
Tai sitten ei vain välittänyt enää hommata itselleen sähköisen reseptin kirjoittamisvaltuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiennyt että tuo on totta, että eläkkeellä olevat lääkäritkin saa vielä kirjoittaa reseptejä. Yks tuttu eläkkeelle jäänyt psykiatri nimittäin joskus kertoi, että hänellä ei ole enää oikeutta määrätä lääkkeitä, mutta terapeutin hommia saa vielä tehdä ja kertoi tekevänsä vielä parin potilaan kanssa. Mitään en siis siltä pyytänyt, eli siitä ei ole kyse. Tuli vain keskustelussa muuten esiin. Ajattelin sillä perustein että se lääkkeidenmääräysoikeus, vaan lakkaa kun jää eläkkeelle. Kai se oli sitten vaan kirjoitellut jotain sopimatonta jollekin tutulle.
Tai sitten ei vain välittänyt enää hommata itselleen sähköisen reseptin kirjoittamisvaltuuksia.
Ehkäpä jopa sen takia ettei "lähipiiri" olisi kärkymässä reseptejä koko ajan.
Monet rakennusmiehet auttavat toisiaan remonteissa. Ei tarvitse maksaa palkkaa esim. kun tekee kattoremontin omaan taloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja tiedätkö mitä, olen saanut kaiken tiedon ja avun netistä, enkä perusvalkotakilta! Koska itse tunnen oman elimistäni parhaiten ja tiedän mikä toimii ja mikä ei. Onneksi on internet. Onneksi esimerkiksi luontaislääkkeitä on helposti saatavilla nykyään. Lääkärit eivät yleensä tajua niistä mitään.
Mä sain kans parannettua itseni luontaislääkkeillä lopulta. Harmittaa ainostaan etten löytänyt tietoa jo aiemmin. Sitä ennen kärsin yli kymmenen vuotta turhaan. Diagnoosina sellainen diagnoosi, jonka ei pitänyt parantua koskaan. Väärä diagnoosi oli. Tiesin sen koko ajan, mutta mua ei uskottu. Ois sama vaiva siis lääkärin määrämillä lääkkeilläkin hoitunut, vaan kun niitä ei saanut kun ei uskottu. No onneksi luontaislääkkeet auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Monet rakennusmiehet auttavat toisiaan remonteissa. Ei tarvitse maksaa palkkaa esim. kun tekee kattoremontin omaan taloon.
Moni muu voi joutua maksamaan kattoremontista 10 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut myös lähipiirissäni olevalta lääkäriltä, että he saavat alennuksia lääkkeistään apteekeista. Myös niistä, jotka ovat itse itselleen määränneet.
Kela-korvauksen saa korvattavista lääkkeistä, niin kuin muutkin kansalaiset, mutta ei sitten yhtään mitään muuta.
t. lääkärinä yli 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pro gradu.
Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?
Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.
Sähköisten reseptien aikana tutkimus on helppo toteuttaa tutkimusta varten kehitettyä ohjelmisto-työkalua apuna käyttäen eikä yksityisyydensuojakaan vaarannu. Tosin yksityisyydensuoja ei vaarannu manuaalisessa tiedonhaussa yhtään sen enempää kuin tavanomaisilla lääkäri- ja apteekkikäynneillä ja tiedonhaku tutkimuskäyttöä varten on sallittua.
Miten sieltä poimit ne "tuttaville ja sukulaisille" kirjoitetut reseptit? Ei se sama sukunimi aina paljasta mitään ja perheessä on monella sukunimellä olevia. Entäs ne tuttavat sitten? Olisi kyllä aika paranoidis-kateellis-sävytteinen gradun aihe ja ei palvelisi yhtään mitään. Menisi ehkä julkaisuna Kansan Uutisiin.
Siksi sitä kutsutaan tutkimukseksi, että asiaan on paneuduttava, on tarvittaessa pyydettävä vaaditut luvat päästä tietokantoihin käsiksi, on tehtävä tiedonkeruuta ja selvitettävä onko reseptien kirjoituksen sisällössä eroavaisuuksia yksityisillä lääkäriasemilla verrattaessa terveyskeskuksiin ja lähipiirille kirjoitetuissa verrattaessa entuudestaan tuntemattomille asiakkaille kirjoitetuissa.
Mutta koskaan et tule saamaan tuollaiseen tutkimukseen mitään lupaa se on hyvin varma. Ja tutkimusidea, jonka tarkoitus ja tavoite on "narauttaa" lääkärit on aivan pähkähullu.
Ja miten sinä erotat resepteissä sen, millä motiivilla ne ovat kirjoitetut, ketkä ovat lääkärin tuttuja jne? Aika älytön ajatuskin.
Tutkimuksen tekijä asettaa tutkimuksessa käytettävät kriteerit tuttaviksi luettaville.
-työkaveritTuttavuuden selvittämiseksi olisi luultavasti käytettävä kyselytutkimusta.
Kyse oli tutkimuksesta joka voitaisiin tehdä yksityisyydensuojaa loukkaamatta. Näiden tietojen keräämiseen vaaditaan aika paljon ihmisen elämän penkomista.
Tutkimuksia varten yleisesti pengotaan ihmisten yksityisiä asioita eikä se ole ongelma.
Jatkuvasti tehdään tutkimuksia eri sairauksista ja lääkityksistä!
Mm. perinnöllisyystutkimuksia varten pengotaan sukulaistenkin asiat. Joitakin tutkimuksia varten kirjataan ylös elintavat monen vuoden ajalta, paino, pituus ja jopa geeniperimä. Esimerkiksi psykiatrian ja psykologian alojen tutkimuksissa käytetään ihmisten hyvinkin yksityisiä sairauskertomuksia. Lopullisissa julkaisuissa vain yksittäisten ihmisten tunnisteita ei jätetä näkyville.
Potilaiden tietoja varmaan saakin penkoa mielinmäärin, mutta ei itse lääkäreiden eikä psykologien.
Näinpä se voi ollakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pro gradu.
Siis, tuo sinun luettelosi kuulostaa enemmän joltain poliisin rikostutkinnan luettelolta eikä lääketieteen alan (eikä edes sosiologian ) tutkimukselta. Millä perusteella voit vaatia kenenkään puhelimen tai sähköpostin yhteystietoja? Pitää olla rikosepäily, ei mikään gradututkielma. Mikään eettinen toimikunta ei antaisi tuollaiselle tutkimukselle lupaa.
Tutkimusta voidaan suorittaa kyselytutkimuksena. Tämä on mainittu viittaamassasi kommentissa.
Ei tutkimuksiin osallistumiseen yleisesti pakoteta ketään. Toki joitakin asioita voidaan tutkia niin, ettei tutkimuksen osaseksi päätynyt edes tiedä olevansa osa tutkimusta.
Tutkimuksia tehdään paljon ihmisten yksityisistä asioista, esimerkkinä psykiatrian alan tutkimukset ja potilaskertomukset haastatteluineen. Lääkemääräysten ja lääkkeiden käytön tutkimus ei ole arkaluontoisimmasta päästä.
Mutta vaikka kuinka väännät, et missään tapauksessa saisi tuohon lupaa. Et eettiseltä toimikunnalta, et Kelalta. Keneltä sinä tuollaista kyselisit ilman lupia?
Täällä kans yksi, jonka elämänlaatu paranisi jos saisi itse määrätä itselleen lääkkeet. Tai no ois pitänyt saada määrätä jo 20 vuotta sitten, niin ois nykyään täysin terve. Nykyään tosiaan on eri sairauksille omat nettiryhmänsä jne ja helppo löytää tietoa. On tullut huomattua jo 10 vuotta sitten, että samoja sairauksia pitkään sairastaneet tietää asiat ja toimivat hoidot paljon paremmin kuin lääkärit. Ongelmaksi nousee aina se, että omassa kotikunnassa tai lähikunnissa on vain sellaisia lääkäreitä, jotka ei tiedä asioista mitään ja pitäisi lähteä Helsinkiin tai jopa ulkomaille asti, että saisi tarvittavat hoidot ja lääkkeet.