Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Taidankin muuttaa Aasiaan. Saa antibiootit heti eikä kukaan jumalaa leikkivä voi päättää, että tuon terveys ja elämä pilataan.
Kannattaa. Siellä saa myös ostaa mielimäärin halpaa muovikrääsää ja heittää sen mereen kun kyllästyttää, sekä saastuttaa muutenkin. Ei tarvi miettiä ilmastonmuutosjuttuja eikä rajoittaa niiden perusteella elämää.
Onhan tuo ihan ymmärrettävää. Omat läheiset ja ystävät pitää pitää mahdollisimman terveinä, jotta pärjäävät elämässään. Muut ihmiset taas on kilpailijoita, jotka pitää mielummin eliminoida. Mitä heikompi terveys niillä on, niin sitä paremmin omilla läheisillä on mahdollisuus pärjätä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siistijä siivoa oman mm oman kotinsa, kampaaja leikkaa ilmaiseksi ystäviensä ja sukulaistensa hiukset, kokki tekee ruokaa muuallakin kun työpaikallaan, lista voisi olla loputon.
Noista yksikään taski ei ole lailla rajoitettu.
Siivoojana, kampaajana ja kokkina voi toimia kuka vaan.
Näin se on. Tämä on monen ilmeisesti vaikea ymmärtää.
Lääkeaineita ei voi laillisesti määrätä kukaan muu kuin lääkäri ja juuri se erottaa lääkereseptien kirjoittamisen hiusten leikkuusta tai kokin tekemästä ateriasta nauttimisesta.
Lisäksi lääkeaineet voivat olla välttämättömiä toimintakyvyn ylläpitämiselle, kärsimyksen lievittämiselle tai jopa elämän jatkumiselle.
Kokin tekemä ruoka sen sijaan ei ole välttämätöntä elämän jatkumiselle eikä edes kärsimyksen lievittämiselle — pysyt hengissä myös syömällä eineksiä ja vaikka ne eivät maistu yhtä hyvältä, niin et kärsi kivuista silloin, kun et saa kokin tekemää ruokaa.
Täällä on käsitelty myös mm. sähköasentajia ja putkimiehiä, joiden työhön tarvitsee myös luvat. Ja kuten joku mainitsikin niin sähköt ja putket on aika välttämättömyys meidän elämässä.
Itse oon aina asunut kerrostalossa ja oon jo keski-iässä enkä ole ikinä tarvinnut sähköasentajan tai putkimiehen apua mihinkään. Lääkärin apua taas oon tarvinnut varmaan parikymmentä kertaa
Vaikka sun läheisesi tai tuttusi olisi lääkäri, se ei tarkoita että olisit voinut välttää lääkärikäynnin ja saada tutulta suoraan reseptin. Kuten täällä on jo monesti kerrottu (mutta ei näytä menevän jakeluun): Lääkäri ei pysty lähettämään perheenjäseniään jonon ohi mihinkään leikkauksiin tai toimenpiteisiin. Lääkäri ei määrää pitkäaikaishoitoa tai -seurantaa vaativia lääkkeitä tutuilleen. Erikoissairaanhoitoa vaativia lääkkeitä ei myöskään. Jos lääkäri tekee ns. turhan lähetteen, se hylätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja siistijä siivoa oman mm oman kotinsa, kampaaja leikkaa ilmaiseksi ystäviensä ja sukulaistensa hiukset, kokki tekee ruokaa muuallakin kun työpaikallaan, lista voisi olla loputon.
Haluaisitko, ettei lakia olisi? Jokainen saisi määrätä itselleen haluamansa lääkkeet, sekö tekisi asian tasa-arvoisemmaksi?
Itse ajattelen, että sille on pätevä syy miksi vain koulutuksen suorittanut lääkäri saa määrätä lääkkeitä.
Kone voisi määrätä lääkkeet tasavertaisesti kaikille. Tämä voi olla käytäntö jo lähitulevaisuudessa.
Saattaa käydä niin, että moni asiakas, joka ei ole saanut lääkäriltä lääkereseptiä saakin sellaisen koneelta. Koneen tehdessä valinnat moni lääkäri puolestaan itselleen ja lähipiirilleen kirjoitettuine resepteineen jääkin ilman haluamaansa lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkeaineita ei voi laillisesti määrätä kukaan muu kuin lääkäri ja juuri se erottaa lääkereseptien kirjoittamisen hiusten leikkuusta tai kokin tekemästä ateriasta nauttimisesta.
Lisäksi lääkeaineet voivat olla välttämättömiä toimintakyvyn ylläpitämiselle, kärsimyksen lievittämiselle tai jopa elämän jatkumiselle.
Kokin tekemä ruoka sen sijaan ei ole välttämätöntä elämän jatkumiselle eikä edes kärsimyksen lievittämiselle — pysyt hengissä myös syömällä eineksiä ja vaikka ne eivät maistu yhtä hyvältä, niin et kärsi kivuista silloin, kun et saa kokin tekemää ruokaa.
Täällä on käsitelty myös mm. sähköasentajia ja putkimiehiä, joiden työhön tarvitsee myös luvat. Ja kuten joku mainitsikin niin sähköt ja putket on aika välttämättömyys meidän elämässä.
Itse oon aina asunut kerrostalossa ja oon jo keski-iässä enkä ole ikinä tarvinnut sähköasentajan tai putkimiehen apua mihinkään. Lääkärin apua taas oon tarvinnut varmaan parikymmentä kertaa
Vaikka sun läheisesi tai tuttusi olisi lääkäri, se ei tarkoita että olisit voinut välttää lääkärikäynnin ja saada tutulta suoraan reseptin. Kuten täällä on jo monesti kerrottu (mutta ei näytä menevän jakeluun): Lääkäri ei pysty lähettämään perheenjäseniään jonon ohi mihinkään leikkauksiin tai toimenpiteisiin. Lääkäri ei määrää pitkäaikaishoitoa tai -seurantaa vaativia lääkkeitä tutuilleen. Erikoissairaanhoitoa vaativia lääkkeitä ei myöskään. Jos lääkäri tekee ns. turhan lähetteen, se hylätään.
No useimmat mun lääkärikäynnit on sellaisia, että oisin tarvinnut vain antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä esille otetut esimerkit ovat todella lieviä. Entä, jos on esim. vakavaan sairauteen viittaavia oireita, joita lääkärit eivät kuitenkaan ota vakavasti? Jos oireet eivät ole täysin päivänselvän spesifejä, näin käy usein. Lääkäri itse, hänen lapsensa ja muut läheisensä tuskin jäävät näistä kärsimään, vaikka muiden kärsimykselle voikin viitata kintaalla. Lääkärit saavat asemansa vuoksi erityiskohtelua terveydenhuollossa monenlaisissa tilanteissa, siitä olen saanut lääkäreidenkin kertomana lukea. Kokemusta ja ymmärrystä potilaiden kohtaamista tilanteista ei useimmilla ole.
Esimerkit siitä, että kuka tahansa voi lukea lääkäriksi ovat täysin turhia. Me kaikki emme voi olla lääkäreitä, silti kaikkien tulisi saada hoitoa.
Minäkin sain erityisopettajan, erityisluokanopettajan ja luokanopettajan pätevyyksilläni ja työkokemuksellani runnottua lapselleni tarvittavat tukitoimet läpi, vaikka hänen luokanopettajasa ei olisi halunnut eikä suostunut ymmärtämään lapseni erityistarpeita. Joku ei-opettaja ei olisi osannut lätkiä oikeita faktoja pöytään ja lapsi ei olisi saanut tarvittavaa tukea. Se nyt vain on niin, että ihan jokainen ihminen voi hyötyä itse ammattinsa suomista eduista tai ammattitaidosta ja voi myös hyödyttää läheisiään niillä. Niin se maailma vaan pyörii.
Maailman ei tarvitse pyöriä niin.
Meillä ihmisillä on ymmärrys, jota käyttämällä voimme kiinnittää huomiomme ongelmallisiin asioihin ja muuttaa niitä.
Reseptien eli lääkeaineen hankintalupien myöntäminen valikoidusti muilla kuin sairauden tai kivun laadun arvioinnin kriteereillä on väärin, sillä se asettaa heikoimmassa asemassa olevat ihmiset epätasa-arvoiseen asemaan ja aiheuttaa inhimillistä kärsimystä.
Lääkärin reseptinkirjoitusoikeuden mielivaltaisesti valikoituja henkilöitä suosiva käyttö on ongelmallista:
-Lääkeaineen hankintaluvan saaminen vaikuttaa suoraan ihmisten työ- ja toimintakykyyn, kärsimyksen, tuskan ja kivun määrään ja jopa elinajan pituuteen ja elämän jatkumiseen.
-Reseptilääkkeiden hankkimisesta, varastoimisesta tai käyttämisestä ilman lääkäriltä saatavaa hankintalupaa voidaan tuomita lääkerikoksena, salakuljetuksena, huumausainerikoksena tai huumausaineen käyttörikoksena.
Epätasa-arvo lääkeainereseptin saamisessa ei siis rajoitu vain sairaudesta johtuvan fyysisen tai psyykkisen kärsimyksen armoille jäämiseen, vaan saattaa lopulta johtaa rikostuomion saamiseen tai työkyvyn heikentymisen kautta työpaikan menetykseen. Henkilö voi esimerkiksi ylläpitää työkykyään ilman reseptiä hankitulla lääkkeellä, mutta kiinni jäädessään sekä tulee tuomituksi rikoksesta että menettää työpaikan.
Käytännössä lääkkeen käytöstä ilman hankintalupaa lääkärille kerrottaessa saattaa lääkäri evätä reseptin kirjoituksen, minkä seurauksena potilaalle saattaa muodostua ongelmallinen kierre, kun oireisiin tehoavaa lääkettä on mahdollista hankkia vain rikokseen syyllistyen. Joskus lääkeaineen hankintalupaa ei myönnetä potilaan ja lääkärin välisten väärinkäsitysten vuoksi. Potilaan vaihtoehdoksi jää sairaudesta tai kivusta kärsiminen, rikoksesta tuomituksi joutumisen riski tai joissain tapauksissa ulkomaille muutto. Inhimillisesti tarkastellen on ymmärrettävää, jos potilas hakee lääkeainetta kärsimykseensä lääkärin ja apteekin ulkopuolelta, mikäli lääkeainelupaa ei ole myönnetty.
Huom! Tämä kirjoitus käsittelee sairauden oireista tai kivusta kärsiviä ihmisiä. Ilman sairautta tai kipua lääkeainereseptiä lääkäriltä pyytävät henkilöt tai senkaltaisten pyyntöjen ongelmallisuus ei saa olla epäsuorastikaan esteenä sairauden oireista tai kivusta kärsivien ihmisten lääkeaineiden saannille. Lähipiirille lääkkeitä ei saisi määrätä löyhemmin kriteerein kuin muille asiakkaille, vaan kaikkien asiakkaiden kärsimystä tulee pyrkiä helpottamaan tasavertaisesti.
Eli sun mielestä lääkäreiden pitää voida kirjoittaa reseptejä tutuilleen, jottei näiden tarvi hankkia lääkkeitään laittomasti. (koska kukaan muukaan ei niitä määräisi kuin se tuttu) Miten sitten ne joilla ei ole lääkärituttuja. Ne joutuu vaan olemaan sairaudesta johtuvan fyysisen tai psyykkisen kärsimyksen armoilla tai rikollisia.
Ei, vaan lääkärien pitää kirjoittaa lääkereseptejä tasavertaisesti asiakkailleen. Lääkärin lähipiirin ei kuulu saada lääkkeitään helpommin ja lääkärin ei kuulu näin luoda kuilua, missä lääkäreitä tuntemattomilla ihmisillä on suurempi riski jäädä vaille tarvitsemiaan lääkkeitä ja sen vuoksi kärsiä erittäin vakavia seurauksia.
Jos sun sairautesi on niin monimutkainen, ettei selviä normaalilla yleislääkärikäynnillä, ei sulle olis mitään apua siitä vaikka tuntisit jonkun lääkärin ellei sun sairaus olisi just sen lääkärin erikoistumisen piirissä.
En tiedä mistä tulee tämä ihmeellinen käsitys, että lääkärit määräisivät sukulaisille ja tutuille ihan mitä vaan lääkkeitä. Eivät todellakaan määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No useimmat mun lääkärikäynnit on sellaisia, että oisin tarvinnut vain antibiootit.
Tuskin olet jäänyt sellaisia vaille, joten mikä tässä on ongelma?
Ei ne aivan tyhmiä ole vaan pyytävät työkaveria kirjoittamaan reseptin.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Juopot lääkärit kirjoittavat itselleen spiritus fortista.
et iedä mitä tuo nykyisin maksaa, alko on halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko, ettei lakia olisi? Jokainen saisi määrätä itselleen haluamansa lääkkeet, sekö tekisi asian tasa-arvoisemmaksi?
Itse ajattelen, että sille on pätevä syy miksi vain koulutuksen suorittanut lääkäri saa määrätä lääkkeitä.
Kone voisi määrätä lääkkeet tasavertaisesti kaikille. Tämä voi olla käytäntö jo lähitulevaisuudessa.
Saattaa käydä niin, että moni asiakas, joka ei ole saanut lääkäriltä lääkereseptiä saakin sellaisen koneelta. Koneen tehdessä valinnat moni lääkäri puolestaan itselleen ja lähipiirilleen kirjoitettuine resepteineen jääkin ilman haluamaansa lääkettä.
Tää ois muuten hyvä. Sillä noihan se menee että sille läheiselle määrätään ne antibiootit herkemmin lievienkin oireiden perusteella varmuuden vuoksi. Tuntemattomalle taas ei, koska se ei liikuta jos tuntematon ei heti tai koskaan paranekaan. Joillekin pahoille ihmisille lisäksi se, että on käsissään valta määrätä jonkun toisen terveydestä, saattaa aiheuttaa myös helposti halun toimia ilkeästi. Jotain ihmistä voi vaikka inhota jostain syystä ja sitten kun tulee tilaisuus kiduttaa sitä hetki tai hoitaa heti, niin voi valitakin sen että kiduttaakin hetken eikä määräkään niitä antibiootteja tai niiden määräämiseen johtavia testejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet jäänyt sellaisia vaille, joten mikä tässä on ongelma?
No on niiden antaminen viivästynyt. Kerrankin piti kärsiä kuukausia vaivasta, jonka ois voinut hoitaa heti pois, jos ois tehnyt muutakin kuin seuraillut.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo ihan ymmärrettävää. Omat läheiset ja ystävät pitää pitää mahdollisimman terveinä, jotta pärjäävät elämässään. Muut ihmiset taas on kilpailijoita, jotka pitää mielummin eliminoida. Mitä heikompi terveys niillä on, niin sitä paremmin omilla läheisillä on mahdollisuus pärjätä elämässä.
Olet todella lapsellinen ja kypsymätön, etkä varmasti lääkäri. Mitä se pelkosenniemen 85 mummon hoitamaton keuhkokuume auttaa sinun perheenjäseniäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, kyllä mielelläni kirjoittaisin itselleni tarvitsemani lääkereseptit!
Nykyään lääketiede on jo kaikkien sitä ymmärtämään kykenevien ulottuvilla. Toisaalta niin paljon en ole lääketieteeseen ja farmakologiaan paneutunut, että jotkin erikoisalat, tutkimukset ja lääkitykset jättäisin kyseisiä aloja opiskelleille lääkäreille. Lisäksi tutkimuksia varten käytössäni ei ole laboratoriota, laitteistoa eikä koulutusta laitteiston käyttöön.
Näistä puutteista huolimatta eräät lääkeaineet voisin määrätä oireita poistamaan ja terveyttä tukemaan itselleni harkitusti ilman ongelmia ja itseäni vaaraan asettamatta.
Elämänlaatuni todennäköisesti kohenisi jonkin verran reseptinkirjoitusoikeuden itseäni varten saatuani. Siitä ei mitään haittaakaan kenellekään olisi — hoitovirheestäni kärsisin vain itse.
Kuten sanottu, elämänlaatuni todennäköisesti kohenisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todella lapsellinen ja kypsymätön, etkä varmasti lääkäri. Mitä se pelkosenniemen 85 mummon hoitamaton keuhkokuume auttaa sinun perheenjäseniäsi?
En oo väittänytkään olevani lääkäri. kerroin vain faktan. Totta että mummojen hoitamatta jättäminen ei paljon auta, nehän hoidetaankin aika hyvin. Mutta nuorempien ihmisten hoitamatta jättäminen auttaa.
Tietenkin saa. Eikö se jo kuulu lääkärin valaankin että terveyttä on edistettävä. Ei kai sillä perusteella tarvitse tai edes saa jättää sairautta hoitamatta lääkkeillä että potilas on perheenjäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No monilla yksityisillä on nykyään chattipalvelu lääkärille. Sieltä olen joskus saanut antibiootit käymättä missään fyysisesti. Kuuluu työterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi paljastaa vain sen, että nimenomaan tarvitset lääkärin puolestasi tekemää harkintaa lääkkeiden käytöllesi.
Ikävä kyllä, sillä harkitsemattomien lääkkeiden käyttäjien vuoksi lääkereseptejä säännöstellään, minkä seurauksena kaikki lääkkeitä tarvitsevatkaan eivät enää saa oireitaan lievittäviä lääkkeitä.
Omasta mielestäni kaikki saisivat kirjoittaa tarvittaessa ja halutessaan lääkereseptinsä lääkärikäynnin sijaan myös itse itselleen, mutta lupa siihen ei ole käyttökelpoinen ihmisten tietämättömyyden ja harkintakyvyn puutteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi hyvä tutkimuksen aihe!
Pro gradu.
Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?
Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.
Luulen, että aihetta tutkittaessa eroavaisuuksia löytyy.
Sähköisten reseptien aikana tutkimus on helppo toteuttaa tutkimusta varten kehitettyä ohjelmisto-työkalua apuna käyttäen eikä yksityisyydensuojakaan vaarannu. Tosin yksityisyydensuoja ei vaarannu manuaalisessa tiedonhaussa yhtään sen enempää kuin tavanomaisilla lääkäri- ja apteekkikäynneillä ja tiedonhaku tutkimuskäyttöä varten on sallittua.
Miten sieltä poimit ne "tuttaville ja sukulaisille" kirjoitetut reseptit? Ei se sama sukunimi aina paljasta mitään ja perheessä on monella sukunimellä olevia. Entäs ne tuttavat sitten? Olisi kyllä aika paranoidis-kateellis-sävytteinen gradun aihe ja ei palvelisi yhtään mitään. Menisi ehkä julkaisuna Kansan Uutisiin.
Ei tutkimuksia tehdä sukunimien tms. perusteella.
Siksi sitä kutsutaan tutkimukseksi, että asiaan on paneuduttava, on tarvittaessa pyydettävä vaaditut luvat päästä tietokantoihin käsiksi, on tehtävä tiedonkeruuta ja selvitettävä onko reseptien kirjoituksen sisällössä eroavaisuuksia yksityisillä lääkäriasemilla verrattaessa terveyskeskuksiin ja lähipiirille kirjoitetuissa verrattaessa entuudestaan tuntemattomille asiakkaille kirjoitetuissa.
Mutta koskaan et tule saamaan tuollaiseen tutkimukseen mitään lupaa se on hyvin varma. Ja tutkimusidea, jonka tarkoitus ja tavoite on "narauttaa" lääkärit on aivan pähkähullu.
Ja miten sinä erotat resepteissä sen, millä motiivilla ne ovat kirjoitetut, ketkä ovat lääkärin tuttuja jne? Aika älytön ajatuskin.
Tutkimuksen tekijä asettaa tutkimuksessa käytettävät kriteerit tuttaviksi luettaville.
Tuttavaksi voitaisiin lukea esimerkiksi henkilöt:
-kaikki jotka asuvat samassa taloudessa
-isovanhemmat, vanhemmat, lapset, lastenlastenlapset ja heidän lapsensa
-vanhempien sisarukset ja heidän lapsensa eli serkut ja heidän perheenjäsenensä
-puolison sukulaiset samoin perustein
-puhelimen yhteystiedoissa tallennettuina olevat henkilöt
-sähköpostien yhteystiedoissa tallennettuinaolevat henkilöt
-yhteisen harrastusporukan henkilöt
-työkaveritTuttavuuden selvittämiseksi olisi luultavasti käytettävä kyselytutkimusta.
Kyse oli tutkimuksesta joka voitaisiin tehdä yksityisyydensuojaa loukkaamatta. Näiden tietojen keräämiseen vaaditaan aika paljon ihmisen elämän penkomista.
Tutkimuksia varten yleisesti pengotaan ihmisten yksityisiä asioita eikä se ole ongelma.
Jatkuvasti tehdään tutkimuksia eri sairauksista ja lääkityksistä!
Mm. perinnöllisyystutkimuksia varten pengotaan sukulaistenkin asiat. Joitakin tutkimuksia varten kirjataan ylös elintavat monen vuoden ajalta, paino, pituus ja jopa geeniperimä. Esimerkiksi psykiatrian ja psykologian alojen tutkimuksissa käytetään ihmisten hyvinkin yksityisiä sairauskertomuksia. Lopullisissa julkaisuissa vain yksittäisten ihmisten tunnisteita ei jätetä näkyville.
Mutta lääketieteellisessä tutkimuksessa mukanaolevilta pyydetään aina lupa ja tavoitteena on saada uutta tietoa esim hoitojen kannalta. Mutta tässä "reseptienkirjoittamis-tutkimuksessa" ei ole mistään sairauksista kysymys. On vain kateus, joka kohdistuu hyvin vähäiseen ihmisjoukkoon, jotka ehkä saavat "tutkijan" mielestä tuttavalääkäreiltä liian helposti reseptin. Haluaisinpa nähdä tutkimussuunnitelman tuollaiseen tutkimukseen :D:
Minä käytän aina käänteistä psykologiaa, se toimii useimpiin lääkäreihin. Sanon heille että ”sä et varmaan mitään tälle tilanteelle voi tehdä”, ”ei ehkä kannata kokeilla lääkettä, olen kuullut siitä huonoja kokemuksia” ja ”Sinä et varmaan pysty tähän vaikuttamaan”, ”sinulla ei varmaan ole sellaisia oikeuksia, että voisit laittaa lähetteen” jne
Heti alkaa tapahtua. Ettäkö MINÄ en pystyisi laittamaan lähetettä!”
”Tietenkin minulla on kaikki valtuudet”
”Odotas kun kirjoitan tätä ja tätä lääkettä” jne.
On toiminut joka kerta. Miehiin 100% varmuudella. Tosin täytyy osata pelata itse tilanne haltuun, olla miellyttävä ja yhteistyökykyinen. Öykkäröinti ei toimi.
Lääkärit ei kestä sitä, että sinulle jäisi heistä kuva kädettöminä, vaan he haluavat tulla ihailluiksi ja näyttää ja käyttää valtaansa.
Lääkärin tahto on minun taskussani.
Kateus.
Huh!