Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?

Vierailija
26.12.2021 |

Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?

Kommentit (697)

Vierailija
241/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hähää mitäs siihen sanotte kun tuttu lakimies teki sukulaiseni perunkirjoituksen ilmaiseksi sekä myös testamenttini konjakkipullopalkalla. Nyt kaikki kateelliset näkevät punaista, ihan vapaasti!

Vierailija
242/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saadaan kirjoittaa. Myös muualla kuin vastaanotolla, itse pääsen kotoa käsin kelan reseptijärjestelmään. Ei tarvitse mennä potilastietojärjestelmään, reseptit kirjoitetaan kelan omalla ohjelmalla.

En nyt ihan ymmärrä miksi läheisteni pitäisi jonkun antibioottitipan vuoksi juosta tukkimaan terveydenhoitoa, kun minulla menee kaksi minuuttia reseptin kirjoittamiseen.

Koska sinun läheistesi ja muiden ihmisten pääsyn hoitoon tasan ainoa ero on se, että heillä on sinut läheisenä. Miten helvetissä lääkiksen käynyt ei voi ymmärtää, miksi on rakenteellinen ongelma jos tavan kansalaisen pitää jonottaa tuntikausia sairaana ja toinen saa minuutissa juuri sen mitä tarvitsee ilman minkäänlaista jonotusta yksistään sosiaalisen sidonnaisuuden avulla? Kyllä sä ymmärrät mikä ongelma on se, että Suomessa hoitoon pääsemisessä ratkaisee tuttavat eikä hoitopolitiikka. Älä leiki tyhmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Suvussamme on monta erialan lääkäriä, emme me "maksa" lääkäri käynneistä ja kirjoitamme reseptejä jos niitä tarvitaan. Viimeksi kirjoitin sairasloman ystävälleni .

" Viimeksi kirjoitin sairasloman ystävälleni."

Tuskinpa, koska Lääkäriliiton eettiset ohjeet eivät suosittele lausuntojen tekemistä tuttavista. Siihen on ihan lain mukaiset syyt myöskin.

Lisäksi se on sairausloma, joka olisi tullut selväksi, jos olisit elämässäsi edes yhden A-todistuksen tehnyt.

Yst. Kollega

Vierailija
244/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tämä kateus on huomattu, minullekin on pari kertaa piikitellyt proviisori jotakon tarpeetonta hakiessani sukulaisen kirjoittamaa reseptiä. Ja kyseessä on ollut niinkin eksoottisia päihdyttäviä aineita kuin antihistamiinit, antibiootit ja ehkäisypillerit. Mutta kai munkin pitäisi pikkujuttujen takia mennä tukkimaan terveyskeskuksia, että kellään ei tule paha mieli.

Mistä se proviisori tietää sukulaissuhteestasi? Vai asutko jossain pienellä kylällä? Mulle on äiti tai aviomies kirjoittanut kaikki mahdolliset reseptit aina, koskaan ei ole mitään sanottu vaikka olen kyllä kertonut että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheiseni kun on esimerkiksi sanottu että resepti menee tyhjäksi ja pitää ottaa lääkäriin yhteyttä uusimisen vuoksi.

Miksi sanoit että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheisesi?

On se resepti kuitenkin uusittava.

En itse kehtaisi mennä apteekkiin mainostamaan että suvussani on 9 lääkäriä. Hullunahan ne minua pitäisivät. Joskus on lipsahtanut että pitää pyytää Liisaa uusimaan resepti.

Sanon sen takia, että minulla ei ole kiirettä laittaa uusimispyyntöä, koska saan reseptin yleensä tunnin sisällä. Julkisella reseptien uusimispyynnöt täytyy jättää 3 viikkoa ennen tarvetta. Ei mun tartte mainostaa siellä apteekissa, että perheessäni on 5 lääkäriä enkä usko, että kukaan hulluna se vuoksi pitää. Apteekissa saattavat myös kysyä onko lääke tuttu ja onko lääkäri sanonut sitä ja tätä lääkkeestä, jolloin on ihan luonnollista kertoa, että aviomieheni on lääkkeen määrännyt henkilö ja voin kotona kysyä jos joku mietityttää.

Vierailija
245/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kirjoittaa eksälleen M1-lähetteen?

Vierailija
246/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Suvussamme on monta erialan lääkäriä, emme me "maksa" lääkäri käynneistä ja kirjoitamme reseptejä jos niitä tarvitaan. Viimeksi kirjoitin sairasloman ystävälleni .

Tuskinpa, koska Lääkäriliiton eettiset ohjeet eivät suosittele lausuntojen tekemistä tuttavista. Siihen on ihan lain mukaiset syyt myöskin.

Lisäksi se on sairausloma, joka olisi tullut selväksi, jos olisit elämässäsi edes yhden A-todistuksen tehnyt.

Yst. Kollega

Lääkäriliiton suositukset ja lausunnot ovat eri asioita käytännön kanssa. Antoihan Lääkäriliitto lausunnon siitäkin, ettei lääkäreille ole maksettu koronalisää. Jokainen poliklinikoilla työskennellyt tietää miten on asian oikea laita.

yt. Kollega

Vierailija
247/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yst. Kollega

Kyllä noita tehdään silti vaikkei julkisesti suositellakaan. Esim. opiskelukaverille (lääkäri siis itsekin) voi tuosta vaan kirjoittaa parin kk:n sairausloman jne.

Vierailija
248/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIVÄT

Vierailija
249/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisonne on putkimies ja teillä menee putket tukkoon kotona niin tilaatteko silloin ulkopuolisen putkimiehen avaamaan ne? Tai jos olette itse omeplijoita, lyhennytättekö vaatteet ulkopuolisessa ompelimossa periaatteen vuoksi? Pliis😅

Vierailija
250/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä etu ole sellainen mistä kannattaisi erityisen kateellinen olla. Itse kirjoitan läheisille/itselle lähinnä sellaiset reseptit ja lähetteet joissa diagnoosi tai hoidon tarve on täysin selvä, on omalla osaamisalueellani ja vastaa usein esim tk:ssa puhelinajan tai hoitajakonsultaation perusteella tehtyjä töitä. Eli varsin pieniä asioita, joihin jokaisella on pääsy myös julkisen kautta helposti. Sitten kun puhutaan monimutkaisemmista, ehkä pitkäaikaisista oireista, työkykyasioista, tarkkaa seurantaa vaativista lääkityksistä vaikkapa (jotka vaatisivat ihan kunnon vastaanottoajan työajallakin) kehotan läheisiäni hakeutumaan tk/tth/yksityinen oman valintansa mukaan. Itseä saatan joskus puoskaroida lähinnä (omakustanteisia) verikokeita tarkistamalla (joihin omalla lähetteellä saan sen parin euron kelakorvauksen) mutta mielellään itsekin käyn kollegan arviossa tuollaisissa tilanteissa (ja aina kyllä täyden hinnan maksanut niin julkisella kuin yksityisellä).

Vierailija
251/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kirjoittaa eksälleen M1-lähetteen?

Juu, mutta ei kannata koska siitä joutuu ihan varmasti viranomaisten kanssa ongelmiin, ja todennäköisesti poliisinkin.

Vierailija
252/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju todistaa, että lääkärit ovat ilkeitä ihmisiä.

Vierailija
253/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tämä kateus on huomattu, minullekin on pari kertaa piikitellyt proviisori jotakon tarpeetonta hakiessani sukulaisen kirjoittamaa reseptiä. Ja kyseessä on ollut niinkin eksoottisia päihdyttäviä aineita kuin antihistamiinit, antibiootit ja ehkäisypillerit. Mutta kai munkin pitäisi pikkujuttujen takia mennä tukkimaan terveyskeskuksia, että kellään ei tule paha mieli.

No menisitkin niin ehkä ymmärtäisit miksi toimintanne aiheuttaa pahaa verta.

Vierailija
254/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa te höpisette? Mieheni on lääkäri enkä ole koskaan päässyt jonojen ohi minnekään. Käyn työterveyslääkärillä ja terveyskeskuksessa niin muutkin tavalliset ihmiset, ei mieheni pysty minua minnekään erikoissairaanhoitoon lähettämään ohi normaalin käytännön. Joskus hän on kirjoittanut minulle allergialääkkeitä, siitäkin on jo monta vuotta, muuten saan reseptini ihan muualta. Aivan tarpeeton keskustelu tämä, taas yritetään lietsoa vihaa yhtä ammattikunta ja heidän perheitään vastaan.

Äläpä kuule muuta sano. Minunkin äitini on parturi-kampaaja ja ikinä ei ole minun tukkaani leikannut! Paitsi tietysti mitä nyt hääkampauksen teki ja poikieni hiukset tietysti siisti kerran kuussa, mutta muuten ei mitään etua ole. Mies käy hänellä vain harvoin (kalju) ja kun ajattelee miten äiti on raatanut opiskellakseen parturi-kampaajaksi niin kyllä se hänen oikeus on silloin leikata suvun tukat. Teidän tukat ei äitiä kiinnosta, vain meidän. Niin.

Vierailija
255/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kirjoittaa reseptejä mutta ei mitä tahansa koska kaikkea tarkkaillaan ja kaikesta jää jälki. Järki käteen nyt, ei tätä kannata kadehtia.

Mikä jälki ja minne ja milloin?

Reseptejä ei voi kirjoittaa kuin sähköisesti. Täytyy mennä potilastietojärjestelmää ja kirjoittaa teksti. Resepti menee reseptikeskukseen ja pysyy siellä ikuisesti. Kaikesta jää tosite.

Näin nykyään. Ei ole kuitenkaan montaa vuotta siitä, kun homma pyöri paperiresepteillä.

Vierailija
256/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Juopot lääkärit kirjoittavat itselleen spiritus fortista.

Se on kyllä nykyään aika säädeltyä verrattuna menneisiin aikoihin.

Vierailija
257/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saadaan kirjoittaa. Myös muualla kuin vastaanotolla, itse pääsen kotoa käsin kelan reseptijärjestelmään. Ei tarvitse mennä potilastietojärjestelmään, reseptit kirjoitetaan kelan omalla ohjelmalla.

En nyt ihan ymmärrä miksi läheisteni pitäisi jonkun antibioottitipan vuoksi juosta tukkimaan terveydenhoitoa, kun minulla menee kaksi minuuttia reseptin kirjoittamiseen.

Koska sinun läheistesi ja muiden ihmisten pääsyn hoitoon tasan ainoa ero on se, että heillä on sinut läheisenä. Miten helvetissä lääkiksen käynyt ei voi ymmärtää, miksi on rakenteellinen ongelma jos tavan kansalaisen pitää jonottaa tuntikausia sairaana ja toinen saa minuutissa juuri sen mitä tarvitsee ilman minkäänlaista jonotusta yksistään sosiaalisen sidonnaisuuden avulla? Kyllä sä ymmärrät mikä ongelma on se, että Suomessa hoitoon pääsemisessä ratkaisee tuttavat eikä hoitopolitiikka. Älä leiki tyhmää.

Eihän se lääkärien vika ole, jos terveydenhuoltomme ei toimi. Se on äänestäjien valitsemien poliitikkojen ansiota. Yksittäinen lääkäri kirjottaessaan reseptin läheiselleen helpottaa jonkun toisen hoitoonpääsyä, reseptin saanut ei tarvitse sitä aikaa julkiselta puolelta.

Vierailija
258/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puolisonne on putkimies ja teillä menee putket tukkoon kotona niin tilaatteko silloin ulkopuolisen putkimiehen avaamaan ne? Tai jos olette itse omeplijoita, lyhennytättekö vaatteet ulkopuolisessa ompelimossa periaatteen vuoksi? Pliis😅

Jos puolisonne on poliisi, niin sakottaako hän perheenjäseniään vai pitääkö näiden odotella, että joku muu poliisi tulee paikalle?

Vierailija
259/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.

Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.

Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.

Vierailija
260/697 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Juopot lääkärit kirjoittavat itselleen spiritus fortista.

Se on kyllä nykyään aika säädeltyä verrattuna menneisiin aikoihin.

Lääkärillä ei ole mitään syytä ostaa pirtua, koska lääkärin palkalla Alkostakin saa hankittua juomia enemmän kuin kukaan ehtii kaataa kurkkuunsa. Lisäksi paljon mieluummin sitä juo vaikka laadukasta viskiä kuin pirtua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme