Kodin kuvalehti: Lapsi ei tarvitse lukutaitoa, ettei herkkyys katoa
Kodin kuvalehdessä oli juttua perheestä, jossa tyttö oli kotikoulussa, koska äidin mielestä se on herkälle lapselle parasta. Lasta ei edes yritetä opettaa lukemaan, vaan pääpaino koulussa on mukavissa asioissa kuten leivän leipominen ja laulaminen. Jos ei huvita niin ei huvita.
Olen tähän asti ollut kotikoulujen kannattaja, koska siten lapsi voi oman herkkyyskautensa mukaan oppia asioita nopeasti ja helposti, mutta nyt kyllä alkoi arveluttaa. Meillä lapset oppineet lukemaan 3v iässä, jolloin ovat jaykuvasti kysyneet kirjaimia ja sitä, että lukeeko tuossa Matti ja tuossa maito. Todennäköisesti kausi olisi mennyt ohi, jos ei olisi mitenkään regoitu.Toki lapsi oppii asioita, vaikka mitään ei varsinaisesti opeteta, mutta monessa jutussa opettaminen auttaa oppimisessa (kuten vaikka matematiikassa). Jos ei lukemisen opettaminen kiinnosta äitiä, niin herkkyyskausi saattaa mennä ohi (todennäköisesti meni aikaa sitten) ja oppiminen tulee aina vain vaikeammaksi.
Kommentit (521)
Olisiko jutun ongelmana ollut, että se kertoi kotikoulusta ja äiti noudatti unschooling-periaatetta. Eli äidin tällainen elämänkatsomus (miksiköhän vain nuorimmaisen kohdalla jos se niin hyvä juttu on?) samaistettiin kotikouluun. Olisi voitu tuoda vertailun vuoksi esille vaikkapa hieman järjestäytyneempääkin muotoa kotikoulusta...
Kotikoulut pitäisi lailla kieltää. Voihan opettaa kotona sitten asioita joita koulussa ei opeteta tai jää vajavaiseksi. Höpönhöpöä kotiopetukset. Varsinkin jos ei oo edes ammatti ihminen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:13"]
Ihan kuin yrittäisit sanoa, ettei oma lapsesi olisi oppinut lukemaan, jos ei omana herkkyyskautenaan (3-vuotiaana) olisi saanut siihen opastusta.
[/quote]
Minulla oli matemaattinen herkkyyskausi jo 4-5-v. En päässyt esikouluun tms. Koulussa matikka meni isoksi osaksi ohi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:13"]
Ihan kuin yrittäisit sanoa, ettei oma lapsesi olisi oppinut lukemaan, jos ei omana herkkyyskautenaan (3-vuotiaana) olisi saanut siihen opastusta.
[/quote]
Minulla oli matemaattinen herkkyyskausi jo 4-5-v. En päässyt esikouluun tms. Koulussa matikka meni isoksi osaksi ohi.
[/quote]
Tästä tuleekin uusi av-mammojen selitys kaikkeen: Noku mun herkkyyskausi osui just x kuukautta tai vuotta eri kohtaan kuin mitä asiat koulussa opetettiin :) (ennen se oli 'ne geenit')
Lastensuojelu seuraa tilannetta, ymmärsinkö oikein?
Tyypillistä av-palstaa! Jokainen tuomitsee perheen ja äidin!
Minut tuo juttu taas pisti miettimään kuinka moni erityisherkkä tosiaan jää jalkoihin koulumaailmassa! Ei se mene niin että erityisherkkä pitää väkisin kovettaa ja koulia ja tasapäistää, vaan kyllä tähän maailmaan mahtuu erilaisuutta! Ei jokainen lapsi voi mahtua samaan muottiin!
Hieno äiti kun antaa lapsensa olla mitä on! Itselläni ei ollut siihen rohkeutta vaan väkisin koitan tehdä lapsestani rohkeaa ja pärjäävää...
Saisiko joku laitettua tämän jutun nettiin luettavaksi? Skannaa esim lehden sivut tai ottaa kuvat.
Huomasitteko miten tuo tyttö vaikutti myös yksinäiseltä, oli luonut oman hiljaisen maailmansa leikkeihinsä. Leikki sinänsä upeaa ja siinä lapsi luo uutta mielikuvituksensa ja ympäristönsä kokemuksista, mutta mitä tämän lapsen ympäristö antaa?? Jotenkin tuntui, et tuo äidin osuus haastattelussa oli esitystä ja tyttö saa olla päivisin paljon yksin. Apua siihen perheeseen, ennenkaikkea pikkutytölle ja nopeasti.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:22"]
Tyypillistä av-palstaa! Jokainen tuomitsee perheen ja äidin!
Minut tuo juttu taas pisti miettimään kuinka moni erityisherkkä tosiaan jää jalkoihin koulumaailmassa! Ei se mene niin että erityisherkkä pitää väkisin kovettaa ja koulia ja tasapäistää, vaan kyllä tähän maailmaan mahtuu erilaisuutta! Ei jokainen lapsi voi mahtua samaan muottiin!
Hieno äiti kun antaa lapsensa olla mitä on! Itselläni ei ollut siihen rohkeutta vaan väkisin koitan tehdä lapsestani rohkeaa ja pärjäävää...
[/quote]
Minä tunne erityisherkkiä ihmisiä. Kyllä he ovat yleensä tunnollisia ja koulussa ja töissä menestyviä. Tuo lapsi ei halua oppia lukemaan ja äiti kannustaa. Harmittaa sekä erityisherkkien että oikeasti kotikoulua hyvin pitävien puolesta, että tällainen hörhöperhe nyt edustaa heitä!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:22"]Tyypillistä av-palstaa! Jokainen tuomitsee perheen ja äidin!
[/quote]
Eli paras ratkaisu on sitten sulkea lapsi kotiympyröihin ilman kontakteja saman ikäisiin muihin lapsiin. Paras ratkaisu välttää kaikkea uutta ja mistä on ensin epävarma? Paras ratkaisu jättää oppimatta? No morjens.
Kuka suojelisi lapsia heidän 'erityisherkiltä' äideiltään...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:51"]
Niin... Lukutaito ei joka kerran paranna kokemusta jostain asiasta. Eikö se nyt ole selvää, kun korrelaatiota lukutaidon ja kokemusrikkauden välillä tuskin on?
Olet toisaalta oikeassa, mutta analyysisi on aika vasemmistolainen.
[/quote]
Sinä nyt itse vedit tuon "kokemusrikkauden" mukaan keskusteluun.
Ei taida olla mitään erityisen vasemmistolaista siinä tiedossa, että suurimman osan länsimaiden historiasta tavallinen kansa on ollut melkein maaorjan asemassa olosuhteiden pakosta, eikä siinä, ettei tuo ole mitenkään tavoiteltava olotila. Joskus 1800-luvulla oltaisiin vielä pidetty radikaalina sosialismina sitä ajatusta, että kaikilla kansalaisilla voisi olla yhtäläiset mahdollisuudet opiskella kykyjensä mukaan, mutta nykypäivänä ei varmastikaan edes kaikista oikeistolaisin oikeistolaispuolue yrittäisi vähätellä opiskelun tärkeyttä.
[/quote]
Niin vedin. Tieto lisää joskus tuskaa.
Tarkoitin lähinnä sitä, miten näit keskustelun hyvin kahtiajakautuneesti. Maalaat vähän liian leveällä pensselillä historiaa :)
Opiskelun tärkeys ei ole universaali. Yhtä vähän on turvavyön kayttö autoissa joka kuskille must.
[/quote]
Mutta muista, että ajotaito on kuskille must. Ei se auto liiku metriäkään, jos kuski ei tiedä, miten auto käynnistyy ja mitä tulee tehdä, että auton saa liikkeelle. Siksi lukutaito ei ole metaforarinnasteinen turvavyölle vaan ajotaidolle.
Kannattaisi olla vähän tarkempi näissä rinnastuksissaan, jos ainoa syy kirjoittaa on oman pikkunäppäryyden esiintuominen.
[/quote]
Ajotaito on yhtä must kuin elämäkin tuossa. Turvavyö on vain työkalu muiden joukossa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:33"]
Huoh kyllähän se 9v joskus oppii lukemaan mutta millä hinnalla? Joki täällä on verrannut sit kävelemiseen että sama se oppiiko ennen vai jälkeen 1 vuoden kunhan oppii. No tätähän voisi verrata siihen ettei 1v ole vielä oppinut ryömimään, oppii sen sitten 2 vuotiaana, no käveleminen näin opitaan vasta 3 vuotiaana ja hienomotoriikka 5 v jolloin muut ovat jo kehityksestä paljon edellä....tämän ajatuksen voi siirtää siihen että 9v lapsi on lähes 2 vuotta jäljessä suomalaislasten keskimääräisestä osaamisesta. Oppiminen on kasautuvaa ja vaikka lukutaito ei äidin mielestä olisi tärkeä, rajoittaa se silti tytön oppimismahdollisuuksia.
[/quote]
Miksei ihmisessä saa olla puutteita tai vikoja? Eikö olisi helpompaa opetella hyväksymään se, kun pureskella kynsiään tuollaisesta kehitysmurheesta?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:05"]
Katsoin mielenkiinnosta tämän äidin fb-sivun. Hän on sinne kirjoittanut muutama kk sitten, kuinka ilkeä opettaja on eväämässä heiltä oikeuksia kotiopetukseen hänen epäpätevyytenä vuoksi. Hän itse on ollut ylirasituksen (?) vuoksi sairauslomalla. Yllättäen kukaan hänen ystävistään ei ollut tykännyt hänen kirjoituksestaan! Mitä ilmeisimmin hän on siis itse hakenut huomiota tällä jutulla niin että saisi jatkaa, mutta Huittisissa on herätty todelliseen tilanteeseen. Case closed.
[/quote]
Mielenterveysongelmista kärsivä hörhö
"Former intuitiivinen parannus, shamaanihoidot, yrtit, kanavoinnit, eläinten auttaminen, paikkojen puhdistus at mie itse"
Joopa joo.
"Tää on oikeesti ihan parasta!!!
smile emoticon Ja nyt se aiotaan meiltä evätä vain sen vuoksi, että valvoja opettajamme saa käyttäytyä meitä kohtaan erittäin epäkunnioittavasti ja epäammattimaisesti, mutta minua syytetään nyt raskaimman kautta siitä, että olen epäpätevä opettajaksi, koska olen ollut sairaslomalla yliväsymyksestä, mihin lääkärit olivat diaknoosiin laittaneet hurjemmat väitteet, koska tiesivät ettei kela myönnä sairaslomaa vain yliväsymyksestä! Ja Ada on mitä viisain tyttö, iloinen sosiaalinen, luova ja hyvin hyvin herkkä! "
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:15"]
Ei kai tässä kukaan puhu lukutaidon tarpeellisuudesta savannilla vaan lukutaidottoman huono-osaisuudesta nykypäivän Suonessa. Voitko laittaa foliohatun päähäsi ja mennä vaikka halaamaan puita välillä?
[/quote]
Etkö usko, että tuo lapsi oppii lukemaan?
[/quote]
9 v. on pitänyt oppia jo paljon muutakin kuin lukemaan. Jos ei osaa lukea ei voi myöskään opiskella lukuaineita tai yleensä äidinkieltä ja vaikkapa kirjoittamista. Kuinka monta vuotta on ajateltu odottaa?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:51"]
Niin... Lukutaito ei joka kerran paranna kokemusta jostain asiasta. Eikö se nyt ole selvää, kun korrelaatiota lukutaidon ja kokemusrikkauden välillä tuskin on?
Olet toisaalta oikeassa, mutta analyysisi on aika vasemmistolainen.
[/quote]
Sinä nyt itse vedit tuon "kokemusrikkauden" mukaan keskusteluun.
Ei taida olla mitään erityisen vasemmistolaista siinä tiedossa, että suurimman osan länsimaiden historiasta tavallinen kansa on ollut melkein maaorjan asemassa olosuhteiden pakosta, eikä siinä, ettei tuo ole mitenkään tavoiteltava olotila. Joskus 1800-luvulla oltaisiin vielä pidetty radikaalina sosialismina sitä ajatusta, että kaikilla kansalaisilla voisi olla yhtäläiset mahdollisuudet opiskella kykyjensä mukaan, mutta nykypäivänä ei varmastikaan edes kaikista oikeistolaisin oikeistolaispuolue yrittäisi vähätellä opiskelun tärkeyttä.
[/quote]
Niin vedin. Tieto lisää joskus tuskaa.
Tarkoitin lähinnä sitä, miten näit keskustelun hyvin kahtiajakautuneesti. Maalaat vähän liian leveällä pensselillä historiaa :)
Opiskelun tärkeys ei ole universaali. Yhtä vähän on turvavyön kayttö autoissa joka kuskille must.
[/quote]
Mutta muista, että ajotaito on kuskille must. Ei se auto liiku metriäkään, jos kuski ei tiedä, miten auto käynnistyy ja mitä tulee tehdä, että auton saa liikkeelle. Siksi lukutaito ei ole metaforarinnasteinen turvavyölle vaan ajotaidolle.
Kannattaisi olla vähän tarkempi näissä rinnastuksissaan, jos ainoa syy kirjoittaa on oman pikkunäppäryyden esiintuominen.
[/quote]
Ajotaito on yhtä must kuin elämäkin tuossa. Turvavyö on vain työkalu muiden joukossa.
[/quote]
Varmaan haluat täsmentää? Jos ajotaito on yhtä tärkeää kuin elämä, niin miksi ihmeessä myös lukutaito ei sitä olisi? Miksi ajotaito on must, lukutaito väline ja rinnastettavissa turvavyöhön? Logiikkasi ontuu nyt ja pahasti.
Voi ei, miesykkönen bongattu jo täältäkin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:05"]
Katsoin mielenkiinnosta tämän äidin fb-sivun. Hän on sinne kirjoittanut muutama kk sitten, kuinka ilkeä opettaja on eväämässä heiltä oikeuksia kotiopetukseen hänen epäpätevyytenä vuoksi. Hän itse on ollut ylirasituksen (?) vuoksi sairauslomalla. Yllättäen kukaan hänen ystävistään ei ollut tykännyt hänen kirjoituksestaan! Mitä ilmeisimmin hän on siis itse hakenut huomiota tällä jutulla niin että saisi jatkaa, mutta Huittisissa on herätty todelliseen tilanteeseen. Case closed.
[/quote]
Mielenterveysongelmista kärsivä hörhö
"Former intuitiivinen parannus, shamaanihoidot, yrtit, kanavoinnit, eläinten auttaminen, paikkojen puhdistus at mie itse"
Joopa joo.
"Tää on oikeesti ihan parasta!!!
smile emoticon Ja nyt se aiotaan meiltä evätä vain sen vuoksi, että valvoja opettajamme saa käyttäytyä meitä kohtaan erittäin epäkunnioittavasti ja epäammattimaisesti, mutta minua syytetään nyt raskaimman kautta siitä, että olen epäpätevä opettajaksi, koska olen ollut sairaslomalla yliväsymyksestä, mihin lääkärit olivat diaknoosiin laittaneet hurjemmat väitteet, koska tiesivät ettei kela myönnä sairaslomaa vain yliväsymyksestä! Ja Ada on mitä viisain tyttö, iloinen sosiaalinen, luova ja hyvin hyvin herkkä! "
[/quote]
Kai ymmärrät, että tuollainen kotikoulu pitäminen ja metsätiellä hyppiminen syö ihmistä, vähemmästäkin sitä ylirasittuu. Täytyy toivoa, että tytön herkkyys ei kärsi äidin energiatasojen laskusta. :-)
Miten edes saa hoitaa kotiopetuksen kun ei näytä olevan mitään osaamista siihen?