Kodin kuvalehti: Lapsi ei tarvitse lukutaitoa, ettei herkkyys katoa
Kodin kuvalehdessä oli juttua perheestä, jossa tyttö oli kotikoulussa, koska äidin mielestä se on herkälle lapselle parasta. Lasta ei edes yritetä opettaa lukemaan, vaan pääpaino koulussa on mukavissa asioissa kuten leivän leipominen ja laulaminen. Jos ei huvita niin ei huvita.
Olen tähän asti ollut kotikoulujen kannattaja, koska siten lapsi voi oman herkkyyskautensa mukaan oppia asioita nopeasti ja helposti, mutta nyt kyllä alkoi arveluttaa. Meillä lapset oppineet lukemaan 3v iässä, jolloin ovat jaykuvasti kysyneet kirjaimia ja sitä, että lukeeko tuossa Matti ja tuossa maito. Todennäköisesti kausi olisi mennyt ohi, jos ei olisi mitenkään regoitu.Toki lapsi oppii asioita, vaikka mitään ei varsinaisesti opeteta, mutta monessa jutussa opettaminen auttaa oppimisessa (kuten vaikka matematiikassa). Jos ei lukemisen opettaminen kiinnosta äitiä, niin herkkyyskausi saattaa mennä ohi (todennäköisesti meni aikaa sitten) ja oppiminen tulee aina vain vaikeammaksi.
Kommentit (521)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 16:51"]
Niin... Lukutaito ei joka kerran paranna kokemusta jostain asiasta. Eikö se nyt ole selvää, kun korrelaatiota lukutaidon ja kokemusrikkauden välillä tuskin on?
Olet toisaalta oikeassa, mutta analyysisi on aika vasemmistolainen.
[/quote]
Sinä nyt itse vedit tuon "kokemusrikkauden" mukaan keskusteluun.
Ei taida olla mitään erityisen vasemmistolaista siinä tiedossa, että suurimman osan länsimaiden historiasta tavallinen kansa on ollut melkein maaorjan asemassa olosuhteiden pakosta, eikä siinä, ettei tuo ole mitenkään tavoiteltava olotila. Joskus 1800-luvulla oltaisiin vielä pidetty radikaalina sosialismina sitä ajatusta, että kaikilla kansalaisilla voisi olla yhtäläiset mahdollisuudet opiskella kykyjensä mukaan, mutta nykypäivänä ei varmastikaan edes kaikista oikeistolaisin oikeistolaispuolue yrittäisi vähätellä opiskelun tärkeyttä.
[/quote]
Niin vedin. Tieto lisää joskus tuskaa.
Tarkoitin lähinnä sitä, miten näit keskustelun hyvin kahtiajakautuneesti. Maalaat vähän liian leveällä pensselillä historiaa :)
Opiskelun tärkeys ei ole universaali. Yhtä vähän on turvavyön kayttö autoissa joka kuskille must.
[/quote]
Kuten varmaan ymmärsit, puhuin opiskelun mahdollisuudesta: huomasit varmaan, että sanoin "kykyjensä mukaan".
Haluaisin kuulla vastineeksi sinun historiallisen analyysisi siitä, miksi oli alempien luokkien etujen mukaista, etteivät he 1600-luvun Euroopassa pääsääntöisesti osanneet lukea. Olisi hyvin mielenkiintoista kuulla tällainen hyvin perusteltu mielipide.
[/quote]
En puhu lukutaidon eduista enkä haitoista yleisellä tasolla, vaikka kiistänkin lukutaidon absoluuttisen ihanuuden.
[/quote]
Harmi, että sinulla ei ole tarjota yhtäkään relevanttia argumenttia puheesi perustaksi.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:15"]
Ei kai tässä kukaan puhu lukutaidon tarpeellisuudesta savannilla vaan lukutaidottoman huono-osaisuudesta nykypäivän Suonessa. Voitko laittaa foliohatun päähäsi ja mennä vaikka halaamaan puita välillä?
[/quote]
Etkö usko, että tuo lapsi oppii lukemaan?
[/quote]
9 v. on pitänyt oppia jo paljon muutakin kuin lukemaan. Jos ei osaa lukea ei voi myöskään opiskella lukuaineita tai yleensä äidinkieltä ja vaikkapa kirjoittamista. Kuinka monta vuotta on ajateltu odottaa?
[/quote]
no, kotikoulua tentitään ja koulun oppimäärät ovat loppujenlopuksi niin suppeita, että tuollaiset asiat voi kiriä kiinni milloin tahansa. Jos siis yleisellä tasolla tarkastellaan. Onneksi ei ole minun päänvaivani tämä keissi, eli minun ei tarvitse olla siitä mitään mieltä, voiko kotiopetus sinänsä jatkua vai ei.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:34"]
Niin... Lukutaito ei joka kerran paranna kokemusta jostain asiasta. Eikö se nyt ole selvää, kun korrelaatiota lukutaidon ja kokemusrikkauden välillä tuskin on?
[/quote]
Ei taida olla mitään erityisen vasemmistolaista siinä tiedossa, että suurimman osan länsimaiden historiasta tavallinen kansa on ollut melkein maaorjan asemassa olosuhteiden pakosta, eikä siinä, ettei tuo ole mitenkään tavoiteltava olotila. Joskus 1800-luvulla oltaisiin vielä pidetty radikaalina sosialismina sitä ajatusta, että kaikilla kansalaisilla voisi olla yhtäläiset mahdollisuudet opiskella kykyjensä mukaan, mutta nykypäivänä ei varmastikaan edes kaikista oikeistolaisin oikeistolaispuolue yrittäisi vähätellä opiskelun tärkeyttä.
[/quote]
Tarkoitin lähinnä sitä, miten näit keskustelun hyvin kahtiajakautuneesti. Maalaat vähän liian leveällä pensselillä historiaa :)
Opiskelun tärkeys ei ole universaali. Yhtä vähän on turvavyön kayttö autoissa joka kuskille must.
[/quote]
Mutta muista, että ajotaito on kuskille must. Ei se auto liiku metriäkään, jos kuski ei tiedä, miten auto käynnistyy ja mitä tulee tehdä, että auton saa liikkeelle. Siksi lukutaito ei ole metaforarinnasteinen turvavyölle vaan ajotaidolle.
Kannattaisi olla vähän tarkempi näissä rinnastuksissaan, jos ainoa syy kirjoittaa on oman pikkunäppäryyden esiintuominen.
[/quote]
Ajotaito on yhtä must kuin elämäkin tuossa. Turvavyö on vain työkalu muiden joukossa.
[/quote]
Varmaan haluat täsmentää? Jos ajotaito on yhtä tärkeää kuin elämä, niin miksi ihmeessä myös lukutaito ei sitä olisi? Miksi ajotaito on must, lukutaito väline ja rinnastettavissa turvavyöhön? Logiikkasi ontuu nyt ja pahasti.
[/quote]
Ajotaito on elämä itse siis. Lukutaito ei ole elämälle välttämätöntä kuten se.
[/quote]
Ei, et voi rinnastaa ajotaitoa elämään, mutta lukutaitoa et.
Sinun mukaasi lukutaito ei ole välttämätöntä elämälle. Ajotaitokaan ei ole välttämätöntä elämälle, koska suurin osa universaalia yhteisöä ei autoa osaa ajaa. Eikä ole olemassa mitään absoluuttista totuutta, jonka mukaan ajotaidon ja elämän voisi rinnastaa, jos ei samalla hyväksy sitä, että lukutaito on taito siinä missä ajotaitokin.
Voihan se olla, että kyseisellä äidillä on vaikkapa asperger. He ovat hyvin herkkiä ja usein todella väärinymmärrettyjä, mutta hyviä ihmisiä. Eli se selittäisi osaltaan tuota valtavaa epäluuloisuutta. Lapsen asema tuossa ei ole kyllä helppo, sen uskon.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:05"]
Katsoin mielenkiinnosta tämän äidin fb-sivun. Hän on sinne kirjoittanut muutama kk sitten, kuinka ilkeä opettaja on eväämässä heiltä oikeuksia kotiopetukseen hänen epäpätevyytenä vuoksi. Hän itse on ollut ylirasituksen (?) vuoksi sairauslomalla. Yllättäen kukaan hänen ystävistään ei ollut tykännyt hänen kirjoituksestaan! Mitä ilmeisimmin hän on siis itse hakenut huomiota tällä jutulla niin että saisi jatkaa, mutta Huittisissa on herätty todelliseen tilanteeseen. Case closed.
[/quote]
Mielenterveysongelmista kärsivä hörhö
"Former intuitiivinen parannus, shamaanihoidot, yrtit, kanavoinnit, eläinten auttaminen, paikkojen puhdistus at mie itse"
Joopa joo.
"Tää on oikeesti ihan parasta!!!
smile emoticon Ja nyt se aiotaan meiltä evätä vain sen vuoksi, että valvoja opettajamme saa käyttäytyä meitä kohtaan erittäin epäkunnioittavasti ja epäammattimaisesti, mutta minua syytetään nyt raskaimman kautta siitä, että olen epäpätevä opettajaksi, koska olen ollut sairaslomalla yliväsymyksestä, mihin lääkärit olivat diaknoosiin laittaneet hurjemmat väitteet, koska tiesivät ettei kela myönnä sairaslomaa vain yliväsymyksestä! Ja Ada on mitä viisain tyttö, iloinen sosiaalinen, luova ja hyvin hyvin herkkä! "
[/quote]
Kai ymmärrät, että tuollainen kotikoulu pitäminen ja metsätiellä hyppiminen syö ihmistä, vähemmästäkin sitä ylirasittuu. Täytyy toivoa, että tytön herkkyys ei kärsi äidin energiatasojen laskusta. :-)
[/quote]
Älä ilkeile siellä, vai siksikö ketju perustettiin, että saatte heittää sontaa jonkun päälle taas kerran?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:33"]
Huoh kyllähän se 9v joskus oppii lukemaan mutta millä hinnalla? Joki täällä on verrannut sit kävelemiseen että sama se oppiiko ennen vai jälkeen 1 vuoden kunhan oppii. No tätähän voisi verrata siihen ettei 1v ole vielä oppinut ryömimään, oppii sen sitten 2 vuotiaana, no käveleminen näin opitaan vasta 3 vuotiaana ja hienomotoriikka 5 v jolloin muut ovat jo kehityksestä paljon edellä....tämän ajatuksen voi siirtää siihen että 9v lapsi on lähes 2 vuotta jäljessä suomalaislasten keskimääräisestä osaamisesta. Oppiminen on kasautuvaa ja vaikka lukutaito ei äidin mielestä olisi tärkeä, rajoittaa se silti tytön oppimismahdollisuuksia.
[/quote]
Miksei ihmisessä saa olla puutteita tai vikoja? Eikö olisi helpompaa opetella hyväksymään se, kun pureskella kynsiään tuollaisesta kehitysmurheesta?
[/quote]
Puutteita ja vikoja saa olla, mutta niitä on oikein yrittää korjata jos se parantaa lapsen mahdollisuuksia elämässä. Onko oikein että vanhempi estää taaperon kävelemään oppimisen jolloin tämän mahdollisuudet tutustua maailmaan rajoittuvat? Jos vauva ei itse oppisi kävelemään esim 2 vuotiaaksi mennessä mutta vanhemman tai opettajan opettaessa oppisi, olisiko vanhemmilla oikeus evätä lapselta tuo taito vain koska he itse pitävät enemmän istumisesta kuin kävelemisestä?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta muista, että ajotaito on kuskille must. Ei se auto liiku metriäkään, jos kuski ei tiedä, miten auto käynnistyy ja mitä tulee tehdä, että auton saa liikkeelle. Siksi lukutaito ei ole metaforarinnasteinen turvavyölle vaan ajotaidolle.
Kannattaisi olla vähän tarkempi näissä rinnastuksissaan, jos ainoa syy kirjoittaa on oman pikkunäppäryyden esiintuominen.
[/quote]
Ajotaito on yhtä must kuin elämäkin tuossa. Turvavyö on vain työkalu muiden joukossa.
[/quote]
Varmaan haluat täsmentää? Jos ajotaito on yhtä tärkeää kuin elämä, niin miksi ihmeessä myös lukutaito ei sitä olisi? Miksi ajotaito on must, lukutaito väline ja rinnastettavissa turvavyöhön? Logiikkasi ontuu nyt ja pahasti.
[/quote]
[/quote]
Ei, et voi rinnastaa ajotaitoa elämään, mutta lukutaitoa et.
Sinun mukaasi lukutaito ei ole välttämätöntä elämälle. Ajotaitokaan ei ole välttämätöntä elämälle, koska suurin osa universaalia yhteisöä ei autoa osaa ajaa. Eikä ole olemassa mitään absoluuttista totuutta, jonka mukaan ajotaidon ja elämän voisi rinnastaa, jos ei samalla hyväksy sitä, että lukutaito on taito siinä missä ajotaitokin.
[/quote]
Ajotaito oli tuossa kyllä kielikuva. Ajotaidon ja turvavyön suhde on sama kuin elämän ja lukutaidon suhde. Oletuksena oli, että ajotaito on elämää eikä erityistä taitoa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:33"] Huoh kyllähän se 9v joskus oppii lukemaan mutta millä hinnalla? Joki täällä on verrannut sit kävelemiseen että sama se oppiiko ennen vai jälkeen 1 vuoden kunhan oppii. No tätähän voisi verrata siihen ettei 1v ole vielä oppinut ryömimään, oppii sen sitten 2 vuotiaana, no käveleminen näin opitaan vasta 3 vuotiaana ja hienomotoriikka 5 v jolloin muut ovat jo kehityksestä paljon edellä....tämän ajatuksen voi siirtää siihen että 9v lapsi on lähes 2 vuotta jäljessä suomalaislasten keskimääräisestä osaamisesta. Oppiminen on kasautuvaa ja vaikka lukutaito ei äidin mielestä olisi tärkeä, rajoittaa se silti tytön oppimismahdollisuuksia. [/quote] Miksei ihmisessä saa olla puutteita tai vikoja? Eikö olisi helpompaa opetella hyväksymään se, kun pureskella kynsiään tuollaisesta kehitysmurheesta? [/quote] Puutteita ja vikoja saa olla, mutta niitä on oikein yrittää korjata jos se parantaa lapsen mahdollisuuksia elämässä. Onko oikein että vanhempi estää taaperon kävelemään oppimisen jolloin tämän mahdollisuudet tutustua maailmaan rajoittuvat? Jos vauva ei itse oppisi kävelemään esim 2 vuotiaaksi mennessä mutta vanhemman tai opettajan opettaessa oppisi, olisiko vanhemmilla oikeus evätä lapselta tuo taito vain koska he itse pitävät enemmän istumisesta kuin kävelemisestä?
[/quote]
Onko oikein, että sade pilasi hääjuhlat jotka oli suunniteltu heinäkuun poutaan? Eli asioita vain tapahtuu elämässä. Kaikkea ei voi hallita. Yritä nyt painaa sievään päähäsi se ja mene lukemaan vaikka Kotiliettä, jos on liikaa todeta, ettet voi sille mitään, että muut toimivat useinkin ihan pöllösti, mutta se on heidän näkövinkkelistään katsottuna hyvinkin järkevää ja se on heidän elämäänsä. Tai sitten mene ja ole avuksi, mutta mitä toi minä tiedän paremmin -marina auttaa?
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:51"]siis onko lapsi jo 9v?
308
[/quote]
on
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:33"] Huoh kyllähän se 9v joskus oppii lukemaan mutta millä hinnalla? Joki täällä on verrannut sit kävelemiseen että sama se oppiiko ennen vai jälkeen 1 vuoden kunhan oppii. No tätähän voisi verrata siihen ettei 1v ole vielä oppinut ryömimään, oppii sen sitten 2 vuotiaana, no käveleminen näin opitaan vasta 3 vuotiaana ja hienomotoriikka 5 v jolloin muut ovat jo kehityksestä paljon edellä....tämän ajatuksen voi siirtää siihen että 9v lapsi on lähes 2 vuotta jäljessä suomalaislasten keskimääräisestä osaamisesta. Oppiminen on kasautuvaa ja vaikka lukutaito ei äidin mielestä olisi tärkeä, rajoittaa se silti tytön oppimismahdollisuuksia. [/quote] Miksei ihmisessä saa olla puutteita tai vikoja? Eikö olisi helpompaa opetella hyväksymään se, kun pureskella kynsiään tuollaisesta kehitysmurheesta? [/quote] Puutteita ja vikoja saa olla, mutta niitä on oikein yrittää korjata jos se parantaa lapsen mahdollisuuksia elämässä. Onko oikein että vanhempi estää taaperon kävelemään oppimisen jolloin tämän mahdollisuudet tutustua maailmaan rajoittuvat? Jos vauva ei itse oppisi kävelemään esim 2 vuotiaaksi mennessä mutta vanhemman tai opettajan opettaessa oppisi, olisiko vanhemmilla oikeus evätä lapselta tuo taito vain koska he itse pitävät enemmän istumisesta kuin kävelemisestä?
[/quote]
Osaamattomuutta kasvattajana ei voi verrata siihen, että tietoisesti toimitaan väärin.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:36"]Mutta lukutaito on perustaito - työkalu, jota ilman ei mikään tuonkaltainen motivoituminen onnistu. Ja suuri ongelma on myös se, että vanhetessa lukemisen opettelu vaikeutuu huomattavasti, muuttuu turhauttavammaksi ja vaatii jo huomattavan korkeaa motivaatiota. Pelkkä uteliaisuus ei riitä enää silloin.
[/quote]
Logiikallasi ruuasta ei voi nauttia osaamatta ensin nimetä sitä.
[/quote]
Ajatellaan, että syöt jotain todella hyvää ruokaa, mutta et tiedä mitä se on etkä tunnista nimeltä edes perusasioita siitä, kuten raaka-aineita eikä sinulla ole kykyä valmistaa ruokaa. Kuinka kauan hyvän makukokemuksen tuottama motivaatio kantaa sinua selvittämään perusasiat jotta oppisit valmistamaan kyseistä ruokaa? Kuinka monta erehdystä yrityksissäsi kestät ennenkuin luovutat, jollei sinulla ole hallussasi edes perustietoja?
Kykenit toki nauttimaan yksittäisestä makuelämyksestä, mutta perustietojen ja - taitojen puutteen vuoksi se nautinto jää varsin lyhytaikaiseksi. Se makuelämys voi olla loistava kimmoke opetella valmistamaan kyseistä herkkua, mutta se ettei kykene nimeämään edes perusraaka-aineita, voi asettautua esteeksi oppimismotivaation tielle.
[/quote]
Mä näen tuon keissin myös niin, että äiti ei estä, mutta ei muokkaakaan lapsen kehitystä. Sekin on tapa elää. Minusta ihan okei yleisellä tasolla ajateltuna.
Minä enemmän inhoan lapsiaan muokkaavia, sparraavia ja vaativia (jos sitä vaatimista ei tehdä todella taidolla) kasvattajia, kuin sellaisia, jotka antavat lapsen luonnollisen kasvun tapahtua ja lähinnä tukevat tätä luonnollista tapahtumaa. En nyt siis väitä tätä äitiä kummaksikaan, mutta hän lienee tahtoo olla jälkimmäistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:36"]Mutta lukutaito on perustaito - työkalu, jota ilman ei mikään tuonkaltainen motivoituminen onnistu. Ja suuri ongelma on myös se, että vanhetessa lukemisen opettelu vaikeutuu huomattavasti, muuttuu turhauttavammaksi ja vaatii jo huomattavan korkeaa motivaatiota. Pelkkä uteliaisuus ei riitä enää silloin. [/quote] Logiikallasi ruuasta ei voi nauttia osaamatta ensin nimetä sitä. [/quote] Ajatellaan, että syöt jotain todella hyvää ruokaa, mutta et tiedä mitä se on etkä tunnista nimeltä edes perusasioita siitä, kuten raaka-aineita eikä sinulla ole kykyä valmistaa ruokaa. Kuinka kauan hyvän makukokemuksen tuottama motivaatio kantaa sinua selvittämään perusasiat jotta oppisit valmistamaan kyseistä ruokaa? Kuinka monta erehdystä yrityksissäsi kestät ennenkuin luovutat, jollei sinulla ole hallussasi edes perustietoja? Kykenit toki nauttimaan yksittäisestä makuelämyksestä, mutta perustietojen ja - taitojen puutteen vuoksi se nautinto jää varsin lyhytaikaiseksi. Se makuelämys voi olla loistava kimmoke opetella valmistamaan kyseistä herkkua, mutta se ettei kykene nimeämään edes perusraaka-aineita, voi asettautua esteeksi oppimismotivaation tielle.
[/quote]
Lyhyt aika ei ole välttämättä paha asia, sillä ruokailu ei ole teoriaa.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:49"]
[/quote]
Onko oikein, että sade pilasi hääjuhlat jotka oli suunniteltu heinäkuun poutaan? Eli asioita vain tapahtuu elämässä. Kaikkea ei voi hallita. Yritä nyt painaa sievään päähäsi se ja mene lukemaan vaikka Kotiliettä, jos on liikaa todeta, ettet voi sille mitään, että muut toimivat useinkin ihan pöllösti, mutta se on heidän näkövinkkelistään katsottuna hyvinkin järkevää ja se on heidän elämäänsä. Tai sitten mene ja ole avuksi, mutta mitä toi minä tiedän paremmin -marina auttaa?
[/quote]
Kuule tuo sade-viittaus nyt vähän hyppäsi ohi aiheesta, eikös? Enkä ole väittänyt tietäväni paremmin mutta mielestäni äiti turhaan vaikeuttaa lapsensa elämää ja tulevaisuutta. Tyttö kerkiää oppia kaiken minkä tahtoo kyllä myöhemminkin mutta varmasti moni oppisi tarvittavat asiat koulussa samalla uusiin kavereihin tutustuen, kuin vaikeampaa kautta myöhäisemmällä iällä.
Jotenkin hellyyttävää, että tällä lukutaitoa vastustavalla tyypillä on samalla hurjan suuret luulot omasta sivistyksestään.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:45"]
Ei kai tässä kukaan puhu lukutaidon tarpeellisuudesta savannilla vaan lukutaidottoman huono-osaisuudesta nykypäivän Suonessa. Voitko laittaa foliohatun päähäsi ja mennä vaikka halaamaan puita välillä?
[/quote]
[/quote]
9 v. on pitänyt oppia jo paljon muutakin kuin lukemaan. Jos ei osaa lukea ei voi myöskään opiskella lukuaineita tai yleensä äidinkieltä ja vaikkapa kirjoittamista. Kuinka monta vuotta on ajateltu odottaa?
[/quote]
no, kotikoulua tentitään ja koulun oppimäärät ovat loppujenlopuksi niin suppeita, että tuollaiset asiat voi kiriä kiinni milloin tahansa. Jos siis yleisellä tasolla tarkastellaan. Onneksi ei ole minun päänvaivani tämä keissi, eli minun ei tarvitse olla siitä mitään mieltä, voiko kotiopetus sinänsä jatkua vai ei.
[/quote]
Eli 9 v. on käynyt turhaan 3 v. koulua, jotka voi helposti pikatenttiä? 9 v. luku- ja kirjoitustaidoton lapsi saa kyllä opiskella ihan kunnolla jonkun ammattilaisen ohjauksessa, että saa muut kiinni.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 17:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli 9 v. on käynyt turhaan 3 v. koulua, jotka voi helposti pikatenttiä? 9 v. luku- ja kirjoitustaidoton lapsi saa kyllä opiskella ihan kunnolla jonkun ammattilaisen ohjauksessa, että saa muut kiinni.
[/quote]
Ja tässä on vielä lisäksi oletuksena, että se 9-vuotias alkaa nyt sitten toden teolla opiskella. Jos tuosta äidistä on kiinni, oppiminen taitaa alkaa vasta 16-vuotiaana... jos silloinkaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]