Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kateellisuus kotiäitiydestä ärsyttää

Vierailija
10.04.2015 |

Meillä minä siis olen "ihan vaan kotiäiti". Lähihoitaja olen, mutta en halua niitä töitä enää tehdä eikä minun tarvitse, sillä elämme mainiosti mieheni tuloilla (yli 6000€/kk brutto), lisäksi tietenkin säästämme sievoisen summan kun ei mene tarhamaksuja ja saan kotihoidontukea. Vanhin lapsi saa tulla koulupäivän jälkeen kotiin, jossa äiti odottaa. Keskimmäinen pääsee eskarista kotiin. Pienin saa olla pieni kotona. Meille tämä on unelmaratkaisu ja nautin todella paljon! Mutta on ikävää, miten pari ystävääni puhuvat kateellusesti selän takana, joskus sanovat suoraan että "helppoa se on toisilla". Ystäväni eivät ole iloisia puolestani, jopa kyseenalaistavat valintani. Mielestäni teen juuri nyt maailman parasta "työtä" ja nautin perhearjesta lasten kanssa. Miten oppisin olemaan välittämättä ystävien puheista? Eivät ole mitään uraihmisiä sillä tavalla, töissä matalapalkka-aloilla jotta saavat lainat maksettua. Uraihmisiltä voisin nuo kommentit ymmärtääkin kun maailmankuvat eroaa, mutta tuo mielestäni nyt on pelkkää kateellisuutta.

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]

Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap

[/quote]

Lasten hoidot ja kerhot noin 500€ ja auto+bensa 220€, miten saat tuosta 1100€? Ei kotihoidontukea palkastasi vähennetä. En nyt ihan ymmärrä laskukaavaasi.

Vierailija
162/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap
[/quote]

Perinteistä lois ajattelua.. En minäkään mieti, että jos saan 2600e netto ja tuet ois 900e niin palkka on näiden erotus. Tuet on tarkoitettu niille, jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan.... Moraalia peliin ihmiset!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP koet että sun kotiäitiyttä muut kadehtii, arvaapa millaista elämä on mulla: kotirouvalla, jonka täysipäiväinen opiskelu tunnutaan aina keskusteluissa unohtavan (olen oikeasti siis toista ylempää korkeakoulututkintoa suorittava opiskelija, mutta minut leimataan kotirouvaksi). Kotiäidillä on sentään jokin "funktio", kotirouva "vaan on".

Se suunnaton kalatkin vedestä vievä kateus, mitä enimmäkseen a) matalapalkatut naiset ja b) elämäänsä kyllästyneet ihmiset asemastani tuntevat, on jotakin naurettavan kauheaa. Mitä helkuttia se edes heille kuuluu? Keskittyisivät kehittämään omaa elämäänsä haluamaansa suuntaan ja lopettaisivat energian tuhlaamiseen muiden kadehtimiseen. Olisivat itse tehneet elämässään erilaisia valintoja: opiskelleet, valinneet kunnianhimoisen miehen, kehittäneet itseään... Ei sellaisen ihmisen, joka on onnellinen, tarvitse kadehtia ja haukkua muita!

Vierailija
164/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:36"]Miehen palkalla. Hihhihihii [/quote] Katkeruus paistaa kivasti läpi noista sun viesteistä. :*D

[/quote]

Anteeksi, ihan vaan huvittunut aiempien ketjujen takia.. Miehen palkalla on ihan ok  tietenkin! Hei jos joku hoitaa lapset ja kodin, niin pitäisi olla ihan itsestäänselvä asia! Pidän kotiäitiyttä aika paljon arvokkaampana työnä kuin monia ns. miesten töitä joilla sitä ylläpidetään. Totta, minulla ei ollut miehen palkkaa aikanaan turvana. Olisi voinut olla, mutta parempi näin. En ole katkera vaan iloinen jokaisen puolesta joka valitsee helpomman tien. :) ja kyllä, siihen joukkoon mahtuu varmasti monta huomattavasti katkerampaa ihmistä.

Vierailija
165/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap

[/quote]

Sinulta jäisi n.800e kuukaudessa käteen.

Vierailija
166/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:07"]

[/quote]

[/quote]

Aloittajako alapeukuttaa kun ei osaa laskea.

Vierailija
167/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]

[/quote]

Lasten hoidot ja kerhot noin 500€ ja auto+bensa 220€, miten saat tuosta 1100€? Ei kotihoidontukea palkastasi vähennetä. En nyt ihan ymmärrä laskukaavaasi.
[/quote]

Kotihoidontuen menettää lasten mennessä tarhaan. Lisäksi tietenkin työpaikkaruokailut, liiton maksut, autoverot ja vakuutukset ja huollot ja noin. - ap

Vierailija
168/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:52"]En itse kyllä kadehdi, en itse tuollaista elämää jaksaisi (haluan käyttää aivojani ja kehittyä) enkä haluaisi elää. En ymmärrä että miksi minun pitäisi kuitenkaan kovin iloinen tuollaisesta valinnasta olla, mun verorahoilla ap:n kaltaisten tuet maksetaan. Ihan hullua että kotona olemisesta maksetaan.
[/quote]

Hei! Kotihoidontuki maksetaan verorahoillasi (300€/kk) mutta luultavasti enemmän verorahojasi kuluisi jos lapseni olisi tarhassa pienten ryhmässä ja eskarilainen puolipäiväisenä. En oikein ymmärrä miten kotihoidontukea voi vastustaa kun se on lapsen hoidolle edullisin vaihtoehto yhteiskunnalle? - ap

Vierailija
169/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

Kotihoidontuen menettää lasten mennessä tarhaan. Lisäksi tietenkin työpaikkaruokailut, liiton maksut, autoverot ja vakuutukset ja huollot ja noin. - ap
[/quote]
Niin, oishan se kamalaa kun pitäis itse maksaa elämisestään.

Vierailija
170/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap
[/quote]

Perinteistä lois ajattelua.. En minäkään mieti, että jos saan 2600e netto ja tuet ois 900e niin palkka on näiden erotus. Tuet on tarkoitettu niille, jotka eivät kykene itsestään huolehtimaan.... Moraalia peliin ihmiset!
[/quote]

Kotihoidontuki on hyvitys siitä, että menetän palkkatuloni koska hoidan kotona lapseni. Se on yhteiskunnalle erittäin edullista. Kerrotko vielä mikä siinä on moraalitonta? Kiinnostaisi toki kuulla. - ap

Vierailija
171/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Kyllä mieheni maksaa aika lailla verotuloja palkastaan :) Kerrohan vielä miksi sinusta on huono asia että hoidon lapseni kotona luopuen palkkatuloistani ja eläkekertymistäni? - ap

Vierailija
172/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti miehesi pysyy rinnallasi. Aikamoista riskipeliä toisen varaan jättäytyminen tuolla lailla on.  Entäs eläkeasiat?

Vierailija
173/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

On huomioitava, että on täysin mahdollista, että saan keikkatyötä enkä suinkaan kokoaikaista työtä. Jos teen sijaisuuksia nollasopimuksella niin kyllä tuohon pelottaa lähteä ellei saa kuluja katetuksi. Ei se olisi järkevää. - ap

Vierailija
174/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap
[/quote]

[/quote]

Kannattaisiko mennä raivoamaan noille kymmenille tuhansille elämäntapa-työttömille jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä ja viettävät elämänsä trollailemalla vauvapalstoilla kaljapullo kädessä?

AP sentään kasvattaa lastaan ja on ollut työelämässä aiemmin.

Vierailija
175/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:22"]Toivottavasti miehesi pysyy rinnallasi. Aikamoista riskipeliä toisen varaan jättäytyminen tuolla lailla on.  Entäs eläkeasiat?
[/quote]

Eläkeasiat ovat järjestyksessä ja turvattu, hyvä huomio! Sivulla 3 on tästä keskustelua. - ap

Vierailija
176/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap
[/quote]

[/quote]

Kotihoidontuki on hyvitys siitä, että menetän palkkatuloni koska hoidan kotona lapseni. Se on yhteiskunnalle erittäin edullista. Kerrotko vielä mikä siinä on moraalitonta? Kiinnostaisi toki kuulla. - ap
[/quote]
Et kysy minulta, mutta mielestäni töihin kykenevän pitäisi tehdä töitä elääkseen. Jos ei halua eikä jaksa tehdä töitä, niin ei tarvitsisi mitään tukia tuollaisesta maksella.

Vierailija
177/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Kyllä mieheni maksaa aika lailla verotuloja palkastaan :) Kerrohan vielä miksi sinusta on huono asia että hoidon lapseni kotona luopuen palkkatuloistani ja eläkekertymistäni? - ap
[/quote]
Niin, miehesi maksaa. Mitä sinä tuotat yhteiskunnalle? Ja millaisen esimerkin annat lapsillesi? Mikset ota vaikka perhepäivähoitoon paria muutakin lasta?

Vierailija
178/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

On huomioitava, että on täysin mahdollista, että saan keikkatyötä enkä suinkaan kokoaikaista työtä. Jos teen sijaisuuksia nollasopimuksella niin kyllä tuohon pelottaa lähteä ellei saa kuluja katetuksi. Ei se olisi järkevää. - ap
[/quote]
Työnsä osaava, tervepäinen lähihoitaja kyllä töitä löytää. Ja monasti ne, jotka ei halua töihin kun lapset ovat pienempiä, keksii ne keinot loisia kotona senkin jälkeen kun lapset on lentäneet pesästä.

Vierailija
179/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap
[/quote]

[/quote]

Kannattaisiko mennä raivoamaan noille kymmenille tuhansille elämäntapa-työttömille jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä ja viettävät elämänsä trollailemalla vauvapalstoilla kaljapullo kädessä?

AP sentään kasvattaa lastaan ja on ollut työelämässä aiemmin.
[/quote]

Kyllä, ja takaisin työelämässä kun pienin vähän kasvaa. - ap

Vierailija
180/182 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:05"]Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap
[/quote]

[/quote]

[/quote]
Et kysy minulta, mutta mielestäni töihin kykenevän pitäisi tehdä töitä elääkseen. Jos ei halua eikä jaksa tehdä töitä, niin ei tarvitsisi mitään tukia tuollaisesta maksella.
[/quote]

Niin, meillähän tulojen menetystä korvataan kotihoidontuellan. Toki palaan työelämään kun pienin kasvaa. Minusta pienen lapsen hoitaminen kotona on arvokasta ja voit nukkua yösi rauhassa, sillä puolisoni kyllä maksaa veroja kahden edestä :) - ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän