Kateellisuus kotiäitiydestä ärsyttää
Meillä minä siis olen "ihan vaan kotiäiti". Lähihoitaja olen, mutta en halua niitä töitä enää tehdä eikä minun tarvitse, sillä elämme mainiosti mieheni tuloilla (yli 6000€/kk brutto), lisäksi tietenkin säästämme sievoisen summan kun ei mene tarhamaksuja ja saan kotihoidontukea. Vanhin lapsi saa tulla koulupäivän jälkeen kotiin, jossa äiti odottaa. Keskimmäinen pääsee eskarista kotiin. Pienin saa olla pieni kotona. Meille tämä on unelmaratkaisu ja nautin todella paljon! Mutta on ikävää, miten pari ystävääni puhuvat kateellusesti selän takana, joskus sanovat suoraan että "helppoa se on toisilla". Ystäväni eivät ole iloisia puolestani, jopa kyseenalaistavat valintani. Mielestäni teen juuri nyt maailman parasta "työtä" ja nautin perhearjesta lasten kanssa. Miten oppisin olemaan välittämättä ystävien puheista? Eivät ole mitään uraihmisiä sillä tavalla, töissä matalapalkka-aloilla jotta saavat lainat maksettua. Uraihmisiltä voisin nuo kommentit ymmärtääkin kun maailmankuvat eroaa, mutta tuo mielestäni nyt on pelkkää kateellisuutta.
Kommentit (182)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:08"]Ja eikun takas 50-luvulle! Eikö ole kauheaa olla miehensä elätettävänä?
[/quote]
Ei. Ei ole ollenkaan kauheaa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:08"]Ja eikun takas 50-luvulle! Eikö ole kauheaa olla miehensä elätettävänä?
[/quote]
Aivan kauheaa. Joudun pakkaamaan tässä vielä yömyöhään bikineitä että pystyn aamulla lähtemään miehen työmatkalle mukaan seuraksi Rio de Janeiroon. Mikä kohtalo :'(
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:08"]Ja eikun takas 50-luvulle! Eikö ole kauheaa olla miehensä elätettävänä?
[/quote]
Aivan kauheaa. Joudun pakkaamaan tässä vielä yömyöhään bikineitä että pystyn aamulla lähtemään miehen työmatkalle mukaan seuraksi Rio de Janeiroon. Mikä kohtalo :'(
[/quote]
Nauti :) Minä kun raadan sen Pulsaattorin kimpussa.
Se, että valitat ilmiselvää asiaa tänne paljastaa että tiedät kateuden ja nautit siitä. Sinun elämäsi mahdollistaa hyvätuloinen mies. Itse en pystynyt jatkamaan kauaa kotona koska en halunnut olla taloudellisesti täysin riippuvainen miehestä. Nautin kotiäitiydestä siihen kun pienimmäinen oli 3v. Edelleen meillä olisi mahdollista että olisin kotona mutta haluan a. Omaa eläkettä (en miehen maksamaa yksityistä eläkevakuutusta) b. Maksaa 50% yhteisistä menoista c. Omaa rahaa. Edelleen teen lyhennettyä päivää/viikkoa ja sen vuoksi hoidan lapsia enemmän.
Kateellinen en ole kotiäidille, ystäväsi ovat koska heidän tilanteensa vaikuttaa pakkoratkaisulta elintason säilyttämiseksi. Minulla oma ratkaisu itsenäisyyteni säilyttämiseksi. Toinen vaihtoehto on että ystäviesi reaktio on halveksuntaa kun elät miehen rahoilla vaikka teet tietenkin töitä kotiäitinä. Kotiäidin työ on kuitenkin varsin helppo ja rento duuni, ainakin itsellä oli.
Huvittaa, että kotiäidit kerskuvat sillä että heille on annettu mahdollisuus jäädä kotiäideiksi. Luuletteko tosiaan, että muut äidit käyvät töissä vain pakosta? Mun mies tienaa kyllä niin hyvin, ettei mun palkkaa tarvitsisi, mutta kun minä HALUAN TEHDÄ TÖITÄ! Teille se tuntuu olevan ihan vieras ajatus, että joku nauttii muustakin kuin pyykinpesusta tai leikkipuistossa käymisestä. Laajempi aivokapasiteetti vaan vaatii enemmän haasteita, ei työssäkäyminen ole mikään pakko monella muullakaan, se on oma valinta. Eli ei, en todellakaan ole kateellinen niille, joilla ei ole töitä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:26"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:08"]Ja eikun takas 50-luvulle! Eikö ole kauheaa olla miehensä elätettävänä?
[/quote]
[/quote]
Itse pääsen sinnekin ihan omilla rahoillani, myös sitten jos miehestä aika jättää ennen mua. Mikä kohtalo ;)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:06"]Outoja ihmisiä. Yleensä kotiäitejä säälitään
[/quote]
:D Veikkaan vastauksen kirjoittajaksi Maisteri-Minnaa Helsingistä, jonka elämässä ei ole muuta kuin se ura ura ura.
Ja ei, en itse ole kotiäiti.
[/quote] veikkasit väärin. En ole korkeakoulutettu. Mutta seuraan paljon kotiäitiyttä työni puolesta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:48"]Huvittaa, että kotiäidit kerskuvat sillä että heille on annettu mahdollisuus jäädä kotiäideiksi. Luuletteko tosiaan, että muut äidit käyvät töissä vain pakosta? Mun mies tienaa kyllä niin hyvin, ettei mun palkkaa tarvitsisi, mutta kun minä HALUAN TEHDÄ TÖITÄ! Teille se tuntuu olevan ihan vieras ajatus, että joku nauttii muustakin kuin pyykinpesusta tai leikkipuistossa käymisestä. Laajempi aivokapasiteetti vaan vaatii enemmän haasteita, ei työssäkäyminen ole mikään pakko monella muullakaan, se on oma valinta. Eli ei, en todellakaan ole kateellinen niille, joilla ei ole töitä.
[/quote]
En minä kyllä sellaista kuvittele. Tuttavapiirissäni on paljon tällaisia naisia ja arvostan heitä. Ja he minua. Emme kukaan koe että toisen valintoja tai tapaa elää pitäisi väheksyä. Onnellisia olemme kuitenkin kaikki.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:48"]Huvittaa, että kotiäidit kerskuvat sillä että heille on annettu mahdollisuus jäädä kotiäideiksi. Luuletteko tosiaan, että muut äidit käyvät töissä vain pakosta? Mun mies tienaa kyllä niin hyvin, ettei mun palkkaa tarvitsisi, mutta kun minä HALUAN TEHDÄ TÖITÄ! Teille se tuntuu olevan ihan vieras ajatus, että joku nauttii muustakin kuin pyykinpesusta tai leikkipuistossa käymisestä. Laajempi aivokapasiteetti vaan vaatii enemmän haasteita, ei työssäkäyminen ole mikään pakko monella muullakaan, se on oma valinta. Eli ei, en todellakaan ole kateellinen niille, joilla ei ole töitä.
[/quote]
En minä kyllä sellaista kuvittele. Tuttavapiirissäni on paljon tällaisia naisia ja arvostan heitä. Ja he minua. Emme kukaan koe että toisen valintoja tai tapaa elää pitäisi väheksyä. Onnellisia olemme kuitenkin kaikki.
[/quote]
Tässä keskusteluketjussa se asia on mainittu. Itselläni ei ole lähipiirissä kotiäitejä, pisimpään kotona ollut oli siellä kunnes lapsi täytti 3, työpaikka oli valmiina hänelläkin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:48"]Huvittaa, että kotiäidit kerskuvat sillä että heille on annettu mahdollisuus jäädä kotiäideiksi. Luuletteko tosiaan, että muut äidit käyvät töissä vain pakosta? Mun mies tienaa kyllä niin hyvin, ettei mun palkkaa tarvitsisi, mutta kun minä HALUAN TEHDÄ TÖITÄ! Teille se tuntuu olevan ihan vieras ajatus, että joku nauttii muustakin kuin pyykinpesusta tai leikkipuistossa käymisestä. Laajempi aivokapasiteetti vaan vaatii enemmän haasteita, ei työssäkäyminen ole mikään pakko monella muullakaan, se on oma valinta. Eli ei, en todellakaan ole kateellinen niille, joilla ei ole töitä.
[/quote]
Kyllä sitä aivojen laajentamista voi tehdä vaikka kotona olisikin. Itsestä se on kiinni. Itse kotona ollessani seurasin uutisia ja muutenkin aikaani, tein itseopiskelua ja olin sosiaalinen. En tunne että ne vuodet minua tyhmensi. Nyt olen ollut työelämässä ja tunnen että ihan se sama fiksu tyyppi olen, en sen tyhmempi tai valaistuneempi.
Tommoinen kuvio on kyllä miehelle aika raskas nykypäivänä, kun joutuu yksin kantamaan vastuun perheen toimeentulosta. Ei ihme, että osa ei kestä.
No anna olla kateellinen. Et sinä voi kontrolloida sitä mitä toiset ihmiset puhuvat. Jokaisesta meistä puhutaan jotain. Sinäkin puhut juuri nyt selän takana ystävistäsi. ;)
Kateellisuudelta kuulostaa. Älä välitä!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:49"]No anna olla kateellinen. Et sinä voi kontrolloida sitä mitä toiset ihmiset puhuvat. Jokaisesta meistä puhutaan jotain. Sinäkin puhut juuri nyt selän takana ystävistäsi. ;)
[/quote]
Tästä jos ystävät tunnistaa, niin se olisi ehkä vain helpottavaa. En tiedä, miten tästä keskustelisin heidän kanssaan. -ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:49"]No anna olla kateellinen. Et sinä voi kontrolloida sitä mitä toiset ihmiset puhuvat. Jokaisesta meistä puhutaan jotain. Sinäkin puhut juuri nyt selän takana ystävistäsi. ;) [/quote] Tästä jos ystävät tunnistaa, niin se olisi ehkä vain helpottavaa. En tiedä, miten tästä keskustelisin heidän kanssaan. -ap
[/quote]
Onko välttämätöntä olla ystävä heidän kanssaan? Voithan jättää näkemiset harvemmalle, jos elätte ihan eri maailmassa. Kotiäidin paras ystävä on joka tapauksessa toinen kotiäiti. Näin ainakin oman kokemukseni mukaan. Olin itse pitkään kotiäiti, rakastin sitä. Suorastaan parasta aikaa elämäsä. Nauti tästä ajasta äläkä annan muiden pahoittaa mieltäsi. :)
2
Ehkä he eivät ymmärrä että kotiäitinä olo ei ole pelkkää sohvalla makoilua ja shoppailua koko päivän?
Jos olet tyytyväinen tilanteeseesi niin turha murehtia heidän mielipiteistä.
Mistä ne sit tuntuu kadehtivan? Kun ei kuitenkaan mitään syytä ole.
Olen perustellut ystävilleni kotiäitiyttäni näin: Tienaisin lähihoitajana, kokoaikaisen työn jos edes saisin, 1900€/kk brutto josta nettona ehkä 1500-1600€? Menettäisin kotihoidontuen 300€/kk. Nuorin kokopäivätarhaan, eskarilaisen puolipäivähoito ja ekaluokkalaisen iltapäiväkerho maksaisi n. 500€/kk. Ja koska emme asu taajamassa, minulle pitäisi hankkia auto josta on kuluja. Lasketaan sen kuukausilyhennykseksi vaikkapa 150€/kk ja bensoihin 70€/kk. Kulut yhteensä n. 1100e joten ei palkastani kokopäivätyöstä jäisi käteen kuin ehkä 400€. Ja ellen saisi muuta kuin keikkoja, menot olisivat samat tai lähes samat ja palkkani tuskin edes kattaisi työnteosta syntyviä kustannuksia. Silti ollaan kateellisia :( - ap
Outoja ihmisiä. Yleensä kotiäitejä säälitään
[/quote]
On juu. Lähdenkin tästä laittamaan kotitakkini pesuun ja Pulsaattorin päälle. Uuniin teen tulet, että saadaan perheelle huomenna ruokaa. Loppuyö pitääkin sitten silittää miehen sukkia, nenäliinoja ja lahkeellisia kalsareita. Viideltä pesen hiukset ja väännän tukkaan paplarit, että olen sitten aamulla hehkeänä. Naapurin Maire kun selvästi vilkuilee miestä.