Ei ihan mene minulla jakeluun nämä työpaikat, joihin on määräaikaan mennessä tullut useitakin muodollisesti pätevien ihmisten hakemuksia, mutta silti työpaikka laitetaan hakuun uudelleen!
Siis minkälaista ihmemiestä tai -naista silloin oikein haetaan?!
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Muodollinen pätevyys on vasta pohja. Kaikki sen päälle tuleva erottaa hakijoita toisistaan: Substanssiosaaminen, motivaatio, työskentelytyyli, aiempi työkokemus, odotukset työlle ja palkkaukselle, vahvuudet/heikkoudet, vuorovaikutustaidot, persoona jne.
Näistä tietysti todellinen osaaminen (ei pelkkä tutkinto) ja kokemus sekä motivaatio ovat erityisen tärkeitä.
Ei tuollaisia saa kuin pintapuolisesti selville tavallisessa rekryprosessissa. Motivaation ja työskentelytyylin sekä vuorovaikutustyylin voi feikata. Ja rekryäjinä on monesti ihmisiä johon uppoaa mikä vain, kun vetää oikeista naruista.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijat haluavat vain päteä. Ja kyykyttää. Ihmettelen samaa.
Tämän kirjoittaja ei ymmärrä työelämästä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muodollinen pätevyys on vasta pohja. Kaikki sen päälle tuleva erottaa hakijoita toisistaan: Substanssiosaaminen, motivaatio, työskentelytyyli, aiempi työkokemus, odotukset työlle ja palkkaukselle, vahvuudet/heikkoudet, vuorovaikutustaidot, persoona jne.
Näistä tietysti todellinen osaaminen (ei pelkkä tutkinto) ja kokemus sekä motivaatio ovat erityisen tärkeitä.
Toki. Halutaan muiden valmiiksi opettama, muttei olla valmiita itse antamaan lisäkoulutusta ja sitä kokemusta.
Tämähän tässä keinotekoisessa "työvoimapulassa" on vikana. Koulutuskaan ei riitä mihinkään.
Todellisessa työvoimapulassa yritys on valmis kouluttamaan itsekin ja panostaa siihen kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Haettiin yksinkertaiseen tehtävään osaajaa
Että oikein osaajaa. Onkohan niin yksinkertaisia tehtäviä enää olemassakaan, että haettaisiin vain työntekijää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että oikein osaajaa. Onkohan niin yksinkertaisia tehtäviä enää olemassakaan, että haettaisiin vain työntekijää?
Ei taida olla. Muutin kesällä uudelle paikkakunnalle, ja täällä on monta yritystä, jotka hakevat jatkuvasti tehdastyöntekijöitä ja esiintyvät lehdissä työvoimapulasta kärsivinä. Ilmoitusten mukaan ei tarvitse olla alan koulutusta eikä osaamista, vaan työhön perehdytetään. Hakemuskin saa olla ihan vapaamuotoinen. Eli vaikuttaa varsin yksinkertaiselta työltä, vai mitä?
No sehän sopisi, vaikka olenkin varsin korkeasti koulutettu ja minulla on monipuolista työkokemusta - muttei kuitenkaan tehdastyöstä. Olen ihan järkevä, oppimiskykyinen ja normaali ihminen, ja minulle kävisi mikä vain järkevä ja laillinen työ, jota pystyn tekemään lähiseudulla.
Olen lähettänyt hakemuksia, mutta lienee sanomattakin selvää, että vastauksia ei joko tule, niitä pitää lypsää uudella yhteydenotolla ja sitten "työntekijät on just ehditty valita" ja parin päivän sisällä firmalla on uusi työpaikkailmoitus työstä, johon ei tarvita alan koulutusta eikä osaamista, vaan työntekijät perehdytetään ja tärkeintä on asenne.
Asiaan ei varmaan liity lainkaan se, että olen 55-vuotias nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäpäärekryt mielipuuhassaan: on niin kivaa sanoa monille hakijoille, että kiitos, mutta ei kiitos, valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun. Siitä tulee heille orgasmin veroisia kiksejä.
Jos koskaan oikeasti olisit mukana rekryprosessissa, et kuvittelisi tällaisia typeryyksiä. Se on ihan hiton työlästä ja veemäistä hommaa.
Meillä uudestaan hakuun laitettava tarkoittaa juurikin sitä, että isostakaan joukosta ei ole löytynyt sopivaa. Eli pelkkä pätevyys ei ratkaise. Joskus käy myös niin, että tehtävään valittu peruukin syystä tai toisesta tulonsa ja sitten esim. ns. toiseksi tullut onkin saanut jo muuta duunia tms. ja haku joudutaan aloittamaan silloin uudestaan.
Jos koskaan on käynyt täysin työkykyisenä, älykkäänä, tehtävistään ja arjesta suoriutuvana rekrytointisirkuksen läpi, niin on täysin laillinen oikeus ihmetellä miksi ei tule palkatuksi. Oli hienoa olla monessakin rehryssä mukana ja huomata, miten paikat menivät ihan ihme hiihtäjille ja myöhemmin huomata, että sama paikka on taas jaossa kun se tehtävään valittu huipputyyppi onkin saikulla tai jättänyt tulematta töihin. Vastaavasti oma kulutukseni menee myös sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vahvuuteni on aina ollut fiksuus ja looginen ajattelu. Tiedän, että olisin hyvä työntekijä töihin, joissa vaaditaan aivoja. En kuitenkaan edes vaivaudu hakemaan, koska ei minulla ole tarpeeksi mustaa valkoisella. Tällaisiin töihin on kauheat vaatimukset, etenkin koulutuspuolella. Lisäksi pitää olla kokemusta siitä, tästä ja tuosta.
En siis ole mikään insinöörityyppinen pohdiskelija, vaan minulla on hyvä looginen päättelykyky ja tykkään käyttää aivojani. Se ei vain riitä.
En tosin ole työtön, mutta kuitenkin.
Minulla sama, tosin insinööri olen, mutta aika usein vaaditaan osaamista ohjelmista, jotka kuulostavat tosi hienoilta. Kun niitä alkaa käyttää, ne ovat helppoja ja nopeasti opittavissa ihan itsestään. Oma työni löytyi pienestä suunnittelutoimistossa, missä monipuolisuus on hyödyksi, kun teen myös toimistotöitä, assarin hommia ja suunnittelua. Ohjelmistakin pari on itse räätälöityjä valmisohjelmien päälle, eli niihin ei edes koulutusta ole. Välillä tullut luppoaikoja ja olen tehnyt niihin itse materiaalia siltä varalta, että otetaan joskus lisää porukkaa tai jos minä saan sairauskohtauksen tms. niin ei jää pelkästään esimiehen suht. hataran osaamisen varaan. Itse päättelemällä olen oppinut koodaamaan noita ohjelmia vielä vähän käyttäjäystävällisemmäksi. Mutta mulla ei ole paperilla mitään sellaista, missä näkyisi, että osaan koodata valmisohjelmia niiden ohjelmien omilla työkaluilla, on vain peruskurssit koulutodistuksissa.
Minä en osaa koodailla enkä ole kiinnostunut insinöörihommista, mutta joskus olen bongannut tosi mielenkiintoisia ilmoituksia ja olisin halunnut hakea niihin. Olen kuitenkin jättänyt hakematta, koska vaatimuksena on ollut ohjelmiston kdjeiejdwknerjjr, wpwosbejwbdhe ja orjrueudueeu käyttökokemus ja täydellinen hallinta ja plussaa on, jos hallitsee täydellisesti myös ohjelmiston ndevejhdhejsudkr.
Todella turhauttavaa, kun ei tuollaisiin kehtaa edes hakea. Olen kyllä nopea oppimaan uutta, mutta tiedän, että hakijoista jotkut hallitsevat nuo mystiset ohjelmistot täydellisesti ja minä tuhlaisin vain energiaani turhaan hakemiseen.
Jatkan siis edellistä viestiäni, en siis käytä enää joidenkin firmojen palveluita juuri siksi, että valinta ei ole osunut minuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla. Muutin kesällä uudelle paikkakunnalle, ja täällä on monta yritystä, jotka hakevat jatkuvasti tehdastyöntekijöitä ja esiintyvät lehdissä työvoimapulasta kärsivinä. Ilmoitusten mukaan ei tarvitse olla alan koulutusta eikä osaamista, vaan työhön perehdytetään. Hakemuskin saa olla ihan vapaamuotoinen. Eli vaikuttaa varsin yksinkertaiselta työltä, vai mitä?
No sehän sopisi, vaikka olenkin varsin korkeasti koulutettu ja minulla on monipuolista työkokemusta - muttei kuitenkaan tehdastyöstä. Olen ihan järkevä, oppimiskykyinen ja normaali ihminen, ja minulle kävisi mikä vain järkevä ja laillinen työ, jota pystyn tekemään lähiseudulla.
Olen lähettänyt hakemuksia, mutta lienee sanomattakin selvää, että vastauksia ei joko tule, niitä pitää lypsää uudella yhteydenotolla ja sitten "työntekijät on just ehditty valita" ja parin päivän sisällä firmalla on uusi työpaikkailmoitus työstä, johon ei tarvita alan koulutusta eikä osaamista, vaan työntekijät perehdytetään ja tärkeintä on asenne.
Asiaan ei varmaan liity lainkaan se, että olen 55-vuotias nainen?
Voi kun saisit puolestasi sinä lehtiin jutun tuosta kokemuksestasi! Mielellään vielä firmojen nimet mainiten, vaikka se varmaan kyllä johtaisi siihen, että et ainakaan niihin työllistyisi.
Tai paikallisen lehden yleisönosastoon vaikka firmojen nimiä mainitsematta, mutta maininnalla, että paikkakunnallasi useat yritykset julkisuudessa valittavat työvoimapulaa ja sanovat rekrytoivansa tehdastöihin ilman aiempaa kokemustakin, mutta näköjään on mahdoton päästä. Ja että töistä olisit kiinnostunut, ottaako joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään tulee tunne prosessin aikana, että epäilyttää, jätän palkkaamatta. Paljon helpompaa noin, kuin yrittää täällä Suomessa päästä jotenkin epäsopivasta tyypistä eroon työsuhteen alkamisen jälkeen. Se vasta hirveää ja vaikeaa on.
Häh? Koeaika on olemassa.
Hyödyntäkää sitä. Sekin tosin vaatii työtä, eli että koeaikana perehdytätte uutta tyyppiä hommiinsa kunnolla (kumman usein tämä on firmoissa ihan retuperällä), ja seuraatte, miten se pärjää työssään.
Jos ei koeaikana pärjää, eroon pääseminen on helppoa.
Ei se kyllä noinkaan ole, vaan myös koeaikana tarvitaan asialliset perusteet työsuhteen purkuun. ja on ihmisiä, jotka koeajan ovat asiallisesti, ja sitten alkaa saikuttaminen sun muu. Eli ei näin.
Myöskään en jaksa perehdyttää lukuisia ihmisiä, todeta virherekrytoinniksi, alkaa rekrytointi alusta ja perehdyttää jne.
Parempi kaikille tehdä rekrytointi alunperin hyvin.
Olen tällaisessa firmassa töissä, jossa on jatkuvasti haku päällä osaajista. Firma on muutenkin ihan syvältä ja ne raukat, jotka erehtyy hakemaan ja pääsemään hommiin pettyvät ja lähtevät alle vuodessa.
Itsekin haen kokoajan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Olin rekryprosessissa niin kauan että meitä oli vain kaksi jäljellä josta toinen valittiin. Koko prosessi testeineen ja useine haastatteluineen ja käytännön näytön sekä pällikokeineen kesti n. 3kk.
Minulle informoitiin ystävällisesti että ei natsannut. Kohtelu oli todella inhimillistä ja hienoa työnantajan puolelta.
Kävipä niin että työpaikan saanut sitten vetäytyi, syystä tuntemattomasta eikä työtä koskaan aloittanut.
Sen sijaan että sieltä sitten olisi otettu yhteyttä että näin pääsi käymään, vieläkö kiinnostaa, niin uusi ilmoitus matkaan ja koko rekryprosessi aloitettiin uudestaan.
Tämä ilmeni sitten myöhemmin minulle, ja uusi 3kk rekryä tulilla.
Minulle kävi aikalailla samalla tavalla.
Hain kaupungin töihin (Turku). Oli kaikenlaista ihme istuntoa, kahvittelua ja testiä.
Lopulta meitä oli kaksi hakijaa, n. 1kk prosessin jälkeen, ja olimme rekry-tyyppien (jotka muuten olivat lähes joka tapaamisella eri ihmisiä, kaikki aloitettiin tavallaan alusta joka kerta), mukaan tasaveroisia työhön.
Minua ei sitten valittu, vaan se toinen tyyppi, syystä X.
Tämän jälkeen sain viestin tältä toiselta tyypiltä, ettei aloitakaan työtä, ja että kannattaisi olla yhteydessä vielä työnantajaan.
Olin siis samana päivänä yhteydessä, kuin tämä valittu oli ilmoittanut ettei vastaanota työtä, ja vastattiin ettei voi käyttää tämän rekryn hakijoita enää, mutta olen tervetullut aloittamaan prosessin uudestaan kun he julkaisevat työpaikan kaupungin sivuilla.
Sanomattakin selvä etten hakenut enää, jatkoin sitten silloisessa työpaikassani, ja siirryin sieltä pois muihin töihin ajan päästä.
Koulutukseni ja kokemukseni lisäksi minulla on hyvä ja monipuolinen kielitaito (myös vähän harvinaisemmista kielistä). Olen myös hyvä kirjoittamaan, kätevä käsistäni ja visuaalisesti taitava. Olen myös huomannut, että olen todella hyvä tiedonhakija.
Niillä ei tunnu olevan kenellekään työnantajalle kuitenkaan mitään merkitystä. Harvinaisemman kielen hyvällä osaamisellakaan ei nähdä mitään merkitystä edes isossa yrityksessä, jolla on toimipiste tai tytäryhtiö tai merkittäviä kumppaneita tai asiakkaita maassa, jossa kyseistä kieltä puhutaan. Tankeroenklanti riittää niiden mielestä ihan hyvin.
Aiempi ulkomailla asuminen ja työskentely tuntuu olevan iso miinus.
Mitä hittoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yhtään tulee tunne prosessin aikana, että epäilyttää, jätän palkkaamatta. Paljon helpompaa noin, kuin yrittää täällä Suomessa päästä jotenkin epäsopivasta tyypistä eroon työsuhteen alkamisen jälkeen. Se vasta hirveää ja vaikeaa on.
Hyödyntäkää sitä. Sekin tosin vaatii työtä, eli että koeaikana perehdytätte uutta tyyppiä hommiinsa kunnolla (kumman usein tämä on firmoissa ihan retuperällä), ja seuraatte, miten se pärjää työssään.
Ei se kyllä noinkaan ole, vaan myös koeaikana tarvitaan asialliset perusteet työsuhteen purkuun. ja on ihmisiä, jotka koeajan ovat asiallisesti, ja sitten alkaa saikuttaminen sun muu. Eli ei näin.
Myöskään en jaksa perehdyttää lukuisia ihmisiä, todeta virherekrytoinniksi, alkaa rekrytointi alusta ja perehdyttää jne.
Asiallinen peruste koeaikapurulle on, ettei työntekijä sovellu työhön. Mitä muuta tarvitsette? Jos työntekijä soveltuu työhön, koeaikapurkuahan ei tarvita, vai mitä?
Toki on kaunis ajatus, että parempi odottaa täydellistä, mutta arvaa miten monta hyvää työntekijää menee teiltä ohi tuolla periaatteella?
Kalliiksi sekin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette te yhdenkään saikkua tiedä etukäteen. Sinäkin voit sairastua. Mitenkäs sitten suu pannaan? Oletko epäkelpo työntekijä?
Vierailija kirjoitti:
Uuden ihmisen palkkaaminen on riski. Muodollinen pätevyys ei kerro ihmisen luonteesta mitään. Kirjalliset hakemukset ja ansioluettelot kannattaa kokemukseni mukaan tehdä siten, että pääsee suulliselle kierrokselle jossa pitää loistaa.
Tämä. Ei riitä, että on pätevä palkansaaja.
Vierailija kirjoitti:
Koulutukseni ja kokemukseni lisäksi minulla on hyvä ja monipuolinen kielitaito (myös vähän harvinaisemmista kielistä). Olen myös hyvä kirjoittamaan, kätevä käsistäni ja visuaalisesti taitava. Olen myös huomannut, että olen todella hyvä tiedonhakija.
Niillä ei tunnu olevan kenellekään työnantajalle kuitenkaan mitään merkitystä. Harvinaisemman kielen hyvällä osaamisellakaan ei nähdä mitään merkitystä edes isossa yrityksessä, jolla on toimipiste tai tytäryhtiö tai merkittäviä kumppaneita tai asiakkaita maassa, jossa kyseistä kieltä puhutaan. Tankeroenklanti riittää niiden mielestä ihan hyvin.
Aiempi ulkomailla asuminen ja työskentely tuntuu olevan iso miinus.Mitä hittoa?
Koulutus ja kokemusta mistä? Tuotannosta, tuotekehityksestä, tietystä teknologiasta tai vaikka IT-ratkaisuista, myynnistä jne...?
Pelkkä kielitaito ei tosiaan paljoa auta, ellet sitten hakeudu vaikka myyntihommiin ja suuntaa tietyille markkinoille (missä kielitaitosi on plussaa). Mutta silloinkin sinulla pitää olla myytävät tuotteet (=teknologia/IT-ratkaisut/palvelut) ja asiakaskunta (toimiala, asiakastarpeet, mahdollisesti aiemmat kontaktit jne.) hallussa. Nämä ovat se tärkein juttu, mikä määrittelee, miten hyvin pystyt työsi hoitamaan.
Pelkkä kielitaito ei vielä auta mitään. Se on ihan totta.
Krantut työnantajat sopii krantuille naisille kuin nenä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen peruste koeaikapurulle on, ettei työntekijä sovellu työhön. Mitä muuta tarvitsette? Jos työntekijä soveltuu työhön, koeaikapurkuahan ei tarvita, vai mitä?
Toki on kaunis ajatus, että parempi odottaa täydellistä, mutta arvaa miten monta hyvää työntekijää menee teiltä ohi tuolla periaatteella?
Kalliiksi sekin tulee.
Jokainen työntekijä luulee toki olevansa korvaamaton kultakimpale…
Kyllä vaan rekrytoinnissa kannattaa pitää mielessä maltti. Jos yhtään mietityttää, niin ei kannata ottaa.
Rekryfirmat ovat vain luoneet ongelman ja tarjoavat nyt ratkaisua ongelmaan. Itselläkin on aivan liikaa kokemusta pitkistä, monipuolisista ja monilta osin horoskooppitason humpuukiin perustuvista rekryprosesseista. Jopa maallikko tietää Myers-Briggsin olevan kukkua, joten miksi asiantuntijoita tyypitetään intj, estp, jne. ... Ja persoonallisuuksien värit ovat toinen suosikkini. Joskus kymmenkunta vuotta sitten oli kutkuttavaa saada tietää, kuka oli entj, kuka sininen persoonallisuus jne. Nyt samalle soopalle vain nauraa.