Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuota maksamaan. Hautapaikoistakin on pulaa. Tuskin luita häiritsee.
Kyse olikin tässä nyt lapsenlapsen tunteista. Ehkä et ymmärrä, mutta joillakin ihmisille voi olla erittäin tärkeä jonkun henkilön hauta.
Äidin ei tietenkään ole jatkettava oikeutta, jos ei halua, mutta olisi voinut tietysti kysäistä, haluaako tytär tehdä niin, jos tiesi haudan merkityksen tyttärelle.
Muuten hautapaikkoja tietysti käytetään useampaan kertaan ja esim sinun sukusi kohdalla ihan sama mitä niille tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin kirkon omistamaa maata. Jolle pitää saada ne muut, tulevatkin vainajat mahdutettua. Jos sä haluat saada jonkun eternaalisen palvontapaikan sun tomumajallesi, niin osta maata ja tule haudatuksi sinne. Tietenkin sun perijöiden tulee myös ymmärtää sun jäänteidesi arvo hamaan tulevaisuuteen, jotta ymmärtävät pitää paikan pyhitettynä sinulle.
Tässähän se asian ydin katsos onkin, kirkolla on monopoli hautaustoimeen. Siitä ja verotusoikeudesta huolimatta kirkko ja seurakunnan uskovaiset ystävämme kusevat silmään senkun ehtivät. Sureva on helppo kohde valheille ja laillistetulle ryöstölle.
Itselleni on ihan sama kunhan mikään kultti ei vedä sukulaisilta penniäkään sillä verukkeella että satuin heittämään lusikan nurkkaan.
Joo, itse haluan tulla poltetuksi pahvilaatikossa ja ripotelluksi vaikka metsään. Jos joku mua haluaa muistella, niin muistelkoot sijoillansa. '
Oon miettinyt, että voikohan esim. metsää testamentata vaikka luonnonperintösäätiölle sillä ehdolla, että ripottelevat mun tuhkat sinne kunhan olen poltettu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse haluan tulla poltetuksi pahvilaatikossa ja ripotelluksi vaikka metsään. Jos joku mua haluaa muistella, niin muistelkoot sijoillansa. '
Oon miettinyt, että voikohan esim. metsää testamentata vaikka luonnonperintösäätiölle sillä ehdolla, että ripottelevat mun tuhkat sinne kunhan olen poltettu.
Ikävä kyllä ei tule onnistumaan niin kauan kuin noilla uskovaisilla on kätensä pelissä mukana. Bisness on aivan liian tuottoisaa ja riski on nolla.
Haluaisin nähdä sen päivän kun uskovaiset luopuu monopolista vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Papinpirut ja seurakuntavirkamiehet on ahneita kuin mikätahansa yritys . Siksi saalistavat . Voisiko lakia muuttaa ja saisi hautapaikan määrätä itselleen mihin haluaa ? Entä uurnapaikan ? Voiko sen puristuttaa timantiksi , ehkä joskus koko suvunkin , kun tarpeeksi kertyy tuhkaa ? Onko yrityksiä missään ?
Sveitsissä tehdään tuhkasta timantteja. En tiedä miten sen tuhkan laillisesti saa sinne vietyä kun vuoden sisällä tuhlauksesta pitää ilmoita missä tuhkat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Olisin voinut maksaakin, jos olisin tiennyt että tämmöinen juttu on mahdollista.
ap
Jos äitisi on ollut tässä vastuuhenkilö (ja maksaja) niin miksi he olisivat sinulle ilmoittaneet? Luuletko, että soittelevat koko suvun läpi, että kiinnostaisiko jotain muuta maksaa jos äitiäsi ei kiinnosta.
Meille ei soitellut kukaan, vaan hautakiveen oli kiinnitetty lappu, että hautaoikeus päättyy, ellei hautaa uusita päivään x mennessä. Ei ne varmaan edes seurakunnassa tienneet, että kyse on meidän sukulaisesta, vaikka pienellä paikkakunnalla osa seurakunnan ihmisistä tuntee siellä asuvan veljeni. Kyseessä vähän kaukaisempi sukulainen, jonka hautaa on hoidettu.
Niin, ajattelen niin, että se hauta ja hautapaikan säilyttäminen on nimenomaan jälkeen jääneitä varten.
Sehän on monelle erittäin tärkeä paikka muistamiselle. Tämä tulee esiin myös jatkuvasti niissä tapauksissa, joissa ruumista ei ole jostakin syystä. Monet silloin mainitsevat juuri sen, ettei ole sitä hautaa, paikkaa jossa käydä konkreettisella tavalla muistamassa. - Tähän ei nyt kaivata höpertelyä siitä miten se ei ole tarpeen tai se on hölmöä tai että muistella voi mielessä tms, joten kiitos jo etukäteen, ettette rupea noita kommenteja syytämään. Ihmiset vain ovat erilaisia, ja toisille on haudat ovat tärkeitä ja toisille ei.
En ole varsinainen "hautapakkaihminen", mutta myönnettävä on, että jotakin hyvin erityistä siinä on, kun käydään haudalla tai laitetaan kukkia, kynttilä haudalle. On siinä oma yhteenkuuluvaisuuden tunnelmansa ja pysähtymisensä, kiitollisuuden ja muistojen hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin kirkon omistamaa maata. Jolle pitää saada ne muut, tulevatkin vainajat mahdutettua. Jos sä haluat saada jonkun eternaalisen palvontapaikan sun tomumajallesi, niin osta maata ja tule haudatuksi sinne. Tietenkin sun perijöiden tulee myös ymmärtää sun jäänteidesi arvo hamaan tulevaisuuteen, jotta ymmärtävät pitää paikan pyhitettynä sinulle.
Tässähän se asian ydin katsos onkin, kirkolla on monopoli hautaustoimeen. Siitä ja verotusoikeudesta huolimatta kirkko ja seurakunnan uskovaiset ystävämme kusevat silmään senkun ehtivät. Sureva on helppo kohde valheille ja laillistetulle ryöstölle.
Itselleni on ihan sama kunhan mikään kultti ei vedä sukulaisilta penniäkään sillä verukkeella että satuin heittämään lusikan nurkkaan.
Tuhkat saa haudata vaikka omalle maalle. Sitten jos tontti/metsä myydään niin voi taikauskoiset pelätä ostamista, vaikka siellä voi ennestään olla vaikka kuinka monta kuollutta vuosien saatossa maatunut.
Lain mukaan pitää ilmoittaaa ja kaupunkialueella vissiin ei onnistu.
Järvissä on virallisia paikkoja minne tuhkat saa heittää, kyllä tuuli niistäkin osan saattaa rannalle heittää.
Hautatoimessa olen itsekin töissä ja usein vastailen näihin kysymyksiin.
Hautaoikeus ja hautapaikka ja haudanhoito ovat eri asioita.
Ihmisellä on hautaoikeus puolisonsa, vanhempiensa, isovanhempiensa ja isoisovanhempiensa hautaan. Käytännössä siis oikeus tulla haudatuiksi näihin hautapaikkoihin. Keskimäärin jokaisella suomalaisella on hautaoikeus neljään, viiteen hautapaikkaan eri hautausmailla. Tämän vuoksi hautausmaiden laajentaminen ei ole järkevää, koska hautapaikkoja on meille kaikille riittävästi. Lisäksi yhteen arkkuhautapaikkaa mahtuu 8 uurnaa eli paikkojen määrä lisääntyy.
Hautapaikka on akku- tai uurnahautapaikka. Seurakunnat ja muut hautausmaiden ylläpitäjät määrittelevät gautapaikkojen hinnan. Hautapaikan hinta saa lainsäädännön mukaan olla korkeintaan sen verran kuin siitä aiheutuu kuluja. Hautausmaita ylläpidetään maksuilla ja valtionrahoituksella,mutta koska hautausmaiden ylläpito maksaa satojatuhansia, isojen hautausmaiden kuten vaikka Tampereen Kalevankankaan varmaankin miljoonia. Hautausmaan ylläpito tarkoittaa valaistusta, sähköjä, aurausta, nurmikoiden leikkaamista, aitojen rakentamista ja kunnostamista (lain mukaan hautausmaiden ympärillä pitää olla aita), rakennuksia (kylmiön rakentaminen maksaa satoja tuhansia, koska yksi kylmiöpaikka maksaa noin 5000 e eikä siinä ole vielä kuin se kaappi, ei seiniä, sähköjä tai muuta) ja kaikkien työntekijöiden palkkoja. Lisäksi on hautakirjanpito, jota hautausmaan ylläpitäjä on velvoitettu pitämään.
Hautapaikkamaksu kattaa kaikki nämä kulut 15, 25 tai 50 vuodeksi, joten siitä voi laskea paljonko maksaa neljä neliötä kaupungin keskustassa vastaavaksi ajaksi.
Haudanhoito taas on vapaaehtoinen maksu. Omaiset voivat hoitaa hautaa itse tai ulkoistaa sen yrittäjälle tai seurakunnalle. Seurakunta ei saa tässäkään laskuttaa enempää kuin todelliset kulut ovat.
Lisäksi on hautausmaksu, joka sisältää haudan avaamisen, peittämisen, kiven siirrot hautaa avatessa ja peittäessä ja lisäksi seuraavana kesänä haudan painuessa maan siirron. Seurakunta voi tässäkin laskuttaa vain todelliset kulut, mutta valtion avustusta tai kirkollisveroja ei saa käyttää tähän.
Sankarihautausmaat ovat kulttuurihistoriallIsesti arvokkaita muistomerkkejä, joista huolehtivat seurakunnat museoviraston ja kaatuneiden muistosäätiön ohjeistuksen mukaisesti. Toisin kuin muut haudat, nämä ovat seurakunnan hallinnassa ja omaisilla ei ole niihin vaikutusvaltaa. Ei kyllä seurakunnallakaan, koska kaikkiin muutoksiin pitää kysyä museoviraston lupa ja lupaa ei tule esim. oikean kuolinpäivän tai nimen korjaukseen.
Kaikilla vanhoilla hautausmailla eli sellaisilla, joissa hautausmaa on sijainnut samalla paikalla satoja vuosia, esim. 1600 luvulta saakka, on vainajia useassa kerroksessa. Kahdeksan vainajaa per paikka ei ole mitenkään ihme. Entisaikaan rikkaat haudat kirkon lattian alle ja vähäisempi väki kirkkomaalle. Ennen 1900 luvun taitetta ei tavallisem väen haudoilla ollut kuin puuristi ja Risti lahosi ja poistettiin. Sitten paikkaan haudattiin joku toinen. Usein vähäisempää väkeä haudattiin myös nimettömiin hautoihin ja suurina katovuosina joukkohautoihin.
Joten nykyinen hautakivien aika on varsin uutta.
Seurakunnilla ei ole tietoa hautaoikeuden haltijasta, jos tietoja ei ole päivitetty seurakunnalle. Se on suvun oma asia ja itse huolehdittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nykyään 25v jälkeen haudataan uusi vainaja entisen päälle?
Jes. Jos kuolet tänään ja sinut arkkuhaudataan, on mahdollista että päällesi haudataan koulukiusaajasi 25 vuoden päästä, jos sitä sinun hautaoikeutta ei uusita.
Tai sinun, jos itse kuolet tänään, om nahdollisya että sun päälle haudataan joku pedari.
No kiva sit maata jonkun pedarin alla ikuisuuden. Mutta ehkä siitä pedaristakin voi olla kamalaa maata tällaisen muumioituneen aikuisen päällä.
Kuvittelet aivan vakavissasi, että kuollut tiedostaa asian??????? Ei luoja mitä idareita täällä 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤦🏼♀️🤦🏼♀️
Mistä tiedät, oletko kuollut?
Juuri siitä että en tiedä mitään, sillä ”kuolleet eivät tiedä mitään” Se on kuin syvä uni. Ei ole tuskaa eikä murheita. Eikä painajaisia (tuli mieleen kun just telkkarista kuulin että tänään tulee joku ohjelma siitä että mistä
Painajaiset johtuu…Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä haudanpalvontaa. Kun ihminen on kuollut, hän on kuollut. Ruumis maatuu pois ja tuhkatkin sulautuvat maaperään ja sielu on leijunut muualle jo ajat sitten. Ei siellä enää ketään ole. Ei ihminen tarvitse muisteluun mitään tukikohtaa, jossa jötköttää kivipaasi multakasan päällä. Vainajia ja edesmenneitä voi muistella missä vain ja milloin vain muutenkin. Mielestäni kynttilöiden ja muun krääsän kantaminen hautuumaille on jo mennyttä elämää.
Sielu leijunut muualle XDDDDDDDDD 🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Kyllä kuollessa ihminen ihan vain kuolee, samoin hänen mielensä.
Isäni menehtyi juuri ennen joulua syöpään ja olin paikalla saattohoito-osastolla kun kuolema tuli. Hoitaja avasi samantien ikkunan muutamaksi minuutiksi ja tokaisi että "päästetään isäsi sielu vapauteen". Tämän jälkeen tuotiin kynttilä huoneeseen palamaan.
Hullua taikauskoa. Yrittävät ”lohduttaa” omaisia vaikka omaisilla olisi oma vakaumus.
Patterit suljetaan (talvella) ja ikkuna avataan niin vainaja säilyy sen pari tuntia ennen kuin ehditään viedä kylmiöön. Usein omaiset haluavat käydä katsomassa kuollutta siinä kun on nätisti sängyssä nukkuvan näköisenä. Enkelipatsaan tuonnin voi kieltää.
toivottavasti joku natu, olisi pikku puuhaa siellä ontussa.
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikka on akku- tai uurnahautapaikka. Seurakunnat ja muut hautausmaiden ylläpitäjät määrittelevät gautapaikkojen hinnan. Hautapaikan hinta saa lainsäädännön mukaan olla korkeintaan sen verran kuin siitä aiheutuu kuluja. Hautausmaita ylläpidetään maksuilla ja valtionrahoituksella,mutta koska hautausmaiden ylläpito maksaa satojatuhansia, isojen hautausmaiden kuten vaikka Tampereen Kalevankankaan varmaankin miljoonia. Hautausmaan ylläpito tarkoittaa valaistusta, sähköjä, aurausta, nurmikoiden leikkaamista, aitojen rakentamista ja kunnostamista (lain mukaan hautausmaiden ympärillä pitää olla aita), rakennuksia (kylmiön rakentaminen maksaa satoja tuhansia, koska yksi kylmiöpaikka maksaa noin 5000 e eikä siinä ole vielä kuin se kaappi, ei seiniä, sähköjä tai muuta) ja kaikkien työntekijöiden palkkoja. Lisäksi on hautakirjanpito, jota hautausmaan ylläpitäjä on velvoitettu pitämään.
No voi voi sentään kun on kallista ja tarvii tähänkin taas rahaa. Kuule, jos on niin vaikeaa niin kirkon uskovaiset voisivat ihan hyvin omaehtoisesti luopua hautausmonopolista ja verotusoikeudesta.
Vaan eipä tule tapahtumaan, ja syykin on selvä. Surevia voi kusta silmään aina, ja hautaustoimi on verotusoikeuden lobbaamisen ohella kirkon kannattavinta liiketoimintaa.
Se että lobbauksen seurauksena hautapaikan hoidon kustannusten osalta on jätetty mukava lehmän kuljettava reikä ei suinkaan ole vahinko, vaan hyvin lobattu optio pitää rajattomat rahahanat auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ei tule onnistumaan niin kauan kuin noilla uskovaisilla on kätensä pelissä mukana. Bisness on aivan liian tuottoisaa ja riski on nolla.
Haluaisin nähdä sen päivän kun uskovaiset luopuu monopolista vapaaehtoisesti.
Ei uskovaisilla tai kirkolla ole mitään tekemistä asian kanssa, vaan kansan valitsemalla eduskunnalla, joka on tehnyt lain, miten vainaja ja ruumis tulee käsitellä, ettei levitä tauteja.
Vainaja tulee lain mukaan haudata maahan tai polttaa, jota viranomaiset valvovat.
Jos vainaja poltetaan, tuhkat voi sirotella vaikka omaan puutarhaan, vesistöihin tai metsään.
Jos vainaja haudataan maahan, se voi tapahtua vaikka omaan pihapiiriin (luvanvaraista)
Esim. joskus kevällä Etelä-Suomessa oli talo myytävänä ja ongelmaksi muodostui yksityinen hauta, joka oli pihapiirissä, johon omaiset halusivat hallintaoikeuden, vaikka talo oli myynnissä tai esim.
Lieksassa taiteilija Eeva Ryynänen on puolisonsa kanssa haudattu heidän pihapiiriinsä.
Ja näitä yksityisiä- ja sukuhautoja on Suomessakin paljon, eikä niillä ole uskovaisten kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksipä ei onnistuisi.
Sukulaiseni menehtyi kesällä. Omasta toiveestaan hänet tuhkattiin ja ripoteltiin luontoon hänelle tärkeään paikkaan. Näin toteutui ikuinen lepopaikka. Seurakunta ei saanut killinkiäkään, kun ei halunnut edes muistolaattaa hautausmaalle.
Näin tahdon itsekin aikanaan, eteenkin kun selvisi nyt tämä miten viimeinen lepopaikka kaivetaan auki 25 vee jälkeen tai rokotetaan omaisilta järjettömiä summia. Haluan mielummin, että tuhkat on jossain metsässä tai vesistössä, kuin että hampaani nousevat kukkapenkistä. Haluan myös, että kuoleman jälkeinen rahastus loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo paikan uusiminen tosiaan maksaa? Satasia?
Isäni kuolemasta alkaa olemaan 20 vuotta, pitääkö jutella äidin kanssa.Varmaan paikasta riippuen muutamasta satasesta tuhanteen euroon.
Täällä kuulemma 60€ 10 vuotta jota ihmettelin. Netissä niitä hintoja on.
Kirkko ja seurakunnat ovat yksi mittava sairaus. Olisi korkea aika haudata ne jonnekin mistä niitä ei voida kaivaa ylös. Hautaustoimi pitäisi siirtää kokonaisuudessaan kaupungeille voittoa tavoittelevan kultin sijasta.
Tässä äitisi on varmasti lunastanut isällesi hautapaikan ja hänelle on mennyt hyvissä ajoin ilmoitus hautaoikeuden loppumisesta. Pyynnöstä hautaoikeus uusitaan 25 vuodeksi (ja maksetaan myös). Itse sain kesällä seurakunnalta kyselyn haluanko uusia isovanhempieni haudan, sillä olen isäni ja äitini kuoltua ainoa omainen. Voit valittaa asiasta äidillesi, muut on syyttömiä.
Sinäpä katkeralta kuspäältä vaikutat.