Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysehän on käsittääkseni varsin pienestä maksusta, jolla aikaa voi jatkaa.
Minun isovanhempani haudattiin 1970-luvulla pk-seudulla, eikä vieläkään ole tullut mitään maksumuistutusta. Hautasopimusta en ole löytänyt papereista.
Suosittelisin olemaan yhteydessä kirkkoherranvirastoon, ettei tule yllätyksiä.
Käymme haudalla säännöllisesti, ja olen nähnyt parilla muulla haudalla muistutuksen. Oletan, että tieto välittyy sitä kautta.
Isovanhempieni hautaan on myöhemmin haudattu tätini eli yksi heidän lapsistaan. Sen yhteydessäkään mitään ei tullut ilmi.
Voihan sinbe toki soittaa.
ikinä ei pidä olettaa mitään
Vierailija kirjoitti:
Jos näkee näitä 1800-luvun lopulla kuolleiden hautoja niin meinaako se että joku kaukainen sukulainen välittää maksaa niistä vai päteekö niihin eri ehdot? Tai jos on näitä sukuhautoja?
Vanhat hautapaikat ovat "ikuisia", jos hautaa hoidetaan.
Äitini perheen kotiapulainen kuoli v. 1963 ja haudalla on pieni hautakivi ja me jälkipolvet edelleen säännöllisesti käydään haudalla ja hoidetaan sitä, mitään laskua ei ole tullut tai ilmoitusta hautapaikasta. Tosin, hän oli lapseton, eikä äitini perhe ollut mitään sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit itse maksanut.
Ai, että joku voi tuosta noin vaan maksaa jonkun hautapaikan? Näkee, että et tiedä asiasta mitään.
Kyllä voi aivan hyvin maksaa sukulaisensa hautapaikan pidennyksen. Minä uusin juuri isäni vanhempien hautapaikan 25 vuodeksi. Isäni on kuollut ja äitiäni ei kiinnostanut. Ei seurakunta välitä kuka haudan maksaa, kunhan joku maksaa.
Paljonko maksaa? Meinaan oman isäni kuolemasta on jo 22 vuotta enkä tiedä mitkä diilit siitä on tehty, kun mummovainaa sen hoiti sen aikanaan. En ehdi haudalla paljoa käymään ja kirkkoon en kuulu, mutta kai sille ukolle voisi seuraavat 25 vuotta kustantaa.
Katso kyseisen seurakunnan sivuilta, kyllä sieltä yleensä tiedot löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isovanhempani haudattiin 1970-luvulla pk-seudulla, eikä vieläkään ole tullut mitään maksumuistutusta. Hautasopimusta en ole löytänyt papereista.
Käymme haudalla säännöllisesti, ja olen nähnyt parilla muulla haudalla muistutuksen. Oletan, että tieto välittyy sitä kautta.
Isovanhempieni hautaan on myöhemmin haudattu tätini eli yksi heidän lapsistaan. Sen yhteydessäkään mitään ei tullut ilmi.
Älähän pelottele.
Ei hoidettuja hautoja kysymättä jyrätä.
Vierailija kirjoitti:
Jos näkee näitä 1800-luvun lopulla kuolleiden hautoja niin meinaako se että joku kaukainen sukulainen välittää maksaa niistä vai päteekö niihin eri ehdot? Tai jos on näitä sukuhautoja?
Ne ovat historiallisia hautoja eli niillä on eri ehdot
uuden laulun sanat. "hei mummo oletko uusinut vaarin hauta paikan jos me joskus siellä ehkä poikkeamme missähän se olikaan."
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää nuo mainitut kalliit hinnat, kun me saimme yhdelle haudalle 10 vuoden kukkahoidon alle 2000e erään isohkon kaupungin hautausmaalla.
Nämä jotka sanovat kalliiksi hautojen kukkahoitoa, eivät varmasti itse hoida omaistensa hautoja.
Hoidan vanhempien ja isovanhempien hautoja ja useampi sata euroa menee vuodessa pelkästään kukkiin ja sen päälle vielä kastelu kesällä.
Vien keväällä orvokkeja tai äitienpäiväruusuja, sen jälkeen kesäkukat ja syksyllä kanervat ja muut syyskukat + kynttilät.
Mäntässäkään hautapaikan umpeenmenosta ilmoiteta mitenkään, vaikka muuta väittävät. Kiva mennä kukkien kanssa, kun kivikin on jo hävitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu siitä millaisen hautapaikan on ostanut, kun vainaja haudattu.
Vanhat haudat on myyty "ikuisesti" jos vain niitä hoidetaan.
Jos omaiset ovat halunneet vainajalle 20v hautapaikan, niin tottakait siihen on mahdollista haudata uusi vainaja.
Eihän hautapaikkasopimukset ole sen kummempia kuin muutkaan maa sopimukset esim. vuokratontit.
Jos hautasopimus on 50v ja 49. vuoden kohdalla sinne haudataan uusi vainaja, tuskin sinne varoittamatta haudataan joku uusi heti sopimuksen rauettua...
Vaiko...?
Tuo on kyllä kummallista että sieltä ei kukaan muistuta nykyajan kiireisiä ihmisiä ajan koittaessa. Meilläkin äiti muisti asian isän haudasta ja vannotti minua pitämään paikan perheesssä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat historiallisia hautoja eli niillä on eri ehdot
Ennen hautapaikat myyntiin "ikuiseksi", jos haudalla oli kivi tai puuristi tai se oli hoidettu.
Esim. isäni on haudattu 1981, niin mitään uutta laskua ei ole tullut.
Nykyisin, joskus 90-luvulla vainajan omaiset saivat itse valita, haluaako vainajalle 20v, 40v, 100v, vai ikuisen hautapaikan ja maksu määrääntyy sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mäntässäkään hautapaikan umpeenmenosta ilmoiteta mitenkään, vaikka muuta väittävät. Kiva mennä kukkien kanssa, kun kivikin on jo hävitetty.
Ohhoh :/
On kyllä näemmä eroa hautausmailla.
Oikeasti tuo on sikamaista. Suomessa pitäisi olla jokin paikka, jossa ihmisten hautakivet ja muistomerkit saisivat olla ikuisesti. Ei niillä luilla niin väliä, mutta kyllä jokin muisto pitäisi ihmisestä jäädä. Vaikka sitten kivi ja nimi.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
Ihmisille niin tyypillistä. Luullaan ja oletetaan asioita.
Olisit ottanut selvää etukäteen.
Hautapaikkoja,ei kannata ottaa ollenkaan.
Niiden hoitaminen tulee myös huolehtia. Ne hautakivellä varustetut hautapaikat ei sovi nykyaikaan.
Jos et hoida itse joutuu ostamaan hautapaikan hoidon.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
25 vuotta kerralla.Olisit itse voinut uusia kukkarosi mukaan. Maksanut vaikka nurmi ja hauta 2 tai 4 vuoden tai 5 v. välein. Summa olisi pienempi kuin suoraan 10vuotta tai 25 vuotta.Hyvissä ajoin haudalle tulle lappu.Hauta menee lunastukseen, jollei sitä uusi tietyyn päivään menessä.Tietäisit senkin jos haudalla olisti käynnyt.
Käy kaivamassa ne luut pois sieltä!
Sellainen sukuhautaa siellä sitten tällä kertaa. Tiesitkö, että isäsi julistetaan nyt takautuvasti samaan hautaan haudatun vainajan kanssa avoliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentää nuo mainitut kalliit hinnat, kun me saimme yhdelle haudalle 10 vuoden kukkahoidon alle 2000e erään isohkon kaupungin hautausmaalla.
Kuullostaa siltä että tuo on joku puliukoille tarkoitettu hautapaikka hautausmaan vähemmän arvokkaalla puolella.