Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei meitä kirkkoon kuulumattomia olla koskaan kirkkomaalle päästetty. Ihan mielelläni jään homojen, vapaa-ajattelijoiden ja irstailijoiden seuraan kuin vietän iäisyyteni sun vieressäsi.
Rienaatko? Syntisi vievät sinut helvetin tuleen ja ikuiseen kadotukseen, mutta vielä ehdit ottaa Jeesuksen, meidän vapahtajamme sydämeesi ja pelastua!
Kumpi se nyt on? Helvetintuli vai ikuinen kadotus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin kirkon omistamaa maata. Jolle pitää saada ne muut, tulevatkin vainajat mahdutettua. Jos sä haluat saada jonkun eternaalisen palvontapaikan sun tomumajallesi, niin osta maata ja tule haudatuksi sinne. Tietenkin sun perijöiden tulee myös ymmärtää sun jäänteidesi arvo hamaan tulevaisuuteen, jotta ymmärtävät pitää paikan pyhitettynä sinulle.
Tässähän se asian ydin katsos onkin, kirkolla on monopoli hautaustoimeen. Siitä ja verotusoikeudesta huolimatta kirkko ja seurakunnan uskovaiset ystävämme kusevat silmään senkun ehtivät. Sureva on helppo kohde valheille ja laillistetulle ryöstölle.
Itselleni on ihan sama kunhan mikään kultti ei vedä sukulaisilta penniäkään sillä verukkeella että satuin heittämään lusikan nurkkaan.
Joo, itse haluan tulla poltetuksi pahvilaatikossa ja ripotelluksi vaikka metsään. Jos joku mua haluaa muistella, niin muistelkoot sijoillansa. '
Oon miettinyt, että voikohan esim. metsää testamentata vaikka luonnonperintösäätiölle sillä ehdolla, että ripottelevat mun tuhkat sinne kunhan olen poltettu.
Pahvilaatikossa ei tuhkata, mutta arkussa tuhkauksen jälkeen tuhkasi voidaan ripotella metsään tai vesistöön, kunhan siihen on maa-tai vesialueen omistajan lupa.
Mä toivon, että siihen mennessä kun mä potkaisen tyhjää, arkkuja voi ostaa kierrätetyistä eurolavoista ja muusta ylijäämäpuusta tehtynä. Tai sitten jotain tosi kestävää kierrätyspahvia tms.
Arkkuakin koskee laki. On määritelty millainen seurakunnan maille haudattavan vainajan arkun tulee olla. Hygienia, maatuminen yms.
Papin palkka on kyllä kolme, ei viis tonnia. Työaikalain ulkopuolella. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä toivon, että siihen mennessä kun mä potkaisen tyhjää, arkkuja voi ostaa kierrätetyistä eurolavoista ja muusta ylijäämäpuusta tehtynä. Tai sitten jotain tosi kestävää kierrätyspahvia tms.
Sellainen ekologisesti hajoava kotelo josta kasvaa vaikkapa puu, tai sitten tuhkattuna mahdollisimman pienellä energialla ja materiaalihukalla.
Vierailija kirjoitti:
Papin palkka on kyllä kolme, ei viis tonnia. Työaikalain ulkopuolella. Revi siitä.
Älä nyt viitsi valehdella. 5k on reippaasti alakanttiin. Vaihda seurakuntaa jos eivät parempaan pysty. Kokonaistulot, 10-15k on normi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin kirkon omistamaa maata. Jolle pitää saada ne muut, tulevatkin vainajat mahdutettua. Jos sä haluat saada jonkun eternaalisen palvontapaikan sun tomumajallesi, niin osta maata ja tule haudatuksi sinne. Tietenkin sun perijöiden tulee myös ymmärtää sun jäänteidesi arvo hamaan tulevaisuuteen, jotta ymmärtävät pitää paikan pyhitettynä sinulle.
Tässähän se asian ydin katsos onkin, kirkolla on monopoli hautaustoimeen. Siitä ja verotusoikeudesta huolimatta kirkko ja seurakunnan uskovaiset ystävämme kusevat silmään senkun ehtivät. Sureva on helppo kohde valheille ja laillistetulle ryöstölle.
Itselleni on ihan sama kunhan mikään kultti ei vedä sukulaisilta penniäkään sillä verukkeella että satuin heittämään lusikan nurkkaan.
Joo, itse haluan tulla poltetuksi pahvilaatikossa ja ripotelluksi vaikka metsään. Jos joku mua haluaa muistella, niin muistelkoot sijoillansa. '
Oon miettinyt, että voikohan esim. metsää testamentata vaikka luonnonperintösäätiölle sillä ehdolla, että ripottelevat mun tuhkat sinne kunhan olen poltettu.
Pahvilaatikossa ei tuhkata, mutta arkussa tuhkauksen jälkeen tuhkasi voidaan ripotella metsään tai vesistöön, kunhan siihen on maa-tai vesialueen omistajan lupa.
Arkkuakin koskee laki. On määritelty millainen seurakunnan maille haudattavan vainajan arkun tulee olla. Hygienia, maatuminen yms.
Niin, mutta kun mä en halua tulla haudatuksi seurakunnan maille, vaan haluan tulla ripotelluksi omilleni.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä normaalin unenkaan aikana tiedä olevasi unessa huoh. Tiedät vasta herätessä, että olit unessa 🤣🤣🤣🤣 kuollessa et tiedä olevasi kuollut etkä tule sitä koskaan tietämään, koska se tila ei muuksi muutu. Ei ole todellista millaista porukkaa tälläkin palstalla liikkuu. Uskomatonta XDDDDD
Osaan valveunia. Eli tiedostan unessa näkeväni unta, ja pystyn kääntämään unen mihin suuntaan haluan ilman valve-elämän rajoittuvuuksia. Saan myös unihalvauksia. Eli aivot herää, mutta fysiikka ei. Tiedän olevani hereillä, mutta fysiikka on lamaantunut.
En tiedä mikä oman sieluni suunta tulee olemaan kuoleman jälkeen, tai onko sitä edes. Olen silti tuntenut jo poismenneen rakkaan läheisyyden. Mm kun siskoni teki kuolemaa, tunsin jo aiemmin edesmenneen isäni kädet olkapäilläni kun katselin siskon viime henkäyksiä sairaalavuoteessa. Isä tuli hakemaan siskoa. Isän kanssa usein katselin muksuna tähtitaivasta ja hän jutteli mulle edesmenneistä ihmisistä tähtinä taivaalla ja piti käsiään mun olkapäillä, aivan kuten silloin tunsin.
En usko Jumalaan enkä henkiin ja olen aika hc-skeptikko.
Oletko jo ihan 19v?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä edellisen jäänteille tehdään? Ei kai kaikki katoa 25 vuodessa?
Varoitus: ei herkimmille.
Yleensä hautaa kaivaessa löytyy pieniä määriä luita: lonkat, pitkät luut, kallo. Nämä asetetaan kaivaessa sivuun ja niille kaivetaan syvempi kolo haudan pohjalle. Joskus löysin kolme kalloa yhdestä haudasta. Vainajan jäänteitä koskee yhä hautarauha, vaikka hautapaikkaa ei maksettaisi, joten niitä ei saa siirtää mihinkään.
Katoaako arkku 25 vuodessa? Luulisi, että ei...
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tuhkiakaan saa enää ripotella mihin tahansa. Siitä on neuvoteltava ja sovittava hautaustoimiston kanssa.
Hautaustoimistolla ei ole mitään tekemistä vainajan tuhka kanssa.
Omaiset hakevat tuhkat krematoriosta ja toimivat tuhkan kanssa miten haluavat, asetusten mukaan.
Ainostaan se tuhkauurna ostetaan hautaustoimistosta.
Ja tuhkaamisesta tietenkin maksetaan krematorioille.
Eikä krematorioita edes ole kaikissa kaupungeissa, vain suurimmassa kaupungeissa. Joten jo vainajan kuljettaminen krematorioon maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rienaatko? Syntisi vievät sinut helvetin tuleen ja ikuiseen kadotukseen, mutta vielä ehdit ottaa Jeesuksen, meidän vapahtajamme sydämeesi ja pelastua!
Räkäkallo ääliö kuonaoksennus. Kuole sinäkin pois, urpo huurupää.
Rukoilemme puolestasi että näkisit meidän Herramme Jeesuksen valon, ja pelastuisit. Saat syntisi anteeksi kunhan vain otat Jeesuksen sydämeesi. Olkoon rauha kanssasi!
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Olisit ottanut vastuun haudanhoidosta.
Eihän noista aina edes tiedä, jos se, joka sopimuksista tietää, ei kerro.
Esim. äitini kuoleman jälkeen yllätyin, miten monta sukulaiseni hautaa on yhdellä hautausmaalla. Äiti niistä varmaan tiesi, mutta asia ei tullut puheeksi, koska jotkut ihmiset eivät tykkää puhua kuolemasta ja haudoista.
Mistäs papeille muuten maksetaan noin helvetisti? Yhteisöverotuksesta varastetaan ensin siivu ja sitten se lajoitetaan loisille jotka tekevät tarkalleen ottaen mitä? Suurin osa on pedofiilejä joten tuo puoli on selvä mutta mitäs sen lisäksi? Kiusaavat ihmisiä kuin korppikotkat ja haistavat aina missä on joku vaikeassa asemassa oleva jolta voi sitten kupata omaisuuden ja terveyden ja siirtyä seuraavaan.
Mikäs takia näitä siedetään ja näiden toimintaa rahoitetaan yhteiskunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Olisit ottanut vastuun haudanhoidosta.
Eihän noista aina edes tiedä, jos se, joka sopimuksista tietää, ei kerro.
Esim. äitini kuoleman jälkeen yllätyin, miten monta sukulaiseni hautaa on yhdellä hautausmaalla. Äiti niistä varmaan tiesi, mutta asia ei tullut puheeksi, koska jotkut ihmiset eivät tykkää puhua kuolemasta ja haudoista.
No mutta jos sinä tai kukaan muukaan elävä ei edes tiedä keitä on haudattu ja minne, niin mitä väliä sillä on laitetaanko ne paikat kiertoon?
Tuskin siihen päälle on ketään haudattu. Vanhat luut kaivetaan ensin ylös. Paitsi siis jos siihen haudataan samaa sukua, silloin on 2 paikkaa päällekkäin ja uurnapaikkoja niiden päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin siihen päälle on ketään haudattu. Vanhat luut kaivetaan ensin ylös. Paitsi siis jos siihen haudataan samaa sukua, silloin on 2 paikkaa päällekkäin ja uurnapaikkoja niiden päällä.
Niin, seurakuntia ja muita jeesustelijoita ei hautarauhat paljon koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä haudanpalvontaa. Kun ihminen on kuollut, hän on kuollut. Ruumis maatuu pois ja tuhkatkin sulautuvat maaperään ja sielu on leijunut muualle jo ajat sitten. Ei siellä enää ketään ole. Ei ihminen tarvitse muisteluun mitään tukikohtaa, jossa jötköttää kivipaasi multakasan päällä. Vainajia ja edesmenneitä voi muistella missä vain ja milloin vain muutenkin. Mielestäni kynttilöiden ja muun krääsän kantaminen hautuumaille on jo mennyttä elämää.
Sielu leijunut muualle XDDDDDDDDD 🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Kyllä kuollessa ihminen ihan vain kuolee, samoin hänen mielensä.
Isäni menehtyi juuri ennen joulua syöpään ja olin paikalla saattohoito-osastolla kun kuolema tuli. Hoitaja avasi samantien ikkunan muutamaksi minuutiksi ja tokaisi että "päästetään isäsi sielu vapauteen". Tämän jälkeen tuotiin kynttilä huoneeseen palamaan.
Hullua taikauskoa. Yrittävät ”lohduttaa” omaisia vaikka omaisilla olisi oma vakaumus.
Patterit suljetaan (talvella) ja ikkuna avataan niin vainaja säilyy sen pari tuntia ennen kuin ehditään viedä kylmiöön. Usein omaiset haluavat käydä katsomassa kuollutta siinä kun on nätisti sängyssä nukkuvan näköisenä. Enkelipatsaan tuonnin voi kieltää.
Ikkuna avattiin vain hetkeksi, ehkä minuutiksi. Ei ollut kyse mistään tuulettamisesta. Vietin saattohoito-osastolla kaikki yöt viimeisenä 2 viikkona eikä siellä p*skan hajua tarvinnut haistella. Patterit olivat lämpiminä eikä niitä suljettu. Odotimme lääkärin tuloa ainakin sen 3 tuntia (isä kuoli yöllä), että tuli toteamaan kuoleman ja saatiin hautauslupa ja viralliset paperit kuntoon. Olin mukana viemässä isääni kylmiöön ja paikan päälle olisi saanut jäädä seuraamaan pesua ja vaatetustakin, tähän en enää kyennyt.
Sivistyneissä maissa hautaustoiminta on sallittu myös muille kuin ns. kirkolle. Joakinen voi laskea paljonko sitä rahaa jää vuodessa kun ei maksa sitä maksua. Aikaa on vielä välipäivät. Ei näillä liksoilla ole varaa elättää sellaisia jotka eivät työstä tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneissä maissa hautaustoiminta on sallittu myös muille kuin ns. kirkolle. Joakinen voi laskea paljonko sitä rahaa jää vuodessa kun ei maksa sitä maksua. Aikaa on vielä välipäivät. Ei näillä liksoilla ole varaa elättää sellaisia jotka eivät työstä tiedä mitään.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Hautatoimessa olen itsekin töissä ja usein vastailen näihin kysymyksiin.
Hautapaikka on akku- tai uurnahautapaikka. Seurakunnat ja muut hautausmaiden ylläpitäjät määrittelevät gautapaikkojen hinnan. Hautapaikan hinta saa lainsäädännön mukaan olla korkeintaan sen verran kuin siitä aiheutuu kuluja. Hautausmaita ylläpidetään maksuilla ja valtionrahoituksella,mutta koska hautausmaiden ylläpito maksaa satojatuhansia, isojen hautausmaiden kuten vaikka Tampereen Kalevankankaan varmaankin miljoonia. Hautausmaan ylläpito tarkoittaa valaistusta, sähköjä, aurausta, nurmikoiden leikkaamista, aitojen rakentamista ja kunnostamista (lain mukaan hautausmaiden ympärillä pitää olla aita), rakennuksia (kylmiön rakentaminen maksaa satoja tuhansia, koska yksi kylmiöpaikka maksaa noin 5000 e eikä siinä ole vielä kuin se kaappi, ei seiniä, sähköjä tai muuta) ja kaikkien työntekijöiden palkkoja. Lisäksi on hautakirjanpito, jota hautausmaan ylläpitäjä on velvoitettu pitämään.
Kun tuohon Kalevankankaaseen viittaat, niin takertui korvaan mainintasi, että lain mukaan hautausmaan ympärillä pitää olla aita. Miksei Vatialassa sitten ole?
Täällä esitetään valheita siitä miten Jumalamme armosta toimivat seurakunnat mukamas häpäisevät hautoja tai hautaavat useita samaan hautaan. Tämä on valhetta ja vääristelyä jolla paholaisen kannattajat yrittävät saada aikaan eripuraa ja riitoja.