Kuulin että isoisäni hautaoikeus on nyt päättynyt ja siihen on haudattu joku toinen päälle
Äitini ei välittänyt sitten jatkaa hautasopimusta ja nyt se on päättynyt ja uusi tyyppi haudattu päälle. Vähän oudolle tuntuu kyllä.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse haluan tulla poltetuksi pahvilaatikossa ja ripotelluksi vaikka metsään. Jos joku mua haluaa muistella, niin muistelkoot sijoillansa. '
Oon miettinyt, että voikohan esim. metsää testamentata vaikka luonnonperintösäätiölle sillä ehdolla, että ripottelevat mun tuhkat sinne kunhan olen poltettu.
Ikävä kyllä ei tule onnistumaan niin kauan kuin noilla uskovaisilla on kätensä pelissä mukana. Bisness on aivan liian tuottoisaa ja riski on nolla.
Haluaisin nähdä sen päivän kun uskovaiset luopuu monopolista vapaaehtoisesti.
Mitenniin ei tule? On ihan laillista ripotella tuhkat minne vain, kunhan on maanomistajan lupa. Hautamuistomerkkiä ei saa pystyttää, eikä ilmeisesti haudata kokonaista ruumista, mutta en näe estettä tuon mun haaveeni toteutumiselle ainakaan lain puolesta.
Joku roti valittamisessakin. Piispan palkka 14 000 ja kirkkoherran ja arkkipiispan tuomiorovasti siinä 6-9t ja papinkin 5t joten on siinä vastinetta verolle. Ei sitä hautapaikkaa voi iäti pitää vaikka iäksi myytiin. Maan tapa tämä pinehkö ristiriita mitä paperissa luki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, itse haluan tulla poltetuksi pahvilaatikossa ja ripotelluksi vaikka metsään. Jos joku mua haluaa muistella, niin muistelkoot sijoillansa. '
Oon miettinyt, että voikohan esim. metsää testamentata vaikka luonnonperintösäätiölle sillä ehdolla, että ripottelevat mun tuhkat sinne kunhan olen poltettu.
Ikävä kyllä ei tule onnistumaan niin kauan kuin noilla uskovaisilla on kätensä pelissä mukana. Bisness on aivan liian tuottoisaa ja riski on nolla.
Minun tätini tuhkat siroteltiin hänen metsäänsä. Oli vain yksi kesäpäivä, kun kielot kukkivat ja tästä on n. 10v. Eikä mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuhkan ripotteluun tai hautaukseen on mahdollisuus muuallakin kuin seurakunnan hautausmaalla.
Iso ongelma on minusta siinä, että hautapaikan tulevasta menettämisestä ilmoitetaan pienellä muovilapulla hautapaikan vieressä. Siis todellakin, vain pienen pieni kolmion muotoinen lappu hautapaikan vieressä, jossa lukee, että jos paikkaa ei hoideta, hautapaikan menettää. Valitin tästä oman entisen kotikuntani hautaustoimistoon, että miten he voivat kuvitella, että joka kesä pääsisi toisesta päästä Suomea hautaa hoitamaan, kun se ei edes ole tarpeen. Olen sitten maksanut maltaita 10 v. hoidosta hautaustoimistoon varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautapaikka on akku- tai uurnahautapaikka. Seurakunnat ja muut hautausmaiden ylläpitäjät määrittelevät gautapaikkojen hinnan. Hautapaikan hinta saa lainsäädännön mukaan olla korkeintaan sen verran kuin siitä aiheutuu kuluja. Hautausmaita ylläpidetään maksuilla ja valtionrahoituksella,mutta koska hautausmaiden ylläpito maksaa satojatuhansia, isojen hautausmaiden kuten vaikka Tampereen Kalevankankaan varmaankin miljoonia. Hautausmaan ylläpito tarkoittaa valaistusta, sähköjä, aurausta, nurmikoiden leikkaamista, aitojen rakentamista ja kunnostamista (lain mukaan hautausmaiden ympärillä pitää olla aita), rakennuksia (kylmiön rakentaminen maksaa satoja tuhansia, koska yksi kylmiöpaikka maksaa noin 5000 e eikä siinä ole vielä kuin se kaappi, ei seiniä, sähköjä tai muuta) ja kaikkien työntekijöiden palkkoja. Lisäksi on hautakirjanpito, jota hautausmaan ylläpitäjä on velvoitettu pitämään.
No voi voi sentään kun on kallista ja tarvii tähänkin taas rahaa. Kuule, jos on niin vaikeaa niin kirkon uskovaiset voisivat ihan hyvin omaehtoisesti luopua hautausmonopolista ja verotusoikeudesta.
Vaan eipä tule tapahtumaan, ja syykin on selvä. Surevia voi kusta silmään aina, ja hautaustoimi on verotusoikeuden lobbaamisen ohella kirkon kannattavinta liiketoimintaa.
Se että lobbauksen seurauksena hautapaikan hoidon kustannusten osalta on jätetty mukava lehmän kuljettava reikä ei suinkaan ole vahinko, vaan hyvin lobattu optio pitää rajattomat rahahanat auki.
No siis mun pitää tähän sellainen asia tuoda esille, että se on toisaalta ihan hyvä, ettei ihmisraatoja saa kokonaisena kuopata minne vain. Joku omille tiluksille sen kummemmin miettimättä tehty sukuhauta voi varmaan olla jopa terveysriski ja aiheuttaa esim. pohjavesien pilaantumista. Tuhkat saa ripotella omille mailleen, mutta niistä on taudinaiheuttajat eliminoitu. Tietenkin se on vähän epistä ettei mitään muistolaattaa saa muka laittaa, mutta toisaalta en usko, että sitä kovin hevillä tullaan vaatimaan poistettavaksi sun omilta mailta, vaikka sellaisen laittaisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että se hautaoikeus on ikuinen, varsinkin kun maksoi kirkkoveroja koko ikänsä. Näköjään sitten ei.
Normaalisti 25 v., sotaveteraaneille 40 v.
Vierailija kirjoitti:
Iso ongelma on minusta siinä, että hautapaikan tulevasta menettämisestä ilmoitetaan pienellä muovilapulla hautapaikan vieressä. Siis todellakin, vain pienen pieni kolmion muotoinen lappu hautapaikan vieressä, jossa lukee, että jos paikkaa ei hoideta, hautapaikan menettää. Valitin tästä oman entisen kotikuntani hautaustoimistoon, että miten he voivat kuvitella, että joka kesä pääsisi toisesta päästä Suomea hautaa hoitamaan, kun se ei edes ole tarpeen. Olen sitten maksanut maltaita 10 v. hoidosta hautaustoimistoon varmuuden vuoksi.
No mutta onhan monissa vuokrasopimuksissakin sellainen vaatimus, että piha pitää pitää siistin näköisenä, tai muuten vuokrasoppari voidaan irtisanoa.Vaikeuttaahan se niiden viereistenkin hautojen siistinä pitämistä, jos sinun sukulaisten hauta kasvaa viidakkona kaiken keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älähän pelottele.
Ei hoidettuja hautoja kysymättä jyrätä.Viimeksi rakkaat uskovaiset ystävämme päättivät jyrätä yhden vaikka haudalla käytiin käytännössä parin viikon välein. Vastaus kysyttäessä olikin sitten että ei täällä tämmöistä ole haudattuna. Hautamuistomerkki oli siirretty pois ja tuhottu kuten paljon myöhemmin selvitysten jälkeen kävi ilmi.
Että näin tuohon hautojen hoitoon pitää suhtautua. Kirkko vetää välistä kaiken mahdollisen minkä vain voi, ja sehän kyllä voi.
Härskiä toimintaa.
Millä haitausmaalla tuo tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin kirkon omistamaa maata. Jolle pitää saada ne muut, tulevatkin vainajat mahdutettua. Jos sä haluat saada jonkun eternaalisen palvontapaikan sun tomumajallesi, niin osta maata ja tule haudatuksi sinne. Tietenkin sun perijöiden tulee myös ymmärtää sun jäänteidesi arvo hamaan tulevaisuuteen, jotta ymmärtävät pitää paikan pyhitettynä sinulle.
Tässähän se asian ydin katsos onkin, kirkolla on monopoli hautaustoimeen. Siitä ja verotusoikeudesta huolimatta kirkko ja seurakunnan uskovaiset ystävämme kusevat silmään senkun ehtivät. Sureva on helppo kohde valheille ja laillistetulle ryöstölle.
Itselleni on ihan sama kunhan mikään kultti ei vedä sukulaisilta penniäkään sillä verukkeella että satuin heittämään lusikan nurkkaan.
Pahvilaatikossa ei tuhkata, mutta arkussa tuhkauksen jälkeen tuhkasi voidaan ripotella metsään tai vesistöön, kunhan siihen on maa-tai vesialueen omistajan lupa.
Ei niitä tuhkiakaan saa enää ripotella mihin tahansa. Siitä on neuvoteltava ja sovittava hautaustoimiston kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ja seurakunnat ovat yksi mittava sairaus. Olisi korkea aika haudata ne jonnekin mistä niitä ei voida kaivaa ylös. Hautaustoimi pitäisi siirtää kokonaisuudessaan kaupungeille voittoa tavoittelevan kultin sijasta.
Ateistien ja muiden syntisten homojen ruumiit pitää haudata Pyhän kirkkomaan ulkopuolelle, merkitsemättömiin joukkohautoihin. Herramme Jeesus ei katso hyvällä sinuatun maan häpäisyä!
Joo, ei meitä kirkkoon kuulumattomia olla koskaan kirkkomaalle päästetty. Ihan mielelläni jään homojen, vapaa-ajattelijoiden ja irstailijoiden seuraan kuin vietän iäisyyteni sun vieressäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan monissa vuokrasopimuksissakin sellainen vaatimus, että piha pitää pitää siistin näköisenä, tai muuten vuokrasoppari voidaan irtisanoa.Vaikeuttaahan se niiden viereistenkin hautojen siistinä pitämistä, jos sinun sukulaisten hauta kasvaa viidakkona kaiken keskellä.
Miten se haudan hoitaminen voi olla niin vaikeaa. Sunnuntaisen Jumalanpalveluksen jälkeen kierros haudoilla ja tarvittavat toimet ja hauta pysyy hyvässä kunnossa. Ei ole iso asia kunnoittaa kuollutta sukulaista.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ja seurakunnat ovat yksi mittava sairaus. Olisi korkea aika haudata ne jonnekin mistä niitä ei voida kaivaa ylös. Hautaustoimi pitäisi siirtää kokonaisuudessaan kaupungeille voittoa tavoittelevan kultin sijasta.
Olen ymmärtänyt hautauksen olevan valtion vastuulla ja valtio on ostanut palvelun seurakunnalta.
Ja miksi se pitäisi siirtää kaupungin vastuulle, miksi sinä itse et perusta teidän suvulle hautausmaata.
Ennen varakkaiilla kartanoilla oli omat hautausmaansa ja nykyään se onnistuu meiltä jokaiselta, jos omistaa palan maata ja paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Käy kaivamassa ne luut pois sieltä!
Älä ny rikokseen yllytä= hautarauha on jostain syystä pyhä. Vaikka sitten niitä luita tulee esiin kun uusi vainaja haudataan. Se ei kai sitten oo rikos.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tuhkiakaan saa enää ripotella mihin tahansa. Siitä on neuvoteltava ja sovittava hautaustoimiston kanssa.
"Uuden lain mukaan tuhkaa ei saa enää jakaa, vaan se tulee haudata tai sijoittaa yhteen paikkaan vuoden kuluessa tuhkaamisesta. Tuhkan voi edelleen sirotella esimerkiksi vesistöön tai maan pinnalle tai haudata maahan joko uurnassa tai ilman sitä. Siihen on kuitenkin hankittava maanomistajan lupa. Mikäli vainajalle halutaan luontoon näkyvä hautasija tai muistomerkki, on sille hankittava lääninhallituksen lupa.
Omaisten on ilmoitettava tuhkan luovuttamisen yhteydessä krematoriolle kirjallisesti, minne tuhka tullaan sijoittamaan Siten myös muut vainajan läheiset saavat siitä halutessaan tiedon. Krematoriot velvoitetaan myös pitämään rekisteriä tuhkauksista ja tuhkan sijoittamispaikoista."
https://www.kaleva.fi/uusi-hautauslaki-korostaa-vainajan-toivomuksia/21…
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei meitä kirkkoon kuulumattomia olla koskaan kirkkomaalle päästetty. Ihan mielelläni jään homojen, vapaa-ajattelijoiden ja irstailijoiden seuraan kuin vietän iäisyyteni sun vieressäsi.
Rienaatko? Syntisi vievät sinut helvetin tuleen ja ikuiseen kadotukseen, mutta vielä ehdit ottaa Jeesuksen, meidän vapahtajamme sydämeesi ja pelastua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuitenkin kirkon omistamaa maata. Jolle pitää saada ne muut, tulevatkin vainajat mahdutettua. Jos sä haluat saada jonkun eternaalisen palvontapaikan sun tomumajallesi, niin osta maata ja tule haudatuksi sinne. Tietenkin sun perijöiden tulee myös ymmärtää sun jäänteidesi arvo hamaan tulevaisuuteen, jotta ymmärtävät pitää paikan pyhitettynä sinulle.
Tässähän se asian ydin katsos onkin, kirkolla on monopoli hautaustoimeen. Siitä ja verotusoikeudesta huolimatta kirkko ja seurakunnan uskovaiset ystävämme kusevat silmään senkun ehtivät. Sureva on helppo kohde valheille ja laillistetulle ryöstölle.
Itselleni on ihan sama kunhan mikään kultti ei vedä sukulaisilta penniäkään sillä verukkeella että satuin heittämään lusikan nurkkaan.
Pahvilaatikossa ei tuhkata, mutta arkussa tuhkauksen jälkeen tuhkasi voidaan ripotella metsään tai vesistöön, kunhan siihen on maa-tai vesialueen omistajan lupa.
Mä toivon, että siihen mennessä kun mä potkaisen tyhjää, arkkuja voi ostaa kierrätetyistä eurolavoista ja muusta ylijäämäpuusta tehtynä. Tai sitten jotain tosi kestävää kierrätyspahvia tms.
Vierailija kirjoitti:
Siitä haudan ostosta on paperit sillä tai niillä, jotka haudan aikoinaan ostivat.
Tai siis se on heidän papereissaan, kuten lesken, kuolinpesän ym.
Ja kelle se seurakunta ilmoittaisi, että hauta-aika loppuu?
Ei seurakunta tiedä sitä. Joillakin lähin lähin sukulainen voi asua vaikka ulkomailla.
Ja mitä tekemistä kaupallisella hautaustoimistolla on asian kanssa?
Vaikutat sekopäältä. Moni on antanut haudan hoidon seurakunnan tehtäväksi ja maksaa siitä. Esim. kun leski ei enää jaksa hautaa hoitaa, ja lapset asuvat mikä missäkin päin Suomea.
Aikamoinen villi länsi hinnoittelujen osalta. Äkillisiin muutoksiin kannattaa varautua, eli toisin sanoen minimoida seurakunnille päätyvä rahan määrä.