Mitä Harry Potterin jälkeen luetaan?
10v poika on lukenut pian kaikki seitsemän Potteria. Mitä suosittelisitte seuraavaksi kirjasarjaksi?
Kiitos vinkeistä.
nimim. Lukutoukan ylpeä äiti
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 08:36"]
Minkä ikäiselle noita Harry Pottereita voisi tarjota? Poika on nyt 8-vuotias ja lukee innolla sarjakuvia (Tintit, Asterix, Aku Ankka), jokohan olisi Harry Potterin aika?
[/quote]
Kokeilemallahan se selviää! Viisasten kivi kouraan vaan :)
Minä sijoittaisin Belgarionin tarun ehkä juurikin tuohon ikään. Aikuiselle se ainakin on vähän lapsellisesti kirjoitettua tavaraa. Muistaakseni luin kyllä itse ne yläasteikäisenä, ja aivan lempparisarja oli. Silloin ei tosin ollut vielä Pottereita. Taru sormusten herrasta on myös hyvä, jos jaksaa lukea ensimmäiset 100 sivua läpi. Sen jälkeen vasta lähtee homma kunnolla käyntiin. Universumin tomu on todella hyvä, mutta se riippuu vanhemmista, että haluaako järkyttää lastensa uskonnollista maailmankuvaa. Joku jo mainitsi tuon Susan Cooperin Pimeä nousee, se olisi varmasti oikein passeli tuohon ikään. Näistä "uusimmista" en ole itse lukenut noita Artemis Fowleja, Percy Jacksoneita ja niitä kissasoturihommeleita, mutta ymmärtääkseni ovat oikein tykättyjä.
Minä sanoisin, että parasta on kun otat sen lapsen mukaan sinne kirjastoon, ja annat itse koluta hyllyjä läpi. Sillä tavalla minä olen tehnyt lukemattomia löytöjä. Vietin koulun jälkeen monet tunnit kirjaston hyllyjä tutkien. Ja fantasiakirjat on yleensä sijoitettu mukavasti samaan hyllykköön, ettei koko kirjastoa tarvitse tutkia läpi mielenkiintoista lukemista löytääkseen.
Sormusten herrat. Minä olen sitä ensimmäistä Potter sukupolvea, olin 4 kun eka kirja ilmestyi ja äiti luki sen mulle, ja kasvoin hahmojen mukana ja aina uutta kirjaa odotellessa luin Sormusten herroja, Eragonia ja tulen ja jään laulua.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 08:36"]
Minkä ikäiselle noita Harry Pottereita voisi tarjota? Poika on nyt 8-vuotias ja lukee innolla sarjakuvia (Tintit, Asterix, Aku Ankka), jokohan olisi Harry Potterin aika?
[/quote]
Mun tyttäret aloittivat 7-vuotiaina lukemaan sarjaa ja hurahtivat täysin. Isompi (11 v) lukee tällä hetkellä sarjaa jo viidettä kertaa.
Magisterium sarja (Rautakoe, Magisterium, #1, Holly Black, Cassandra Clare) aivan loistava. Niistä toki vasta kolme ensimmäistä suomennettu, neljäs löytyy englanninkielisenä ja viides (ja ilmeisesti viimeinen) vielä julkaisematta. Taikuutta ja nuoria maageja...
Magisterium sarja. Itse olen 12 ja ahminut kaikki viisi muutamassa viikossa. Kannattaa kokeilla.