Mitä Harry Potterin jälkeen luetaan?
10v poika on lukenut pian kaikki seitsemän Potteria. Mitä suosittelisitte seuraavaksi kirjasarjaksi?
Kiitos vinkeistä.
nimim. Lukutoukan ylpeä äiti
Kommentit (70)
Joskus 90-luvulla ton ikäisenä meidän luokan pojat luki Bertin päiväkirjat -sarjaa ja Roald Dahlin kirjoja. Se oli aikaa juuri ennen Harry Pottereita.
Hieman psykedeelisempää Robert Holdstockin Alkumetsä -sarja ;-)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:00"]Belgarionin taru. [/quote] Se voi olla vähän raskas tuon ikäiselle. Eleniumin Taru on tietty tuon lisäksi. Jos miekka ja taika -fantasiaa etsii, Dragonlancet ovat kevyempiä.
[/quote] Aijaa, minusta Potterin viimeiset ovat rajumpia kuin Belgarionin taru missään vaiheessa =D
[/quote]
On toki. Ehkä hain raskaalla enemmän kirjoitustyyliä ja kerrontaa kuin aihepiirejä.
Nämä meidän suosikit oli kyllä jo mainittu, mutta nostanpa niitä vielä esille.
Meillä poika luki Pottereiden jälkeen ahmimalla Rick Riordanin kirjoja. Näitä on kolme sarjaa: Percy Jackson -sarja (5 kirjaa, ensimmäinen osa on nimeltään Salamavaras), Olympoksen sankarit -sarja (tähän mennessä 5 osaa, viimeinen ilmestynyt tänä vuonna) ja Kanen aikakirjat -sarja (3 osaa). Vielä nyt 14-vuotiaanakin haluaa lukea uusimman kirjan. http://www.risingshadow.fi/library/book/5441-salamavaras
Toinen, mikä oli suuri hitti oli Christopher Paolinin Eragon -sarja. http://www.risingshadow.fi/library/book/2039-eragon
Tarjottiin myös Narnioita ja Susan Coopereita, joita itse oli luettu lapsena ja tykätty, mutta poika piti niitä ihan liian hitaasti etenevinä ja myöskin liian lyhyinä (Cooperin kirjoja).
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:54"]Meidän 11-vuotias sai kummilta joululahjaksi Risto Räppääjä -kirjan. Jäi kyllä lukematta. Poika itse sanoi, että sitä oli heille luettu päiväkodissa.
[/quote]
XD
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:18"]
10-vuotiaalle en suosittelisi Philip Pullmania, Robert Jordania ym. Taru sormusten herrastakin voi ollavähän siinä ja siinä. Toki riippuu lapsesta, mutta silti. Artemis Fowlit ovat uponneet meidän lapsiin, samaten Jules Vernen kirjat. Percy Jackson -sarja kenties?
[/quote]Itse luin Sormusten herrat 10 - 11-vuotiaana ilman mitään ongelmaa, varmaan paras ikä lukea ne! Tuntui niin taianomaiselta järisyttävältä kirjalta silloin enkä tainnut Pottereita sen jälkeen lukea. Ehdottomasti parhaita kesä-ja lukumuistoja on, kun kesäyönä ikkunan äärellä luin Frodon ja kumppanusten ensitapaamisen haltioiden kanssa ja laulun Elberethistä. Taisi olla täysikuu tai sitten olin vain niin sekaisin haltioista, kun muistan näkymän ikkunastakin olleen aivan epätodellinen.
Ps. Vaarana tietenkin on, että pojasta saattaa tullä tällainen fantasiahörhö loppuiäkseen. Olipa avautuminen.
Meidän 11-vuotias sai kummilta joululahjaksi Risto Räppääjä -kirjan. Jäi kyllä lukematta. Poika itse sanoi, että sitä oli heille luettu päiväkodissa.
64 jatkaa vielä: kolmas suosikkisarja oli Michael Scottin sarja Kuolemattoman Nicholas Flamelin salaisuudet, jonka ensimmäinen osa on nimeltään Kirjanvartija: http://www.risingshadow.fi/library/book/5336-kirjanvartija
Tässä sarjassa on 6 osaa, mutta ilmeisesti vain kolme ensimmäistä on suomennettu. Siinäpä olikin hyvä kimmoke pojalle ryhtyä harjoittelemaan englanniksi lukemista, kun ekat osat oli ahmittu ja halusi kovasti tietää, miten jatkossa käy.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:57"]
Nämä meidän suosikit oli kyllä jo mainittu, mutta nostanpa niitä vielä esille.
Meillä poika luki Pottereiden jälkeen ahmimalla Rick Riordanin kirjoja. Näitä on kolme sarjaa: Percy Jackson -sarja (5 kirjaa, ensimmäinen osa on nimeltään Salamavaras), Olympoksen sankarit -sarja (tähän mennessä 5 osaa, viimeinen ilmestynyt tänä vuonna) ja Kanen aikakirjat -sarja (3 osaa). Vielä nyt 14-vuotiaanakin haluaa lukea uusimman kirjan. http://www.risingshadow.fi/library/book/5441-salamavaras
Toinen, mikä oli suuri hitti oli Christopher Paolinin Eragon -sarja. http://www.risingshadow.fi/library/book/2039-eragon
Tarjottiin myös Narnioita ja Susan Coopereita, joita itse oli luettu lapsena ja tykätty, mutta poika piti niitä ihan liian hitaasti etenevinä ja myöskin liian lyhyinä (Cooperin kirjoja).
[/quote]
Tuossa iässä ja muutenkin lapsilla on kovin erilaiset lukuvalmiudet. Cooperit ja muut sopivat niille, jotka eivät vielä jaksa tiiliskiviä kahlata. Toisaalta, joku kirja voi sopia johonkin tilanteeseen, junamatkalle yms. minne ei tiiliskiveä jaksa raahata, vaikka lukutekniikkaa jo onkin.
Itse luin esim. 12 v erilaisia Suomen merkkihenkilöiden elämäkertoja....=) En jaksanut lähteä kirjastoon, ja lukemiset loppu, niin menihän nekin, mitä kotoa löytyi...
Tyyppi, taso (henkinen), tilanne ja (luku)taito määrittävät, tuonikäiset lukevat laidasta laitaan jo. Itse luin 8-vuotiaalle Potterit, kun suomi ei ole ensimmäinen kieli, mutta suomeksi semmoiset kotoa löytyi. Suomeksi hän tervitsee vielä pienempiä annoksia.
Aidot vanhat Grimmin sadut. Klassikot muutenkin. Sherlock Holmesit uppoavat joihinkin poikiin hyvin.
Kyllä minusta tuon ikäinen voi jo lukea Pullmanit, jos on lukenut kaikki Potterit läpi. Aika rankkaa kamaahan tuo Pottereidenkin loppupää on. Ei kannata aliarvioida lasta!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:53"]
Ehdottomasti parhaita kesä-ja lukumuistoja on, kun kesäyönä ikkunan äärellä luin Frodon ja kumppanusten ensitapaamisen haltioiden kanssa ja laulun Elberethistä. Taisi olla täysikuu tai sitten olin vain niin sekaisin haltioista, kun muistan näkymän ikkunastakin olleen aivan epätodellinen.
[/quote]
<3
Susan Cooperin 5 osainen Pimeä nousee -sarja