Onko teillä tullut Facebookissa yllättäviä kaveripyynnön hylkäyksiä?
Itseäni on jäänyt hieman vaivaamaan, kun tuttu ei hyväksynyt kaveriksi. Olemme tekemisissä useamman kerran viikossa harrastuksen kautta ja lisäksi lapsemme ovat ystäviä keskenään. Roikotin pyyntöä viikon, jonka jälkeen poistin sen. Tuttu on hyväksynyt muuta harrastusporukkaa kaverikseen, samoin lasten vanhempia. Eniten vaivaa se, etten tiedä syytä tähän. Päällisin puolin kuitenkin olemme kavereita, juttelemme ja käytämme esim. kimppakyytejä, tuttu on myös antanut meille jotain lastensa vanhoja vaatteita. Onko kenellekään käynyt vastaavaa?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:04"] Mä en hyväksynyt kaverin miestä vaikka ollaan tavattu useammankin kerran ja oli aiemmin fb-kaveri (poisti tilin ja aloitti alusta). En vaan jaksa tuplamäärää hihhulijuttuja ja halikultsipuppeli-söpöilyjä, niitä tulee ihan tarpeeksi kaverin kautta. Ihan kivoja ihmisiä, mutta fb-jutut rasittavia. 2/3 kavereista ja sukulaisista on fb:ssa, ja kun asun ulkomailla se on ihan näppärä, virtuaalinen kantakahvila pitää yhteyttä tuttuihin. Eihän sinne ole pakko liittyä, mutta ei se ole kaikille joku selfie-mekka jossa kerätään suosiopisteitä. [/quote] No tuo kuulostaa kyllä vähän oudolta, sori vaan. Varsinkin kun on aiemmin ollut siis FB-kaverisi? Facebookissahan voi kavereita lajitella eri ryhmiin, ja jotkut kaverit voi halutessaan blokata kokonaan feedistä, joten heidän juttujaan ei ole mikään pakko seurata. [/quote] Oli vuoden poissa fb:sta, ei olla nähty 4 vuoteen, alunperin hyväksyin lähinnä kaverin takia. Eikö blokkaaminen tarkouta sitä että myöskään mahdolliset kommentoinnit omiin päivityksiini näy minulle? Jos hyväksyn kaveriksi en haluaisi ignoorata sillä tavalla. [/quote]Lisättäköön vielä että silloin aiemmin kaduin kaveriksi hyväksymistä jo viikon jälkeen. Pitäiskö siitä virheestä maksaa vieläkin ja hyväksyä uudestaan kaveriksi?
[/quote]
No ei tietenkään, mutta ei tuo käynyt alkuperäisestä viestistäsi ilmi. Sanoit "ihan kivoja ihmisiä, mutta fb-jutut rasittavia" jne. Ja siihen on tosiaan keksitty lääke, eli se, että asetuksista valitset, ettet halua nähdä niiden juttuja feedissäsi. Se ei ole sama asia kuin varsinainen blokkaaminen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:24"]
Älkää ylianalysoiko. Facebook on hyvä systeemi kun vaan ette ota kaikkea siellä niin helkkarin vakavasti.
[/quote]
Tietysti mitään asiaa elämässä ei kannata ottaa vakavasti. Mutta miksi ihmeessä Facebookissa (tai netissä/somessa ylipäätään) pitäisi olla jotkin omat sääntönsä, joiden ei pitäisi mitenkään noudattaa "tosielämän" kohteliaisuussääntöjä?
Jos joku kaverina pitämäsi ihminen lyö sinulle puhelimessa luurin korvaan ilman selitystä, oletettavasti loukkaannut? Tai ei vastaile ikinä yhteenkään tekstiviestiin tai sähköpostiin, mutta kasvotusten on kuin mitään ei olisi tapahtunut? Tai jos joku ystävä kadulla vastaan tullessaan selittämättömästi nostaa käden pystyyn ja päätään pudistellen kävelee ohi vihaisen näköisenä, varmaankin ensimmäinen ajatus olisi, että mitä hittoa tuossa nyt tapahtui. Ja tekisi aivan varmasti mieli selvittää, mistä nyt tuulee.
Käytöstavat pätevät netissäkin. Ei siinä sen kummempaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:04"]
Mä en hyväksynyt kaverin miestä vaikka ollaan tavattu useammankin kerran ja oli aiemmin fb-kaveri (poisti tilin ja aloitti alusta). En vaan jaksa tuplamäärää hihhulijuttuja ja halikultsipuppeli-söpöilyjä, niitä tulee ihan tarpeeksi kaverin kautta. Ihan kivoja ihmisiä, mutta fb-jutut rasittavia. 2/3 kavereista ja sukulaisista on fb:ssa, ja kun asun ulkomailla se on ihan näppärä, virtuaalinen kantakahvila pitää yhteyttä tuttuihin. Eihän sinne ole pakko liittyä, mutta ei se ole kaikille joku selfie-mekka jossa kerätään suosiopisteitä.
[/quote]
No tuo kuulostaa kyllä vähän oudolta, sori vaan. Varsinkin kun on aiemmin ollut siis FB-kaverisi?
Facebookissahan voi kavereita lajitella eri ryhmiin, ja jotkut kaverit voi halutessaan blokata kokonaan feedistä, joten heidän juttujaan ei ole mikään pakko seurata.
[/quote]
Miksi pitäisi hyväksyä kaveriksi ihmisiä, joiden kaveri ei halua olla ja joiden jutuista ei halua kuulla mitään? En ymmärrä, mitä järkeä on hyväksyä joku kaveriksi, mutta blokata omat päivityksensä häneltä ja hänen juttunsa itseltä. Ei mitään järkeä!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:29"]https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970 Rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittaminen
[/quote]
Taasko tää spämmäys alkaa... Huoh...
Oma mutsini hylkäs kaveripyynnön ja sen jälkeen laittoi mut vielä mustalle listalle.Tosielämässä ollaan kyllä päivittäin tekemisissä.Syytä tähän hänen käytökseensä hän ei ole vieläkään kertonut...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:24"]
Älkää ylianalysoiko. Facebook on hyvä systeemi kun vaan ette ota kaikkea siellä niin helkkarin vakavasti.
Tietysti mitään asiaa elämässä ei kannata ottaa vakavasti. Mutta miksi ihmeessä Facebookissa (tai netissä/somessa ylipäätään) pitäisi olla jotkin omat sääntönsä, joiden ei pitäisi mitenkään noudattaa "tosielämän" kohteliaisuussääntöjä?
Jos joku kaverina pitämäsi ihminen lyö sinulle puhelimessa luurin korvaan ilman selitystä, oletettavasti loukkaannut? Tai ei vastaile ikinä yhteenkään tekstiviestiin tai sähköpostiin, mutta kasvotusten on kuin mitään ei olisi tapahtunut? Tai jos joku ystävä kadulla vastaan tullessaan selittämättömästi nostaa käden pystyyn ja päätään pudistellen kävelee ohi vihaisen näköisenä, varmaankin ensimmäinen ajatus olisi, että mitä hittoa tuossa nyt tapahtui. Ja tekisi aivan varmasti mieli selvittää, mistä nyt tuulee.
Käytöstavat pätevät netissäkin. Ei siinä sen kummempaa.voi kunpa pätisikin :)
Oma tytär, sanoi vaan jos on jotain asiaa soita
Vierailija kirjoitti:
Itse en hyväksy kuin ystävät ja sukulaiset. Työkaverit,tutut yms pyynnöt hylkään,vaikka tavattaisi viikolla. En ole kovin aktiivinen.
Sama täällä. En ymmärrä miksi joku puolituttu vetää herneen nenään siitä etten hyväksu kaveripyyntöä häneltä
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisen muoto tämäkin. Lapsellista on myös facebookki. Miettikää nyt vähän.
ihmiset on ihan urpoja faceookissa! ihan eri persoonia kuin livenä
Lukion alkaessa eräs tyttö hyväksyi kaikki muut kaverikseen facebookissa paitsi minut. Kohteli mua muutenkin tosi kylmästi koko kolmen vuoden ajan, vaikka koitin olla mukava, kuten kaikille muillekin. Kyseessä ei edes ollut mikään suosittu massalissu, vaan melko nörtti heppa-/koiratyttö.
Vierailija kirjoitti:
Lukion alkaessa eräs tyttö hyväksyi kaikki muut kaverikseen facebookissa paitsi minut. Kohteli mua muutenkin tosi kylmästi koko kolmen vuoden ajan, vaikka koitin olla mukava, kuten kaikille muillekin. Kyseessä ei edes ollut mikään suosittu massalissu, vaan melko nörtti heppa-/koiratyttö.
se varmaan oli sulle kateellinen jostain? toivottavasti et ottanut itseesi, onhan noi tommoset ihmiset tosi outoja.
FB:n käytössä on erilaisia filosofioita. Esimerkiksi en ole pyytänyt kälyäni kaveriksi, koska ymmärsin heti alussa, että haluaa pitää FB:n ydinkaveripiirinsä viestintäkanavana. Ts. laittaa aika inside-tietoa pienelle porukalle. Itse taas kuulun näihin, joille FB on jonkinlainen verkosto eli hyväksyn kaveriksi kaikki, jotka olen edes jossain vaiheessa elämää tuntenut. Ei väliä. Olen sillai utelias ja sosiaalinen, että kiva nähdä muutama kuva ja vähän pintapuolisia kuulumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se varmaan oli sulle kateellinen jostain? toivottavasti et ottanut itseesi, onhan noi tommoset ihmiset tosi outoja.
En kyllä usko, että kateudesta oli kyse, en näe mussa olevan mitään kadehtimisen arvoista. :D Jotkut on vaan vähän erikoisia.
Nähtiin lukioaikaisen ystäväni kanssa tämä sama nainen kaupungilla vähän aikaa sitten. Pysähtyi kyllä moikkaamaan ja juttelemaan tälle ystävälleni, mutta minua ei edes vilkaissut. Olisi luullut tämän muuttuneen, lukion lopusta kun on 'jo' neljä vuotta, mutta ei. Noh, ketään en voi pakottaa minusta pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en hyväksy kuin ystävät ja sukulaiset. Työkaverit,tutut yms pyynnöt hylkään,vaikka tavattaisi viikolla. En ole kovin aktiivinen.
Sama täällä. En ymmärrä miksi joku puolituttu vetää herneen nenään siitä etten hyväksu kaveripyyntöä häneltä
Tämä on jännä ilmiö, miten jotkut ihan väkisin haluavat ymmärtää väärin keskustelun. Ei, kenenkään ei tarvitse hyväksyä kaveriksi puolituttuja. On ihan ok, jos haluaa pitää listalla vain läheisiä ihmisiä.
Jos taas ajatellaan mistä tässä keskustelussa on ollut kyse:
Outoa on esimerkiksi, jos jostain tiiviistä piiristä jätetään hyväksymättä vain yksi. Ollaan jatkuvasti tekemisissä vapaa-ajalla ja piiristä kaikki muut on hyväksytty. Miksi jättää yksi pois?
Outoa on, jos luulet olevasi kaveri jonkun kanssa, ja vasta Facebookissa selviää että ei se asia näin olekaan. Sen jälkeen, kun on aikaa vietetty yhdessä usein, on itketty ja naurettu, niin onhan se märkä rätti naamalle kun ei edes Facebookissa kaveriksi kelpaakaan.
Outoa on, jos jollakulla on se 1500 kaveria ja kaikki työkaverit listalla, paitsi se yksi, jonka kanssa kuitenkin juttelee niitä näitä joka ikinen päivä. Tässä tapauksessa, jos siellä listalla ei olisi kuin pari läheisintä, niin asiaa ei edes ihmettelisi. Mutta kun näkee että siellä on kaikki kerran tavatut kaimankumminserkkupuolet, niin kai sitä ihmettelee mikä on antanut aihetta hylkäykseen juuri omalle kohdalle.
Musta oli tosi hämmentävää kun sain yhdeltä lapsuudenaikaiselta tutulta kaveripyynnön useamman kerran. Siinä vaiheessa estin tyypin kun pyyntöjen lisäksi tuli epätoivoista "miks et hyväksy, etkö muka muista mua"-viestiä. Tyyppi oli jo aiemmin kaverinani eikä koskaan kommentoinut tai jutellut mitään kanssani. Kunhan postasi seinälleen pari teinipeili-selfietä päivittäin. Pidin facesta taukoa ja siivosin kaverilistaa ja pyyntöjä tuli uudelleen ja uudelleen. Ei tosiaan kiinnosta pitää kaverina ihmistä jonka olen nähnyt viimeksi lähes 15 vuotta sitten ja jonka kanssa minulla ei ole mitään yhteistä.