Onko teillä tullut Facebookissa yllättäviä kaveripyynnön hylkäyksiä?
Itseäni on jäänyt hieman vaivaamaan, kun tuttu ei hyväksynyt kaveriksi. Olemme tekemisissä useamman kerran viikossa harrastuksen kautta ja lisäksi lapsemme ovat ystäviä keskenään. Roikotin pyyntöä viikon, jonka jälkeen poistin sen. Tuttu on hyväksynyt muuta harrastusporukkaa kaverikseen, samoin lasten vanhempia. Eniten vaivaa se, etten tiedä syytä tähän. Päällisin puolin kuitenkin olemme kavereita, juttelemme ja käytämme esim. kimppakyytejä, tuttu on myös antanut meille jotain lastensa vanhoja vaatteita. Onko kenellekään käynyt vastaavaa?
Kommentit (55)
Koko facebook maailma tuntuu olevan (nyt tulee kulunut sanonta) narsistien. Siellä tehdään omasta maailmasta aivan ihmeellinen satumaailma ja näytetään ulospäin niin mainioilta että, mutta useassa tapauksessa tiedän taustalla olevan varsinainen perhehelvetti.
Kaikkein ärsyttävimpiä on oman puolison lässytykset tyyliin: mun muru, ihana kulstipuppeli, olipa ihanaa taas viikonloppuna, ihana sitä ja tätä. Eikö noita voi sanoa kahden kesken eikä lapselliseen lällätystyyliin muille.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:04"]
Mä en hyväksynyt kaverin miestä vaikka ollaan tavattu useammankin kerran ja oli aiemmin fb-kaveri (poisti tilin ja aloitti alusta). En vaan jaksa tuplamäärää hihhulijuttuja ja halikultsipuppeli-söpöilyjä, niitä tulee ihan tarpeeksi kaverin kautta. Ihan kivoja ihmisiä, mutta fb-jutut rasittavia. 2/3 kavereista ja sukulaisista on fb:ssa, ja kun asun ulkomailla se on ihan näppärä, virtuaalinen kantakahvila pitää yhteyttä tuttuihin. Eihän sinne ole pakko liittyä, mutta ei se ole kaikille joku selfie-mekka jossa kerätään suosiopisteitä.
[/quote]
No tuo kuulostaa kyllä vähän oudolta, sori vaan. Varsinkin kun on aiemmin ollut siis FB-kaverisi?
Facebookissahan voi kavereita lajitella eri ryhmiin, ja jotkut kaverit voi halutessaan blokata kokonaan feedistä, joten heidän juttujaan ei ole mikään pakko seurata.
[/quote] Oli vuoden poissa fb:sta, ei olla nähty 4 vuoteen, alunperin hyväksyin lähinnä kaverin takia. Eikö blokkaaminen tarkouta sitä että myöskään mahdolliset kommentoinnit omiin päivityksiini näy minulle? Jos hyväksyn kaveriksi en haluaisi ignoorata sillä tavalla.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:04"]
Mä en hyväksynyt kaverin miestä vaikka ollaan tavattu useammankin kerran ja oli aiemmin fb-kaveri (poisti tilin ja aloitti alusta). En vaan jaksa tuplamäärää hihhulijuttuja ja halikultsipuppeli-söpöilyjä, niitä tulee ihan tarpeeksi kaverin kautta. Ihan kivoja ihmisiä, mutta fb-jutut rasittavia. 2/3 kavereista ja sukulaisista on fb:ssa, ja kun asun ulkomailla se on ihan näppärä, virtuaalinen kantakahvila pitää yhteyttä tuttuihin. Eihän sinne ole pakko liittyä, mutta ei se ole kaikille joku selfie-mekka jossa kerätään suosiopisteitä.
[/quote]
No tuo kuulostaa kyllä vähän oudolta, sori vaan. Varsinkin kun on aiemmin ollut siis FB-kaverisi?
Facebookissahan voi kavereita lajitella eri ryhmiin, ja jotkut kaverit voi halutessaan blokata kokonaan feedistä, joten heidän juttujaan ei ole mikään pakko seurata.
[/quote] Oli vuoden poissa fb:sta, ei olla nähty 4 vuoteen, alunperin hyväksyin lähinnä kaverin takia. Eikö blokkaaminen tarkouta sitä että myöskään mahdolliset kommentoinnit omiin päivityksiini näy minulle? Jos hyväksyn kaveriksi en haluaisi ignoorata sillä tavalla.
[/quote]Lisättäköön vielä että silloin aiemmin kaduin kaveriksi hyväksymistä jo viikon jälkeen. Pitäiskö siitä virheestä maksaa vieläkin ja hyväksyä uudestaan kaveriksi?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:24"]
Älkää ylianalysoiko. Facebook on hyvä systeemi kun vaan ette ota kaikkea siellä niin helkkarin vakavasti.
[/quote]
Tietysti mitään asiaa elämässä ei kannata ottaa vakavasti. Mutta miksi ihmeessä Facebookissa (tai netissä/somessa ylipäätään) pitäisi olla jotkin omat sääntönsä, joiden ei pitäisi mitenkään noudattaa "tosielämän" kohteliaisuussääntöjä?
Jos joku kaverina pitämäsi ihminen lyö sinulle puhelimessa luurin korvaan ilman selitystä, oletettavasti loukkaannut? Tai ei vastaile ikinä yhteenkään tekstiviestiin tai sähköpostiin, mutta kasvotusten on kuin mitään ei olisi tapahtunut? Tai jos joku ystävä kadulla vastaan tullessaan selittämättömästi nostaa käden pystyyn ja päätään pudistellen kävelee ohi vihaisen näköisenä, varmaankin ensimmäinen ajatus olisi, että mitä hittoa tuossa nyt tapahtui. Ja tekisi aivan varmasti mieli selvittää, mistä nyt tuulee.
Käytöstavat pätevät netissäkin. Ei siinä sen kummempaa.
[/quote]
Se että joku ei hyväksy fb-kaveriksi ei ole sama kuin käden pystyyn nostaminen ja mutiseminen kadulla tai tekstiviesteihin vastaamatta jättäminen. Osa ihmisistä käyttää facebookia hyvin harvoin, osalta saattaa viestit tai pyynnöt jäädä huomaamatta, ja osa ei pidä facebookissa tapahtuvia asioita millään tavalla merkityksellisinä. Itse pyöritän työryhmiäni facebookin ryhmien avulla (alallani yleistä), ja ohitan usein satunnaiset puolituttujen ja tuttujenkin viestit/kaveripyynnöt/kutsut kun olen tekemässä töitä. Vastaan niihin myöhemmin jos ehdin, välillä saattavat myös hautautua ja unohtua tohinassa. Jos joku vetelee herneitä nokkaan siitä että en joka mediassa ole jatkuvasti äänessä ja tavoitettavissa niin vetäköön. Tähän asti kukaan ei ole valittanut. Minut saa kiinni puhelimella jos oikeasti tarvitsee.
Laitoin kerran kaveripyynnön isosiskoni kouluaikaiselle kaverille jonka kanssa olin itsekin leikkinyt paljon lapsena. Olen myös hänen pikkusiskonsa ystävä nykyäänkin ja samalla luokalla ollut hänen pikkuveljensä kanssa, ja yhteisiä kavereita meillä on useita. Koskaan ei meidän välillä ole riitoja ollut yms. No laitoin kaveripyynnön ja mitä tulikaan vastaukseksi: "Mä tollasen idiootin bimbon kaveri todellakaan ole, haista vittu!". Kyseisellä ihmisellä on mt-ongelmia mutta kieltämättä aggressiivinen vastaus järkytti ja ihmetytti. Pari vuotta myöhemmin juttelin jotain yleistä hänen siskonsa kanssa tämän siskon fb-seinällä, ja tämä tyyppi tulee siihen seinälle juttelemaan minulle ystävällisesti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ymmärrettävästi jätin juttelut siltä kertaa väliin.
Itse en hyväksy kuin ystävät ja sukulaiset. Työkaverit,tutut yms pyynnöt hylkään,vaikka tavattaisi viikolla. En ole kovin aktiivinen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:40"]
Laitoin kerran kaveripyynnön isosiskoni kouluaikaiselle kaverille jonka kanssa olin itsekin leikkinyt paljon lapsena. Olen myös hänen pikkusiskonsa ystävä nykyäänkin ja samalla luokalla ollut hänen pikkuveljensä kanssa, ja yhteisiä kavereita meillä on useita. Koskaan ei meidän välillä ole riitoja ollut yms. No laitoin kaveripyynnön ja mitä tulikaan vastaukseksi: "Mä tollasen idiootin bimbon kaveri todellakaan ole, haista vittu!". Kyseisellä ihmisellä on mt-ongelmia mutta kieltämättä aggressiivinen vastaus järkytti ja ihmetytti. Pari vuotta myöhemmin juttelin jotain yleistä hänen siskonsa kanssa tämän siskon fb-seinällä, ja tämä tyyppi tulee siihen seinälle juttelemaan minulle ystävällisesti niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ymmärrettävästi jätin juttelut siltä kertaa väliin.
[/quote]joo tuttua tuommoinen,jouduin erään ihmisen poistamaksi fb,kavereista kun kuulemma olin häntä haukkunut paskaksi muijaksi.Noh sitten vuosi siitä hän lisäsi munut kaverikseen ja kun kysyin tuosta tapauksesta vuosi aikasemmin niin ei muistanut yhtään mitään.Käy lataamossa aina sillontällöin.
Joo, entinen luokkakaveri. Oli luokkakokous ja sen jälkeen ihan jokainen entinen luokkakaveri alkoi tuon kaveriksi, mutta mua ei hyväksynyt ainoana porukasta. Mielestäni oltiin vielä enemmän kavereita aikanaan kuin muiden kanssa ja en ole todellakaan kiusannut tmv.
Toinen oli entinen naapurin poika. Hengailtiin teininä samoissa porukoissa ja pidin jopa ystävänä. FB:ssä hänellä on suunnilleen kaikki sen teinipiirin ja vielä vuosia nuoremmat ja vanhemmatkin kaverina, mutta mua ei hyväksynyt. Monia vähemmänkin tuttuja on hyväksynyt.
Olen itse hylännyt ventovieraiden kaveripyynnöt, tutut hyväksyn kaikki. Kavereista olen heittänyt muutaman pois, kun olen huomannut niiden sulkeneen multa seinän. Paras oli yksi, joka pyysi kaveriksi ja vähän myöhemmin en nähnyt enää edes profiilikuvaa. Kaikki suljettu. Ei mitään tietoja esillä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:44"]Itse en hyväksy kuin ystävät ja sukulaiset. Työkaverit,tutut yms pyynnöt hylkään,vaikka tavattaisi viikolla. En ole kovin aktiivinen.
[/quote]
No mutta tuo on taas eri asia, kyllä sen tietää omasta tuttavapiiristään jos muut samasta porukasta ovat kavereita ja yksi ei. Se on taas ihan eri asia jos kavereita on tyyliin 30 ja ne ovat sukulaisia ja parhaat ystävät.
En lähetä koskaan kaveripyyntöjä, joten ei ongelmaa. Olen kuitenkin hylännyt kaveripyyntöjä ihan vaan siksi, että en ole halunnut jakaa FB-päivityksiäni kyseisen henkilön kanssa. Olen ajatellut, että mitä tuo ihminen mun päivityksistäni itselleen saisi tai minä hänen...ei niin mitään. Toki voisi jakaa kaverit erilaisiin ryhmiin jne, mutta en jaksa nähdä vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:45"]
Itseäni on jäänyt hieman vaivaamaan, kun tuttu ei hyväksynyt kaveriksi. Olemme tekemisissä useamman kerran viikossa harrastuksen kautta ja lisäksi lapsemme ovat ystäviä keskenään. Roikotin pyyntöä viikon, jonka jälkeen poistin sen. Tuttu on hyväksynyt muuta harrastusporukkaa kaverikseen, samoin lasten vanhempia. Eniten vaivaa se, etten tiedä syytä tähän. Päällisin puolin kuitenkin olemme kavereita, juttelemme ja käytämme esim. kimppakyytejä, tuttu on myös antanut meille jotain lastensa vanhoja vaatteita. Onko kenellekään käynyt vastaavaa?
[/quote]
Veli...meillä on hyvät välit. Luultavasti veli salailee jotain, mitä ei halua lähisuvun tietävän. Harrastuskaveri, jonka kanssa ollaan aina "porukassa" kun ollaan jossain yhteisessä tapaamisessa. Mutta hänellä ei taida olla samasta harrastusporukasta ketään muitakaan, joten kriteerit ovat jossain muualla, mahdollisesti ottaa vain sukulaisia ja ihan läheisiä ihmisiä. En ole viitsinyt kysyä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:46"]Ehkä tämä pyytämäsi henkilö ei vain ollut vielä huomannut pyyntöä tai unohtanut hyväksyä sen.
[/quote]
Itsekin ajattelin ensin että ei ehkä ole huomannut, mutta huomasin että lisäsi tuona "roikotusaikana" yhden yhteisen tutun kaveriksi, niin tuskin oli huomaamatta minunkaan pyyntöäni. Ja sitä paitsi, voisi tietenkin lisätä minut kaveriksi jos haluaisi. Ei minkään tutun tutun hylkäys ihmetyttäisikään mutta ihmisen ketä usein näkee, kyllähän sitä mielessään miettii että mitähän tuokin minusta oikeasti ajattelee.
[/quote]
Mistä tiedät kumpi niistä oli pyytänyt ja kumpi hyväksynyt?
Älkää ylianalysoiko. Facebook on hyvä systeemi kun vaan ette ota kaikkea siellä niin helkkarin vakavasti.
Poistatteko vaan kaveripyynnöt vai annatte niiden jäädä hyväksymättöminä roikkumaan kuukausiksi tai ikuisesti?) Mä jätän joskus roikkumaan.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 04:34"]Poistatteko vaan kaveripyynnöt vai annatte niiden jäädä hyväksymättöminä roikkumaan kuukausiksi tai ikuisesti?) Mä jätän joskus roikkumaan.
[/quote]
Mä jätän roikkumaan, muuten pyytäjä pyytelee ja pyytelee uudestaan.
Voi olla ettei oo huomannu. Itellä kerran käytin useamman viikon FBtä vaan mobiililaitteella ja sillä ei kaveripyyntö näkyny. Vasta oikeelle koneelle mennessä sen huomasin. Samaten joskus reissun päällä ollessa tulee asioita siä sivuutettua / käytyä vähemmän ja saattaa asiat siks jäädä "roikkuun".
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:24"] Älkää ylianalysoiko. Facebook on hyvä systeemi kun vaan ette ota kaikkea siellä niin helkkarin vakavasti. [/quote] Tietysti mitään asiaa elämässä ei kannata ottaa vakavasti. Mutta miksi ihmeessä Facebookissa (tai netissä/somessa ylipäätään) pitäisi olla jotkin omat sääntönsä, joiden ei pitäisi mitenkään noudattaa "tosielämän" kohteliaisuussääntöjä? Jos joku kaverina pitämäsi ihminen lyö sinulle puhelimessa luurin korvaan ilman selitystä, oletettavasti loukkaannut? Tai ei vastaile ikinä yhteenkään tekstiviestiin tai sähköpostiin, mutta kasvotusten on kuin mitään ei olisi tapahtunut? Tai jos joku ystävä kadulla vastaan tullessaan selittämättömästi nostaa käden pystyyn ja päätään pudistellen kävelee ohi vihaisen näköisenä, varmaankin ensimmäinen ajatus olisi, että mitä hittoa tuossa nyt tapahtui. Ja tekisi aivan varmasti mieli selvittää, mistä nyt tuulee. Käytöstavat pätevät netissäkin. Ei siinä sen kummempaa. [/quote] Se että joku ei hyväksy fb-kaveriksi ei ole sama kuin käden pystyyn nostaminen ja mutiseminen kadulla tai tekstiviesteihin vastaamatta jättäminen. Osa ihmisistä käyttää facebookia hyvin harvoin, osalta saattaa viestit tai pyynnöt jäädä huomaamatta, ja osa ei pidä facebookissa tapahtuvia asioita millään tavalla merkityksellisinä. Itse pyöritän työryhmiäni facebookin ryhmien avulla (alallani yleistä), ja ohitan usein satunnaiset puolituttujen ja tuttujenkin viestit/kaveripyynnöt/kutsut kun olen tekemässä töitä. Vastaan niihin myöhemmin jos ehdin, välillä saattavat myös hautautua ja unohtua tohinassa. Jos joku vetelee herneitä nokkaan siitä että en joka mediassa ole jatkuvasti äänessä ja tavoitettavissa niin vetäköön. Tähän asti kukaan ei ole valittanut. Minut saa kiinni puhelimella jos oikeasti tarvitsee.
[/quote]
No mutta kyllä se oikeastaan on samanlainen asia, jos ei ihan sama asia kuitenkaan.
Ei ole kyse kaveripyyntöjen huomaamatta jättämisestä, puolituttujen karsimisesta tai varsinkaan siitä, että pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa. Tässä ketjussa on ollut monta esimerkkiä siitä, että esim. tietystä kaveriporukasta on otettu FB-kavereiksi kaikki paitsi yksi. Vaikea tuollaista on tulkita mitenkään positiivisella tavalla? Jos kyseessä olisi koululaisia, sitä pidettäisiin kiusaamisena.
Ei ole kyse siitä, että pitäisi olla kaikkien kaveri. Olen itsekin hylännyt kaveripyynnön esim. ihmiseltä, joka asuu samassa naapurustossa, jonka kanssa tervehditään (koska naama on tuttu), mutta jonka kanssa en ole koskaan vaihtanut sanaakaan. En koe olevani millään tasolla kaveri tuon ihmisen kanssa. Olen myös hylännyt kaveripyyntöjä entisiltä "koulukavereilta", jotka eivät edes pitäneet minusta, mutta jotka yrittävät kasvattaa kaverilistaansa lisäämällä kaikki koskaan tuntemansa ihmiset listoilleen.
Mutta hyvänä nyrkkisääntönä voisi pitää, että jos haluaa olla jonkun ihmisen kanssa hyvissä puheväleissä, kannattaa hyväksyä FB-kaveriksi, koska toinen osapuoli voi tulkita kaveripyynnön hylkäyksen loukkauksena. Kuten itsekin sanot, FB-kaveruus ei tosiaankaan ole mikään elämää suurempi asia. Ne kaverit saa jopa lajiteltua läheisiin ystäviin ja etäisiin tuttuihin, joiden kanssa voi jakaa vähemmän, tai ei mitään.
Facebook ei itsessään ole mitään muuta kuin kommunikaatiokanava. Oikeastaan hyvä vertaus kaveripyynnön hylkäämiselle olisi numeron laittaminen puhelimen estolistalle.
Jos ärsyttävä ex-työkaveri soittelee, estolista on ihan hyvä idea.
Jos harrastuksesta hyvin tuttu mukava ihminen soittaa kerran puolessa vuodessa kysyäkseen jotain harrastukseen liittyvää, estolista tuntuu todella oudolta reaktiolta.
Pari entistä työkaveria ei oo hyväksynyt mun kaveripyyntöä, vaikka moni muu on hyväksytty.
Toinen oli vaihtamassa työpaikkaa ja vaihdeltiin sähköpostilla kuulumiset hyvin hauskassa hengessä ja toivotin onnea jatkoon ja pyysin että päivittää kuulumisia jatkossakin.. Pyysin FB-kaveriksi, sitä ei koskaan hyväksynyt.
Toinen on tuttu jo teinivuosilta (mies) ja meillä oli hyvin hyvin henkevää jossain vaiheessa, aika lähellä fyysistä, mutta ei sentään.. Ihana huumoripitoinen ihminen ja meillä on aina jutut samalla aaltopituudella. Nähtiin koiranäyttelyssä pitkästä aikaa ja mä laiton FB-pyynnön - ei hyväksy.. Kavereita kuitenkin monta sataa..
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 15:04"]
[/quote]