Keksikää uuden polven jouluruoat! Eli ei lanttulaatikoita ja kinkkuja, vaan jotain aivan muuta! Mitä pöydässä olisi?
Minä söisin mielelläni jotain oikein ihanasti tehtyä hyvää kalaa. Ja alkupaloiksi sellaisia kiinalaisia katkarapulastuja. Jälkiruoaksi jotain lämmintä suklaafondantia ja vaniljajäätelöä. Muun muassa.
Mitä teille tulee mieleen?
Kommentit (253)
Meillä on aina valkosipuliperunoita ja esim. grillattuja juureksia mössölaatikoiden sijaan.
Loimulohta ja tuoreita salaatteja. Jälkkäriksi jäädykettä tai itse tehtyä jäätelöä kuivien torttujen sijaan.
Joitain perinteisiä kuten kinkkua on.
Vierailija kirjoitti:
Onko porkkala jo vallan unohdettu?
Eihän se ole enää luovutettu, saatiin takaisin jo aikoja sitten, mitä höpiset?
Vierailija kirjoitti:
Kasvisjuustogratiini tuoreista raaka-aineksista tekee kauppansa junteimmallekkin Einarille.
Mikä siinä on jouluista? Ihan tavallinen arkiruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisjuustogratiini tuoreista raaka-aineksista tekee kauppansa junteimmallekkin Einarille.
Mikä siinä on jouluista? Ihan tavallinen arkiruoka.
No mikä laatikoista tekee? Riisiä ja porkkanaa. AIka perus ruokaa..
Kaikki kalat, sekä itsetehty lohisalaatti sekä lohitahna (myös tonnikalaan tehty) katkaravut, sushi, aurajuusto-punajuuri vuoka, salaatit, salami makkarat/chorizo kera tuoreen itsetehdyn patongin & saaristolaisleivän, kukkakaalimuusi, perunamuusi sekä hirvipaisti ja naudan sisäfilee pihvit. Nuo siis olleet meidän menuussa joka joulu muuttaessani mieheni kanssa yhteen. Meillä käy syömässä usein meidän molempien vanhemmat että sisarukset.
Mulle on ihan sama vaikka joku tuntematon ihminen ei syö ns perinteisiä jouluruokia, mutta siinä vaiheessa kun hän sanoo mun rakastamia joululaatikoita mössöiksi, niin taas alennutaan Vauva-palstan perinteiselle ö-tason keskustelulle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kalat, sekä itsetehty lohisalaatti sekä lohitahna (myös tonnikalaan tehty) katkaravut, sushi, aurajuusto-punajuuri vuoka, salaatit, salami makkarat/chorizo kera tuoreen itsetehdyn patongin & saaristolaisleivän, kukkakaalimuusi, perunamuusi sekä hirvipaisti ja naudan sisäfilee pihvit. Nuo siis olleet meidän menuussa joka joulu muuttaessani mieheni kanssa yhteen. Meillä käy syömässä usein meidän molempien vanhemmat että sisarukset.
Pakko sanoa että lohitahna on niin hyvää. Käytetään usein saaristolaisleivän päällä jouluna
Creme Brulee, sipsit, kasvikset, aurajuusto-pekoni pasta, broilerinfilee pihvit kermaisessa persikka kastikkeessa kera kunnon perunamuusin. Julmust ja kotikalja juomia. Ehkä viiniä myös. Nuo meillä.
Mieheni rakastaa kinkkua ja minä syön siitä vain hyvin vähän vaikka se on tosi hyvää Tapolan ylikypsä valmiskinkku joka ostetaan joka joulu. Minä teen ruokaisan fetajuusto, katkarapu, kanamuna, raejuusto, jäävuorikaalia, paprikaa, tomaatti ja punasipuli salaattia ison kulhollisen joka on herkkuani. Vatsani ei kestä liikaa lihaa tullen siitä ummetusta.
Teen jouluna kolmen juuston pitsaa johonka tulee aurajuustoa, emmentaalia ja vuohenjuustoa ohuina siivuina. Silppuan sitä kunkkua ihan pieniksi suikaleiksi niiden juustojen päälle. Pohjalle hyvää tomaattikastiketta joko itse tehden sen tai purkista. Sekä aurinkokuivattua tomaattia mikä on mahtavan makuista.
Vähän pitää olla lanttu ja laatikkoa mitkä ostetaan valmiina ja tuunataan voi napeilla. Niin vähäistä määrää ei kannata alkaa itse tekemään välttämättä mutta jos huvittaa niin teen kyllä laatikot itse. Tänä jouluna ajattelin tehdä itse kun hinnat ovat nousseet niin pilviin ja käytän loput laatikot sämpylä tai rieska taikinoihin.
Minä en ymmärrä kuin joissain lapsiperheissäkin on heitetty jätteisiin näitä laatikoita eikä hyödynnetty esim. pannariin tai lättyihin mikä on maailman helpoin tehdä eikä voi epäonnistua.
Minulla on kalkkunaa, lihatonta makaroonilaatikkoa, lihapullia, kinkku-ananas-homejuustopizzaa, italiansalaattia, herneitä, ilmakuivattua kinkkua, ranskanperunoita, juustohampurilaisia, kalapuikkoja, ranskanperunoita, energiajuomaa, suklaata, kinuskikakkua, vohveleita, croisantteja, irtokarkkeja ja tonnikalapastaa.
Meillä on vuosia jo ollut että jouluna on kaikki ne perus jouluruoat, mutta myös esim kermaperunalaatikko, hirvipaisti, lapin ukon keitto, savustettu lohi kermaisessa tilli-smetana kastikkeessa, muita kaloja, sushia sekä lasten toivomuksesta lohipannaria :) toki myös salaatit ja kasvikset lisänä. Leipänä on mummon tekemää saaristolaisleipää sekä omaa tekemääni siemen hapanjuuri leipää. Jälkiruokia ollaan koko sakki aika huonoja syömään, mutta jouluna on aivan pakko tehdä glögi-piparijuustokakkua joka on mieheni bravuuri. Pikkunälkään on tehty pinaatti-feta kolmioita/pasteijoita sekä mieheni toivomuksesta munariisipasteijoita. Usein on ollut myös sipsejä koska perheessä on kaksi suklaa allergikkoa niin ollaan todettu että sipsit on parempia. Juomana vettä, viiniä, kotikaljaa sekä lapsille vaniljakokista sekä maitoa.
Kaikki tosiaan tehdään alusta itse, myös kalat kun mies kalastaa ja isäni metsästää. Myös sipsit tehty itse. Oikeastaan juomat, piparit, smetana, kerma ja sushi on ostettuja.
Jos valmistaisin jouluruuat pelkästään itselleni, eikä tarvis välittää muiden makumieltymyksistä, niin mun joulumenuun kuuluis:
- kookosriisipuuro
- pinaatti-appelsiini/päärynä-pähkinäsalaatti jollain kirpeällä kastikkeella
- sienikeitto
- hapanjuurileipä ja cashew-tuorejuusto
- paahdetut ruusukaalit
- paistettua tempeä ja tofua (tekisin nää itse ja jostain muusta ku soijasta, esim hampunsiemenistä ja härkäpavuista) ja sinappikastiketta
- perunoita, ehkä paahdettuina
- raakasuklaakakku
- joku puolukkainen/karpaloinen jälkiruoka
- itsetehtyjä, semiterveellisiä suklaakonvehteja
Kaikki olis valmistettu pelkästään kasvisperäisistä ainesosista ja muutenkin melko terveellisesti, ilman liiallisista makeutusta tms. Mut en jaksa nähdä sitä vaivaa että värkkäisin tällasta ku muut ei osais arvostaa ja kaipailis niitä kinkkuja ja laatikoita. Ja olis aika täynnä joulupöytä jos siinä olis sekä ne perinteiset että nää mun mielestä hyvät. :(
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vuosia jo ollut että jouluna on kaikki ne perus jouluruoat, mutta myös esim kermaperunalaatikko, hirvipaisti, lapin ukon keitto, savustettu lohi kermaisessa tilli-smetana kastikkeessa, muita kaloja, sushia sekä lasten toivomuksesta lohipannaria :) toki myös salaatit ja kasvikset lisänä. Leipänä on mummon tekemää saaristolaisleipää sekä omaa tekemääni siemen hapanjuuri leipää. Jälkiruokia ollaan koko sakki aika huonoja syömään, mutta jouluna on aivan pakko tehdä glögi-piparijuustokakkua joka on mieheni bravuuri. Pikkunälkään on tehty pinaatti-feta kolmioita/pasteijoita sekä mieheni toivomuksesta munariisipasteijoita. Usein on ollut myös sipsejä koska perheessä on kaksi suklaa allergikkoa niin ollaan todettu että sipsit on parempia. Juomana vettä, viiniä, kotikaljaa sekä lapsille vaniljakokista sekä maitoa.
Kaikki tosiaan tehdään alusta itse, myös kalat kun mies kalastaa ja isäni metsästää. Myös sipsit tehty itse. Oikeastaan juomat, piparit, smetana, kerma ja sushi on ostettuja.
Voinko tulla teille syömään? Tuo menu vaikuttaa niin hyvältä. En ookkaan piiitkään aikaan syönyt lapin ukon keittoa. Ai että se on hyvää. Ja tuo lohi, tuli oikein vesi kielelle
Vierailija kirjoitti:
Roiskeläppä.
Tämä on uuden polven ruoka, sillä heillä ei ole varaa muuta jouluksi ostaa, eikä taitoa mitään laatikoita tehdä.
Vois olla vaikka
-whole turkey
-smoky bbq ribs
-hamburgers
-cheese cake
T: Läski jenkkifani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko porkkala jo vallan unohdettu?
Eihän se ole enää luovutettu, saatiin takaisin jo aikoja sitten, mitä höpiset?
Karjala takas 😁
No tietenkin sitä, mistä kukakin ihan aidosti tykkää ja nauttii.
Itse en tykkää jouluruuasta, sitä toki närpin kun yleensä en vietä joulua yksin kotonani, mutta kun kotiin tulen, niin kyllä minä mieluummin syön vaikka pitsaa tai jotain nuudeliruokaa kuin ällöä "perinteistä jouluruokaa".
Pari kossuu ja pari laatikko bissee.
Marjoja ja omenia täällä, vähän nokkosta.
:)