Lapsi yöllä yksin kotona=lastensuojeluilmoitus?
Minkäikäisen uskaltaa jättää yöksi kotiin jos vaikka naapuri huomaa että me vanhemmat emme ole kotona ja tekee lastensuojeluilmoituksen?
Kommentit (187)
Miten muuten vuorotyötä tekevät yksinhuoltajat tuon asian ratkaisee?
Tämä on ihan kysymys eikä kannanotto mihinkään suuntaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä lasun jos terve vaatii. Aina toivon etten saa tietää näistä yksin jättämisistä. Sitten vaan lasuun selvittämään sitä omaa kantaanne että onko ok.
Tee hyvä ihminen, jos ajattelet tietäväsi paremmin kuin kukaan muu. Mutta jos teet esimerkiksi 15 vuotiaasta lasun, niin sinä itse saat ihan yksin selittää.
Ei tarvi mitään selittää.
Kirjallinen ilmo ja nimettömänä.
Kaikki ilmoitukset käsitellään.
Säälittävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheneuvolan psykologi oli sitä mieltä että 11 v. voi olla yksin kotona kun vanhempi on yövuorossa. Pitää opetella itsenäistymistä kuulemma. Olin pöyristynyt.
Lasu ei taas ole tuota mieltä.
12 v.ei saa jättää yksin.Täällähän näitä lastensuojelun asiantuntijoita riittää. Oletko itseoppinut?
Jep.
Tutun lapsesta tehtiin ja ei saa jättää yksin.
Mun lapset on aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä lasun jos terve vaatii. Aina toivon etten saa tietää näistä yksin jättämisistä. Sitten vaan lasuun selvittämään sitä omaa kantaanne että onko ok.
Tee hyvä ihminen, jos ajattelet tietäväsi paremmin kuin kukaan muu. Mutta jos teet esimerkiksi 15 vuotiaasta lasun, niin sinä itse saat ihan yksin selittää.
Tiesitkö että 15 vuotias on jo rikosoikeudellisessa vastuussa eli ei lapsi enää lain näkökulmasta.
Ei se noin mene.
On alaikäinen ja huollettava vaikka on rikosoikeudellinen vastuu.
Kysymys on siitä että jos on yksin yön. Sitä tämä keskustelu koskee. Jos 15 vee on yksin yön kotona ja muuten puitteet kunnossa, ei seuraa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä aika varmasti tekisin ilmoituksen jos alle 15-vuotias jätetään yksin yöksi kotiin. En näe mitään tilannetta missä tuota nuorempi pitäisi jättää yksin yöksi. Joku aikuinen on saatava kotiin lasten turvaksi yöksi jos vanhempien on oltava pois kotoa. Yllättävän isoakin lasta alkaa helposti pelottamaan nimenomaan yöllä.
Tee ilmoitus, ei johda mihinkään.
Pakko siellä on käydä ja minä en keksinyt tuota ikää vaan joku siitä rupesi vääntämään.
Sanoin että tarpeen mukaan enkä määrittele ikää vaan tilanne ratkaisee.
Tuttu kertoi jättäneensä 8- ja 10-vuotiaat tyttönsä yksin kotiin, kun molemmat vanhemmat olivat yövuorossa. Äidin yövuoro oli 21-07 ja isän 22-08, joten lapset kuulema kävivät nukkumaan ennenkuin isä lähti töihin, ja puolestaan heräilivät kun äiti tuli töistä. Selitti, että tämmöistä tapahtui tosi harvoin, mutta tytöt kuulema olivat pärjänneet hyvin ja nukkuneet hyvin.
Mä itse olin niin järkyttynyt, että en osannut sanoa tutulleni yhtään mitään. On vaikea sanoa kasvotusten, että on jostain lastenhoitoon/-kasvatukseen liittyvästä asiasta täysin eri mieltä. Nykyään äiti ei enää tee yövuoroa, mutta jos tekisi, tekisin minäkin lastensuojeluilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheneuvolan psykologi oli sitä mieltä että 11 v. voi olla yksin kotona kun vanhempi on yövuorossa. Pitää opetella itsenäistymistä kuulemma. Olin pöyristynyt.
12 v.ei saa jättää yksin.Täällähän näitä lastensuojelun asiantuntijoita riittää. Oletko itseoppinut?
Jep.
Mun lapset on aikuisia.
Silloin ei lapsen kotona ole olleet muutkaan asiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Mun lapset on aikuisia.
Puitteet ei ole aina kunnossa.
Sukulaisen 15v. ainakin meni yksin olemisen takia lastenkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Mun lapset on aikuisia.Silloin ei lapsen kotona ole olleet muutkaan asiat kunnossa.
Kyllä oli kaikki kunnossa mutta jatkossa ei saa jättää yksin.
Mitään seurauksia ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu kertoi jättäneensä 8- ja 10-vuotiaat tyttönsä yksin kotiin, kun molemmat vanhemmat olivat yövuorossa. Äidin yövuoro oli 21-07 ja isän 22-08, joten lapset kuulema kävivät nukkumaan ennenkuin isä lähti töihin, ja puolestaan heräilivät kun äiti tuli töistä. Selitti, että tämmöistä tapahtui tosi harvoin, mutta tytöt kuulema olivat pärjänneet hyvin ja nukkuneet hyvin.
Mä itse olin niin järkyttynyt, että en osannut sanoa tutulleni yhtään mitään. On vaikea sanoa kasvotusten, että on jostain lastenhoitoon/-kasvatukseen liittyvästä asiasta täysin eri mieltä. Nykyään äiti ei enää tee yövuoroa, mutta jos tekisi, tekisin minäkin lastensuojeluilmoituksen.
Jättäisivät edes kertomatta muille. En halua vastuulle tuollaisia asioita.
Olen tuon myös kokenut selittelyjen kera.
Onneksi oli kyse yhdestä kerrasta.
Älkää ainakaan kaatako muiden niskaan niitä yksin jättämisiä.
Jos jotain tapahtuu niin ulkopuolisesta tuntuu pahalta kun on tietoinen asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä aika varmasti tekisin ilmoituksen jos alle 15-vuotias jätetään yksin yöksi kotiin. En näe mitään tilannetta missä tuota nuorempi pitäisi jättää yksin yöksi. Joku aikuinen on saatava kotiin lasten turvaksi yöksi jos vanhempien on oltava pois kotoa. Yllättävän isoakin lasta alkaa helposti pelottamaan nimenomaan yöllä.
Tee ilmoitus, ei johda mihinkään.
Pakko siellä on käydä ja minä en keksinyt tuota ikää vaan joku siitä rupesi vääntämään.
Sanoin että tarpeen mukaan enkä määrittele ikää vaan tilanne ratkaisee.
Ok sorry. Olet oikeassa käsitin väärin
Järjestääkö kunta vuorotyötä tekevälle yh:lle yöksi hoitajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:09"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"] Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.
On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten.
Jaa, millähän tavalla lukkojen takana kotona? Voi se murtovaras tulla sillonkin, kun aikuinen on kotona. Vai mitä ne uhat ovat?
Yksi hyvin konkreettinen uhka on sosiaalisen median välityksellä nopeasti ja laajalle leviävä huhu tyhjästä talosta. Nimenomaan siis niissä tapauksissa, joissa yksin kotiin jäävä teini kutsuu pari kaveria yökylään ja katsomaan leffaa tms. No, en pitäisi tuota uhkana, vaan tyhmyytenä, kun on jäänyt pelisäännöt nuoren kanssa sopimatta. Kyllä niitä bileitä on ennenkin pidetty, kun vanhemmat ovat poissa koko viikonlopun. Ei kylläkään silloin, jos vanhempi menee vain yöksi töihin.
Uhka on nimenomaan se, että vaikka nuoren kanssa sopisi pelisäännöt, homma voi silti lähteä lapasesta paljon helpommin kuin silloin ennen. Ilman, että oma nuori pystyisi edes itse vaikuttamaan asiaan.
Kyllähän nuori pystyy itse vaikuttamaan asiaan. Ei ole pakko laittaa mitään kaikille avointa bilekutsua Facebookiin.
Sä olet kyllä nykyisestä maailmanmenosta todella pihalla. Fb on keski-ikäisten some.
Kukaan teini ei laita noissa tilanteissa yleensä ”bilekutsuja” yhtään mihinkään.
Ootko snapchatista kuullut? Tiedätkö, miten se toimii?
A, Anni on kotona yksin yötä ja luvan kanssa yökylään tytöt B ja C. Tytöt kuvaavat snäppiin videota jostain hassuttelusta olkkarissa. C:llä on sijainti jaossa kavereille. Saman joukkueen pari vuotta vanhemmat tytöt D ja E tulevat yllärinä käymään. Selviä, fiksuj, tuttuja tyttöjä. A päästää ihan vain nää kaksi vielä kotiinsa. Lisää sijainteja snäpin kartalle, kaveriverkostoa, poikia saapuu mopoautoilla muutama... Kolmen tunnin kuluttua Anni, 15 v, soittaa ensin poliisin ja heti perään isälle.
Poliisin tullessa paikalle on siellä 40 nuorta, joista 30 näkyy snäpin kartalla. A, B, C, D ja E eivät edelleenkään ole esim juoneet mitään. Mutta kaverin kaverit tyhjentävät kylmiötä oluista ja siidereistä, jotka oli varattu isän nelikymppisiin.
Tajuatko nyt?
Tarina on muuten tosi. Tossa kesti vanhempien lähdöstä poliisien tuloon vähän päälle kolme tuntia.
Että ihan on sama tilanne kun sun lapsuudessa, niinkö?
Ohis
Periaatteessa kyllä, mutta ilman snapchattiä. Kyllä tämä osattiin jo 70-luvulla, välillä hajotettiin puoli taloa.
Ok, boomer.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää kyllä ne lapset joita ei edes 15veenä uskalla jättää yöksi kotiin.Ihan hullua.Oppiiki lapsesi pärjäämään yksin?Siitä on vain 3 vuotta täysikäisyyteen,jolloin moni muuttaa jo pois ja pitäisi ruoka hankkia,maksaa laskut, elanto jostain..Mitä jos vanhemmille sattuisi jotain eikä nuori pärjää edes yhtä yötä yksin??Ei ihme että on uusavuttomuutta..
Kyllä 18v. asuvat kotona. Ihan kaikki jotka tiedän. Pakko muuttaa pois on vaan huonot vanhemmat.
Ei 18v. ole laskuja.
He ovat amiksessa tai lukiossa.
Ovat pojat 16 ja 18v.
Tässäpä esimerkki helikopterivanhemmasta, et siis ole " jättänyt" täysi- ikäistä poikaasi yksin yöksi kotiin?! Puhutaanko nyt siis ihan terveistä nuorista miehistä?
Itse pitäisin jonkunlaisena rajana ylä-aste ikää, voi toki nuorempikin olla, riippuu lapsesta.
Laki ei sano mitään, eikä lasu jos lapsi pärjää yksin miksei, mun poika ollu pitkään jo yksin 8v-10v ei mtää ongelmaa ollu
Olen ollut 4-vuotiaasta asti yksin kotona öitä. Vanhempi töissä. Ei ollut ongelmia. En kyllä nykyaikana suosittelisi kellekään ja omien lasten kanssa ei tulisi mieleenkään. Ehkä yläasteikäisen voisi jättää.
Ohis ja vanha ketju, mutta mun naapuri asui lapsuudessa käytännössä yksin noin 11-vuotiaasta saakka.
Vanhemmat erosivat ja kumpikin muutti muualle, mutta poika jäi asumaan vanhaan taloon. Joskus, hyvin harvoin, isä piipahti pojan talolla. Isä muutti melko lähelle ja poika kyllä pystyi menemään sinne koska halusi, mutta oli lähes aina yöt omassa kodissaan.
Pojan varhaisteini-iästä saakka talosta tuli bilekämppä. Porukkaa lappasi, mutta poikaa itseään en koskaan nähnyt huonossa kunnossa. Hän on pärjännyt elämässään kaikilla mittapuilla ihan mukavasti, vaikka lähtökohdat olivat tällaiset.
Mun ysiluokkalainen on pyytänyt, että se saisi joskus olla kotona ihan yksin yön yli. Ymmärrän, koska sillä saattaa olla muutto edessä ensi syksynä koulupaikan perässä, joten syytäkin olisi vähän jo harjoitella.
Ei se noin mene.
On alaikäinen ja huollettava vaikka on rikosoikeudellinen vastuu.