Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi yöllä yksin kotona=lastensuojeluilmoitus?

Vierailija
05.04.2015 |

Minkäikäisen uskaltaa jättää yöksi kotiin jos vaikka naapuri huomaa että me vanhemmat emme ole kotona ja tekee lastensuojeluilmoituksen?

Kommentit (187)

Vierailija
61/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä aika varmasti tekisin ilmoituksen jos alle 15-vuotias jätetään yksin yöksi kotiin. En näe mitään tilannetta missä tuota nuorempi pitäisi jättää yksin yöksi. Joku aikuinen on saatava kotiin lasten turvaksi yöksi jos vanhempien on oltava pois kotoa. Yllättävän isoakin lasta alkaa helposti pelottamaan nimenomaan yöllä.

Vierailija
62/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuopus on 15v. ja en ole jättänyt yksin kotiin.

En tiedä minkä ikäisen saa jättää yksin kotiin.

Riippuu naapureista miten he näkevät asian?

Itse pidän rajana 18v. Niin teki toinenkin naapuri.

Jotkut on niin ilkeitä että pakko pitää tuo raja.

Ainakaan ei voi tehdä lasua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittää kyllä ne lapset joita ei edes 15veenä uskalla jättää yöksi kotiin.Ihan hullua.Oppiiki lapsesi pärjäämään yksin?Siitä on vain 3 vuotta täysikäisyyteen,jolloin moni muuttaa jo pois ja pitäisi ruoka hankkia,maksaa laskut, elanto jostain..Mitä jos vanhemmille sattuisi jotain eikä nuori pärjää edes yhtä yötä yksin??Ei ihme että on uusavuttomuutta..

Kyllä 18v. asuvat kotona. Ihan kaikki jotka tiedän. Pakko muuttaa pois on vaan huonot vanhemmat.

Ei 18v. ole laskuja.

He ovat amiksessa tai lukiossa.

Ovat pojat 16 ja 18v.

Vierailija
64/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:46"]

Jos minä selvisin 12-vuotiaana siitä, että äiti ja iskä meni illalla syömään ja konserttiin (kahden aikoihin yöllä tulivat takaisin, eivät kännissä kuitenkaan) niin eiköhän nykyajan mukulat myös:D Minulla kyllä oli aina koira kaverina ja mummo asui melkein naapurissa.

Tuo nyt ei ihan vastaa kokonaista yötä.

Ja ennen oli ennen. Turvavyöttömät autot, isot laumat 5-7 -vuotiaita keskenään leikkipuistoissa, ynnä muuta.

Ei tässä siitä ole kyse, et ”selvittiinhän silloinkin”.

Vierailija
65/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokan ja lukion välissä oli ekan kerran yön yksin. Me oltiin tunnin päässä mökillä.

Vierailija
66/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oma mielipide auta jos naapuri on toista mieltä.

Vierailija
67/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvolan psykologi oli sitä mieltä että 11 v. voi olla yksin kotona kun vanhempi on yövuorossa. Pitää opetella itsenäistymistä kuulemma. Olin pöyristynyt.

Vierailija
68/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta ihan oikeasti että niinku lukiolaisen ikäisenä voi vasta jättää yksin yöksi kotiin?? Voi hyvänen aika sentään. Paljon nuoremmat on muuttaneet omaan kämppään asumaan ja mahdollisesti lapsiakin tullut. En tarkoita että näin nuorena pitäisi lapsia tehdä mutta siis ettei voi jättää yksin?? Teette karhunpalveluksen lapsillenne jos ette anna yhtään harjoitella itsenäistymistä. Kaikki lävähtää kasvoille kun lähtee opiskelemaan. Jos lapsen on annettu kasvaa tasapainoisessa ympäristössä, niin jo 10-vuotiaasta (yksilöllistä) lapsi voi pärjätä erinomaisesti. Tässä pitää katsoa lasta. Jos lapsensa tuntee, tietää myös milloin pärjää. Lapsen itsenäistyminen voi olla vaikeaa, mutta ei se vauvana väkisin pitäminen auta.

Vierailija
69/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheneuvolan psykologi oli sitä mieltä että 11 v. voi olla yksin kotona kun vanhempi on yövuorossa. Pitää opetella itsenäistymistä kuulemma. Olin pöyristynyt.

Se on just näin. Psykologi on oikeassa

Vierailija
70/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:38"]Lähestyt asiaa väärältä kantilta. Sun pitää miettiä, minkä ikäisenä sinun lapsesi on valmis olemaan yksin yötä kotona. Ohjenuorana voisin antaa, että ei ainakaan ala-asteikäisenä vielä.

Jättääkö joku hullu ala-asteikäisen yöksi yksin kotiin?

Jättää. Eikä se tarkoita et on hullu. Se riippuu täysin lapsesta ja muutenki tilanteesta.

Mut jätettiin ekoja kertoja jo eskarissa koska ei ollu muuta vaihtoehtoa. Vanhemmat oli eronnu ja isän piti käydä töissä. Mulle oltii opetettu tekee jo yksinkertasia ruokiaki. Heräsin aamulla yksin aina, monesti ku tulin koulusta nii olin yksin ja tein itelle ruokaa. Isä oli mulle jättäny aina jauhelihaa, kanaa, nakkeja tai vastaavaa. Joskus myös yöt olin yksin ku isä lähti yövuoroon. Hyvin pärjäsin ja näi 27 vuotta myöhemmin en koe et mua kohtaa oltais tehty väärin

Vierailija
71/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus on 15v. ja en ole jättänyt yksin kotiin.

En tiedä minkä ikäisen saa jättää yksin kotiin.

Riippuu naapureista miten he näkevät asian?

Itse pidän rajana 18v. Niin teki toinenkin naapuri.

Jotkut on niin ilkeitä että pakko pitää tuo raja.

Ainakaan ei voi tehdä lasua.

Voi hyvänen aika. 18 vee on TÄYSIKÄINEN ja voi lähteä vaikka samantien. Eikä ole saanut yhtään harjoitella itsenäistymistä. Katkaiskaa hyvät ihmiset se napanuora

Vierailija
72/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mll suosittaa että vasta 13-vuotiaan saa PÄIVÄLLÄ jättää yksin.

Vierailija
73/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä aika varmasti tekisin ilmoituksen jos alle 15-vuotias jätetään yksin yöksi kotiin. En näe mitään tilannetta missä tuota nuorempi pitäisi jättää yksin yöksi. Joku aikuinen on saatava kotiin lasten turvaksi yöksi jos vanhempien on oltava pois kotoa. Yllättävän isoakin lasta alkaa helposti pelottamaan nimenomaan yöllä.

Tee ilmoitus, ei johda mihinkään.

Vierailija
74/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mll suosittaa että vasta 13-vuotiaan saa PÄIVÄLLÄ jättää yksin.

Niillä on niitä 15-vuotiaita lapsenhoitajia

Vierailija
75/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 13 vuotiaani haluaisi olla yksin kotona jos minulla meno. En kuitenkaan ole halunnut jättää vaikka fiksu poika on ja reipas.

Kerran oli yksin kotona ja nuoremmat isällään, kun kävin miesystävän kanssa stand upissa. Silloin soitin videopuhelun ysiltä, että on kotiutunut. Uskalsin illan aikana juoda kolme siideriä koska se ei vaikuttaisi olemukseeni kotiin tullessani ja miesystävä ei käyttänyt ollenkaan alkoholia ja ajoi autoa. Tulimme kotiin puolen yön jälkeen.

Tämä on ainoa kerta yksien häiden tervetulomaljaa lukuunottamatta, kun olen käyttänyt alkoholia lapsen ollessa vastuullani/kotona.

Vierailija
76/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kävin yläasteen 1980-luvulla eri kaupungissa kuin muu perhe, ja meillä oli pikkuasunto myös siellä toisessa paikassa. Olin satunnaisesti öitä siellä yksin 12-vuotiaasta saakka, enkä muista että asiaa olisi pidetty mitenkään ihmeellisenä. Kävin kaupassa, ostin tarvitsemani ruoat ym. ja tein läksyjä /katselin telkkaria illan. Aamulla kouluun. Meillä myös vanhemmat kävivät kahdestaan mökillä samoihin aikoihin, ja minä ja vuotta vanhempi siskoni jäimme omasta halustamme kotiin mökkiviikonlopuiksi. Diili oli sellainen, että kodin piti olla siivottu vanhempien tullessa, muuten sai olla ja valvoa niin kuin halusi. Mitään kavereita ei tullut mieleenkään kutsua, asuttiin kuitenkin aika maalla.

Mutta kai se on tapauskohtaista. Tiedän yhden tyypin, joka ei voinut jättää 15v lastaan illaksi yksin kotiin, koska lapselle olisi voinut tulla jokin hätä. Siis ihan normaalille teinille ja kännykkäaikaan. Se tuntui pöljältä. 

No ne on niitä joiden vanhemmat täälläkin selittää että pitää olla täysikäinen ennen kuin pärjää yksin

Vierailija
77/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii laittaa itse mitään tietoa, tieto leviää muutenkin. Kuinka tyhmiä oikein olette?

Ja tämä ap aikoo jättää LAPSEN yksin, ei nuoren.

Mainitsiko ap lapsen ikää? Lapsihan se nuorikin kyllä on...

Vierailija
78/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vittu!! Ai 9 v yksin yö??? What???

Ei tulis mieleenkään. Tyttö on 15 v parin viikon päästä täyttää siis, eikä ole koskaan jätetty yöksi yksin.

😂 Muutin 15 v 6 kk ikäisenä asumaa itsekseni 60 km päähän lapsuudenkodistani.

Vierailija
79/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"]

Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.

On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten.

Minkälaisia riskejä nykyään on?

Vierailija
80/187 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin omilleni lukioon toiselle paikkakunnalle 15-vuotiaana joten vähän hassulta tuntuu ettei esim yläkoululainen uskaltaisi olla yhtä yötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan