Lapsi yöllä yksin kotona=lastensuojeluilmoitus?
Minkäikäisen uskaltaa jättää yöksi kotiin jos vaikka naapuri huomaa että me vanhemmat emme ole kotona ja tekee lastensuojeluilmoituksen?
Kommentit (187)
13vuotiaana oli itse ensimmäisen kerran yötä yksikseni. Koira kaverina, muistan että jännää oli mutta silti kutkuttavan mukavaa haahuilla isossa maalaistalossa itsekseen 😁
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:09"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"] Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.
On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten. Jaa, millähän tavalla lukkojen takana kotona? Voi se murtovaras tulla sillonkin, kun aikuinen on kotona. Vai mitä ne uhat ovat? Yksi hyvin konkreettinen uhka on sosiaalisen median välityksellä nopeasti ja laajalle leviävä huhu tyhjästä talosta. Nimenomaan siis niissä tapauksissa, joissa yksin kotiin jäävä teini kutsuu pari kaveria yökylään ja katsomaan leffaa tms. No, en pitäisi tuota uhkana, vaan tyhmyytenä, kun on jäänyt pelisäännöt nuoren kanssa sopimatta. Kyllä niitä bileitä on ennenkin pidetty, kun vanhemmat ovat poissa koko viikonlopun. Ei kylläkään silloin, jos vanhempi menee vain yöksi töihin.
Uhka on nimenomaan se, että vaikka nuoren kanssa sopisi pelisäännöt, homma voi silti lähteä lapasesta paljon helpommin kuin silloin ennen. Ilman, että oma nuori pystyisi edes itse vaikuttamaan asiaan.
Kyllähän nuori pystyy itse vaikuttamaan asiaan. Ei ole pakko laittaa mitään kaikille avointa bilekutsua Facebookiin.
Sä olet kyllä nykyisestä maailmanmenosta todella pihalla. Fb on keski-ikäisten some.
Kukaan teini ei laita noissa tilanteissa yleensä ”bilekutsuja” yhtään mihinkään.
Ootko snapchatista kuullut? Tiedätkö, miten se toimii?
A, Anni on kotona yksin yötä ja luvan kanssa yökylään tytöt B ja C. Tytöt kuvaavat snäppiin videota jostain hassuttelusta olkkarissa. C:llä on sijainti jaossa kavereille. Saman joukkueen pari vuotta vanhemmat tytöt D ja E tulevat yllärinä käymään. Selviä, fiksuj, tuttuja tyttöjä. A päästää ihan vain nää kaksi vielä kotiinsa. Lisää sijainteja snäpin kartalle, kaveriverkostoa, poikia saapuu mopoautoilla muutama... Kolmen tunnin kuluttua Anni, 15 v, soittaa ensin poliisin ja heti perään isälle.
Poliisin tullessa paikalle on siellä 40 nuorta, joista 30 näkyy snäpin kartalla. A, B, C, D ja E eivät edelleenkään ole esim juoneet mitään. Mutta kaverin kaverit tyhjentävät kylmiötä oluista ja siidereistä, jotka oli varattu isän nelikymppisiin.
Tajuatko nyt?
Tarina on muuten tosi. Tossa kesti vanhempien lähdöstä poliisien tuloon vähän päälle kolme tuntia.
Että ihan on sama tilanne kun sun lapsuudessa, niinkö?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin omilleni lukioon toiselle paikkakunnalle 15-vuotiaana joten vähän hassulta tuntuu ettei esim yläkoululainen uskaltaisi olla yhtä yötä.
Niin just
Meillä taisi olla eka kerran 14-vuotiaana yön yksin, omasta halustaan kun muut lähdimme mökille. 16 v. oli sitten jo viikon yksin, hyvin pärjäsi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"]
Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.
On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten.
Niin - onko? Ehkä ennen oli yhtä lailla vaaroja, jos ei enemmänkin, ei vain luettu niistä Iltiksestä joka päivä. Nykyään on kännykätkin, ennen ei välttämättä edes puhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:09"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"] Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.
On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten.
Jaa, millähän tavalla lukkojen takana kotona? Voi se murtovaras tulla sillonkin, kun aikuinen on kotona. Vai mitä ne uhat ovat? Yksi hyvin konkreettinen uhka on sosiaalisen median välityksellä nopeasti ja laajalle leviävä huhu tyhjästä talosta. Nimenomaan siis niissä tapauksissa, joissa yksin kotiin jäävä teini kutsuu pari kaveria yökylään ja katsomaan leffaa tms. No, en pitäisi tuota uhkana, vaan tyhmyytenä, kun on jäänyt pelisäännöt nuoren kanssa sopimatta. Kyllä niitä bileitä on ennenkin pidetty, kun vanhemmat ovat poissa koko viikonlopun. Ei kylläkään silloin, jos vanhempi menee vain yöksi töihin.
Uhka on nimenomaan se, että vaikka nuoren kanssa sopisi pelisäännöt, homma voi silti lähteä lapasesta paljon helpommin kuin silloin ennen. Ilman, että oma nuori pystyisi edes itse vaikuttamaan asiaan.
Kyllähän nuori pystyy itse vaikuttamaan asiaan. Ei ole pakko laittaa mitään kaikille avointa bilekutsua Facebookiin.
Sä olet kyllä nykyisestä maailmanmenosta todella pihalla. Fb on keski-ikäisten some.
Kukaan teini ei laita noissa tilanteissa yleensä ”bilekutsuja” yhtään mihinkään.
A, Anni on kotona yksin yötä ja luvan kanssa yökylään tytöt B ja C. Tytöt kuvaavat snäppiin videota jostain hassuttelusta olkkarissa. C:llä on sijainti jaossa kavereille. Saman joukkueen pari vuotta vanhemmat tytöt D ja E tulevat yllärinä käymään. Selviä, fiksuj, tuttuja tyttöjä. A päästää ihan vain nää kaksi vielä kotiinsa. Lisää sijainteja snäpin kartalle, kaveriverkostoa, poikia saapuu mopoautoilla muutama... Kolmen tunnin kuluttua Anni, 15 v, soittaa ensin poliisin ja heti perään isälle.
Poliisin tullessa paikalle on siellä 40 nuorta, joista 30 näkyy snäpin kartalla. A, B, C, D ja E eivät edelleenkään ole esim juoneet mitään. Mutta kaverin kaverit tyhjentävät kylmiötä oluista ja siidereistä, jotka oli varattu isän nelikymppisiin.
Tajuatko nyt?
Tarina on muuten tosi. Tossa kesti vanhempien lähdöstä poliisien tuloon vähän päälle kolme tuntia.
Ohis
Periaatteessa kyllä, mutta ilman snapchattiä. Kyllä tämä osattiin jo 70-luvulla, välillä hajotettiin puoli taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mll suosittaa että vasta 13-vuotiaan saa PÄIVÄLLÄ jättää yksin.
Niillä on niitä 15-vuotiaita lapsenhoitajia
Ei ole. 16 vuotta on ikäraja että pääsee edes lastenhoitokurssille.
Minä olin 13 vuotiaan kun vanhemmat lähti yhden yön reissulle ja vähän myöhemmin sain olla viikonloput kotona kun lähtivät mökille. En järkännyt bileitä ja kerrostalossa asuttiin. Nautin siitä kun sain yksin katsoa tv:tä ja lukea kirjoja.
Kyseessä 80-luku. Äitini kauhisteli kun omat lapseni oli illan ja alkuyön keskenään niin, että vanhempi oli 16 ja nuorempi 12. Niin se hänellä aika kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Perheneuvolan psykologi oli sitä mieltä että 11 v. voi olla yksin kotona kun vanhempi on yövuorossa. Pitää opetella itsenäistymistä kuulemma. Olin pöyristynyt.
Lasu ei taas ole tuota mieltä.
12 v.ei saa jättää yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, millähän tavalla lukkojen takana kotona? Voi se murtovaras tulla sillonkin, kun aikuinen on kotona. Vai mitä ne uhat ovat? Yksi hyvin konkreettinen uhka on sosiaalisen median välityksellä nopeasti ja laajalle leviävä huhu tyhjästä talosta. Nimenomaan siis niissä tapauksissa, joissa yksin kotiin jäävä teini kutsuu pari kaveria yökylään ja katsomaan leffaa tms. No, en pitäisi tuota uhkana, vaan tyhmyytenä, kun on jäänyt pelisäännöt nuoren kanssa sopimatta. Kyllä niitä bileitä on ennenkin pidetty, kun vanhemmat ovat poissa koko viikonlopun. Ei kylläkään silloin, jos vanhempi menee vain yöksi töihin.
Tajuatko nyt?
Ohis
Murtautuivatko siis kaikki ylimääräiset sinne taloon?
Minä 11-13 v ja veljeni 9-11 v asuimme kahdestaan omakotitalossa -80 luvun alussa pausen vuotta kun äiti oli opiskelemassa ja asui opiskelupaikkakunnalla viikot. Isä oli matkatöissä viikot, joten koko porukka oli kooossa vain viikonloppuisin. Ihan tolkun ihmisiä ollaan molemmat, veljeni ja minä. Mummola tosin oli vieressä, mutta itse huolehdittiin nukkumaan menot, heräämiset, aamupalat ja kouluun löhdöt ym... Ei jäänyt traumoja, mutta meistä tuli kai aikusia aika nuorina.....
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu ap:n kaltaisia vanhempia!
Mun vanhemmat jätti mut yksin joka viikonloppu lähteäkseen mökille 150km päähän, siitä lähtien kun olin jotain 11-vuotias. Käteen antoivat 150 markkaa joilla mun piti itse ostaa ruoat ym. tarvikkeet viikonlopun ajaksi. Toivoin tuolloin, ja ajattelen edelleen nytkin yli kolmekymppisenä, että kumpa joku olisi nähnyt tuon meidän perhetilanteen ja mut otettu huostaan. Kärsin varmaan koko loppuelämäni erilaisista peloista, jotka on suoraan seurausta tuosta joka viikonloppuisesta hylkäämisestä.
Kunkin lapsen kohdalla pitää ratkaisu tehdä yksilöllisesti. Joku toinen 11- vee pärjää hyvin. Kummassakaan ei ole vikaa. Ihmiset eivät ole samasta puusta veistetty
Teen kyllä lasun jos terve vaatii. Aina toivon etten saa tietää näistä yksin jättämisistä. Sitten vaan lasuun selvittämään sitä omaa kantaanne että onko ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mll suosittaa että vasta 13-vuotiaan saa PÄIVÄLLÄ jättää yksin.
Niillä on niitä 15-vuotiaita lapsenhoitajia
Ei ole. 16 vuotta on ikäraja että pääsee edes lastenhoitokurssille.
Viilaa pilkkua mutta idea sama
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä lasun jos terve vaatii. Aina toivon etten saa tietää näistä yksin jättämisistä. Sitten vaan lasuun selvittämään sitä omaa kantaanne että onko ok.
Tee hyvä ihminen, jos ajattelet tietäväsi paremmin kuin kukaan muu. Mutta jos teet esimerkiksi 15 vuotiaasta lasun, niin sinä itse saat ihan yksin selittää.
En edes huolisi nuorta lapsenvahtia mutta kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee hyvä ihminen, jos ajattelet tietäväsi paremmin kuin kukaan muu. Mutta jos teet esimerkiksi 15 vuotiaasta lasun, niin sinä itse saat ihan yksin selittää.
Tiesitkö että 15 vuotias on jo rikosoikeudellisessa vastuussa eli ei lapsi enää lain näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi mitään selittää.
Kirjallinen ilmo ja nimettömänä.
Kaikki ilmoitukset käsitellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheneuvolan psykologi oli sitä mieltä että 11 v. voi olla yksin kotona kun vanhempi on yövuorossa. Pitää opetella itsenäistymistä kuulemma. Olin pöyristynyt.
Lasu ei taas ole tuota mieltä.
12 v.ei saa jättää yksin.
Täällähän näitä lastensuojelun asiantuntijoita riittää. Oletko itseoppinut?
Voi vittu ap:n kaltaisia vanhempia!
Mun vanhemmat jätti mut yksin joka viikonloppu lähteäkseen mökille 150km päähän, siitä lähtien kun olin jotain 11-vuotias. Käteen antoivat 150 markkaa joilla mun piti itse ostaa ruoat ym. tarvikkeet viikonlopun ajaksi. Toivoin tuolloin, ja ajattelen edelleen nytkin yli kolmekymppisenä, että kumpa joku olisi nähnyt tuon meidän perhetilanteen ja mut otettu huostaan. Kärsin varmaan koko loppuelämäni erilaisista peloista, jotka on suoraan seurausta tuosta joka viikonloppuisesta hylkäämisestä.