Lapsi yöllä yksin kotona=lastensuojeluilmoitus?
Minkäikäisen uskaltaa jättää yöksi kotiin jos vaikka naapuri huomaa että me vanhemmat emme ole kotona ja tekee lastensuojeluilmoituksen?
Kommentit (187)
Vähän riippuu tapauksesta. Ehkä 12-vuotias voi olla pari tuntia, 13-14 -vuotias puolet yöstä ja 15-vuotiaasta koko yön?
Jos oot vaan yön poissa niin kyllä antaisin jonkun 9 -vuotiaan olla sen aikaa yksinään. Niin, että olisit kotona kun se menee nukkumaan ja kun se herää.
Pitäsköhän sun ennemminkin miettiä sitä lasta ja sen tuntemuksia kuin naapureiden?
Sen ikäisen voi jättää, joka voisi asua yksinkin. Eli 15+. Ja tietysti vielä tapauskohtaisesti katsoa, uskaltaako juuri kyseisen antaa olla yksin, onko syytä pelätä käsistä ryöstäytyviä bileitä tmv.
Voi vittu!! Ai 9 v yksin yö??? What???
Ei tulis mieleenkään. Tyttö on 15 v parin viikon päästä täyttää siis, eikä ole koskaan jätetty yöksi yksin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:42"]Pitäsköhän sun ennemminkin miettiä sitä lasta ja sen tuntemuksia kuin naapureiden?
[/quote]Toki. Mutta mietitään nyt tällä palstalla tätä. Haluan mielipiteitä. AP
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:42"]Jos oot vaan yön poissa niin kyllä antaisin jonkun 9 -vuotiaan olla sen aikaa yksinään. Niin, että olisit kotona kun se menee nukkumaan ja kun se herää.
[/quote]
Sitten kun lapsi herää yöllä ja itkee.. Pelottaa huomattavasti enemmän kun on yksin.
Jos minä selvisin 12-vuotiaana siitä, että äiti ja iskä meni illalla syömään ja konserttiin (kahden aikoihin yöllä tulivat takaisin, eivät kännissä kuitenkaan) niin eiköhän nykyajan mukulat myös:D Minulla kyllä oli aina koira kaverina ja mummo asui melkein naapurissa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]Lukiolaisen, ehkä.... [/quote]Oikeasti? 16-17 vuotiaan?
[/quote]
Oikeasti! On uskomatonta, kuinka asiat saattavat saada uskomattomia mittasuhteita (lue pelkotiloja) kun tietää olevansa yksin.
Toinen pointti on se, että kun lapsi/nuori sattuu kertomaan asiasta kavereille niin oven takana voi olla liuta porukkaa tulosa sisälle ja heille voi olla vaikeata sanoa ei.
2
13 jatkaa, KOKO yön kestävä poissaolo riippuu aika paljon lapsesta. Yläasteikäisenä? jos varmuus että kotibileitä ei pidetä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:46"]
Jos minä selvisin 12-vuotiaana siitä, että äiti ja iskä meni illalla syömään ja konserttiin (kahden aikoihin yöllä tulivat takaisin, eivät kännissä kuitenkaan) niin eiköhän nykyajan mukulat myös:D Minulla kyllä oli aina koira kaverina ja mummo asui melkein naapurissa.
[/quote]
Tuo nyt ei ihan vastaa kokonaista yötä.
Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"]
Mei oltiin lapsena keskenäänkin joskus kotona kun äiti oli töissä yövuorossa.Sisko kuudennella,mää neljännellä ja veli ekalla.Pakkorako,ei tukiverkostoo ja isä oli kuollut.Hyvin pärjättiin eikä traumoja jäänyt.Mutta ei sillä että jättäisin nykyään itse lapseni noin.
[/quote]
On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:46"]
[/quote]
Tuo nyt ei ihan vastaa kokonaista yötä.
[/quote]Niinpä. Tässä on kyse kokonaisesta yöstä. AP
Tää lastensuojeluilmoitustehtailu alkaa olla ihan sairasta.
Ap, taidat tarkoittaa, että minkä ikäisen voi jättää yksin nukkuvana kotiin, kun kapakkaanmeno alkaa houkuttaa. Olet täys paska ja tiedät sen itsekin!
Jokainen vastuullinen vanhempi järjestää lastenhoidon asiallisella tavalla, jos on jokin meno illalla tai viikonloppuna. Pienille lapsille hoitaja, isommat menevät kaverille yökylään. Sä meinaat vaan hilpasta vähin äänin lähikapakkaan, ja ainoa huolenaihe on se, että naapuri huomaa! Ei se, että lapsi herää vaikkapa pahaan uneen ja huomaakin olevansa yksin, tai herää äkilliseen oksentamiseen ja pahimmassa tapauksessa tukehtuu.
Vai olenko aivan hakoteillä?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"]
Joo tää oli tosiaan vuonna 1993 että ajat tosiaan muuttuneet enkä omiani jättäisi
Mä kävin yläasteen 1980-luvulla eri kaupungissa kuin muu perhe, ja meillä oli pikkuasunto myös siellä toisessa paikassa. Olin satunnaisesti öitä siellä yksin 12-vuotiaasta saakka, enkä muista että asiaa olisi pidetty mitenkään ihmeellisenä. Kävin kaupassa, ostin tarvitsemani ruoat ym. ja tein läksyjä /katselin telkkaria illan. Aamulla kouluun. Meillä myös vanhemmat kävivät kahdestaan mökillä samoihin aikoihin, ja minä ja vuotta vanhempi siskoni jäimme omasta halustamme kotiin mökkiviikonlopuiksi. Diili oli sellainen, että kodin piti olla siivottu vanhempien tullessa, muuten sai olla ja valvoa niin kuin halusi. Mitään kavereita ei tullut mieleenkään kutsua, asuttiin kuitenkin aika maalla.
Mutta kai se on tapauskohtaista. Tiedän yhden tyypin, joka ei voinut jättää 15v lastaan illaksi yksin kotiin, koska lapselle olisi voinut tulla jokin hätä. Siis ihan normaalille teinille ja kännykkäaikaan. Se tuntui pöljältä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:54"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:52"]
[/quote]
On ihan hyvä muistaa, että nykyään riskit ovat vähän erilaisia kuin esimerkiksi 15 vuotta sitten.
[/quote]
Jaa, millähän tavalla lukkojen takana kotona? Voi se murtovaras tulla sillonkin, kun aikuinen on kotona. Vai mitä ne uhat ovat?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:38"]Lähestyt asiaa väärältä kantilta. Sun pitää miettiä, minkä ikäisenä sinun lapsesi on valmis olemaan yksin yötä kotona. Ohjenuorana voisin antaa, että ei ainakaan ala-asteikäisenä vielä.
[/quote]Jättääkö joku hullu ala-asteikäisen yöksi yksin kotiin?