Olen täysin kylläsrynyt suurimpaan osaan muista äideistä
Olen viimeisen 8 vuoden aikana tavannut paljon paljon äitejä, lapseni kavereiden vanhempia. Hiekkalaayikolla jo alkoi se muiden öitien mollaamimen ja omien lasten kehuminen ja vertailu muihin lapsiin. Sama meno jatkuu koko ajan. Miesten ollessa lasten kanssa ei tällaista ole. Ovat paljon rennommin. Puistotreffit muiden äitien kanssa on aina samaa lapsista ja niiden osaamisista jaaruttelua, eikö joskus voisi puhua jotain muuta! Sitten vielä arvostellaan suoraan päin naamaa, jos oma 7v lapsi leikkii miekkailua tai pyssyleikkejä, ettei se ole normaalia. Käsittääkseni on, ainakin Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion mielestä. Voi kun löytäisi jostain jonkun öidin, joka ei alkaisi sitä muiden haukkumista selän takana ja toisten lasten haukkumista ja arvistelua, vaikka aihetta olisikin, miksei voi pitää mölyjä mahassaan!
Kommentit (387)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:27"]Tuo ihan hyvä tavallinen purkkiruokaa syöttävä mamma ei selvästikään halua uskoa, että äitejä on vaikka minkälaisia, jopa häntä parempiakin. Kaikki eivät ole vain yhtä hyviä.
[/quote]
Entä sitten?
Jos lapset voivat hyvin ja kasvavat onnellisiksi, terveiksi aikuisiksi olen onnistunut riittävän hyvin enkä tosiaan itke jos jollain mitta-asteikolla naapurin Anneli on ollut parempi äiti kuin minä. Tavoitteeni ei ole voittaa ketään äitiydessä vaan tarjota onnellinen ja tasapainoinen lapsuus ja rakentaa hyvä perhe. Ei kilpailla tai kerätä kunniaa uhrauksillani ja suorituksillani.
Jotkut ovat myös kauniimpia, vahvempia ja fiksumpia kuin minä enkä ota siitäkään kierroksia jolleivat nämä kulje ympäriinsä ihmettelemässä sitä, miten kaikki eivät ole yhtä erinomaisia kuin he.
[/quote]
Miksi tämä aihe saa sinut sitten pois tolaltaan? Mikset voisi uskoa, että neloskirjoittaja on hyvä äiti, vaikka esim. syöttääkin lapselleen itsetehtyä ruokaa? Miksi sinä saat sanoa olevasi hyvä äiti, mutta kukaan muu ei saa sanoa samaa itsestään?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:19"]
Kaikki riippuu kokonaisuudesta ja kontekstista. Jonkun äidin kanssa voi tulla kiinnostava keskustelu vauvanruoista ja vaikkapa kestovaipoista. Mutta siinä vaiheessa kun keskustelukumppani vaistoaa (tällaiset asiat kyllä yleensä vaistoaa aika hyvin), että toinen pitää itseään jotenkin parempana ja pyrkii osoittamaan sen, on kyse juuri tuosta ylpeilystä. Kyllä ihmiset huomaavat myös rivien välistä, jos toinen pitää itseään jotenkin parempana ja omaa tapaansa tehdä asiat ainoana oikeana.
[/quote]
Vaistot, rivien välistä... Toisin sanoen kun henkilökemiat ei jostain syystä toimi, vastapuoli on itseään korostava bitch. Voi tulla monelle yllätyksenä, miten usein tällaiset vaistot ja rivien välistä lukemiset menee metsään.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:27"]Tuo ihan hyvä tavallinen purkkiruokaa syöttävä mamma ei selvästikään halua uskoa, että äitejä on vaikka minkälaisia, jopa häntä parempiakin. Kaikki eivät ole vain yhtä hyviä.
[/quote]
Entä sitten?
Jos lapset voivat hyvin ja kasvavat onnellisiksi, terveiksi aikuisiksi olen onnistunut riittävän hyvin enkä tosiaan itke jos jollain mitta-asteikolla naapurin Anneli on ollut parempi äiti kuin minä. Tavoitteeni ei ole voittaa ketään äitiydessä vaan tarjota onnellinen ja tasapainoinen lapsuus ja rakentaa hyvä perhe. Ei kilpailla tai kerätä kunniaa uhrauksillani ja suorituksillani.
Jotkut ovat myös kauniimpia, vahvempia ja fiksumpia kuin minä enkä ota siitäkään kierroksia jolleivat nämä kulje ympäriinsä ihmettelemässä sitä, miten kaikki eivät ole yhtä erinomaisia kuin he.
[/quote]
Miksi tämä aihe saa sinut sitten pois tolaltaan? Mikset voisi uskoa, että neloskirjoittaja on hyvä äiti, vaikka esim. syöttääkin lapselleen itsetehtyä ruokaa? Miksi sinä saat sanoa olevasi hyvä äiti, mutta kukaan muu ei saa sanoa samaa itsestään?
[/quote]
Mitä sinä et ymmärrä tekstissäni?
Nelosen hyvyys ei häiritse, nelosen alentuva tapa esittää huolestunutta kuinka teollista mössöä syöttävät äidit eivät tee kaikkeaan lastensa eteen häiritsee.
Tässä on yritetty jankuttaa, että suurin osa äideistä on -pikkuvirheistään huolimatta- hyviä äitejä, mutta joillekin se ei kelpaa vaan pitää saada todistaa, että he ovat vielä parempia.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:27"]Tuo ihan hyvä tavallinen purkkiruokaa syöttävä mamma ei selvästikään halua uskoa, että äitejä on vaikka minkälaisia, jopa häntä parempiakin. Kaikki eivät ole vain yhtä hyviä.
[/quote]
Entä sitten?
[/quote]
[/quote]
Mitä sinä et ymmärrä tekstissäni?
Nelosen hyvyys ei häiritse, nelosen alentuva tapa esittää huolestunutta kuinka teollista mössöä syöttävät äidit eivät tee kaikkeaan lastensa eteen häiritsee.
Tässä on yritetty jankuttaa, että suurin osa äideistä on -pikkuvirheistään huolimatta- hyviä äitejä, mutta joillekin se ei kelpaa vaan pitää saada todistaa, että he ovat vielä parempia.
[/quote]
Lisään vielä että äitiys tai siinä kilpailu ei saa minua tolaltaan vaan tämä tyhmyys.
Itselläni lapsia ei valitettavasti ole, mutta olen kyllä törmännyt tuohon samaan äitikisaan.
On ihan kiva, että kehutaan omaa lasta, mutta oudoksi menee kun kehutaan jatkuvasti tyyliin "Meidän lapsi oppi hymyilemään paljon aikaisemmin kuin normaalisti vauvat oppii". Ja tämän olen kuullut tähän mennessä jokaisen äidin suusta. Tulisikohan sitä hymyilemään oppimisen keskiarvoa muuttaa, kerta kaikki lapset nykyään hymyilevät "muita aiemmin"?
Samoin jatkuvaa kehumista, miten se oma lapsi oppii joka taidon "aikaisemmin kuin lapset yleensä". Ja neuvolassakin kehutaan joka äidin mukaan, miten juuri heidän lapsensa on poikkeuksellisen kaunis/komea ja älykäs.
Mensan jäseniksi päästään kolmikuisena ja puolivuotiaana ratkotaan yliopistotasoisia matemaattisia yhtälöitä. Näin nyt näiden äitien puheita kärjistettynä.
On varmasti ihanaa seurata oman lapsen kehitystä, mutta miksi ihmeessä siitä tehdään kilpailua? Miksei vaan voida olla iloisia ja yleitä, että meidän lapsi oppi tänään hymyilemään, seisomaan, kävelemään jne. ilman vertausta muihin lapsiin?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 10:05"]Jotenkin huvittaa ajatella, että toisten mielipiteillä olisi itselle mitään väliä. Itse olen äitinä sellainen monitasoinen ihminen, joka kertakaikkiaan kieltäytyy hyväksymästä minkäänlaista syrjintää porukassa taikka ringin ulkopuolelle sulkemista. Oma räväkkä luonteeni tietysti edesauttaa asiaa, uskallan avata suuni vaikka pohjimmiltani olenkin vääränlaisesta seurasta äärimmilleni rasittuva, luova introvertti. Äitiporukoissa tykkään vähän ravistella tosiasioita, jopa suorastaan järkyttää. Nauraa käkätän sisäänpäin kun joku availee vauvansose-keskustelua leikkipuistossa, mielessäni mietin että ei jumalauta mitä paskaa, mutta suusta ulos tulevat sanat ovat ihan asiallisia. Oma lapseni ei nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa joten lenkkeilin vauva aikana noin 100km viikossa, kaksi lenkkiä päivässä. Kroppa kiitti ja kukoisti, mutta hellanseutu loisti tyhjyyttään. Ei tullut mieleenkään alkaa väännellä soseita itse siinä elämäntilanteessa, kuin silloin tällöin, enkä kyllä tuntenut piirun vertaa epätoivoa lasta syöttäessäni purkkiruualla, päinvastoin olin todella kiitollinen että elän maassa jossa on laadukkaita lastenruokia tarjolla! Olen sitä mieltä, että toisten äitien juttuja ei kannata ottaa niin vakavasti, ei niillä oikeasti ole mitään väliä, itse saa ja joutuu tekemään kuitenkin niinkun parhaaksi katsoo. Ilkeillyt ja juoruilut kannattaa kuitata entistä suuremmalla ystävällisyydellä, itse saan ihan sairaita kiksejä siitä että vastaan jonkun leikkikenttämamman ilkeämieliseen kommentointiin todella empaattisella ja ymmärtäväisen ystävällisellä puheella, on mielenkiintoista seurata miten keskustelun sävy muuttuu kun ei suostu ottamaan vastaan sitä ilkeilyä mitä yritetään itselle tarjota.
[/quote]
Kuulostat minulta. Oltaiskohan tosielämässä hiekkalaatikon reunan pahisäitikamut vai käviskö niin ettei tultaiskaan juttuun liian samanlaisina. Mua nimenomaan kans huvittaa tärisevät, liian vakavasti itsensä ottavat tiukkisäidit mutta tulen erinomaisesti toimeen myös heidän kanssa tarpeen vastiessa.
eiks teillä oo muuta puuhaa kun päivästä toiseen jankata tästä samasta asiasta? Olkaa vaikka lastenne kanssa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:56"]Nelonen tässä taas.
Hirveän monille tässäkin ketjussa äitiys on kilpailu, jossa pahimmat vastustajat ovat ne muut äidit. Ja kilpailun palkintona on Superäidin titteli. Minähän en itseäni tuolla nimityksellä kutsunut, te sen teitte. Ivallisesti, kuten oletinkin. Äitiys on kyllä minullekin kilpailu, mutta pahin vastustajani löytyy peilistä. Ja palkintona on lapseni onnellisuus ja hyvinvointi.
En tehnyt soseita itse siksi, että tuntisin olevani parempi äiti kuin muut. Tein ne siksi, että halusin tarjota lapselleni alusta asti mielestäni parasta mahdollista ruokaa. Ymmärrän, ettei moni jaksa, vaikka haluaisikin. Sitä en ymmärrä, miksi minä en saisi puhua aiheesta.
En imettänyt vuoden ajan siksi, että halusin leijua ylemmyydentunnossani pulloäitien rinnalla. Imetin siksi, että halusin antaa lapselleni suosituksen mukaisen ajan äidinmaitoa. Ymmärrän, että moni pulloäitikin haluaisi, muttei kertakaikkiaan pysty. Sitä en ymmärrä, että minun pitäisi tuntea onnistumisestani syyllisyyttä.
[/quote]
...imetys-suositus on kyllä kaksi vuotta. ;)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:11"]
"Perimmäinen ongelma tässäkin keskustelussa on se, ettei hyväksytä joidenkin tapojen olevan aivan oikeasti parempia kuin toisten." Naulan kantaan. Kaikki tavat, äidit ja lapset eivät ole yhtä hyviä. Se vaan täytyy kestää. Haukkumalla parempia paljastaa vain oman "huonoutensa".
[/quote]
Juuri näin. Ärsyttää, kun jotkut mammat on tulleet minulle mullistelemaan, kun vauva oli pariviikkoisesta asti mummolassa joka viikonloppu hoidossa, jotta saimme hoitaa parisuhdettamme. Tai että lopetin imetyksen, jotta sain nukkua rauhassa ja äiti pystyi syöttämään vauvaa pullosta.
On paheksuttu, kun käymme mieheni kanssa bilettämässä ja olemme olleet ulkomailla viikon lomalla kahdestaan. En kanniskele vauvaa liinassa, enkä jaksa reippailla kahiseva tuulipuku päällä tuntikausia vaunujen kanssa, vaan vauva nukkuu sisällä pinniksessä päiväunet. Poltankin, herranen aika sentään ls-ilmoitusta kehiin. Purkkiruokaa ja kertakäyttövaippoja, lapsi menee kyllä pilalle ja hoitoon vietiin 10 kuisena, vaikka olen työttömänä siihen asti, että pääsen ensi syksynä toivottavasti kouluun.
Mutta minulla on muutakin elämää, kuin kuihtua vauvan kanssa kotiin. Meillä on mieheni kanssa parisuhde ja haluamme hoitaa sitä ja elää myös yhdessä, eikä liimautua vain vauvaan kiinni. Vauva menee tyytyväisenä hoitoon ja nauttii siellä olostaan ja ei todellakaan tiedä, että olen kotona. Iloinen, hyvin syönyt ja nukkunut vauva tulee päiväkodista, kun haen sen klo 16 kotiin. Minä olen saanut omaa aikaa ja viikolla kun miehellä on vapaata, me hui kauhea saatetaan rakastella koko päivä ja käydä saunassa ja taas rakastella.
Kun vanhemmat voi hyvin, voi lapsikin hyvin. Sitä ei nämä marttyyrimammat virttyneissä marimekon paidoissaan tajua, kun raahaavat silmänympärykset mustina rinkoissaan pentujaan ja mies katselee vieraita ja simpsakoita naisia, kun ei kestä läheisriippuvaista vaimoaan, joka ei sekunniksikaan suostu olemaan lapsen luota pois ja herranan aika, ainakaan seksiä enää harrastamaan.
[/quote]
Nea?
Kylläpä on kauheita kohdannut. Mistä niitä tulee?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:51"]
Häh, sanot, että perunan keittäminen on ponnistus, mutta sitten toteat että eipäs olekaan..? Nro 120 ei nyt ole kovin looginen.
[/quote]
Lukutaito on kova sana... nro 120 sanoi, että hänestäkin perunan keittäminen tuntui aikoinaan aika ylivoiselta suoritukselta, joten ymmärtää hyvin että nro 4 kokee suurta ylpeyttä sellaisesta suorituksesta. Kyseenalaistaa kuitenkin sen, että tuo perunan keittäminen tekisi kenetään parempaa äitiä (kuten nro 4 väitti)
Nelonen tässä vielä vaivihkaa varovasti, rohkeutta kerättyään uskaltautuu linkkaamaan jutun lastenruoasta. Kun tuntee tulleensa arvostelluksi ja tuomituksi erityisesti soseiden perusteella. Ehkä tämä on juuri sitä kannustamista, jota ei pitäisi tehdä. Mutta aivan sama nyt, kun ollaan netissä. Ja varmastikaan useimmat niistä äideistä, jotka tekevät soseet itse, eivät pidä sitä minään huippusaavutuksena.
http://safkatutka.fi/lasten-purkkiruoka-monikansallisten-yritysten-tuottama-ravinnekoyha-valmiste/
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:55"]
Häh, sanot, että perunan keittäminen on ponnistus, mutta sitten toteat että eipäs olekaan..? Nro 120 ei nyt ole kovin looginen.
[/quote]
Lukutaito on kova sana... nro 120 sanoi, että hänestäkin perunan keittäminen tuntui aikoinaan aika ylivoiselta suoritukselta, joten ymmärtää hyvin että nro 4 kokee suurta ylpeyttä sellaisesta suorituksesta. Kyseenalaistaa kuitenkin sen, että tuo perunan keittäminen tekisi kenetään parempaa äitiä (kuten nro 4 väitti)
[/quote]
Minä taas käsitin, että neloselle se ei koskaan ole ollut mikään ongelma vauvan kanssa tehdä ruokia itse ;) Toisin kuin seitsemän lapsen äidille, joka menee sieltä missä aita on matalin ja joka ei muka nosta itseään jalustalle.
Kyllä se vain niin on, kuten elämässä muutenkin, että toiset on hyviä ja toiset on vähemmän hyviä. Koittakaa kestää.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:55"]
[/quote]
[/quote]
Minä taas käsitin, että neloselle se ei koskaan ole ollut mikään ongelma vauvan kanssa tehdä ruokia itse ;) Toisin kuin seitsemän lapsen äidille, joka menee sieltä missä aita on matalin ja joka ei muka nosta itseään jalustalle.
Kyllä se vain niin on, kuten elämässä muutenkin, että toiset on hyviä ja toiset on vähemmän hyviä. Koittakaa kestää.
[/quote]
Ja kuitenkin siinä on tarpeeksi, kun on riittävän hyvä.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:10"]Suurperheen äitinä ja perhepäivähoitajana en nyt pitäisi soseiden itse tekemistä kovinkaan kummoisena suorituksena, mutta ymmärrän että se varmasti sinulle sellainen on. [/quote]
En ole nelonen, mutta tämäkö sitten ei ole itsensä jalustalle nostamista ja asioiden korostamista?
Minusta tuo on yksi tyypillisimmistä äitien kompastuskivistä: jos yhden tai kahden äiti sanoo jotakin, hän ei seitsemän lapsen äidin mielestä voi tietää mistään mitään. Minusta tämän äidin kommentti ei eronnut nelosen kommenteista millään tavalla, ellei sitten niin että on jopa pahempi.
[/quote]Mielestäni hän ei nostanut itseään millään tavalla jalustalle, vaan sanoi että kokemuksen myötä moniin asioihin saa erilaisen perspektiivin, ja silloin ehkä alkaa huomata entistä selvemmin sen, millä on todella merkitystä ja millä ei.
[/quote]
Jokainen päättää omassa elämässään, millä on merkitystä ja millä ei. Minä en koskaan tekisi seitsemää lasta enkä haluaisi koskaan olla ammatiltani lastenhoitaja. Mutta en myöskään korosta että teen työkseni sitä ja tätä, ja siksi tiedän nyt paremmin millä on merkitystä ja millä ei.
En siis arvosta seitsemän äitiä ja pph:ta yhtään sen korkeammalle kuin yhden lapsen äitiä joka työskentelee vaikka toimistossa palkanlaskijana. Molemmilla on omat arvonsa ja tunteensa ja näkemyksensä ja ne molemmat on ihan yhtä ok.
Mutta jos tuo pph yrittää sanoa, että monen lapsen kanssa ei EHDI tehdä itse soseita niin onhan sillä aivan eri merkitys asiaan kuin että haluaa tehdä itse soseensa koska pitää niitä terveellisempänä. Seitsemän lapsen äidillä ei ole samalla tavalla aikaa panostaa, no, ei mihinkään kuin äidillä, jolla on vähemmän lapsia.
[/quote]
Okei, ilmaisin itseäni ilmeisesti huonosti.
Pointti miksi toin lapsiluvun ja ammatin esiin oli se että olen kokenut itse sekä nähnyt monia erilaisia lapsia, perheitä ja elämäntilanteita. Siksi en ajattele kuten nelonen, jonka mielestä on vain hänen tapansa=pitkä imetys ja luomusoseet olla hyvä äiti. Nelonen pitää itseään superäitinä, meriittinä edellä mainitut, vaikuttavalla yhden lapsen kokemuksella. En pidä nelosta superäitinä, en myöskään itseäni vaikka teen enemmän ruokaa isommalle joukolle kuin nelonen. Siinä siis se toinen väärinymmärretty pointti. En tarkoittanut etten seitsemän lapsen äitinä ehtisi tekemään soseita itse vaan että teen ruokaa - välillä 2 kertaa päivässä n. 10 hengelle, erikoisruokavaliot erikseen. En siis pidä muutaman kasviksen muussaamista sellaisena asiana jolla voisi saada superäidin arvonimen. Nelonen kuitenkin nimittää itseään näin ja katsoo että hänellä on riittävät meriitit neuvoa vähän huonompia äitejä äitiydessä. Minusta ei ole. Ei ole minullakaan. Meistä jokainen äiti on omien lastensa ja tilanteensa asiantuntija.
Tavallaan ymmärrän kyllä erään nelosen pointin, kuten ennakkoluulot. Niinhän tässä lainatussa kirjoituksessakin jo leimattiin että seitsemän lapsen äidit eivät ehdi tehdä mitään:) Kyllä ne ruuanlaitot ja päiväohjelmat kuuluu ehtiä ihan työnsä puolestakin, ei pph:na voi muuten toimiakaan. Palkanlaskija on hyvä omalla alallaan, minä omallani. Ei välttämättä sujuisi kummaltakaan toisen työt :) Niinhän se pitää ollakin, jokainen elää itsensä näköistä elämää.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:42"]Ehkä vain ajattelemattomat tai super 'teknokraattiset' naiset ärsyttää. Eli esim sellaiset, jotka luulevat, että vain steriili fruktoosilla makeutettu tehtaan sose on Turvallista ja ravintosisällöltään hyvää lapselle. Tosiasia kun on, että sellaisen prosessin (mm kuumennus) jälkeen ravintosisältö on nolla. Suolisto ei saa hyviä, normaalin elämämme ja ruokamme bakteereita (heikompi vastustuskyky). Hivenaineet ja vitamiinit tuhoutuvat. Ei-luomusoseissa on jäämiä torjunta-aineista (myrkyistä). Vähäisiä, mutta kuitenkin. Fruktoosi ei tee hyvää maksalle ja aineenvaihdunnan kehittymiselle.
Pöyristyttää miten ihmiset luulevat lapsen ruuan vaativan suurta tiedettä ja jotain kummaa erikoisosaamista mitä tavallisella ihmisellä ei voi olla. Ei ole vaikeaa eikä monimutkaista.
Nestlen markkinamiehet ovat kyllä hoitaneet hommansa hienosti :)
Enkö siis Tuomitse soseiden käyttöä, itsekin käytin niitä aikoinaan välillä. Mutta luulo niiden ylivoimaisesta paremmuudesta on hyvin huvittavaa.
[/quote]
Pohja elintasosairauksille pitää luoda pienestä pitäen. Steriilillä ruualla ei vahvaa vastustuskykyä saa. Sitten saadaan hyvä tulehdus - antibiootti - suoliston heikkenemiskierre valmiiksi. Teollisuus kiittää :)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:55"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:51"] Häh, sanot, että perunan keittäminen on ponnistus, mutta sitten toteat että eipäs olekaan..? Nro 120 ei nyt ole kovin looginen. [/quote] Lukutaito on kova sana... nro 120 sanoi, että hänestäkin perunan keittäminen tuntui aikoinaan aika ylivoiselta suoritukselta, joten ymmärtää hyvin että nro 4 kokee suurta ylpeyttä sellaisesta suorituksesta. Kyseenalaistaa kuitenkin sen, että tuo perunan keittäminen tekisi kenetään parempaa äitiä (kuten nro 4 väitti) [/quote] Minä taas käsitin, että neloselle se ei koskaan ole ollut mikään ongelma vauvan kanssa tehdä ruokia itse ;) Toisin kuin seitsemän lapsen äidille, joka menee sieltä missä aita on matalin ja joka ei muka nosta itseään jalustalle. Kyllä se vain niin on, kuten elämässä muutenkin, että toiset on hyviä ja toiset on vähemmän hyviä. Koittakaa kestää. [/quote] Ja kuitenkin siinä on tarpeeksi, kun on riittävän hyvä.
[/quote]
Aivan niin - tavalla tai toisella riittävän hyvä.
Minua ahdistaa tämä sama asia jo valmiiksi ja olen vasta raskaana ensimmäistä kertaa. Milloin joutuu vertailun kohteeksi "ai sinulla on vasta noin pieni vatsa, minulla oli noilla viikoilla jo näin ja näin iso", milloin saan taivastelua kun en tiedä kauanko pystyn/haluan imettää "et ole suunnitellut imettäväsi kahta vuotta, kyllä minä ainakin onnistuin tottakai sinultakin onnistuu", kun kerron etten viitsi ostaa varastoon vaatteita joita e välttämättä edes ehdi käyttää "miksi et ole ostanut vaatteita tuota enempää, minä ainakin innostuin shoppailemaan ainakin heti plussattuani". Ja lista jatkuu vaikka kuinka pitkään. Minulle eivät naiset enää muusta puhukaan kuin heidän omasta raskaudestaan, lapsistaan ja jutuistaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:01"]Okei, ilmaisin itseäni ilmeisesti huonosti.
Pointti miksi toin lapsiluvun ja ammatin esiin oli se että olen kokenut itse sekä nähnyt monia erilaisia lapsia, perheitä ja elämäntilanteita. Siksi en ajattele kuten nelonen, jonka mielestä on vain hänen tapansa=pitkä imetys ja luomusoseet olla hyvä äiti. Nelonen pitää itseään superäitinä, meriittinä edellä mainitut, vaikuttavalla yhden lapsen kokemuksella. En pidä nelosta superäitinä, en myöskään itseäni vaikka teen enemmän ruokaa isommalle joukolle kuin nelonen. Siinä siis se toinen väärinymmärretty pointti. En tarkoittanut etten seitsemän lapsen äitinä ehtisi tekemään soseita itse vaan että teen ruokaa - välillä 2 kertaa päivässä n. 10 hengelle, erikoisruokavaliot erikseen. En siis pidä muutaman kasviksen muussaamista sellaisena asiana jolla voisi saada superäidin arvonimen. Nelonen kuitenkin nimittää itseään näin ja katsoo että hänellä on riittävät meriitit neuvoa vähän huonompia äitejä äitiydessä. Minusta ei ole. Ei ole minullakaan. Meistä jokainen äiti on omien lastensa ja tilanteensa asiantuntija.
Tavallaan ymmärrän kyllä erään nelosen pointin, kuten ennakkoluulot. Niinhän tässä lainatussa kirjoituksessakin jo leimattiin että seitsemän lapsen äidit eivät ehdi tehdä mitään:) Kyllä ne ruuanlaitot ja päiväohjelmat kuuluu ehtiä ihan työnsä puolestakin, ei pph:na voi muuten toimiakaan. Palkanlaskija on hyvä omalla alallaan, minä omallani. Ei välttämättä sujuisi kummaltakaan toisen työt :) Niinhän se pitää ollakin, jokainen elää itsensä näköistä elämää.
[/quote]
Olet todella ristiriitainen, huomaatko itse? Nelosen itsekorostus ärsyttää sinua, joten ... omien sanojesi mukaan haluat ampua hänet alas pilvilinnoista korostamalla puolestasi omaa paremmuuttasi.
Viimeisen boldaukseen kommenttina, että sinun työsi hoituu helposti monelta tavallisen hyvältä äidiltä, siksihän siihen ei vaadita mitään koulutusta :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:27"]Tuo ihan hyvä tavallinen purkkiruokaa syöttävä mamma ei selvästikään halua uskoa, että äitejä on vaikka minkälaisia, jopa häntä parempiakin. Kaikki eivät ole vain yhtä hyviä.
[/quote]
Entä sitten?