Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen täysin kylläsrynyt suurimpaan osaan muista äideistä

Vierailija
05.04.2015 |

Olen viimeisen 8 vuoden aikana tavannut paljon paljon äitejä, lapseni kavereiden vanhempia. Hiekkalaayikolla jo alkoi se muiden öitien mollaamimen ja omien lasten kehuminen ja vertailu muihin lapsiin. Sama meno jatkuu koko ajan. Miesten ollessa lasten kanssa ei tällaista ole. Ovat paljon rennommin. Puistotreffit muiden äitien kanssa on aina samaa lapsista ja niiden osaamisista jaaruttelua, eikö joskus voisi puhua jotain muuta! Sitten vielä arvostellaan suoraan päin naamaa, jos oma 7v lapsi leikkii miekkailua tai pyssyleikkejä, ettei se ole normaalia. Käsittääkseni on, ainakin Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion mielestä. Voi kun löytäisi jostain jonkun öidin, joka ei alkaisi sitä muiden haukkumista selän takana ja toisten lasten haukkumista ja arvistelua, vaikka aihetta olisikin, miksei voi pitää mölyjä mahassaan!

Kommentit (387)

Vierailija
81/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:06"] Mä olisin sellainen äiti joka ei vertaile tai kilpaile, tai puhu selän takana ja juoruile muiden asioista, mutta en koskaan ala äidiksi. Voin erittäin helposti kuvitella helvetin esikartanoiksi nuokin naiskerääntymät. Elämänilo katoaa tuollaisissa naisporukoissa täysin, jo pelkkä ajatuskin tuntuu kamalalta. [/quote]   Kyllä mieluummin ottaisin äidiksi hyvän ihmisen kuten tässä, kuin äidin, joka leuhkii sillä että jaksaa kävellä tai tehdä soseita.  Onko kehitysmaan äiti laiska, kun ei voi kävellä lapsen kanssa ja tehdä luomusoseita vaan joutuu riisipellolle tai rättitehtaaseen tekemään nelosen lapselle rättejä.   Neloselle toivoo jotain opetusta, koska hän on ilkeä ja pahansuopa ja paha ihminen, nostaa itseään jalustalle, vaikka mitään syytä ei ole. Mitä hyvä hän on tehnyt kenellekään muulle (omalle lapsellle tekemistä ei lasketa, koska se on neloselle tapa ylentää itseään). [/quote] Nelonen tässä. No niin. Pitääkö tässä jo oikeasti huutaa, ennen kuin te sokeat, rakkaat kanssamammat ymmärrätte pointtini? EN OLE LEUHKINUT SILLÄ, ETTÄ JAKSOIN LENKKEILLÄ JA TEHDÄ SOSEITA ITSE. TE VAIN OLETATTE NIIN, HAUKUTTE LEUHKAKSI. EN OLE NOSTANUT ITSEÄNI JALUSTALLE, TE VAIN LUULETTE NIIN, HAUKUTTE "SUPERMAMMAKSI". Se on kiusaamista. Se on juuri sitä, mitä tarkoitin ensimmäisessä viestissäni. Olette osoittaneet arveluni oikeaksi.

[/quote]

En minäkään aliarvioi sinua tai mitään, mutta onhan se niin, että SINULLA ON VAIN YKSI LAPSI. Ei ole yhtään ihme, että jaksat ja pidät tärkeänä lenkkeilyä, itse tehtyjä soseita jne. Useamman lapsen hiekkalaatikkoäitinä toivosin, että ymmärtäisit itse tehtyjen soseiden ja vaunulenkkien olevan melko VÄHÄPÄTÖISIÄ, MERKITYKSETTÖMIÄ ASIOITA ÄITIYDESSÄ. 

Vierailija
82/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta usea ymmärsi aivan väärin nelosen. Avainlause oli juuri ennen soseita- eli miksi ihmiset kokevat jonkun sanomiset niin kuin kokevat? Näin itse ymmärsin ja vain hämmästelin syntynyttä keskustelua.
Piti ihan uudestaan lukea nelosen kommentti. Itse en ole tuollaista arvostelua kokenut. Joskus tapaa äitejä, jotka puhuu lapsistaan tosi paljon kehuen, mutta en koe sitä kilpailuna, luonnollista se on,että näkee lapsensa erityisenä. Huomaan kyllä silloin itsessäni negatiivisuutta, jos äiti puhuu vain omistaan eikä huomioi omien lasteni juttuja vaikka itse tekisin niin hänelle. Se on minusta vähän rasittavaa, mutta kertoo kai enemmän minusta kuin tästä äidistä. Mgmtpt tällaista arvostelua kuulee harvoin, okei joskus selän takana, mutta mullakin enemmän sellainen kokemus, että yhdessä valitetaan sitä mikä on rankkaa tai jaetaan neuvoja miten itse toimittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]

Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut.

[/quote]

Se pointti on varmaan tuo tummentamani kohta. Siis sinun mielestäsi äiti, joka ei itse vaíkkapa tee niitä soseita, ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa eteen. Vieläkö ihmettelet, miksi sinuun suhtaudutaan niin nuivasti?

[/quote]

Voisiko se nelonen viimeinkin vastata tähän _moneen kertaan kysyttyyn asiaan_?! Alan kyllä epäillä provoksi, jos ei aikuinen ihminen kykene millään ottamaan vastuuta sanoistaan.

Ja te, jotka olette ihan vastikään liittyneet keskusteluun: Miksi tulette heittämään kommenttia yhtäkkiä, kun ette edes ole kärryillä siitä, mistä väitellään? Mitä järkeä? Muiden pitää sitten selittää, että "eihän tässä nyt siitä ole kyse, vaan..." Lukekaa ensin ketju, että olette edes asiassa!
[/quote]

Nelonen vastaa. Luin tuon kirjoitukseni uudestaan ja nyt ymmärrän, miksi niin moni on käsittänyt väärin. Yhdestä kohdasta sai kuvan, että harrastaisin muiden kannustamista, vaikka puhuin yleisellä tasolla. Tarkoitin myös närkästymistä ja puolustuskannalle menoa yleisellä tasolla ja hyvin monista mahdollisista lapsen hyvinvointiin liittyvästä asiasta johtuen, en omien sosekommenttieni johdosta. Toisaalta ihmettelen väärinymmärrystä, kun lopussa kuitenkin sanoin, etten ole uskaltanut mennä neuvomaan ketään. Toisille äideille se oma kunnia on tärkeämpi kuin lasten hyvinvointi.
[/quote]

Aika monta kertaa piti sitten huomauttaa, ennen kuin vaivauduit lukemaan tekstisi uudelleen! Aika paljon vähemmällä vänkäämisellä olisi voitu selvitä!

Vierailija
84/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin kerran lasten uimakoulun vanhemmissa yhteen "kannustajaan" ja se vasta oli rasittavaa.
Hänelläpä oli viisi lasta ja voi että kun aina oli tullut heti raskaaksi! Sanoin, että juu meillekin sai tulla niin monta kuin tuli ja kaksi on.
Hänen juuri 4v täyttänyt lapsensa osasi keskittyä aina hienosti uimakoulussa ja voi että miten minun uusavuttoman kohta 4v ei osannutkaan.
Hänen lapsensa osasi luetella numerot 70 saakka ja minun tyhmeliinin hädintuskin kymmeneen.
Hän olisi koska tahansa voinut osallistua 5-kymppisten uimakilpailuihin ja minä en 40-vuotiaana jaksanut uida kilometrikaupalla.
Hän kannusti minua ostamaan uimalasit, koska kuulemma "pärskyn kummallisesti uidessa ja sen oikein kauas kuulee ja huomaa" - ei hyväksynyt selitystä siitä, että olen ostanut jo viidet uimalasit ja viimeisimmätkään eivät istuneet päähän, vaan hörppäsivät vettä.
Uimalakin käyttämiseen kannusti, mutta minulla vesipäällä kun on niin suuri kuuppa, että kaikki puristavat. Ei se mitään, jatkoi kannustusta.
Taaperoimettämiseenkin kannusti.
Vaikea keksiä, mihin ei olisi kannustanut.
Lopulta pyysin miestä viemään lapset uimakouluun, ei sitä kannustusta enää jaksanut.
Terveisiä vaan sinulle 50v viiden lapsen espoolaismammalle, vähempikin "kannustus" riittää.

Vierailija
85/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä nyt ole kyse soseiden teosta eikä imetyksestä vaan siitä, minkälainen on hyvä äiti. Nelonen aika yksiselitteisesti pitää hyvän äidin kriteerinä sitä, että tekee itse vauvalle soseet ja imettää mahdollisimman pitkään. Hän sattui valitsemaan hyvän äidin kriteereiksi jotain, jota voi tehdä lapsensa hyväksi vain hetken enkä itse valitsisi juuri noita hyvän äidin ominaisuuksiksi. En edes käsitä, miksi jokin ruokkiminen on se merkittävin kriteeri. Kaiken ei tarvitse pyöriä ruoan ympärillä.

Itse pidän hyvänä äitinä sellaista, joka osaa kohdata lapsen, nauttia lapsen seurasta ja osaa priorisoida voimavaransa niin, että jaksaa pysyä tasaisen hyvänä äitinä 18 vuoden ajan. Siinä ei oikeasti merkitse hyppysen pyppyläistä se, että pikku Olivia/Oskari on imenyt rintaa ja syönyt luomusoseita, jos hän 15-vuotiaana syö vain roskaruokaa ja tupakoi ja ryyppää kehonsa pilalle. Imetyksellä ja luomuruoalla ei myöskään ehkäistä tällaista kohtaloa vaan sillä, että on lapselle aidosti läsnä, ei vain hetken eikä niitä välejä, jolloin ei olla lenkillä lykkimässä vaunuja tai keittämässä kotona luomusoseita (2-vuotiaallekinko?).

Annan päivä koostuu siitä, että hän pitää kodin siistinä, lapsen nätisti puettuna, käy vaunulenkeillä, tekee itse luomuruokaa jne.

Milla priorisoi toisin. Hän ei imuroi vaan rakentaa lapsen kanssa sinä aikana majan. Vaunulenkin sijaan hän leikkii lapsen kanssa vesilätäkössä eikä haittaa vaikka vaatteet menevät kuraan. Ruoka-aikana syödään purkkihernekeittoa, jotta aikaa jää askartelulle eikä tarvitse patojen ja pannujen ääressä kuluttaa liikaa aikaa.

Sekä Annan että Millan lapset ovat saaneet hyvää hoitoa. Voiko oikeasti kahden erilaisen ihmisen tapaa olla äiti laittaa paremmuusjärjestykseen?

Jos ollaan rehellisiä, niin eihän se Anna vaan kokkaile, pyykkää tai siivoa vaan takuulla jäjrjestää täydelliset askartelut ja jumppatuokiot, vaikka aikaa kuluu tietysti paljon muuhunkin. Ja Milla tuskin iskee einestä pöytään joka päivä, ja joskus varmaan imuroi ja pyykkääkin eikä silloin ehditä rakennella majoja.

Mutta tiukasti ottaen se, että Milla ei kuluta aikaa täydelliseen äitiyteen (kokkaus, siivous, pyykkäys täydellisellä tavalla) hyödyttää hänen lastaan, koska lapsi saa enemmän aikaa äitinsä kanssa niin, että huomio on täysin hänessä ja hänen touhuissaan. Millan lapsella on myös suurempi vapaus tehdä asioita omalla tavallaan, kun lika ja sotku tai kylässä suuhun pujahtava eines ei saa äitiä paniikkiin. Itse perfektionistiäidin laplsena haluaisin ehdottomasti olla Millan lapsi.

Vierailija
86/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]

4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?

[/quote]

Peukutin ensimmäistä viestiäsi, mutta alapeukutin tätä. Olet juuri sellainen, millaisena kuvalit muiden äitien sinua pitävän ensimmäisessä viestissäsi: "...itseään muita parempana pitävä superäiti,". Ei ole parempaa tai huonompaa tapaa tehdä asioita, on vain erilaisia tapoja. 
[/quote]

Nelonen vastaa. Tässä viestissä pohdin jälleen asia yleisellä tasolla. En siis tarkoittanut itseäni, minähän en ole kehdannut kannustaa muita. Viimeisestä lauseestasi olen eri mieltä, parempia ja huonompia tapoja todellakin on!

Vierailija
87/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:51"]Nelonen, olis kiva kuulla, missä asioissa sitten koet olevasi huonompi?

Mä teen vauvan ruoat itse ja aion imettää niin pitkään kuin vauva haluaa, pitkiä vaunulenkkejä ei tehdä koska vauva ei tykkää maata hereillä vaunuissa enkä pidä liikuntaa niin tärkeänä että sen takia kannattaisi huudattaa lasta. Koti on poikkeuksellisen siisti lapsiperheen kodiksi (tämä ammattilaisen suusta) mut pidän silti itseäni ihan paskana äitinä eikä mielestäni millään edellämainituista ole oikeastaan mitään tekemistä äitiyden kanssa.

Tänään taas kilahdin sairaalle vauvalle ja oon huutanut koko aamupäivän, kun oon niin pinna kireällä siitä että joudun yötäpäivää kuuntelemaan tuota kitinää ja teen mitä tahansa se ei kelpaa vaan vauva itkee silti koko ajan. Meillä siis kuukausia kestänyt korvatulehduskierre, silloin kun ei huuda korvia, huutaa koska lääkkeet saa mahan kipeäksi, putkiakaan ei näin pienelle voi laittaa. Äsken nukahti päiväunille ja nyt tunnen taas itseni ihan hirviöksi, ei vauva mua kiusatakseen huuda vaan koska on kipeä. Oon saanut tässä pyhinä vähän omaa aikaakin mut se ei ole auttanut, päinvastoin nyt kun pääsi pitkästä aikaa tekemään edes jonkun jutun päivässä ihan rauhassa, vituttaa taas entistä enemmän tuon jatkuvan kitinän kuuntelu. Vauva siis ei rauhoitu syliinkään vaan venkoilee siitä lattialle mut ei siellä kuitenkaan viihdy vaan roikkuu kiinni jalassa ja huutaa koko ajan...
[/quote]
Ei se nelonen sulle vastaa koska tarvitsisit oikeita neuvoja. En tiedä osaanko minäkään sinua auttaa, mutta toivon sulle voimia. Jätä se siivoaminen vähemmälle ja yritä rentoutua. Koeta ajatella tätä rankkaa vaihetta koko elämän mittakaavassa, loppujen lopuksi vauva-aika on hyvin lyhyt hetki elämässä, vaikka juuri nyt se ei siltä tunnukaan. Yritä nähdä puolen vuoden tai vuoden päähän. Silloin tilanne on jo varmasti helpottanut. Nukkuminen olisi aika tärkeää jaksamisesi kannalta. Pystytkö järjestämään että vauva olisi ainakin yhden yön hoidossa, jotta saisit nukkua?

Vierailija
88/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että kaikki äidit eivät ole yhtä hyviä. Ja olen sitä mieltä, että sen parempi on mitä enemmän ymmärtää kokonaisuuksia. Mutta, tähän kokonaisuuteen kyllä minusta kuuluu terveellinen ruoka ja liikunta (terveet elämäntavat opitaan kotona), kodin siisteys (ja samalla siisteyskasvatus lapsille) kuin myös se, että opettaa lapsille että ihmisiä ja tapoja on erilaisia. 

Mutta ei kaikki erilaisuus ole hyvästä. Minusta on turha vinkua että on yhtä hyvä, vaikka hoidattaa esikoisen päiväkodissa (ilman kenenkään ongelmia), syöttää eineksiä ja antaa itse huonon mallin esim. polttamalla tupakkaa ja olemalla vaikka tuilla elävä sosiaalipummi. 

Kaikkein eniten ärsyttää lyttäys, että minulla on enemmän lapsia kuin sinulla joten kyllä MINÄ tiedän. 

Vierailija
89/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]

4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?

[/quote]

Peukutin ensimmäistä viestiäsi, mutta alapeukutin tätä. Olet juuri sellainen, millaisena kuvalit muiden äitien sinua pitävän ensimmäisessä viestissäsi: "...itseään muita parempana pitävä superäiti,". Ei ole parempaa tai huonompaa tapaa tehdä asioita, on vain erilaisia tapoja. 
[/quote]

Entä jos nelonen vain yritti kysyä, että entä jos se ei olekaan se mitä sanotaan, vaan se miksi siihen niin reagoit? Ajoittain lukee täällä aloituksia, että puistossa sain ymmärtää että vain ulkomailla lomailu on oikeaa lomaa. Minun on todella vaikea kuvitella tilanne, jossa joku olisi noin sanonut.

Vierailija
90/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen äiti kyllä sisimmässään tietää, onko hyvä vanhempi vai ei. Ulkopuolisetkin usein sen näkevät. On olemassa ihan yleisiä kriteerejä ns. hyvälle vanhemmuudelle. Uskoakseni jokainen ne kyllä tiedostaa, vai tarviiko tosiaan jollekin erikseen niitä luetella? Googlelta voi myös kysyä.

Vierailija
91/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, nelonen ei voi enää kuin selitellä, puhui itsensä niin pahasti pussiin :-D

Vierailija
92/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

257 jatkaa.. ja siksi minusta on hyvä miettiä kuinka paljon jonkun sanoma todella oli tarkoitettu niin kuin sen ymmärsit.

Vierailija
93/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:17"]Minä olen sitä mieltä, että kaikki äidit eivät ole yhtä hyviä. Ja olen sitä mieltä, että sen parempi on mitä enemmän ymmärtää kokonaisuuksia. Mutta, tähän kokonaisuuteen kyllä minusta kuuluu terveellinen ruoka ja liikunta (terveet elämäntavat opitaan kotona), kodin siisteys (ja samalla siisteyskasvatus lapsille) kuin myös se, että opettaa lapsille että ihmisiä ja tapoja on erilaisia. 

Mutta ei kaikki erilaisuus ole hyvästä. Minusta on turha vinkua että on yhtä hyvä, vaikka hoidattaa esikoisen päiväkodissa (ilman kenenkään ongelmia), syöttää eineksiä ja antaa itse huonon mallin esim. polttamalla tupakkaa ja olemalla vaikka tuilla elävä sosiaalipummi. 

Kaikkein eniten ärsyttää lyttäys, että minulla on enemmän lapsia kuin sinulla joten kyllä MINÄ tiedän. 
[/quote]

Juuri näin. Mutta näiden palstamammojen mukaan sinäkin olet väärässä, koska nyt kyllä lyttäät muita äitejä, joten et ole itse hyvä. Jokainen äitihän on hyvä, vaikkei ikinä leikkisi, antaisi hellyyttä, huolehtisi terveydestä, syöttäisi pelkkiä eineksiä, joisi alkoholia/polttaisi, hoidattaisi lapset jatkuvasti muilla, räyhäisi jne. Huonot äiditkin ovat hyviä, koska ovat kuitenkin äitejä, heillä on vaan vähän vaikeaa tai sairas lapsi tms.

Vierailija
94/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:18"]Jokainen äiti kyllä sisimmässään tietää, onko hyvä vanhempi vai ei. Ulkopuolisetkin usein sen näkevät. On olemassa ihan yleisiä kriteerejä ns. hyvälle vanhemmuudelle. Uskoakseni jokainen ne kyllä tiedostaa, vai tarviiko tosiaan jollekin erikseen niitä luetella? Googlelta voi myös kysyä.
[/quote]
Siis ihan googlelta voi kysellä hyvän äitiyden kriteerit :DDDD
Voi hyvät ihmiset tätä tyhmyyden määrää. Nyt saa mun puolesta jankkaus riittää. Ei sitä tietenkään voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

Vierailija
95/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]

Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut.

[/quote]

Se pointti on varmaan tuo tummentamani kohta. Siis sinun mielestäsi äiti, joka ei itse vaíkkapa tee niitä soseita, ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa eteen. Vieläkö ihmettelet, miksi sinuun suhtaudutaan niin nuivasti?

[/quote]

Voisiko se nelonen viimeinkin vastata tähän _moneen kertaan kysyttyyn asiaan_?! Alan kyllä epäillä provoksi, jos ei aikuinen ihminen kykene millään ottamaan vastuuta sanoistaan.

Ja te, jotka olette ihan vastikään liittyneet keskusteluun: Miksi tulette heittämään kommenttia yhtäkkiä, kun ette edes ole kärryillä siitä, mistä väitellään? Mitä järkeä? Muiden pitää sitten selittää, että "eihän tässä nyt siitä ole kyse, vaan..." Lukekaa ensin ketju, että olette edes asiassa!
[/quote]

Neloselta kärtän edelleen kommenttia tuohon tummennettuun kohtaan omassa tekstissään. Vähän tyhmä, vai?

Vierailija
96/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vittu teitä akkoja.

Vierailija
97/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:49"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:23"]Olen joskus kuullut sellaisen sanonnan, että äitiys on hyvin pientä, jos on äiti vain omalle lapselle. Anteeksi kun en muista miten tuo tarkasti ottaen kuuluu tuo sanonta.

Mutta minusta kenestäkään ei tee hyvää äitiä se, että ajattelee koko ajan oman lapsen etua soseissa, ruoissa, liikunnassa, kalleimmissa vaattteissa,  kodin siisteydessä, jne.

Voiko ajatella, että parempi äiti kaikille ihmisille maailmassa on, ihan tavallinen ihmnen, joka ei aseta sitä oman lapsen etua koko ajan vaan miettii kokonaisuuksia.

Voiko parempi äiti olla lapseton ihminen, joka edesauttaa monen lapsen etua olemalla läheinen ihminen parille suomalaisele kummilapselle ja tekemällä vaikka pienipalkattua työtä, jossa tukee useampaa lasta tai tukemalla ja maksamalla monen lapsen koulutuksen jossain kauempana?

Vaikka itse olen koulutettu, en polta, en juo, jne niin mielestäni se, että alkaa avoimesti ylentää itseään tai kirjoittaa vaikka trollaavan vastauksen tähän ketjuun, jossa teeskentelee olevansa äiti, jonka mielestä on hyvä äiti jos käy ravintolassa ja vie lapsen hoitoon suunnilleen laitokselta, niin tällaiset avoimet toisten halveksiminen lisää ennakkoluuloja niitä kohtaan, jotka ovat vaikka pitäneet vahinkoraskauden, ovat nuoria jne huono-osaisia (ja huom, en puhu itsestäni, sain omat lapset keskimääräisessä lastentekoiässä), masentuneita jne. Miksi pitäisi lyödä lyötyjä? 

Minun mielestä, nelonen kuulostaa ilkeältä ja huonolta äidiltä. 

Äitiyden mitta on se, miten ymmärtää sen että oman lapsen etu ei tee kenestäkään hyvää äitiä. Se että on yhdelle lapselle maailmassa 3 vuotta kotona ja että sillä on goreteksit ja joka päivä tullaan palstalle kirjoittamaan, miten se ja se oli sellaisissa ja sellaisissa vaatteissa ja miten se ja se oli taas tupakka suussa kaupan edessä.

Itsensä ylentäminen muita alentamalla ei tee kenestäkään hyvää äitiä.
[/quote]

Miksi ei saisi olla parempi? Miksi suomessa ei saa olla hyvä, vaan aina täytyisi vähätellä ja lytätä itseään? Eihän tuo nelonen ole mitenkään edes itseään "ylentänyt", ainakaan enempää kuin muutkaan tässä ketjussa.

Minusta taas puutteista ja huonoista tavoista koskien äitiyttä pitäisi saada puhua ja huomauttaa. Jotkut äidit eivät kerta kaikkiaan näe mikä on parasta lapselle, tai eivät välitä, jaksa, tms. Jos aina vaan lässytetään sitä iänikuista "jokainen äiti on lapselleen paras äiti"-valetta, niin kenenkään ei tarvitse ottaa vastuuta tai parantaa tasoaan vanhempana. Lapset siitä kärsivät ja koko muukin yhteiskunta, näiden "mennään sieltä, mistä aita on matalin"- äitien lapsista kun tuppaa usein aikuisena tulemaan sitä pahemmin voivaa porukkaa. Sitä, mitä vanhempansa jo ovat.
[/quote]

Saa olla hyvä, saa olla onnellinen äiti ja ylpeä itsestään, ei tarvitse vähätellä tai valittaa. Äitiys ei ole kuitenkaan mikään missikisa missä onnistumista muiden äitien on tarkoitus arvioida omien standardiensa kautta.
[/quote]

On olemassa ihan yleisiä standardeja. Kyllä ne on kaikilla tiedossa. Harmittaahan se toki, jos ei kykene parhaaseen mahdolliseen vanhemmuuteen. Muttei se tee kenestäkään parempaa äitiä, että koittaa alentaa paremmin jaksavat omalle tasolleen. Jokainen voi olla aina parempi, kannattaisi pyrkiä aina parempaan, sen sijaan että selittelisi omaa epäonnistumistaan.

Vierailija
98/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:18"]Jokainen äiti kyllä sisimmässään tietää, onko hyvä vanhempi vai ei. Ulkopuolisetkin usein sen näkevät. On olemassa ihan yleisiä kriteerejä ns. hyvälle vanhemmuudelle. Uskoakseni jokainen ne kyllä tiedostaa, vai tarviiko tosiaan jollekin erikseen niitä luetella? Googlelta voi myös kysyä. [/quote] Siis ihan googlelta voi kysellä hyvän äitiyden kriteerit :DDDD Voi hyvät ihmiset tätä tyhmyyden määrää. Nyt saa mun puolesta jankkaus riittää. Ei sitä tietenkään voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

[/quote]

Niin ei tietenkään voi, hehhehh. Onhan se nyt päivänselvää, että vaikka sinä Siwan kassa joka poltat ketjussa ja rakastat siideriä, joka kiroilet ja hoidatat jälkikasvusi virikepaikalla, joka et tiedä hevon huttua mistään maailmanmenosta (mutta luulet tietäväsi koska seuraat tositv-ohjelmia ja luet Iltalehteä). Kyllä tämä nyt sinun puolestasi voidaan lopettaa koko turha keskustelu, koska SINÄ TULIT PAIKALLE TOTEAMAAN NIIN. 

En arvosta pätkääkään tähän ketjuun kirjoittaneita äitejä, jotka eivät suostu ymmärtämään totuutta. 

Ai mitä totuutta? No sitä, että kaikki äidit eivät ole yhtä hyviä. Toiset on oikeasti ihan paskoja, mutta kuvittelevat ihan muuta (ja ei, nelonen ei ole tätä sakkia). 

Vierailija
99/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa äideistä puhuu siitä mikä on hyvän äitiyden määritelmä, osa taas siitä, että miksi jotkut kokee tavallisen puheen arvosteluna ja osa ihan jostain muusta. Ei ihme, että äidit ymmärtää toisensa - erityisesti nelosen - väärin.

Vierailija
100/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:18"]Jokainen äiti kyllä sisimmässään tietää, onko hyvä vanhempi vai ei. Ulkopuolisetkin usein sen näkevät. On olemassa ihan yleisiä kriteerejä ns. hyvälle vanhemmuudelle. Uskoakseni jokainen ne kyllä tiedostaa, vai tarviiko tosiaan jollekin erikseen niitä luetella? Googlelta voi myös kysyä.
[/quote]
Siis ihan googlelta voi kysellä hyvän äitiyden kriteerit :DDDD
Voi hyvät ihmiset tätä tyhmyyden määrää. Nyt saa mun puolesta jankkaus riittää. Ei sitä tietenkään voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
[/quote]

Joo, sieltä löytyy hyviä artikkeleita koskien vanhemmuutta. Jokaisen niitä kannattaisi välillä lukea, etenkin sinun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi