Olen täysin kylläsrynyt suurimpaan osaan muista äideistä
Olen viimeisen 8 vuoden aikana tavannut paljon paljon äitejä, lapseni kavereiden vanhempia. Hiekkalaayikolla jo alkoi se muiden öitien mollaamimen ja omien lasten kehuminen ja vertailu muihin lapsiin. Sama meno jatkuu koko ajan. Miesten ollessa lasten kanssa ei tällaista ole. Ovat paljon rennommin. Puistotreffit muiden äitien kanssa on aina samaa lapsista ja niiden osaamisista jaaruttelua, eikö joskus voisi puhua jotain muuta! Sitten vielä arvostellaan suoraan päin naamaa, jos oma 7v lapsi leikkii miekkailua tai pyssyleikkejä, ettei se ole normaalia. Käsittääkseni on, ainakin Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion mielestä. Voi kun löytäisi jostain jonkun öidin, joka ei alkaisi sitä muiden haukkumista selän takana ja toisten lasten haukkumista ja arvistelua, vaikka aihetta olisikin, miksei voi pitää mölyjä mahassaan!
Kommentit (387)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:26"]
En ole kukaan teistä aiemmista väittelijöistä, mutta pakko kommentoida. Onko joillekin tosiaan epäselvää se, että itse, laadukkaista aineksista valmistettu kotiruoka on ravinnerikkaampaa ja parempaa kuin kaupan säilykepurkkiruoat? Naurettavaa edes väitellä asiasta, kaikkea sitä lukeekin täältä... Ottaa näköjään joillekin koville se, että on syöttänyt lapsille pelkkää pilttiä.
[/quote]
No lukaisepa vähän tarkemmin. Noin ei ole täällä kukaan täällä väittänytkään, ett purkkiruoka olisi parempaa kuin itse tehty.
[/quote]
On väittänyt, muutamassakin kohdassa. "On joskus jopa terveellisempää" tai "ihan yhtä hyvää". Mikä on kyllä valetta.
Ja syötän muuten itsekin joskus purkkiruokaa. Vaikka tiedän, että parempaakin olisi. Enkä hauku äitejä, jotka jaksavat panostaa ja tehdä aina kaiken itse. T. 234
"Perimmäinen ongelma tässäkin keskustelussa on se, ettei hyväksytä joidenkin tapojen olevan aivan oikeasti parempia kuin toisten."
Naulan kantaan. Kaikki tavat, äidit ja lapset eivät ole yhtä hyviä. Se vaan täytyy kestää. Haukkumalla parempia paljastaa vain oman "huonoutensa".
Olen täysimettänyt kaikkia lapsiani (3 kpl) 6 kk ja osittaisimettänyt 13-18 kk, syöttänyt lapsentahtisesti, käyttänyt kestovaippoja, kantoliinaillut, hoitanut lapset kotona kunnes nuorin täytti 3. En hyväksy unikoulua, lasten hoidattamista isovanhemmilla, lapset syövät terveellisesti, nukkuvat ja liikkuvat riittävästi jne. Perheemme on hyvin tiivis ja meillä on tehty uhrauksia lasten edun nimissä esim. omaa työuraa ajatellen.
Olen myös yksi heistä joka kritisoi aiemmin nro 4: sta.
Olen mielestäni hyvä äiti, joka ajattelee lasten parasta, mutta toisinkuin nro 4, minulla ei ole mitään tarvetta korostaa itseäni. Jokainen elää ja kasvattaa lapsensa parhaan mukaan. Kokonaisuus ratkaisee, ei se, onko lapsen sose itsetehtyä vai ei.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:11"]
"Perimmäinen ongelma tässäkin keskustelussa on se, ettei hyväksytä joidenkin tapojen olevan aivan oikeasti parempia kuin toisten." Naulan kantaan. Kaikki tavat, äidit ja lapset eivät ole yhtä hyviä. Se vaan täytyy kestää. Haukkumalla parempia paljastaa vain oman "huonoutensa".
[/quote]
oho, vahinko-ylpäeukku!!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:26"]
En ole kukaan teistä aiemmista väittelijöistä, mutta pakko kommentoida. Onko joillekin tosiaan epäselvää se, että itse, laadukkaista aineksista valmistettu kotiruoka on ravinnerikkaampaa ja parempaa kuin kaupan säilykepurkkiruoat? Naurettavaa edes väitellä asiasta, kaikkea sitä lukeekin täältä... Ottaa näköjään joillekin koville se, että on syöttänyt lapsille pelkkää pilttiä.
[/quote]
No lukaisepa vähän tarkemmin. Noin ei ole täällä kukaan täällä väittänytkään, ett purkkiruoka olisi parempaa kuin itse tehty.
[/quote]
On väittänyt, muutamassakin kohdassa. "On joskus jopa terveellisempää" tai "ihan yhtä hyvää". Mikä on kyllä valetta.
[/quote]
Plus että hysterisoitiin kaikenmoisilla tappajabakteereilla jos ihan itse uskaltautuu tekemään sosetta :) ja että voi varmistua että vauva saa mitä tarvitsee ym naurettavaa..
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:56"]Nelonen tässä taas. Hirveän monille tässäkin ketjussa äitiys on kilpailu, jossa pahimmat vastustajat ovat ne muut äidit. Ja kilpailun palkintona on Superäidin titteli. Minähän en itseäni tuolla nimityksellä kutsunut, te sen teitte. Ivallisesti, kuten oletinkin. Äitiys on kyllä minullekin kilpailu, mutta pahin vastustajani löytyy peilistä. Ja palkintona on lapseni onnellisuus ja hyvinvointi. En tehnyt soseita itse siksi, että tuntisin olevani parempi äiti kuin muut. Tein ne siksi, että halusin tarjota lapselleni alusta asti mielestäni parasta mahdollista ruokaa. Ymmärrän, ettei moni jaksa, vaikka haluaisikin. Sitä en ymmärrä, miksi minä en saisi puhua aiheesta. En imettänyt vuoden ajan siksi, että halusin leijua ylemmyydentunnossani pulloäitien rinnalla. Imetin siksi, että halusin antaa lapselleni suosituksen mukaisen ajan äidinmaitoa. Ymmärrän, että moni pulloäitikin haluaisi, muttei kertakaikkiaan pysty. Sitä en ymmärrä, että minun pitäisi tuntea onnistumisestani syyllisyyttä. [/quote] Kunpa kaikki äidit jaksaisivat panostaa enemmän lastensa terveyden eteen. Ja muutenkin hyvän elämän. Monet äidit menevät sieltä, mistä aita on matalin. Siksi sinunkaltaisiasi halveksutaan. Surullista :( Mielummin haukutaan netissä toisia, kun koitettaisi vaikka parantaa omaa toimintaa. Jos haluaa olla ärsyttämättä muita, niin kannattaa olla vaan "huono äiti".
[/quote]
Nelonenko se täällä vastailee itselleen ;) Ei täällä kukaan tuomitse sitä, että joku tekee omat soseet, imettää pitkää, kävelee pitkiä lenkkejä, siivoaa ja mitäs muuta... Sitä täällä kritisoidaan, että tullaan tarjoamaan näitä omia toimintatapoja ainoina oikeina, purkkiruokaa syöttävät eivät välitä lasten hyvinvoinnista jne.
[/quote]
Nelonen tässä. En ollut minä, mutta olen kyseisen vastaajan kanssa täsmälleen sama mieltä. Ja muistutan edelleen, että en ole tarjonnut toimintatapojani ainoina oikeina. Moni täällä kuvittelee näkevänsä asian niin ehkä siksi, että huono omatunto saa takajaloilleen ja vaikuttaa arviointikykyyn.
"Perimmäinen ongelma tässäkin keskustelussa on se, ettei hyväksytä joidenkin tapojen olevan aivan oikeasti parempia kuin toisten." Naulan kantaan. Kaikki tavat, äidit ja lapset eivät ole yhtä hyviä. Se vaan täytyy kestää. Haukkumalla parempia paljastaa vain oman "huonoutensa".
[/quote]
Juuri näin. Ärsyttää, kun jotkut mammat on tulleet minulle mullistelemaan, kun vauva oli pariviikkoisesta asti mummolassa joka viikonloppu hoidossa, jotta saimme hoitaa parisuhdettamme. Tai että lopetin imetyksen, jotta sain nukkua rauhassa ja äiti pystyi syöttämään vauvaa pullosta.
On paheksuttu, kun käymme mieheni kanssa bilettämässä ja olemme olleet ulkomailla viikon lomalla kahdestaan. En kanniskele vauvaa liinassa, enkä jaksa reippailla kahiseva tuulipuku päällä tuntikausia vaunujen kanssa, vaan vauva nukkuu sisällä pinniksessä päiväunet. Poltankin, herranen aika sentään ls-ilmoitusta kehiin. Purkkiruokaa ja kertakäyttövaippoja, lapsi menee kyllä pilalle ja hoitoon vietiin 10 kuisena, vaikka olen työttömänä siihen asti, että pääsen ensi syksynä toivottavasti kouluun.
Mutta minulla on muutakin elämää, kuin kuihtua vauvan kanssa kotiin. Meillä on mieheni kanssa parisuhde ja haluamme hoitaa sitä ja elää myös yhdessä, eikä liimautua vain vauvaan kiinni. Vauva menee tyytyväisenä hoitoon ja nauttii siellä olostaan ja ei todellakaan tiedä, että olen kotona. Iloinen, hyvin syönyt ja nukkunut vauva tulee päiväkodista, kun haen sen klo 16 kotiin. Minä olen saanut omaa aikaa ja viikolla kun miehellä on vapaata, me hui kauhea saatetaan rakastella koko päivä ja käydä saunassa ja taas rakastella.
Kun vanhemmat voi hyvin, voi lapsikin hyvin. Sitä ei nämä marttyyrimammat virttyneissä marimekon paidoissaan tajua, kun raahaavat silmänympärykset mustina rinkoissaan pentujaan ja mies katselee vieraita ja simpsakoita naisia, kun ei kestä läheisriippuvaista vaimoaan, joka ei sekunniksikaan suostu olemaan lapsen luota pois ja herranan aika, ainakaan seksiä enää harrastamaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut.
[/quote]
Jaksoit kävellä pitkiä vaunulenkkejä?
Mä kehun meidän 3-vuotiasta kun se jaksaa kävellä pitkiä matkoja, en tiennyt että tämä on äideille joku meriitti ja edistää jollain tavoin lapsen hyvinvointia.
Ensimmäisen vuoden ajan mä nukuin vauvan kanssa päiväunia vierekkäin, jaksoin sitten iltaisin käydä jumpassa tai juoksemassa ilman rattaita. Kaikesta sitä äiti-ihminen keksii ottaakin kunniaa.
[/quote]
Nelonen vastaa. Sitähän minä olen tässä koko ajan tarkoittanut, etten ota näistä aivan normaaleista asioista itselleni kunniaa. Muut vain alemmuudentunnossaan luulevat minun ottavan, ja sovittelevat sen johdosta selkääni ivallisesti "superäidin" viittaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 07:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 23:55"]
Nelonen jälleen. Mielestäni on tabu, että äitiydessä jotkut onnistuvat paremmin kuin toiset. Niin on myös se, ettei äiti ole aina omille lapsilleen paras mahdollinen äiti. Ja jottei kukaan taas tästä repisi pieruverkkareitaan, niin totean, etten tarkoita ensimmäisellä itseäni ja pahamaineisia luomusoseitani.
[/quote]
Sinä et nyt huomaa, että sinä itse laitat tässä ne mittarit äitiydelle. Jollekin toiselle todellakin voivat esim ne kestovaipat olla tärkeämpi asia kuin se että juuri oma lapsi kaikista maailman lapsista saa parasta ravintoa, liikuntaa, jne. koska kestovaipoilla on suuri merkitys muillekin, ne päätyvät kaatopaikoille ja sitä kautta tuottavat kasvihuoneilmiötä koska niitä varten kasvatetaan puita, tehdään teitä niiden vaippojen kuljetukseen jne
Joku toinen kokee että tärkeintä voi olla se millainen sisin lapsella on, että hän osaa ottaa toisetkin huomioon ja kunnoittaa muita ihmisiä, kun sinulla taas kaikki lähtee siitä että sinä mietit vain mikä on sinulle ja lapsellesi parasta
Sinun mielestä tämän jutun ajatus on se, että kaikki eivät myönnä, että on huonopmaa ja parempaa äitiyttä. Mitä jos minun mittapuulla sinun vanhemmuus on huonointa koska sinä kasvatat itsekästä jälkipolvea, joka katsoo toisia alaspäin jollain keinotekoisella syyllä.
samalla tavalla kuin sinä paasaat vaunuilusta ja soseista, voisin minä ottaa jotkut pari pikku juttua, joita sinä et toteuta, ja sillä perusteella väittäisin että sinä et vain myönnä että jotkut ovat huonompia (sinä).
[/quote]
Nelonen tässä. Taas yksi, joka ei huomaa, etten ole missään vaiheessa asettanut soseita, imetystä tai vaunulenkkejä hyvän äitiyden mittareiksi. Hyökkäät minua vastaan, koska mustavalkoisesti luulet niin, kuvittelet minun olevan tietynlainen. TÄTÄ JUURI OLEN TARKOITTANUT.
Äitiys on kokonaisuus, jossa kukaan ei voi olla täydellinen tai edes hyvä jokaisella osa-alueella. Mutta se on monelle ihmeen vaikea myöntää, että näillä osa-alueilla on olemassa parempia ja huonompia, ei vain erilaisia tapoja. Ja totuus on sekin, että myös kokonaisuutena toiset ovat parempia kuin toiset. Minulle ei tee ollenkaan tiukkaa myöntää, että olen monissa asioissa huonompi kuin muut. En koe, että kilpailisin muiden äitien kanssa, vain itseni.
Vain naiset ja erityisesti äidit voivat ottaa pelkän yksittäisessä asiassa kannustamisen verisenä loukkauksena koko omaa äitiyttään kohtaan. Siinä taitaa piillä ongelman ydin tässäkin ketjussa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut.
[/quote]
Jaksoit kävellä pitkiä vaunulenkkejä?
Mä kehun meidän 3-vuotiasta kun se jaksaa kävellä pitkiä matkoja, en tiennyt että tämä on äideille joku meriitti ja edistää jollain tavoin lapsen hyvinvointia.
Ensimmäisen vuoden ajan mä nukuin vauvan kanssa päiväunia vierekkäin, jaksoin sitten iltaisin käydä jumpassa tai juoksemassa ilman rattaita. Kaikesta sitä äiti-ihminen keksii ottaakin kunniaa.
[/quote]
Nelonen vastaa. Sitähän minä olen tässä koko ajan tarkoittanut, etten ota näistä aivan normaaleista asioista itselleni kunniaa. Muut vain alemmuudentunnossaan luulevat minun ottavan, ja sovittelevat sen johdosta selkääni ivallisesti "superäidin" viittaa.
[/quote]
Siis missä näin on tapahtunut? Perhekerhossa olet innoissasi hehkuttanut että jaksat kävellä vaunulenkkejä ja luulet että muut vaivaantuvat koska tuntevat syyllisyyttä kun eivät joka päivä rullaile rattaiden kanssa? Voi, ne eivät vaan viitsi sanoa että kuulostat vähän vajukilta kun luulet sen olevan lapsen parhaaksi - vauva saa raitista ilmaa muutenkin, äiti liikuntaa myös ilman rattaita. Jos nautit itse vaunulenkeistä niin hyvä, jatka toki niitä, mutta älä pelkää, kukaan ei nosta sinua jalustalle sen takia paitsi korkeintaan sinä itse.
Siivoamista ja soseiden tekoa Lukuunottamatta mainitsemasi "supermutsin" meriitit ovat asioita, joista ei oikein voi ottaa ansioita. Kaikki muut sen taitavat tajuta.
Nelonen, olis kiva kuulla, missä asioissa sitten koet olevasi huonompi?
Mä teen vauvan ruoat itse ja aion imettää niin pitkään kuin vauva haluaa, pitkiä vaunulenkkejä ei tehdä koska vauva ei tykkää maata hereillä vaunuissa enkä pidä liikuntaa niin tärkeänä että sen takia kannattaisi huudattaa lasta. Koti on poikkeuksellisen siisti lapsiperheen kodiksi (tämä ammattilaisen suusta) mut pidän silti itseäni ihan paskana äitinä eikä mielestäni millään edellämainituista ole oikeastaan mitään tekemistä äitiyden kanssa.
Tänään taas kilahdin sairaalle vauvalle ja oon huutanut koko aamupäivän, kun oon niin pinna kireällä siitä että joudun yötäpäivää kuuntelemaan tuota kitinää ja teen mitä tahansa se ei kelpaa vaan vauva itkee silti koko ajan. Meillä siis kuukausia kestänyt korvatulehduskierre, silloin kun ei huuda korvia, huutaa koska lääkkeet saa mahan kipeäksi, putkiakaan ei näin pienelle voi laittaa. Äsken nukahti päiväunille ja nyt tunnen taas itseni ihan hirviöksi, ei vauva mua kiusatakseen huuda vaan koska on kipeä. Oon saanut tässä pyhinä vähän omaa aikaakin mut se ei ole auttanut, päinvastoin nyt kun pääsi pitkästä aikaa tekemään edes jonkun jutun päivässä ihan rauhassa, vituttaa taas entistä enemmän tuon jatkuvan kitinän kuuntelu. Vauva siis ei rauhoitu syliinkään vaan venkoilee siitä lattialle mut ei siellä kuitenkaan viihdy vaan roikkuu kiinni jalassa ja huutaa koko ajan...
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]
Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut.
[/quote]
Se pointti on varmaan tuo tummentamani kohta. Siis sinun mielestäsi äiti, joka ei itse vaíkkapa tee niitä soseita, ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa eteen. Vieläkö ihmettelet, miksi sinuun suhtaudutaan niin nuivasti?
[/quote]
Voisiko se nelonen viimeinkin vastata tähän _moneen kertaan kysyttyyn asiaan_?! Alan kyllä epäillä provoksi, jos ei aikuinen ihminen kykene millään ottamaan vastuuta sanoistaan.
Ja te, jotka olette ihan vastikään liittyneet keskusteluun: Miksi tulette heittämään kommenttia yhtäkkiä, kun ette edes ole kärryillä siitä, mistä väitellään? Mitä järkeä? Muiden pitää sitten selittää, että "eihän tässä nyt siitä ole kyse, vaan..." Lukekaa ensin ketju, että olette edes asiassa!
Nelonen. Viimeiset 12 sivua sinulle on kerrottu, että ilmaiset itseäsi huonosti. Jos et halua vaikuttaa muita arvostelevalta, et voi sanoa elämäntilanteita ja ihmisiä tuntematta tekevätkö nämä kaikkensa lastensa eteen. NIINKUIN AIEMMIN TEIT! (viestiä lainattu useasti ja kohta tekstissä lihavoitu)
Itse en tee soseita vaan leikin lapsen kanssa. Ruoka ei ole yhtä hyvää, mutta yhteistä aikaa enemmän. Minusta tämä on tärkeää.
Sinusta on parempi, että lapsi saa terveellisempää ruokaa vaikka aikaa jääkin vähemmän.
Molemmat toimimme omien lastemme parhaaksi, mutta erilaisin tavoin ja arvoin.
ps. Ensimmäiset sivut huvittivat, nyt ärsyttää
pps. Ihmeellisen henkisen helvetin joku saa itselleen aikaan puuttumalla asioihin, jotka eivät hänelle kuulu (=toisten henkilökohtaiset valinnat)
Minulle tämä on aika vierasta. Paremminkin olen törmännyt siihen, että tuttavaperheideni äidit kilpaa kertovat, miten raskasta on ja miten mennään sieltä mistä aita on matalin. Niin teen itsekin ja myös kerron sen rehellisesti. En todellakaan ole pullantuoksuinen, en tee itse soseita (paitsi joskus), annan lasteni katsoa liikaa lastenohjelmia jne. Jos jotakin olen äitiydestä oppinut niin se on se, että se on todella rankkaa. Siksi en ala kilpailemaan muiden äitien kanssa. En kuitenkaan edes olisi sieltä parhaasta päästä.
Tunnen ehkä jonkinlaista ylemmyyttä ainoastaan silloin kun yksilapsinen äiti kertoo minulle, jolla lapsia on muutama enemmän, miten asiat tulisi hoitaa. Tai ei se ole edes ylemmyyttä vaan jätän yksinkertaisesti huomiotta. On niin erilaista olla äiti yhdelle kuin kolmelle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 07:42"]
Nelonen jälleen. Mielestäni on tabu, että äitiydessä jotkut onnistuvat paremmin kuin toiset. Niin on myös se, ettei äiti ole aina omille lapsilleen paras mahdollinen äiti. Ja jottei kukaan taas tästä repisi pieruverkkareitaan, niin totean, etten tarkoita ensimmäisellä itseäni ja pahamaineisia luomusoseitani.
[/quote]
Sinä et nyt huomaa, että sinä itse laitat tässä ne mittarit äitiydelle. Jollekin toiselle todellakin voivat esim ne kestovaipat olla tärkeämpi asia kuin se että juuri oma lapsi kaikista maailman lapsista saa parasta ravintoa, liikuntaa, jne. koska kestovaipoilla on suuri merkitys muillekin, ne päätyvät kaatopaikoille ja sitä kautta tuottavat kasvihuoneilmiötä koska niitä varten kasvatetaan puita, tehdään teitä niiden vaippojen kuljetukseen jne
Joku toinen kokee että tärkeintä voi olla se millainen sisin lapsella on, että hän osaa ottaa toisetkin huomioon ja kunnoittaa muita ihmisiä, kun sinulla taas kaikki lähtee siitä että sinä mietit vain mikä on sinulle ja lapsellesi parasta
Sinun mielestä tämän jutun ajatus on se, että kaikki eivät myönnä, että on huonopmaa ja parempaa äitiyttä. Mitä jos minun mittapuulla sinun vanhemmuus on huonointa koska sinä kasvatat itsekästä jälkipolvea, joka katsoo toisia alaspäin jollain keinotekoisella syyllä.
samalla tavalla kuin sinä paasaat vaunuilusta ja soseista, voisin minä ottaa jotkut pari pikku juttua, joita sinä et toteuta, ja sillä perusteella väittäisin että sinä et vain myönnä että jotkut ovat huonompia (sinä).
[/quote]
Nelonen tässä. Taas yksi, joka ei huomaa, etten ole missään vaiheessa asettanut soseita, imetystä tai vaunulenkkejä hyvän äitiyden mittareiksi. Hyökkäät minua vastaan, koska mustavalkoisesti luulet niin, kuvittelet minun olevan tietynlainen. TÄTÄ JUURI OLEN TARKOITTANUT.
Äitiys on kokonaisuus, jossa kukaan ei voi olla täydellinen tai edes hyvä jokaisella osa-alueella. Mutta se on monelle ihmeen vaikea myöntää, että näillä osa-alueilla on olemassa parempia ja huonompia, ei vain erilaisia tapoja. Ja totuus on sekin, että myös kokonaisuutena toiset ovat parempia kuin toiset. Minulle ei tee ollenkaan tiukkaa myöntää, että olen monissa asioissa huonompi kuin muut. En koe, että kilpailisin muiden äitien kanssa, vain itseni.
Vain naiset ja erityisesti äidit voivat ottaa pelkän yksittäisessä asiassa kannustamisen verisenä loukkauksena koko omaa äitiyttään kohtaan. Siinä taitaa piillä ongelman ydin tässäkin ketjussa.
[/quote]
Mutta kuka sen määrittelee mitkä ovat niitä parempia tapoja eri "äitiyden osa-alueilla"? Sinäkö? THL? Neuvola? Sosiaali- ja terveysministeriö? Kuka?
Esim. 1970-luvulla äideille suositeltiin neuvolasta appelsiinimehun antamista pariviikkoisille vauvoille. Myös äidinmaidonvastiketta suositeltiin uutena ja "nykyaikaisena" ravintona. Silloisen neuvolan kriteerien mukainen "hyvä äiti" siis altisti vauvansa todennäköisesti vatsavaivoille. Suositukset muuttuvat aikojen mukana. Puhumattakaan siitä mikä kullekkin lapselle sopii esim. eri sairauksien tai muiden yksilöllisten tarpeiden vuoksi.
Itse et nyt millään ymmärrä mitä ihmiset yrittävät sinulle kertoa. Se että sinusta jokin tapa on parempi, ei tee siitä tavasta kaikille ja kaikkiin tilanteisiin parasta. Olet useaan kertaan kirjoittanut olevasi tästä asiasta eri mieltä, ja se sinulle suotakoon. Jokainen saa ajatella niin mustavalkoisesti kuin haluaa. Mutta se että sinä ajattelet niin, ei tarkoita sitä että toiset kokisivat sinun olevan jollain "osa-alueilla parempi äiti". :) He vain yrittävät saada sinut avartamaan hieman maailmankuvaasi. Mutta ei mene perille ei, turha yrittää.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:38"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]
4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?
[/quote]
Minä olen vähän samanlainen kuin sinä, tosin en pitänyt sitä omana saavutuksenani että lapseni nukkuivat hyvin. Itse hoidin esikoisen kotona kun kuopus syntyi, tein molemmille itse soseet, kannoin Manducassa ja imetin sen minkä pystyin. Meilläkin on siisti koti ja minä jaksan tehdä paljon lasten kanssa. Osa tästä "tyylistäni" toki tulee esille sanomattakin, mutta ehkä meissä on se ero että minä en tee numeroa itsestäni?
Jos joku kysyi neuvoa, neuvoin. Jos joku tilitti väsymystään koska vauva valvotti, olin hiljaa tai sanoin jotain empaattista tai jopa tarjoiduin auttamaan. Ei ole minun asiani siihen mennä kertomaan miten hyvin meillä nukutaan. Tai jos joku ei saanut imetystä toimimaan, varovasti saatoin kysyä onko hän kokeillut sitä tai tätä, ja joskus saatoin kertoa että ei se helppoa ollut minullekaan. Yleensä ihmiset haluavat vain puhua ja saada vertaistukea. Jos minulla ei ole sellaista antaa, minun kannattaa olla hiljaa.
Opettele sinäkin.
[/quote]
4 vastaa. Miksihän moni on saanut sen käsityksen, että tekisin jotenkin numeroa itsestäni? Näin ei asia ole lainkaan, vaan olen hyvin samantyyppinen kuin sinä. En jaa neuvoja kysymättä, en esittele suorituksiani, parisuhdettani ja lastani somessa, iloitsen muiden kanssa heidän elämäänsä kuuluvista onnellisista asioita, lohdutan ja kuuntelen vaikeuksissa olevia tyrkyttämättä mielipiteitäni. Olen todella onnellinen ja pidän itseäni onnekkaana. Osaan arvostaa kaikkea mitä olen saanut ja tiedän, ettei monikaan asia ole omaa ansiotani.
Moni tarttui mainitsemaani "kannustamiseen" huomaamatta, että tiedustelin vain, olisiko sitä täysin mahdotonta tehdä. En siis ole kannustanut juuri siksi, että oletan vastaanoton olevan negatiivinen. Olettamukseni vahvistui tässä ketjussa. Todennäköisesti kävi niin, että muodostitte minusta muutaman väärinymmärretyn ilmaisun perusteella stereotyyppisen käsityksen itseään muita parempana pitävästä, neuroottisesti suorittavasta superäidistä. Juuri tämä on minusta surullista.
[/quote]
No kun sä meinaat että miten voisi kannustaa toisia PAREMPAAN tapaan, niin tulet samalla arvottaneesi oman tapasi paremmaksi ja itsesi toisten yläpuolelle. Ja se on se, mikä hieman tuntuu luotaan työntävältä. Noin niinku vinkkisi tuleviin äitikohtaamisiin.
[/quote]
Perimmäinen ongelma tässäkin keskustelussa on se, ettei hyväksytä joidenkin tapojen olevan aivan oikeasti parempia kuin toisten.
[/quote]
Useimmat tajuaa että kaikki on suhteellista. On naurettavaa väittää että joku on parempi äiti jos tekee kaikki soseet itse. Parempi missä suhteessa? Miten sitä äitiyttä mitataan? Ja onko se äidin ansio jos on sattunut saamaan ns. helpon lapsen? Ja entä sen lapsen yksilölliset tarpeet, huomioidaanko sitä tässä äitiyden paremmuudessa mitenkään? Eli jos vaikka on perusterve lapsi verrattuna vaikkapa sairaaseen lapseen. Jos lapsi vaikka viettää sairaalassa ensimmäisen puoli vuotta elämästään syöden sairaalan korviketta, niin tulisiko äidin tuntea epäonnistumista äitinä kun ei ole voinut imettää tai aloitella itse tehtyjä soseita? Vai iloa siitä että lapsi on hengissä?
.
Musta tuntuu että näillä, jotka hyvin mustavalkoisesti pitävät kiinni käsityksistään että on olemassa aina ja kaikissa tilanteissa yksi ainoa paras toimintavaihtoehto (ja jonka he ovat luonnollisesti itse valinneet), eivät ole kohdanneet elämässään todellisia ongelmia koskaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:19"]
[/quote]
oho, vahinko-ylpäeukku!!
[/quote]
sama
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 10:03"]
Nelonen. Viimeiset 12 sivua sinulle on kerrottu, että ilmaiset itseäsi huonosti. Jos et halua vaikuttaa muita arvostelevalta, et voi sanoa elämäntilanteita ja ihmisiä tuntematta tekevätkö nämä kaikkensa lastensa eteen. NIINKUIN AIEMMIN TEIT! (viestiä lainattu useasti ja kohta tekstissä lihavoitu) Itse en tee soseita vaan leikin lapsen kanssa. Ruoka ei ole yhtä hyvää, mutta yhteistä aikaa enemmän. Minusta tämä on tärkeää. Sinusta on parempi, että lapsi saa terveellisempää ruokaa vaikka aikaa jääkin vähemmän. Molemmat toimimme omien lastemme parhaaksi, mutta erilaisin tavoin ja arvoin. ps. Ensimmäiset sivut huvittivat, nyt ärsyttää pps. Ihmeellisen henkisen helvetin joku saa itselleen aikaan puuttumalla asioihin, jotka eivät hänelle kuulu (=toisten henkilökohtaiset valinnat)
[/quote]
Kiitos tästä. Itse olin eilisen aikana yksi niistä, jotka yrittivät saada nelosen kommentoimaan omia sanojaan, siinä onnistumatta. Tässä se tuli mitä itsekin yritin sanoa :-)
Ehkä nelosen kannattaisi lukea näitä viestejä uudelleen, ehkä ymmärtäisi, mitä itse on sanonut ja mistä hänet haluttiin tilille. Tosin on todennäköista, että puhui itsensä pussiin eikä siksi voi kaikkeen enää ottaa kantaa.
Mut juna meni jo mun osalta, ja lähden töihin. Hauskaa päivää kaikille, omilla soseilla tai purkkiruualla ! :-)
[/quote]