Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen täysin kylläsrynyt suurimpaan osaan muista äideistä

Vierailija
05.04.2015 |

Olen viimeisen 8 vuoden aikana tavannut paljon paljon äitejä, lapseni kavereiden vanhempia. Hiekkalaayikolla jo alkoi se muiden öitien mollaamimen ja omien lasten kehuminen ja vertailu muihin lapsiin. Sama meno jatkuu koko ajan. Miesten ollessa lasten kanssa ei tällaista ole. Ovat paljon rennommin. Puistotreffit muiden äitien kanssa on aina samaa lapsista ja niiden osaamisista jaaruttelua, eikö joskus voisi puhua jotain muuta! Sitten vielä arvostellaan suoraan päin naamaa, jos oma 7v lapsi leikkii miekkailua tai pyssyleikkejä, ettei se ole normaalia. Käsittääkseni on, ainakin Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion mielestä. Voi kun löytäisi jostain jonkun öidin, joka ei alkaisi sitä muiden haukkumista selän takana ja toisten lasten haukkumista ja arvistelua, vaikka aihetta olisikin, miksei voi pitää mölyjä mahassaan!

Kommentit (387)

Vierailija
101/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:37"]Eihän tässä nyt ole kyse soseiden teosta eikä imetyksestä vaan siitä, minkälainen on hyvä äiti. Nelonen aika yksiselitteisesti pitää hyvän äidin kriteerinä sitä, että tekee itse vauvalle soseet ja imettää mahdollisimman pitkään. Hän sattui valitsemaan hyvän äidin kriteereiksi jotain, jota voi tehdä lapsensa hyväksi vain hetken enkä itse valitsisi juuri noita hyvän äidin ominaisuuksiksi. En edes käsitä, miksi jokin ruokkiminen on se merkittävin kriteeri. Kaiken ei tarvitse pyöriä ruoan ympärillä.

Itse pidän hyvänä äitinä sellaista, joka osaa kohdata lapsen, nauttia lapsen seurasta ja osaa priorisoida voimavaransa niin, että jaksaa pysyä tasaisen hyvänä äitinä 18 vuoden ajan. Siinä ei oikeasti merkitse hyppysen pyppyläistä se, että pikku Olivia/Oskari on imenyt rintaa ja syönyt luomusoseita, jos hän 15-vuotiaana syö vain roskaruokaa ja tupakoi ja ryyppää kehonsa pilalle. Imetyksellä ja luomuruoalla ei myöskään ehkäistä tällaista kohtaloa vaan sillä, että on lapselle aidosti läsnä, ei vain hetken eikä niitä välejä, jolloin ei olla lenkillä lykkimässä vaunuja tai keittämässä kotona luomusoseita (2-vuotiaallekinko?).

Annan päivä koostuu siitä, että hän pitää kodin siistinä, lapsen nätisti puettuna, käy vaunulenkeillä, tekee itse luomuruokaa jne.

Milla priorisoi toisin. Hän ei imuroi vaan rakentaa lapsen kanssa sinä aikana majan. Vaunulenkin sijaan hän leikkii lapsen kanssa vesilätäkössä eikä haittaa vaikka vaatteet menevät kuraan. Ruoka-aikana syödään purkkihernekeittoa, jotta aikaa jää askartelulle eikä tarvitse patojen ja pannujen ääressä kuluttaa liikaa aikaa.

Sekä Annan että Millan lapset ovat saaneet hyvää hoitoa. Voiko oikeasti kahden erilaisen ihmisen tapaa olla äiti laittaa paremmuusjärjestykseen?

Jos ollaan rehellisiä, niin eihän se Anna vaan kokkaile, pyykkää tai siivoa vaan takuulla jäjrjestää täydelliset askartelut ja jumppatuokiot, vaikka aikaa kuluu tietysti paljon muuhunkin. Ja Milla tuskin iskee einestä pöytään joka päivä, ja joskus varmaan imuroi ja pyykkääkin eikä silloin ehditä rakennella majoja.

Mutta tiukasti ottaen se, että Milla ei kuluta aikaa täydelliseen äitiyteen (kokkaus, siivous, pyykkäys täydellisellä tavalla) hyödyttää hänen lastaan, koska lapsi saa enemmän aikaa äitinsä kanssa niin, että huomio on täysin hänessä ja hänen touhuissaan. Millan lapsella on myös suurempi vapaus tehdä asioita omalla tavallaan, kun lika ja sotku tai kylässä suuhun pujahtava eines ei saa äitiä paniikkiin. Itse perfektionistiäidin laplsena haluaisin ehdottomasti olla Millan lapsi.
[/quote]

Nelonen tässä. Kyllä tämä oikeasti jo ihan naurattaa. Miksi ihmeessä sinäkin kärjistät asian niin, että pitäisin hyvän äidin kriteereinä sitä, että tekee itse soseet ja imettää mahdollisimman pitkään? Haluat nähdä minun ajattelevan niin? Sinäkin kuvittelet, että leijun niillä ja oikeutat sillä hyökkäyksesi äitiyttäni kohtaan? Asetat minulle sen "superäidin" pilkkaviitan? Luomusoseilla ei mielestäni ole mitään asiaa Hyvän Äitiyden top 10 -listalle. Tuliko yllätyksenä? Syököön lapsi vaikka hevosenlantaa, jos vaakakupissa toisella puolella on hyvä itsetunto, rakkaus, läheisyys, ilo, nauru, läsnäolo, rajojen asettaminen, kuuntelu ja lapsen arvostaminen omana itsenään.

Vierailija
102/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:18"]Jokainen äiti kyllä sisimmässään tietää, onko hyvä vanhempi vai ei. Ulkopuolisetkin usein sen näkevät. On olemassa ihan yleisiä kriteerejä ns. hyvälle vanhemmuudelle. Uskoakseni jokainen ne kyllä tiedostaa, vai tarviiko tosiaan jollekin erikseen niitä luetella? Googlelta voi myös kysyä.
[/quote]
Siis ihan googlelta voi kysellä hyvän äitiyden kriteerit :DDDD
Voi hyvät ihmiset tätä tyhmyyden määrää. Nyt saa mun puolesta jankkaus riittää. Ei sitä tietenkään voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
[/quote]

Sama.
Täällä ilmeisesti supermutseilla on vahvat luulot siitä, että kaikki nelosen humblebragiin (voi googlata jos termi ei ole tuttu) kyllästyneet ovat jotain alemmuudentuntoisia ketjussa polttavia einesmutseja, jotka ei oo ikinä kiintymyssuhdeteorioista kuulleetkaan.
Eivät ole. Olen pitkään lapsiani imettänyt, kotona hoitanut, äitiydestä nauttiva ja elämääni tyytyväinen nainen eikä mun tarvitse pelätä, että jos nelonen ja sen turhantärkeät ystävät alkavat pisteyttää äitejä jäisin jonon hännille.
En vaan jumalauta ymmärrä mikä tarve on erikseen korostaa, että jotkut eivät onnistu millään mittaustavoilla äitiydessä. Olen huomannut, että itselle tulee parempi olo kun voin tarjota vertaistukea tai konkreettista apua esim.lapsenhoitona sen sijaan että ihmettelisin miten kaikki eivät rakasta lapsiaan niin paljon kuin minä ja pysty samanlaisiin yli-inhimillisiin suorituksiin.
Mutta joo, jatkakaa toki, äitipisteitä sataa laariinne kun jaksatte täällä jankuttaa että ON HUONOMPIA ÄITEJÄ OLEMASSA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]

4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?

[/quote]

Peukutin ensimmäistä viestiäsi, mutta alapeukutin tätä. Olet juuri sellainen, millaisena kuvalit muiden äitien sinua pitävän ensimmäisessä viestissäsi: "...itseään muita parempana pitävä superäiti,". Ei ole parempaa tai huonompaa tapaa tehdä asioita, on vain erilaisia tapoja. 
[/quote]

Todellakin on parempia ja huonompia tapoja tehdä asioita, on sitten kyse mistä tahansa! Kaikki tavat ja ihmiset eivät ole yhtä hyviä/huonoja. Jotenkin järkyttävää, että näinkin selvä asia ei ole kaikille itsestäänselvyys...

Vierailija
104/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:50"]

ei vittu teitä akkoja.

[/quote]

Tätä ketjua itsekin huokailen vaikka olen akka.

Vierailija
105/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ot:na, mutta onneksi osa äideistä on ymmärtänyt yhteisöllisyyden sekä toisten äitien tukena olemisen merkityksen mm. Hätäkahvit-ryhmien perustamisen myötä. On monin kerroin järkevämpää käyttää energiaa tuollaiseen kuin hyvän äitiyden kriteerien miettimiseen tai aiheesta väittelyyn. Henkilökohtaisesti en pidä besserwissereistä, jotka tungettelevat toisten elämään tarjoten itse hyväksi kokemiaan metodeja tietämättä juuri mitään minun elämästäni. Otan hyviä neuvoja kiitollisena vastaan, kun sellaisia tarvitsen. Ja kuuntelen myös jos jollakulla on jotain kerrottavaa, mutta en aio ostaa yhtä ainoaa totuutta äitiydestä vain siksi, että joku muu on kokenut sen hyväksi omassa tilanteessaan.

Vierailija
106/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:37"]

Eihän tässä nyt ole kyse soseiden teosta eikä imetyksestä vaan siitä, minkälainen on hyvä äiti. Nelonen aika yksiselitteisesti pitää hyvän äidin kriteerinä sitä, että tekee itse vauvalle soseet ja imettää mahdollisimman pitkään. Hän sattui valitsemaan hyvän äidin kriteereiksi jotain, jota voi tehdä lapsensa hyväksi vain hetken enkä itse valitsisi juuri noita hyvän äidin ominaisuuksiksi. En edes käsitä, miksi jokin ruokkiminen on se merkittävin kriteeri. Kaiken ei tarvitse pyöriä ruoan ympärillä.

Itse pidän hyvänä äitinä sellaista, joka osaa kohdata lapsen, nauttia lapsen seurasta ja osaa priorisoida voimavaransa niin, että jaksaa pysyä tasaisen hyvänä äitinä 18 vuoden ajan. Siinä ei oikeasti merkitse hyppysen pyppyläistä se, että pikku Olivia/Oskari on imenyt rintaa ja syönyt luomusoseita, jos hän 15-vuotiaana syö vain roskaruokaa ja tupakoi ja ryyppää kehonsa pilalle. Imetyksellä ja luomuruoalla ei myöskään ehkäistä tällaista kohtaloa vaan sillä, että on lapselle aidosti läsnä, ei vain hetken eikä niitä välejä, jolloin ei olla lenkillä lykkimässä vaunuja tai keittämässä kotona luomusoseita (2-vuotiaallekinko?).

Annan päivä koostuu siitä, että hän pitää kodin siistinä, lapsen nätisti puettuna, käy vaunulenkeillä, tekee itse luomuruokaa jne.

Milla priorisoi toisin. Hän ei imuroi vaan rakentaa lapsen kanssa sinä aikana majan. Vaunulenkin sijaan hän leikkii lapsen kanssa vesilätäkössä eikä haittaa vaikka vaatteet menevät kuraan. Ruoka-aikana syödään purkkihernekeittoa, jotta aikaa jää askartelulle eikä tarvitse patojen ja pannujen ääressä kuluttaa liikaa aikaa.

Sekä Annan että Millan lapset ovat saaneet hyvää hoitoa. Voiko oikeasti kahden erilaisen ihmisen tapaa olla äiti laittaa paremmuusjärjestykseen?

Jos ollaan rehellisiä, niin eihän se Anna vaan kokkaile, pyykkää tai siivoa vaan takuulla jäjrjestää täydelliset askartelut ja jumppatuokiot, vaikka aikaa kuluu tietysti paljon muuhunkin. Ja Milla tuskin iskee einestä pöytään joka päivä, ja joskus varmaan imuroi ja pyykkääkin eikä silloin ehditä rakennella majoja.

Mutta tiukasti ottaen se, että Milla ei kuluta aikaa täydelliseen äitiyteen (kokkaus, siivous, pyykkäys täydellisellä tavalla) hyödyttää hänen lastaan, koska lapsi saa enemmän aikaa äitinsä kanssa niin, että huomio on täysin hänessä ja hänen touhuissaan. Millan lapsella on myös suurempi vapaus tehdä asioita omalla tavallaan, kun lika ja sotku tai kylässä suuhun pujahtava eines ei saa äitiä paniikkiin. Itse perfektionistiäidin laplsena haluaisin ehdottomasti olla Millan lapsi.

[/quote]

Todella hyvin sanottu. Olen täsmälleen samaa mieltä ja toivon että tätäkin ketjua kauhuissaan äitiyden "vaatimuksista" lukeneet nuoret naiset lukisivat ja sisäistäisivät ajatuksesi. Äitiys on aika mukavaa kun jättää lieveilmiöt omaan arvoonsa! :)

Veikkaan kuitenkin etteivät mustavalkoisesti ajattelevat ymmärrä, he kun määrittelevät sen "hyvän äitiyden" nimenomaan niihin soseisiin ja suorittamiseen. Esim. nelonen tuolla taas julistaa että hänen mielestään tavat ovat lähtökohtaisesti joko parempia tai huonompia. Kontekstista viis. Juttele nyt sitten tällaisten kanssa siellä hiekkalaatikolla. Itse olen valinnut että en juttele. Jos huomaan kyseisen tyyppisen mamman, niin vaivihkaa vetäydyn takavasemmalle. En jaksa vängätä soseista, elämä on turhan lyhyt sellaiseen.    

Vierailija
107/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:25"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 00:06"] Mä olisin sellainen äiti joka ei vertaile tai kilpaile, tai puhu selän takana ja juoruile muiden asioista, mutta en koskaan ala äidiksi. Voin erittäin helposti kuvitella helvetin esikartanoiksi nuokin naiskerääntymät. Elämänilo katoaa tuollaisissa naisporukoissa täysin, jo pelkkä ajatuskin tuntuu kamalalta. [/quote]   Kyllä mieluummin ottaisin äidiksi hyvän ihmisen kuten tässä, kuin äidin, joka leuhkii sillä että jaksaa kävellä tai tehdä soseita.  Onko kehitysmaan äiti laiska, kun ei voi kävellä lapsen kanssa ja tehdä luomusoseita vaan joutuu riisipellolle tai rättitehtaaseen tekemään nelosen lapselle rättejä.   Neloselle toivoo jotain opetusta, koska hän on ilkeä ja pahansuopa ja paha ihminen, nostaa itseään jalustalle, vaikka mitään syytä ei ole. Mitä hyvä hän on tehnyt kenellekään muulle (omalle lapsellle tekemistä ei lasketa, koska se on neloselle tapa ylentää itseään). [/quote] Nelonen tässä. No niin. Pitääkö tässä jo oikeasti huutaa, ennen kuin te sokeat, rakkaat kanssamammat ymmärrätte pointtini? EN OLE LEUHKINUT SILLÄ, ETTÄ JAKSOIN LENKKEILLÄ JA TEHDÄ SOSEITA ITSE. TE VAIN OLETATTE NIIN, HAUKUTTE LEUHKAKSI. EN OLE NOSTANUT ITSEÄNI JALUSTALLE, TE VAIN LUULETTE NIIN, HAUKUTTE "SUPERMAMMAKSI". Se on kiusaamista. Se on juuri sitä, mitä tarkoitin ensimmäisessä viestissäni. Olette osoittaneet arveluni oikeaksi.

[/quote]

En minäkään aliarvioi sinua tai mitään, mutta onhan se niin, että SINULLA ON VAIN YKSI LAPSI. Ei ole yhtään ihme, että jaksat ja pidät tärkeänä lenkkeilyä, itse tehtyjä soseita jne. Useamman lapsen hiekkalaatikkoäitinä toivosin, että ymmärtäisit itse tehtyjen soseiden ja vaunulenkkien olevan melko VÄHÄPÄTÖISIÄ, MERKITYKSETTÖMIÄ ASIOITA ÄITIYDESSÄ. 
[/quote]

Nelonen tässä. Kukahan se nyt nostaa itsensä jalustalle ja lyttää muita? Olette te mammat mahdottomia.

Vierailija
108/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojat on 11 ja 13 ja mä en voi kun nauraa et voihan soseet. Ei vittuakaan kiinnosta soosaako joku itse vauvallensa soseet tai imettääkö vai ei. Onneksi mulle ei enää kukaan tuollaisia höpötä. Sanoisin että hyvä jos se vauva saa ruokaa niin se kyllä riittää.

Onneksi mun tuttavien lapset on jo aikuisia mutta kyllä muistan nuo ajat. vanhemmuudessa on paljon tärkeämpiä juttuja kuin jotkut soseet.

Vierailija
109/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]

4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?

[/quote]

Peukutin ensimmäistä viestiäsi, mutta alapeukutin tätä. Olet juuri sellainen, millaisena kuvalit muiden äitien sinua pitävän ensimmäisessä viestissäsi: "...itseään muita parempana pitävä superäiti,". Ei ole parempaa tai huonompaa tapaa tehdä asioita, on vain erilaisia tapoja. 
[/quote]

Entä jos nelonen vain yritti kysyä, että entä jos se ei olekaan se mitä sanotaan, vaan se miksi siihen niin reagoit? Ajoittain lukee täällä aloituksia, että puistossa sain ymmärtää että vain ulkomailla lomailu on oikeaa lomaa. Minun on todella vaikea kuvitella tilanne, jossa joku olisi noin sanonut.
[/quote]

Nelonen tässä. BINGO! Kiitos, ihana sinä.

Vierailija
110/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on muuten tuossa "noyrässä kehuskelussa" a.k.a. humblebrag. Ainiin, mehän ollaan Suomessa. Eihän kukaan saa, tai varsinkaan ole, parempi kuin muut. Kaikki ovat yhtä hyviä, joka muuta väittää niin on tyhmä ja väärässä, koska minä sanon niin. :)

Vierailija
111/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:18"]Jokainen äiti kyllä sisimmässään tietää, onko hyvä vanhempi vai ei. Ulkopuolisetkin usein sen näkevät. On olemassa ihan yleisiä kriteerejä ns. hyvälle vanhemmuudelle. Uskoakseni jokainen ne kyllä tiedostaa, vai tarviiko tosiaan jollekin erikseen niitä luetella? Googlelta voi myös kysyä.
[/quote]
Siis ihan googlelta voi kysellä hyvän äitiyden kriteerit :DDDD
Voi hyvät ihmiset tätä tyhmyyden määrää. Nyt saa mun puolesta jankkaus riittää. Ei sitä tietenkään voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
[/quote]

Joo, sieltä löytyy hyviä artikkeleita koskien vanhemmuutta. Jokaisen niitä kannattaisi välillä lukea, etenkin sinun.
[/quote]
Tuota, tuo ylempi varmaan tarkoitti että googlaamalla löytyy hyvin paljon ja keskenään ristiriitaista tietoa vanhmmuudesta. Että sieltä tuskin löytyy yhtä ainoaa totuutta siitä millainen on hyvä äiti.

Vierailija
112/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:26"]

Ei mua mitenkään häiritse, jos joku ottaa laukusta omat Tupperi-soseet kaupan purkin sijaan, tosin vähän huolettaa, onko se itse keitetty, pakastettu, sulatettu ja  puoli päivää laukussa kulkenut sose enää kovin turvallista lapselle. Bakteeripitoisuuksia kun näistä omista soseista ei kukaan mittaa, saati niiden ravintoarvoja tai koostumuksen sopivuutta.

[/quote]

Meille ei neuvolan terkkari tällaista suositellut, kun kysyttiin voisiko omaa ruokaa ottaa matkalle mukaan. Neuvoi ottamaan purkkiruokaa. Tuli tässä vaan mieleen. Ohjeesta huolimatta, aina kun näen jossain junissa jonkun kaivavan omat purkit lapselleen, niin ajattelen että nuo ovat kyllä jotenkin edistyksellisiä ja onnistuvat paremmin.

Vierailija
113/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"] Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut. [/quote] Se pointti on varmaan tuo tummentamani kohta. Siis sinun mielestäsi äiti, joka ei itse vaíkkapa tee niitä soseita, ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa eteen. Vieläkö ihmettelet, miksi sinuun suhtaudutaan niin nuivasti?   [/quote] Voisiko se nelonen viimeinkin vastata tähän _moneen kertaan kysyttyyn asiaan_?! Alan kyllä epäillä provoksi, jos ei aikuinen ihminen kykene millään ottamaan vastuuta sanoistaan. Ja te, jotka olette ihan vastikään liittyneet keskusteluun: Miksi tulette heittämään kommenttia yhtäkkiä, kun ette edes ole kärryillä siitä, mistä väitellään? Mitä järkeä? Muiden pitää sitten selittää, että "eihän tässä nyt siitä ole kyse, vaan..." Lukekaa ensin ketju, että olette edes asiassa! [/quote] Nelonen vastaa. Luin tuon kirjoitukseni uudestaan ja nyt ymmärrän, miksi niin moni on käsittänyt väärin. Yhdestä kohdasta sai kuvan, että harrastaisin muiden kannustamista, vaikka puhuin yleisellä tasolla. Tarkoitin myös närkästymistä ja puolustuskannalle menoa yleisellä tasolla ja hyvin monista mahdollisista lapsen hyvinvointiin liittyvästä asiasta johtuen, en omien sosekommenttieni johdosta. Toisaalta ihmettelen väärinymmärrystä, kun lopussa kuitenkin sanoin, etten ole uskaltanut mennä neuvomaan ketään. Toisille äideille se oma kunnia on tärkeämpi kuin lasten hyvinvointi.

[/quote]

Mitähän kirjoittaja tarkoittaa tuolla viimeisellä tummennetulla lauseella? Että soseiden teko ottaa toisilla kunnian päälle?? Vai sitä että kun ei jaksa/halua kuunnella tai toimia kuten kirjoittaja sanoo, niin ei ajattele omien lastensa hyvinvointia? En ymmärrä. Mikä auktoriteetti kirjoittaja on? Äitiyden ylimmäisen viisauden guru? Asenne paistaa niin läpi. :DD  

Vierailija
114/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:26"]

Ei mua mitenkään häiritse, jos joku ottaa laukusta omat Tupperi-soseet kaupan purkin sijaan, tosin vähän huolettaa, onko se itse keitetty, pakastettu, sulatettu ja  puoli päivää laukussa kulkenut sose enää kovin turvallista lapselle. Bakteeripitoisuuksia kun näistä omista soseista ei kukaan mittaa, saati niiden ravintoarvoja tai koostumuksen sopivuutta.

[/quote]

Meille ei neuvolan terkkari tällaista suositellut, kun kysyttiin voisiko omaa ruokaa ottaa matkalle mukaan. Neuvoi ottamaan purkkiruokaa. Tuli tässä vaan mieleen. Ohjeesta huolimatta, aina kun näen jossain junissa jonkun kaivavan omat purkit lapselleen, niin ajattelen että nuo ovat kyllä jotenkin edistyksellisiä ja onnistuvat paremmin.

[/quote]

:DDD

Tää täyty olla sarkasmia.

Vierailija
115/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:18"]Jokainen äiti kyllä sisimmässään tietää, onko hyvä vanhempi vai ei. Ulkopuolisetkin usein sen näkevät. On olemassa ihan yleisiä kriteerejä ns. hyvälle vanhemmuudelle. Uskoakseni jokainen ne kyllä tiedostaa, vai tarviiko tosiaan jollekin erikseen niitä luetella? Googlelta voi myös kysyä. [/quote] Siis ihan googlelta voi kysellä hyvän äitiyden kriteerit :DDDD Voi hyvät ihmiset tätä tyhmyyden määrää. Nyt saa mun puolesta jankkaus riittää. Ei sitä tietenkään voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.

[/quote]

Niin ei tietenkään voi, hehhehh. Onhan se nyt päivänselvää, että vaikka sinä Siwan kassa joka poltat ketjussa ja rakastat siideriä, joka kiroilet ja hoidatat jälkikasvusi virikepaikalla, joka et tiedä hevon huttua mistään maailmanmenosta (mutta luulet tietäväsi koska seuraat tositv-ohjelmia ja luet Iltalehteä). Kyllä tämä nyt sinun puolestasi voidaan lopettaa koko turha keskustelu, koska SINÄ TULIT PAIKALLE TOTEAMAAN NIIN. 

En arvosta pätkääkään tähän ketjuun kirjoittaneita äitejä, jotka eivät suostu ymmärtämään totuutta. 

Ai mitä totuutta? No sitä, että kaikki äidit eivät ole yhtä hyviä. Toiset on oikeasti ihan paskoja, mutta kuvittelevat ihan muuta (ja ei, nelonen ei ole tätä sakkia). 

[/quote]

Tarkoitatko, että Siwan kassat ovat huonoja äitejä? Tupakoijat? Ne, jotka pitävät siideristä? 

Tää mustavalkoisuus ja pätemisentarve ovat aivan sietämätöntä. Virheettömät äidit täällä esittävät absoluuttisia totuuksia, vaikka ne, joiden vanhemmuudesta pitäisi olla huolissaan eivät täällä varmasti ole väittelemässä äitiyden syvimmästä olemuksesta. Ja jos sellainen onneton tapaus tulisi näitä supermutseja vastaan, niin minkäänlaisen empatiakyvyn sijaan nautittaisiin vain ylemmyydentunnosta.

Kaikki tietävät, jokainen tässä keskustelussa, että äitejä on erilaisia. Yksi parhaimmista tuntemistani äideistä on muuten tupakoiva yksinhuoltaja, joka vapaa-ajallaan juo siideriä. Taitaa olla vielä Siwan kassallakin. Mutta kärsivällinen, lempeä, aktiivinen, osallistuva ja pelkkää kotiruokaa lapselleen syöttävä ihminen. Ja mikä parasta, en ole koskaan kuullut hänen arvostelevan muiden äitien toimintaa, vaikka varaa olisikin. 

Mutta onhan se tietenkin kivempi vaalia ajatusta, että nämä kaikki vähän laajempaa ymmärrystä ja hyväksyntää osoittavat ovat sellaisia alisuorittavia einesmutseja eivätkä ihan tavallisia, hyviä äitejä, joiden jaksamista ja osaamista saatatte tosielämässä jopa kadehtia. 

Vierailija
116/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole virheetön, mutta suututtaa että kun joku edes yrittää tehdä asioita paremmin niin hän saa sitten paskat niskaan "kaikki on ihan hyviä äitejä lapsilleen" - ihmisiltä. 

Tuntuu, että on ihan ok että vanhemmat polttaa, vanhemmat vie lapset virikehoitoon, että lasten kanssa ei harrasteta mitään, että syödään epäterveellistä ruokaa ja naureskellaan päälle. On ihan ok, että huudetaan ja on ihan ok että erotaan ja perustetaan uusia perheitä ja että lapset jää siinä jalkoihin. Kaikki on hemmetti ihan ok, mutta sitten kun joku vaikka sitten vain sen yhden lapsen kanssa pärjää hemmetin hyvin ja sanoo sen ääneen, niin on kanalauma kimpussa. 

Äitiyden syvintä olemusta ei olemassakaan! Äidit eivät ole kaikki hyviä. Äidit eivät aina halua parasta lapselleen. Ja sitten se uskomaton halu joillain nähdä hyvässä jotain pahaa: siistissä kodissa ei rakasteta, rikkaassa kodissa ei rakastateta. Fitness-äiti ei rakasta tarpeeksi. Luomuruokaäiti on neurootikko. Kotiäidit kaikki paskoja. Siis olenko ainoa joka näkee tämän mentaliteetin? Että mitä enemmän joku yrittää (itsensä tai lasten tai vielä pahempaa: molempien eteen) niin sitä varmemmin hän on se huono.

Minä nostan hattua naisille, jotka hoitavat taaperonsa itse kun perheeseen syntyy vauva. Minä nostan hattua kaikille, jotka tarjoavat lapsilleen terveellistä, monipuollista ja ei-teollista ruokaa. Minä nostan hattua niille, jotka vievät lapsensa ravintoloihin (oikeisiin ravintoloihin), teatteriin, konsertteihin, tapahtumiin (lapsimessut ei kuulu tähän listaan). Minä nostan hattua niille, joiden lapset saa harrastaa ja nähdä muutakin maailmaa kuin Muumimaailman ja Puuhamaan. Minä nostan hattua vanhemmille jotka eivät tupakoi, jotka osaavat käyttää alkoholia sivistyneesti ja jotka itse kannustavat myös lapsia liikkumaan. Minä nostan hattua vanhemmille, joilla koti pysyy perussiistinä. Nostan hattua kaikille niille, jotka arvostavat koulutusta ja kannustavat lapsiaan tähtäämään minne he haluavat. Erityisesti nostan hattua kaikille vanhemmille, jotka eivät joko a) piiloudu lapsen diagnoosin taakse tai b) leiju sillä. 

Yllä mainitut ei todellakaan ole itsestäänselvyyksiä. Kaikki eivät todellakaan ole tuollaisia. On vanhempia, jotka eivät täytä yhtäkään noista mainituista jutuista, ja heitä on myös kirjoittanut tähän ketjuun, siitä olen varma. 

Vierailija
117/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:45"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]

Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut.

[/quote]

Se pointti on varmaan tuo tummentamani kohta. Siis sinun mielestäsi äiti, joka ei itse vaíkkapa tee niitä soseita, ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa eteen. Vieläkö ihmettelet, miksi sinuun suhtaudutaan niin nuivasti?

[/quote]

Voisiko se nelonen viimeinkin vastata tähän _moneen kertaan kysyttyyn asiaan_?! Alan kyllä epäillä provoksi, jos ei aikuinen ihminen kykene millään ottamaan vastuuta sanoistaan.

Ja te, jotka olette ihan vastikään liittyneet keskusteluun: Miksi tulette heittämään kommenttia yhtäkkiä, kun ette edes ole kärryillä siitä, mistä väitellään? Mitä järkeä? Muiden pitää sitten selittää, että "eihän tässä nyt siitä ole kyse, vaan..." Lukekaa ensin ketju, että olette edes asiassa!
[/quote]

Neloselta kärtän edelleen kommenttia tuohon tummennettuun kohtaan omassa tekstissään. Vähän tyhmä, vai?
[/quote]

Nelonen tässä. Ensinnäkin, luulin, että tyhmäksi haukkumista harrastetaan hiekkalaatikolla vain lasten toimesta. Ja vastaukseen. On mielenkiintoista pohtia, mistä voimakkaat vastareaktiot kumpuavat. Tiesin, että ensimmäinen viestini herättäisi niitä ja mieleeni tuli mm. tuo mainitsemani syy. On myytti, että jokainen äiti tekisi aina kaikkensa lastensa hyvinvoinnin eteen. Joillakin omatunto kolkuttaa tästä, joillakin ei. Jos "laiminlyöty" asia on äidin mielestä merkityksetön, hän tuskin jaksaa "kannustamisesta" närkästyä. Kolkuttava omatunto, joka hyvin usein on närkästymisen taustalla, kertoo siitä, että jotain voisi tehdä paremmin. Aivan jokaisessa meissä asuu äitiyden suhteen pieni perfektionisti. Ruoka on useimmille merkityksellisempi asia kuin vaikkapa vaipat. Siksi luomusoseita tekevä äiti herättää purkkisosemammojen alkukantaisen puolustusreaktion tehokkaammin, kuin kestovaippamamma kertakäyttövaippamammojen. Tällaista pohdintaa.

Vierailija
118/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, joissain perheissä se valintakysymys saattaa olla se, viekö lapset Puuhamaata pidemmälle (tai edes Puuhaamahan) vai meneekö rahat luomuruokaan. Tai viekö esikoisen virikehoitoon vai äyskiikö tälle kotona kun onkin väsynyt vauvan kanssa valvomisesta. Tai viekö lasta harrastuksiin vai jättääkö ylityöt tekemättä ja pelaa vaikka pleikkaria lapsen kanssa yhteisellä ajalla.

Sain aika monta hatunnostoa sinulta, kiitos siitä. En silti saa mitään kicksejä siitä, että tiedostan olevani parempi äiti kuin toiset. Korkeintaan olen huolissani kaikista heikompiosaisista lapsista, mutta heitä autan tosielämässä konkreettisesti, en syyllistämällä muita valinnoistaan av-palstalla. Neljä onnellista, tervettä ja upeaa lasta riittävät mulle todistukseksi omasta onnistumisesta - vaikka saavatkin silloin tällöin pakasteesta pinaattikeittoa.

Vierailija
119/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:17"]

Niin, joissain perheissä se valintakysymys saattaa olla se, viekö lapset Puuhamaata pidemmälle (tai edes Puuhaamahan) vai meneekö rahat luomuruokaan. Tai viekö esikoisen virikehoitoon vai äyskiikö tälle kotona kun onkin väsynyt vauvan kanssa valvomisesta. Tai viekö lasta harrastuksiin vai jättääkö ylityöt tekemättä ja pelaa vaikka pleikkaria lapsen kanssa yhteisellä ajalla. Sain aika monta hatunnostoa sinulta, kiitos siitä. En silti saa mitään kicksejä siitä, että tiedostan olevani parempi äiti kuin toiset. Korkeintaan olen huolissani kaikista heikompiosaisista lapsista, mutta heitä autan tosielämässä konkreettisesti, en syyllistämällä muita valinnoistaan av-palstalla. Neljä onnellista, tervettä ja upeaa lasta riittävät mulle todistukseksi omasta onnistumisesta - vaikka saavatkin silloin tällöin pakasteesta pinaattikeittoa.

[/quote]

Kaikki eivät edes yritä! Niukkuus on tuttua melkein jokaiselle maailman kansalaiselle, että pitää valita tekeekö olemassa olevalla rahalla tai ajalla mitä. Mutta kun on vanhempia jotka eivät edes yritä, ja jotka ylpeilevät sillä että menevät sieltä mistä aita on matalin.

Mitä sitten jos syötte joskus pinaattikeittoa? Mitä sitten, jos joku tekee välillä ylitöitä? Mitä sitten, jos tänä vuonna ei ole varaa muuhun kuin Puuhamaahan? Pointti oli se asenne, halu, tarve yrittää parhaansa suurimman osan ajasta eikä vain kerran vuodessa keskellä kesää. 

Inhoan ihmisiä, jotka nostavat kädet pystyyn ja sanovat etteivät muka osaa tai jaksa tai kykene. Inhoan ihmisiä, jotka ovat ilkeitä niille jotka osaavat, jaksavat ja kykenevät. 

Vierailija
120/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?
[/quote]Vähän kuin oma äitini. Raskasta olla tuollaisen lapsi, kun pitäisi jatkuvasti antaa äidille kehuskelun aihetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi