Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja: Päivystykseen tullaan turhaan,en jaksa poistaa punkkeja ihmisiltä!

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:03"]Maanantaiaamuksi löytyykin sitten kaikille halukkaille aika....
[/quote]Joo, EI löydy. Kuinka ruuhkaisia huomen aamulla on kaikki terveyskeskus ja hammaslääkäri puhelinpalvelut ja terveysasemat! Minkä takia tähän on tultu!? Vanhusväestö kasvaa valtavasti tulevina vuosina. Heitä suorastaan kannustetaan asumaan kotona omillaan. Monen tila on niin huono eikä jaksa lähteä terveyskeskusrumbaan, että menevät sitten päivystyksiin. Onko ratkaisu sitten kaikille yli 70 vuotiaille pakollinen myrkkypiikki etteivät tuhlaa yhteiskunnan varoja? Samoin kroonisesti sairaat ja vammaiset? Ei kukaan huvikseen sairasta. Tämä säästöpolitiikka on jo epäinhimillistä.

Vierailija
122/142 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä niille hoitajille maksetaan. Niinpä. Veronmaksajat siitä palvelusta maksaa. Eiköhän hoitohenkilökunta mielellään vaikka tuplaisi miehityksen. Kiva vedota että ei ollut päivystyksessä ruuhkaa kun käytiin näyttämässä kaksi päivää nuhassa ollutta kuumeetonta iloista lasta. Entäs niinä päivinä kun sitä ruuhkaa on. Tai ylipäätään onneksi suurin osa ihmisistä ei tule tuossa tilanteessa. Miettikääpä kun kaikki nuhaiset valtaisivat päivystykset.

Ei se hoitohenkilökunta istuta huvikseen korvakipuista väsynyttä lasta odotusaulassa tuntitolkulla. Mutta kun niitä kipeitä lapsia on jonossa edellä liuta. Paljonko te olisitte valmiita maksamaan lisää veroja tai pienentämään sosiaalietuuksia, jotta olisi resurssit hoitaa päivystyksessä jokainen, jolla on pari päivää vuotanut nenä ilman muita oireita? Ja nyt oikeasti, totta kai sinne saa ja pitää mennä jos tuntuu ettei ole ihan normiflunssa, mutta kun sinne tulee näitä "varmuuden vuoksi tultiin, turha sun korvia on katsoa kun ei ole oireita ja ole kuumettakaan", "tulin nyt kun en ehtinyt aiemmin etelänmatkan, kudontakerhon Tuurin reissun, naapurin 70 v bileiden takia aiemmin, ensi viikollakin shakkikerho" -porukkaa. Ja toki senkin ymmärtää yksilön kohdalla tuskan kun se saikkulappu/lapsen hoitoselvitys on PAKKO saada ettei potkut tule duunista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran hakeuduin sunnuntaina päivystykseen, koska olin ollut jo monta viikkoa kipeä. koko perhe oli käynyt läpi influensssan, minä olin ainut joka ei meinannut toeta millään! mies sitten käski sunnuntaina sinne päivystykseen, koska oli menossa ma-aamuna kuuteen töihin ja minulla oli vastuulla kaksi pientä lasta..

puhelimessa kukaan ei vähätellyt, todettiin vain että kuulostan hyvin kipeältä. kokeissa sitten löytyi munuaisiin hiipivä pissatulehdus, eli selkä ei ollutkaan kipeä yskimisestä sekä molemminpuolinen poskontelo-tulehdus. sain antibiotit ja jo seuraavana aamuna tunsin itseni uudestisyntyneeksi!

vaikka joku nyt varmasti onkin sitä mieltä, että menin suotta ruuhkauttamaan päivystystä entisestään!

Vierailija
124/142 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa uutisoinnissa on vaan se ikävä puoli, ettei se vaikuta niihin, jotka kokevat olevansa maailman napoja, ja joiden lapsen pieni nuha on maailman suurin katastrofi.

Tällainen vaikuttaa valitettavasti niihin, joiden pitäisi rohkeammin hakeutua hoitoon, mutta jotka syystä tai toisesta sitä jo valmiiksi ujostelevat. Joku lyö päänsä, tulee huono olo, muttei "kehtaa" mennä päivystykseen, kun ei ole henkitoreissaan. Tai jollain on sydänkohtauksen oireita, mutta ajattelee, ettei se varmaan mitään ole, eikä kehtaa mennä päivystykseen, jos siellä sanotaankin, että kuvittelit vain. Vielä vähemmän kehtaa, jos julkisesti moititaan, että idiootit tulevat sinne turhaan.

Vierailija
125/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi joku vuosi päivystyksessä mielenkiintoinen tapaus. Minulla on astma, mihin ei meinaa löytyä hoitotasapainoa. Lääkäri on ohjeistanut, että poskiontelontulehdukseen on haettava kuuri nopsaan, koska se vaikeuttaa astman tilannetta. On ollut jopa resepti varalla joskus.

Eräänä lauantaina sitten yskin ja köhin ja hengitys vinkui. Poskissa painetta. Lääkärin ohjeen mukaan menin päivystykseen. Hoitaja ei meinannut päästää lääkärille, vaikka kerroin, miten minut on ohjeistettu. Poskiontelontulehdukset eivät kuulu päivystykseen kuulemma. No tinkaamisen jälkeen hoitaja huusi minulle, että mene sitten, mutta lääkäri kyllä sinut heittää ulos sieltä, turha tulla valittamaan (juuri näillä sanoilla)

Kun pääsin lääkärille, lääkäri sanoi, että hyvä kun tulit, koska hengitys oli jo niin vaikeaa ja kummassakin poskiontelossa märkää. Sanoin hänelle sen viestin, mitä hoitaja oli sanonut minulle. Lääkäri sanoi, että hänpä käy hoitajaa puhututtaessa, että astmapotilaat pitää päästää lääkäriin tällaisissa tapauksissa ja pahoitteli hoitajan käytöstä minulle.

Vierailija
126/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja koulutuksessa tällä hetkellä tuntuu korostuvan erityisen paljon se että ihmisiä ei käännytettäisi hoidosta silloin kun apua tosiaan tarvitaan ja vaaratilanne on alkanut tai riski siihen on suuri. Eli hälytysmerkkien tunnistaminen on hoitajille äärimmäisen tärkeää. 

Vierailija
127/142 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 00:41"]http://www.studio55.fi/terveys/article/hoitaja-toruu-uusavuttomia-paivystykseen-tullaan-turhaan/125136

O.o
[/quote]

Tympääntyneelle sairaanhoitaja- tyypille:
Sittenkö jaksat hoitaa potilasta, kun punkin myrkky on tehnyt tehtävänsä ja hän tulee sinne 5 kertaa valittamaan epämääräisiä oireita. Ja toiset 5 kertaa nivelvaivoja, sydämentykytystä, huonoa oloa.
Silloinkaan ei kukaan ohjannut 'punkkitesteihin'.
Vasta 11. kerta avannee asiaa ja oikea lääkäri löytynee. Se sairaanhoitaja lienee jäänyt jo kotiin tympääntyneenä itteensä, toivottavasti.

Vierailija
128/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten kanssa päässyt ne muutamat kerrat kun on ollut tarve päivystykseen ihan ok ja on saatu hyvää ja nopeaa hoitoa. Infektioastmaisista hengenahdistuspotilaista kyse, muuten olemme käyttäneet yksityistä mutta yöaikaan on ollut mentävä päivystykseen.
Itse olen nyt hoitovapaalla enkä kuulu työterveyden piiriin ja menin joku aika sit aikaisin aamulla päivystykseen niin kovan kivun takia etten pystynyt olemaan, edellisenä päivänä olin käynyt saman asian takia terveyskeskuksessa mutta sieltä saamani lääkkeet eivät auttaneet lainkaan ja kipu oli todella aivan sietämätön. Vastaanottava hoitaja yritti väkisin käännyttää minut päivystyksestä kotiin ja tunnin päästä aukeavaan terveyskeskukseen. Itkin ja sanoin etten pysty, pyörryn matkalla tms. Yritti silti kunnes pitkin hampain soitti päivystävälle lääkärille joka suostuikin minut katsomaan... Tuloksena kiireellinen leikkaus! Jos olisin lähtenyt kotiin ja jäänyt odottamaan uutta aikaa terveyskeskukseen olisin todennäköisesti kuollut (verenmyrkytykseen).
Mutta oli äärimmäisen nöyryyttävää kerjätä ja anella itkien hoitoa itselleen, olen muutenkin sitä tyyppiä että menen lääkäriin vasta kun on aivan pakko ja kun vastaanotto on tuo niin...
Onneksi palaan pian töihin ja pääsen taas yksityisen työterveyshoidon piiriin!

Vierailija
129/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 00:44"]

Mitä vittua. Miten tuollaista julkaistaan?

No eipä se sitä omalla naamallaan ja nimellään sanonutkaan. 

[/quote]

Vierailija
130/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:21"]Opiskelen sairaanhoitajaksi ja koulutuksessa tällä hetkellä tuntuu korostuvan erityisen paljon se että ihmisiä ei käännytettäisi hoidosta silloin kun apua tosiaan tarvitaan ja vaaratilanne on alkanut tai riski siihen on suuri. Eli hälytysmerkkien tunnistaminen on hoitajille äärimmäisen tärkeää. 
[/quote]Miten tämä uusi asenne näkyy käytännöissä näillä vanhoilla työntekijöillä?

Vierailija
131/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloituksen kaltaiset hoitajat (ns.natsihoitajat) pystyvät katsomaan peiliin kaiken potilaiden väheksynnän, hoitovirheiden ja hoidon viivästymisen jälkeen josta seuraa liian usein kuolemantapauksia?! Tämä on karmea maa jos sulla ei oo fyrkkaa mennä yksityisille. Onko tosiaan niin, että kunnom hoito on rikkaitten ja poliittisten päättäjien sukulaisten etuoikeus?!

Vierailija
132/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:21"]Opiskelen sairaanhoitajaksi ja koulutuksessa tällä hetkellä tuntuu korostuvan erityisen paljon se että ihmisiä ei käännytettäisi hoidosta silloin kun apua tosiaan tarvitaan ja vaaratilanne on alkanut tai riski siihen on suuri. Eli hälytysmerkkien tunnistaminen on hoitajille äärimmäisen tärkeää.  [/quote]Miten tämä uusi asenne näkyy käytännöissä näillä vanhoilla työntekijöillä?

[/quote]

Ehkä se ei näy aivan kaikilla siellä kentällä niin hyvin kuin pitäisi? Meille sitä korostetaan, etenkin lääkärit korostavat,  ja olen arvellut että johtuupi juuri tuosta että virheitä on sattunut.

Vierailija
133/142 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 12:47"]Siitä niille hoitajille maksetaan. Niinpä. Veronmaksajat siitä palvelusta maksaa. Eiköhän hoitohenkilökunta mielellään vaikka tuplaisi miehityksen. Kiva vedota että ei ollut päivystyksessä ruuhkaa kun käytiin näyttämässä kaksi päivää nuhassa ollutta kuumeetonta iloista lasta. Entäs niinä päivinä kun sitä ruuhkaa on. Tai ylipäätään onneksi suurin osa ihmisistä ei tule tuossa tilanteessa. Miettikääpä kun kaikki nuhaiset valtaisivat päivystykset.

Ei se hoitohenkilökunta istuta huvikseen korvakipuista väsynyttä lasta odotusaulassa tuntitolkulla. Mutta kun niitä kipeitä lapsia on jonossa edellä liuta. Paljonko te olisitte valmiita maksamaan lisää veroja tai pienentämään sosiaalietuuksia, jotta olisi resurssit hoitaa päivystyksessä jokainen, jolla on pari päivää vuotanut nenä ilman muita oireita? Ja nyt oikeasti, totta kai sinne saa ja pitää mennä jos tuntuu ettei ole ihan normiflunssa, mutta kun sinne tulee näitä "varmuuden vuoksi tultiin, turha sun korvia on katsoa kun ei ole oireita ja ole kuumettakaan", "tulin nyt kun en ehtinyt aiemmin etelänmatkan, kudontakerhon Tuurin reissun, naapurin 70 v bileiden takia aiemmin, ensi viikollakin shakkikerho" -porukkaa. Ja toki senkin ymmärtää yksilön kohdalla tuskan kun se saikkulappu/lapsen hoitoselvitys on PAKKO saada ettei potkut tule duunista.
[/quote]Kärjistät tahallasi! Aivan kuin suurin osa päivystyspotilaista on neuroottisia pikkulasten vanhempia, mutta kun ei ole. Iso osa on kaikenikäisiä aikuisia ja vanhuksia. Sinulla ei ole pätevyyttä tuonia jokaisen potilaan asian vakavuutta. Asiantuntijan konsultointi on paikallaan, kun kotona ei pärjää. Nämä muiden tuomitsijat ovat niitä hyväosaisia, jotka sairastavat vähän ja joilla on rahaa käydä yksityisellä.

Vierailija
134/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tuo vähän ikävästi sanottu, mutta usein tuo on totta. Ihmiset tulevat päivystykseen mitä erilaisimmissa syissä. Aina ei oikein avaudu, miksi juuri tänään on lähdetty liikkeelle.

Vierailija
135/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä terveysneuvo-puhelin on auki 07-16. Neljän jälkeen ei ole mitään muuta numeroa mihin soittaa, kuin päivystyksen numero. Iltapäivystys on onneksi kahdella yksityisellä lääkäriasemalla, mutta 100 000 asukkaan kaupungissa ne on nopeasti täynnä. Puhelimen kautta ei neuvota iltaisin mistään. Viikonloppuna ei ole auki mikään muu kuin keskussairaalan päivystys (ensiapu on siellä sentään erillään, onneksi). 

Ihmiset on sitten netin ja oman tiedon varassa. Ja muistuttaisin, että on edelleen PALJON työntekijöitä joille ei ole osoitettu työterveyshuoltoa ollenkaan. Lääkärintodistusta vaaditaan tavallisesta flunssastakin, eli joko menet sunnuntai-iltana päivystykseen tai maanantaiaamuna terkkariin. Terkkarissa on erikseen puhelinaikoja ja sitten päivystys. Päivystyksessä lääkärille pääsy on arpapeliä. 

Itse kävin muutaman kuukauden sisään tk:n päivystyksessä kolme kertaa ja aina hoitajalla, enkä saanut pyytämääni nieluviljelyä millään ilveellä. Kolme kuukautta, ja ylikin, oli jatkuvaa lämpöä, puolikuntoisuutta, pientä flunssaa, on/off kurkkukipua joka kiputaso vaihteli. Ei siis sairaalan päivystysasia, mutta jokin mikä olisi pitänyt hoitaa heti pois. Vasta yksityinen lääkäri määräsi sen nieluviljelyn ja pos. streptokokkihan se oli. Ja sinnekin menin kuumeiltuani viikonlopun yli 39 asteen kuumeessa. 10 päivää antibioottikuuria + maitohappobakteereja ja vitamiineja ja nyt olen terve. 

Ihmisiä ei enää hoideta. Siitä se johtuu! Lääkäriin ei pääse, peruslabroja ei määrätä, hoitaja päättää kuka näkee edes sen sairaanhoitajan ja kuka ei sitäkään. Omalla lapsellani on tyrä, jolle ei ole toistaiseksi tehty muuta kuin kuvattu röntgenissä. Asia on ihan ok, kai, koska se ei oireile, mutta vanhempana ja maallikkona on aika turvaton olo kun lääkäri soittaa kaksi viikkoa myöhemmin että: menkää päivystykseen SITTEN kun siihen alkaa sattua. Ei mitään tietoa, että mikä se on ja miksi se on ja miten se yleensä sitten hoidetaan ja missä ja niin edelleen. Pelkkä tuuttuuttuut ... ja eikun googlaamaan. 

Vierailija
136/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päivystykseen käsketään usein turhaankin potilaita. Itselläni on usein ollut pissatulehdus. Olen sairaanhoitaja ja olin töissä lauantaina kun tuli oireet. Tein töissä itselleni stiksin ja totesin että on ihan selvä tulehdus. Soitin päivystykseen ja pyysin puhelinreseptillä kuurin. Kerroin olevani sh ja että stiksi tehty ja on ollut ennenkin tulehdus. En saanut kuuria. Piti mennä päivystykseen odottamaan 5 tuntia ja kusta heidän purkkiin niin että heidän hoitaja stiksaa pissan, totee että on tulehdus ja lääkäri tekee minulle e-reseptin. Järjetöntä mutta näin turussa!

Vierailija
137/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 03:17"]

Punkeista tuli mieleen, että borreoloosia pukkaa täysin ammattitaidottoman sairaanhoitajan takia, en saanut lääkitystä. Koska punkki ei ollut enää kiinni, vaan iso punainen ärtynyt ja kutiseva ympyrä kädessä, kun hain apua tksta. Päivystyksestä kyllä! Sairaanhoitaja vilkas kättä, joo ota antihistamiinia.

Nyt mulla on borrelioosi.

[/quote]

Juuri näin. Edes lääkärit eivät suhtaudu asiaan sen vaatimalla vakavuudella. Punkinpurema ei ole mikään pikkujuttu, joka joutaa odottamaan seuraavaan päivään! Joka muuta väittää, ei tiedä asiasta, eikä varsinkaan sairasta borrelioosia.

Kehoitan ko. sairaanhoitajaakin tutustumaan. Nimenomaan aika ja lääkekuurin saamisen nopeus on valttia (ja säästää itseasiassa jopa satoja tuhansia myöhempinä kuluina yhteiskunnalle).

t. toinen borrelioosipositiivinen

Vierailija
138/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 10:43"]

Mä en ymmärrä, kuinka joku suostuu menemään sinne päivystykseen vapaaehtoisesti.

[/quote]

Ymmärrätkö sitten, jos kerron, että kaikkialla täällä armaassa Suomenmaassamme ei ole niitä yksityisiä säädyllisen välimatkan päässä. Esim meillä on lähempänä tk:n päiväpäivystys ja illalla/viikonloppuisin 60km:n päässä sairaalassa päivystys, kun taas lähin yksityinen löytyy 200km:n päästä.

Vierailija
139/142 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 17:05"]

Hoitajana ärsyttää huomiohakuiset ihmiset jotka itse viiltää kädet auki ja tulee sitten päivystykseen vinkumaan paikkausta ja viemään resursseja oikeilta potilailta.

[/quote]

Ja siltikin, sinä olet siellä töissä myös heitä varten. He ansaitsevat hoitoa ihan samalla tavalla kuin muutkin.

Vierailija
140/142 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  odotin 5h päivytyksessä kovissa kivuissa, kunnes taju lähti. Sitten alkoikin tapahtua ja miehen mukaan siinä oli kunnon show pystyssä  " Onko hänestä otettu mikä kokeita?" (lääkäri)

" Eii.. mitään kait" (hoitaja)   " Kuka  hänet haastatteli?" (lääkäri) jne jne.

Ja minulla oli kohdunulkoinen raskaus.   Verestä olisi pitänyt  katsoa Hcg-arvot  heti, siinä mokattiin.  Lääkäri myönsi suoraan miehelle, että " meni tämän teidän emännän kanssa asiat vähän toisin kuin olisi pitänyt".

Mies ei jaksanut tehdä valitusta, enkä minä.  Olisi kai pitänyt :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi